Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Vafan! du har ju typ mer vrid och effekt vid tomgång än vad jag har vid 10000rpm :mad: :mad:


Skönt att avgaset lirade! riktigt bra siffror, och smutta kurvor :näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sweet killen!

Svetsarna såg ju prima ut med :tummenupp
MJP bänken har en del hyss för sig ja, Jansberg har släppt en del uppdateringar nu på mjukisen, kanske ska kolla om Jugge har senaste versionen?

Grattis till resultatet!

Tack!
Jo han nämde att han skulle tanka ned något nytt som var på G.
Michael verkar ju vara en imponerande produktiv kille!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jäklar, nu blev jag plötsligt knäsvag! Trodde du gjort en del med motorn, var ska detta sluta!?

Med maxat 110" kit kan man förvänta sig 120-125rwhp ur min motor, med 122" kanske 10-15 hästar till.. :(


Hmm, får nog bli en "sån där Harley" nästa gång.. ;)

..

Jag tror att mycket handlar om att jag lagt energi på att optimera avgassystemet, sprutet, luftfilter och tändkurva efter den här motorn/kammen.
Det är ju ingenting som tillverkarna kan förutsätta när de uppger förväntad effekt. Bara att mappa cylindarna separat är ju tex överkurs för de flesta kunder. Liksom att bygga ett dedikerat avgassystem.

Skulle man göra samma på din motor skulle man nog komma över de siffror du nämner! :tummenupp

Jag tycker det är roligt att få ut hög effekt med så snäll kam som möjligt. Det är ju det skonsammaste för motorn. Dessutom blir karaktären på motorn oftast mer lättkörd och lågvarvsstark då. Högt komp med aggresiva kammar med dito hårdare fjädrar frestar ju på motorn så fort den är igång.

Vafan! du har ju typ mer vrid och effekt vid tomgång än vad jag har vid 10000rpm :mad: :mad:


Skönt att avgaset lirade! riktigt bra siffror, och smutta kurvor :näsblod

Tack! :hihi

Ja det känns verkligen skönt att få kvittens på att vinterns arbeten uppskattades av motorn. Annars hade det ju blivit lite pinsamt att bekänna i tråden. :gnissla
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag tycker det är roligt att få ut hög effekt med så snäll kam som möjligt. Det är ju det skonsammaste för motorn. Dessutom blir karaktären på motorn oftast mer lättkörd och lågvarvsstark då. Högt komp med aggresiva kammar med dito hårdare fjädrar frestar ju på motorn så fort den är igång.:gnissla

Det är absolut rätt väg att gå, att helt enkelt få bitarna att lira ihop. Det finns otaliga exempel på motorer som fått de "häftigaste" bitarna men ändå (i bästa fall) går marginellet bättre än måttligt modifierade väl inställda motorer. Bra jobbat:yoparty .

/Ingvar
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Men nu när du "tror" att du är klar för säsongen - vad kommer till vintern? :D Mycket vill ha mer och 09 kommer nya v-maxen... :pannkyss Grymt bygge iaf! Kul att se folk som går sin egen väg!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men nu när du "tror" att du är klar för säsongen - vad kommer till vintern? :D Mycket vill ha mer och 09 kommer nya v-maxen... :pannkyss Grymt bygge iaf! Kul att se folk som går sin egen väg!
Tack!
Oj, det finns alltid att göra. Som du tex kan se på effektkurvorna ovan tror jag att min ventilfjädrar har åldrats. Man kan se hur effekten börjar droppa redan innan varvstoppet vid 7000. Trots bra AFR. Så ska det inte vara. Så i vinter blir det nog att lyfta topparna och provtrycka fjädrarna. Om mina misstankar då besannas så ska jag montera i några bättre fjädrar. ...och då är det ju ganska enkelt att i samma veva byta ut originalkammarna...

Jag får se om jag kan låta bli det sistnämda :gnissla

Nya v-maxen verkar ju minst sagt potent :hihi
Den är nog svårslagen om man skulle mötas vid ett rödljus.:kryckor

Det är absolut rätt väg att gå, att helt enkelt få bitarna att lira ihop. Det finns otaliga exempel på motorer som fått de "häftigaste" bitarna men ändå (i bästa fall) går marginellet bättre än måttligt modifierade väl inställda motorer. Bra jobbat:yoparty .

/Ingvar

Tack!
Jo vi två verkar ha samma filosofi därvidlag! :D

/J
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
grattis jörgen, du hann "klart" innan sommaren tog slut!:tummenupp då blir det portning och annat motorlullull till vintern då eller?:hihi
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Såg din träkanot idag Jörgen.
Förbannat fin båt. :nicka

Med det utblåset kan man ju tro att den e värsta smugglern :D

// Linus
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såg din träkanot idag Jörgen.
Förbannat fin båt. :nicka

Med det utblåset kan man ju tro att den e värsta smugglern :D

// Linus

Tack!

Enligt gamla skärgårdsbor så var tändkulor sådär till smuggling och tjuvfiske. "Alla hörde när man kom" :hihi
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
103 dB ??

Jag såg dig allt på bild, så du karade nålsögat igår på Barkarby:tummenupp . Tyvärr kunde jag inte komma men nästa gång (den 6/8) står jag uppställd så att Sothoran kan få smaka på lite japanskt 80-talsstål:D .

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Något nålsöga såg jag då inte skymten av...

Däremot fick jag äntligen kolla in Jörgens hoj, det var ett tag sedan sist.
Vill inte förringa ISR-skivan men auspuff/svetsningar var ju mest intressant :)
Var du fått tag på dina lambda-bung:ar ? Gillade utformningen med krage !
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag såg dig allt på bild, så du karade nålsögat igår på Barkarby:tummenupp . Tyvärr kunde jag inte komma men nästa gång (den 6/8) står jag uppställd så att Sothoran kan få smaka på lite japanskt 80-talsstål:D .

/Ingvar

Jajag gick och kollade efter dig. Det är ju dags att drabba samman med våra fossilhojar! The Great Jurassic Battle! :D

Något nålsöga såg jag då inte skymten av...

Däremot fick jag äntligen kolla in Jörgens hoj, det var ett tag sedan sist.
Vill inte förringa ISR-skivan men auspuff/svetsningar var ju mest intressant :)
Var du fått tag på dina lambda-bung:ar ? Gillade utformningen med krage !

Tack!

Jag handlade dom från Burn's Stainless i USA. Samma firma som jag handlade rörkrökar, slipjoints samt fjädrar och fjäderfästen ifrån. http://www.burnsstainless.com/

Kolla under fliken "Hardware supplies" till vänster.

Det var fint med krage ty den rostfria stålkvaliten var mycket duktil, så jag kunde knacka till kragen så att jag fick fin anliggning hela varvet runt fast jag satte dom mitt i rörböjarna. Tack vare detta samt att man slipper V-fog så var det riktigt nice att svetsa dit dom. Behövde inte ens använda tillsatsmaterial. Det vart riktigt snygga svetsar bara genom att köra med tig-brännaren.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering.

Det har ju sedan -96 suttit ISR 4-kolvare samt ISR 293mm skiva fram på min hoj. Men eftersom effekten stigit med 45 hk sedan jag köpte hojen så har jag sedan en tid varit sugen på att följa Ackes teasers om att sätta på dagens fina ISR 320 mm:s skiva samt sexkolvsok som nuförtiden finns till Sportster.

Jag har velat i flera år eftersom jag inte varit säker på om jag ska behålla nuvarande gaffel och då är det ju dumt att bygga fast sig i den. Men för ngn månad sedan så bestämde jag mig för att behålla gaffeln. En USD-gaffel sabbar ju hela 70-talsstuket på min hoj. Enligt Acke så är inte heller min sällsynta HD sporster sportgaffel så tokig. Den har ju ställbar bump och rebump, ställbar fjäderförspänning, progressiva fjädrar samt wobbelstag och styrdämpare.

Så med detta beslut var det ju bara att handla nya bromsar. En födelsedgaspresent till mig själv :D Acke hade dem klara i tisdags så igår morse var jag där så att vi fick provmontera på plats. Vilken skillnad!! Med 4-kolvsoket och den gamla mindre skivan tog det bra i början men när man trycker hårdare så är det inte samma respons, det bromsar bra men man får trycka allt hårdare för varje ökning av bromskraft man vill ha. Med den nya större skivan samt sexkolvsoket är det ett helt annat "djup" i dynamiken. Fördubblar man bromstrycket med handen så levererar nu bromsen direkt det man beställer. En stor skillnad.
Det känns om att ha fått bromsservo.

Jag är glad över detta ty annars hade jag fått skaffa dubbla skivor och det tycker jag inte är så snyggt på min hoj plus att enkelskiva är så mycket enklare att lufta, ger stummare bromshandtag, mindre ofjädrad vikt samt mindre gyroverkan.

Första bilden är på min gamla 4-kolvsbroms och 293 mm:s som nu är till salu för 2500:- . (Allt renoverat av ISR förra vintern)

/J
 

Bifogat

  • No22.jpg
    No22.jpg
    126 KB · Visningar: 2,862
  • IMG_0259.JPG
    IMG_0259.JPG
    125.5 KB · Visningar: 2,943
  • IMG_0260.JPG
    IMG_0260.JPG
    111.1 KB · Visningar: 8,628
  • IMG_0263.JPG
    IMG_0263.JPG
    114.5 KB · Visningar: 4,159
  • IMG_0264.JPG
    IMG_0264.JPG
    94 KB · Visningar: 3,439

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Va fasiken, har du gått och fyllt år igen? Grattis i förskott/efterskott isf :yoparty

Snyggt som tusan med nya oket. Alltid kul att se dina förbättringar på Sothoran :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Va fasiken, har du gått och fyllt år igen? Grattis i förskott/efterskott isf :yoparty

Snyggt som tusan med nya oket. Alltid kul att se dina förbättringar på Sothoran :tummenupp

Tack! När det är den 26 vilket borde vara på lördag, men jag tänkte att det är ju en ursäkt att bränna pengar på sina leksaker! :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jajag gick och kollade efter dig. Det är ju dags att drabba samman med våra fossilhojar! The Great Jurassic Battle! :D

Inte nog med det, Huge747 har fått ihop sin 1428 GSX och Katana org har skaffat en ljuddämpare till katanan. Så "The Great Jurassic Battle!" är bara förnamnet:yoparty .

/Ingvar

Något nålsöga såg jag då inte skymten av...
Va??, var du där med fransosen:skrämd

/Ingvar
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ser både snyggare och lättare ut.
Utan att verka för modernt.
Nästan så att jag förlåter tramset med insprutning, bränslepump och stryrningar.
Men bara nästan.

ISR är dyrt, men värt pengarna.
Nästan värt pengarna bara att träffa Acke..

Vad skall du göra när sothoran är "klar"?
Känns som om det börjar närma sig.
Toktrimmad sidventilare?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte nog med det, Huge747 har fått ihop sin 1428 GSX och Katana org har skaffat en ljuddämpare till katanan. Så "The Great Jurassic Battle!" är bara förnamnet:yoparty .

/Ingvar


Va??, var du där med fransosen:skrämd

/Ingvar


Vad nice! Då kan vi ju köra en liten stege på Barkarby oss fyra emellan. Tre race så är det klart vem som har det snabbaste fornminnet! :D

Ser både snyggare och lättare ut.
Utan att verka för modernt.
Nästan så att jag förlåter tramset med insprutning, bränslepump och stryrningar.
Men bara nästan.

ISR är dyrt, men värt pengarna.
Nästan värt pengarna bara att träffa Acke..
Tack!

Jo det är ett privilegium bara att se hur Mäster själv gör när han luftade mina nya bromsar. Många knep, och fort gick det :D


Vad skall du göra när sothoran är "klar"?
Känns som om det börjar närma sig.
Toktrimmad sidventilare?

Jag gillar att behålla mina leksaker länge, det finns ju mycket kvar att göra på min hoj :D

Trimma motorn lite tex! Min S&S-motor är ju faktiskt fortfarande helt original inuti: originalkomp, originalkam, oportade toppar osv
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag gillar att behålla mina leksaker länge, det finns ju mycket kvar att göra på min hoj :D

Trimma motorn lite tex! Min S&S-motor är ju faktiskt fortfarande helt original inuti: originalkomp, originalkam, oportade toppar osv

jag ser fram emot nästa tråd: "sothoran goes dragbike, 100% juiced up!!":D :yoparty :tummenupp
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top