Byggtråd: "Jörgens Sportster"

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jag gillar att behålla mina leksaker länge, det finns ju mycket kvar att göra på min hoj :D

Trimma motorn lite tex! Min S&S-motor är ju faktiskt fortfarande helt original inuti: originalkomp, originalkam, oportade toppar osv/
136.9 rwhp och 131.94 ft.lbs=178.4 Nm vid 30 graders förtändning

Otrolig snyggt och imponerande bygge + trad!:tummenupp
Vart tar det vagen med hogrekomp, vassare kam, portning och ev. storre ventiler tro? +150hk/200NM?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo det lutar ju åt att gamla sotis går åt det hållet...

Först sothora, sedan sprutluder, det går fort utför med den amerikanska damen...

jänkarna började gå utför för längesen, bara på tiden att sotis följer strömmen:D

[YOUTUBE-ID]lj3iNxZ8Dww[/YOUTUBE-ID]

Vart tar det vagen med hogrekomp, vassare kam, portning och ev. storre ventiler tro? +150hk/200NM?

håller med!!!

och ja tack!!:D :tummenupp :yoparty

Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Vad nice! Då kan vi ju köra en liten stege på Barkarby oss fyra emellan. Tre race så är det klart vem som har det snabbaste fornminnet! :D

Barkarby....ja just det....du får inte komma och skrämma oss sporthojare så där med sothoran.

Rätt impad av den där maskinen som piskar hojar höger och vänster på strippen.:gnissla

Längre hjulbas köpes.....någon....snälla :rolleyes:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jajag gick och kollade efter dig. Det är ju dags att drabba samman med våra fossilhojar! The Great Jurassic Battle! :D
/J

Jag åkte nerför rakan flera gånger och kollade efter dig, men icke. Gömmer du och Sothoran dig i någon gammal träbåt månne när ni i själva verket borde vara på plats och möta det japanska stålet:D.

/Ingvar

Dr.Bike

Guest
Jag åkte nerför rakan flera gånger och kollade efter dig, men icke. Gömmer du och Sothoran dig i någon gammal träbåt månne när ni i själva verket borde vara på plats och möta det japanska stålet:D.

/Ingvar

Sant!
Helt rätt Ingvar!

Igår fick jag storstryk, trots ett i teorin bra utgångsläge... :gnissla
Nya hojens kopplingsingrepp och var den tar samt hur mycket man kan gasa innan den reser sig är nåt jag inte alls hunnit testa, så jag fick fasen spö av "vanliga" litershojar med!
Pinsamt! :D

Och Jörgen letade man ju efter ja.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Sant!
Helt rätt Ingvar!

Igår fick jag storstryk, trots ett i teorin bra utgångsläge... :gnissla
Nya hojens kopplingsingrepp och var den tar samt hur mycket man kan gasa innan den reser sig är nåt jag inte alls hunnit testa, så jag fick fasen spö av "vanliga" litershojar med!
Pinsamt! :D

Och Jörgen letade man ju efter ja.

Jo det kräver ju en del övning och att man kopplar bort medlidandet med den slirande kopplingen, för slira grymt måste man göra. Dessa kvällar ger ju ett kanontillfälle att köra. Är man där tidigt och kör mest hela tiden hinner man säker med 25 repor. Detta var sjätte gången för mig så det måste väl bli en sisådär 150 starter:skrämd. Kanske ett nytt lamellpaket måste sättas upp på inköpslistan snart:D.

/Ingvar

Dr.Bike

Guest
Jo det kräver ju en del övning och att man kopplar bort medlidandet med den slirande kopplingen, för slira grymt måste man göra. Dessa kvällar ger ju ett kanontillfälle att köra. Är man där tidigt och kör mest hela tiden hinner man säker med 25 repor. Detta var sjätte gången för mig så det måste väl bli en sisådär 150 starter:skrämd. Kanske ett nytt lamellpaket måste sättas upp på inköpslistan snart:D.

/Ingvar

Hua ja. Lamellpaket. Jag såg att mitt drivpaket nog inte kommer vara med oss särskilt länge till heller... :dollar flyger

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag ser fram emot nästa tråd: "sothoran goes dragbike, 100% juiced up!!":D :yoparty :tummenupp

Jo det lutar ju åt att gamla sotis går åt det hållet...

Först sothora, sedan sprutluder, det går fort utför med den amerikanska damen...

Nä hon ska få forsätta vara en gathoj jag kan åka med kompisarna med, no worries! :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Tack! :D

Jag tror att byte till tex den lite vassare gatkammen Redshift 643 (som man retarderar några grader) samt en lätt portning/plastning av topparna skulle hamna på 145-150 rwhp.

Men större ventiler behövs nog inte. Det sitter redan 51 mm insugsventiler i original (2"). Men man får förstås skaffa bättre ventilfjädrar när man byter kam. Min nuvarande kam lyfter 0.6 ", Redshift 643 lyfter 0.643"

Rullvippor har jag redan original. Det är ju en racemotor från början. Fast den levereras med en rätt snäll kam.

Barkarby....ja just det....du får inte komma och skrämma oss sporthojare så där med sothoran.

Rätt impad av den där maskinen som piskar hojar höger och vänster på strippen.:gnissla

Tack! :D

/Ingvar

Jo jag har varit ute i skärgården ett par veckor med båten. Kom hem nu ikväll. Packar upp och tvättar. Det var skönt, men sista veckan var lite stormig och regnig. Tändkulan missade dock inte ett kolvslag, built for business :D
Börjar jobba igen på måndag så nu kan jag närvara lite bättre på barkarbykvällarna!

Jaha, är det torrt under durken nu så det passar att komma iland!

Eller är semestern slut?

Bådeock: Allt under durken är uppsupet och jag börjar jobba på måndag! :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Mitt enda trick för att göra bra starter är att frammana sin egen uppväxtsmusik i hjälmen och stressa av. Då kommer man alltid iväg från linjen med hedern i behåll. Därmed inte sagt att man vinner! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=H6Vw402IaII

Pizzabagarn

Guest
Mitt enda trick för att göra bra starter är att frammana sin egen uppväxtsmusik i hjälmen och stressa av. Då kommer man alltid iväg från linjen med hedern i behåll. Därmed inte sagt att man vinner! ;)

Då ser det jävligt mörkt ut för min del
http://www.youtube.com/watch?v=yr0xrGHzd9E

(Jaja, snodde den från en annan tråd men här snackar vi uppväxtmusik och jag hade inte lust att köra Bröderna Herreys vilket var mitt andra alternativ :huvet)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jahopp. Idag var det MCM:s Mälaren Runt för min del. SMHI prognosen såg ju schysst ut, det skulle bara regna i Sthlm...

När jag kom till Strängnäs var jag dyngsur och sökte skydd vid en mack. Det var det fler som gjorde... Jag träffade där en kul farbror med en vass chopper han byggt. Inget luftfilter, bara en tratt (som synes på sista bilden): "Du vet, man får passa sig för dammkornen, de är inte bra för motorn... så jag kör emellan dom" :D Vi fann mao varann direkt och slog följe när regnet avtog. Han hade lastbilsåkeri och kunde varenda väg.

Senare kom solen och det var riktigt fint väder när vi kom till Strul MC i Enköping (andra bilden). Sanslöst mycket hojar. Sedan körde vi småvägar i friskt tempo hem till sthlm. Så nice ljudmatta att få ligga bakom den vassa choppern. Jag avslutade med MCM:s fika utanför deras kontor som ligger nära mitt garage. Chopperkillen var en lyckträff, vi diskuterade hojbygge och intressanta lösningar till den grad att vi lär bli kompisar. Inga olyckor hade ikväll rapporterats till MCM trots tusentals hojar.

Några fler från SH som åkte?

/J

Bifogat

• IMG_0276.JPG
    IMG_0276.JPG
    90.1 KB · Visningar: 326
  • IMG_0277.JPG
    IMG_0277.JPG
    156.8 KB · Visningar: 333
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Många väskor med verktyg ute idag :tungan

Har alltid med mig lite tumnycklar, skruvmejsle, första förband, silvertejp samt extra H4-lampa som du noterat :D
Men jag har inte behövt använda dom på vägen ngt denna sommar, inte heller denna tur. Skönt att man inte har en BMW med krånglande EWS, svarvad bakhjulsfälg och allt vad du sa att det hette! :tungan

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår