Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har haft de sådär i evigheter..
Du behöver förnya.. o som du sa själv, inte så mkt som ska göras i vinter.

Du får prova en sväng på strippen mot sothoran nästa sommar. ;)

Skämt å sido så känner jag att jag närmar mig gränsen nu. Hamnar jag på 145 rwhp är jag nöjd mot 137 som hon ger nu.

Proppar jag i bredare bakdäck så försämras vägegenskaperna drastiskt i kurvor, jag vill tvärtom ha i bredare framdäck :gnissla

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
äh så jävla mkt sämre kan de inte bli.. då skulle inte sporthojar ha så breda jöö...

Att bredda bakdäcket kontra framhjulet gör hojen understyrd och plogig i kurvor, dessa egenskaper har man redan så det räcker av på dessa gamla staket kan jag säga, det är inte lätt att hänga med på sporthojsgruppkörningar :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Från 77 till 119 hk är ju viss skillnad! Inte illa för vad jag förstår det som en i övrigt original 1200_sporster!:D Men jag tycker att lustgashästar inte är så mycket värt på en gathoj som på en striphoj.

Lite OT: Jag har i flera år letat efter ett retroställ i flatrackstil för att ersätta mitt tråkiga och nu 21 år gamla Halvarsson som med all rätt nu börjar gå sönder alltmer. :gnissla

Jag har dock hittills inte hittat ngt snyggt över disk i Sverige och vågar inte beställa ett oprovat från USA. Tidigare i veckan dryftade jag dock detta med Mattias på Rollers. Det skulle jag gjort tidigare!

De hade ju en kanonball flattrackinspirerad jacka, dessutom i samma Harleys racefärger som min hoj! Därtill hade de även byxor med så vida ben att man på flattrackvis kan ha byxbenen utanpå stövelskaften om man vill (även bra i regn). Plus ett par retrostövlar. Allt från Alpinestars. Var hos Mattias och Roller och hämtade jacka, byxor och stövlar idag. Sitter precis som jag ville ha det. Dessutom mycket billigare än vad jag hade väntat mig. Så ni andra som bygger flattrackhojar och vill ha ett modernt ställ med alla skydd men ändå retrostil kan jag tipsa om detta!
Jackan har dragkedja mot byxorna.

Jackan
http://www.grahns.se/image.asp?bild=434118.jpg&fakt=100&size=500

Brallor med alla skydd fast utan fula knäpuckar
http://www.grahns.se/image.asp?bild=435071.jpg&fakt=100&size=500

Dojor
http://www.grahns.se/image.asp?bild=432161.jpg&fakt=100&size=500

Så nu har jag en bra vinterterapi: att sy på de 70-tals tygmärken jag samlat på mig för att en dag kunna ha på en sån här jacka och olja in allt läder innen jag börjar använda det.

Måste lyfta på hatten för Halvarsson och Lindstrands otroliga kvalité, mitt gamla Halvarsson-ställ med Lindstrandsstövlar inhandlade på dåvarande Hondacenter vid Vanadisplan 1987 vart alltså 21 år! :D

/J

Last edited:

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Du får klämma dit några märken med
"free to live" eller Live to ride"
Sen måste lyckan vara fullständig hehe

neeee bara skoja lite!!!

>>Eric

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Du får klämma dit några märken med
"free to live" eller Live to ride"
Sen måste lyckan vara fullständig hehe

neeee bara skoja lite!!!

>>Eric

:mad: Inga örnar här inte! :tungan
Jag har en gammal 10 centimeter "Harley-etta" från 70-talet jag köpt på Roffes.

Harley-Davidson_nr1.gif

...samt även ett lika gammalt "Sportster"-tygmärke också ett fynd från Roffes. Ska försöka få tag på ett "S&S Proven Performance"-märke också om jag hittar :gnissla.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Guuuud så enkelt det gick.
Kommer bli hur koooolt som helst :yoparty

Tack! De hade två st kvar! ...tills nyss. Får hem dem nästa vecka. Då blir det syslöjd. :D

Ska ställa av hojen om ngn vecka och börja med vinterns arbeten. Lyfta topparna och mäta upp dessa samt cylindrarna, sedan lämna bort för att få nya förbränningsrum. Samt byta fjädrar, kamaxlar och lyftare. Ska väcka liv i tråden då, när jag har lite foton.

Vill även ha tips på en bra sadelbagare i Sthlmsområdet. Måste beställa ett nytt vinylöverdrag till min sadel, det gamla börjar spricka. Har lagat det med nål och tråd tidigare, men nu känns det som att hoppet är ute.

Känner ngn till en prisvärd sadelbagare som kan sy ett snyggt vinylöverdrag i samma stil och utförande som mitt nuvarande? Det är alltså ett avtagbart överdrag som sitter med tryckknappar. Mitt formskurna skumgummiunderlag är i gott skick, så det tänkte jag återanvända.

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Lite OT: Jag har i flera år letat efter ett retroställ i flatrackstil för att ersätta mitt tråkiga och nu 21 år gamla Halvarsson som med all rätt nu börjar gå sönder alltmer. :gnissla

Jag har dock hittills inte hittat ngt snyggt över disk i Sverige och vågar inte beställa ett oprovat från USA. Tidigare i veckan dryftade jag dock detta med Mattias på Rollers. Det skulle jag gjort tidigare!

De hade ju en kanonball flattrackinspirerad jacka, dessutom i samma Harleys racefärger som min hoj! Därtill hade de även byxor med så vida ben att man på flattrackvis kan ha byxbenen utanpå stövelskaften om man vill (även bra i regn). Plus ett par retrostövlar. Allt från Alpinestars. Var hos Mattias och Roller och hämtade jacka, byxor och stövlar idag. Sitter precis som jag ville ha det. Dessutom mycket billigare än vad jag hade väntat mig. Så ni andra som bygger flattrackhojar och vill ha ett modernt ställ med alla skydd men ändå retrostil kan jag tipsa om detta!
Jackan har dragkedja mot byxorna.

Jag måste säga att du blev oförskämt snygg! Det är nästan så att man blir sugen på att konvertera! :tuttar
J0rgen2.jpg

Nicotin

Guest
Tack! De hade två st kvar! ...tills nyss. Får hem dem nästa vecka. Då blir det syslöjd. :D

Ska ställa av hojen om ngn vecka och börja med vinterns arbeten. Lyfta topparna och mäta upp dessa samt cylindrarna, sedan lämna bort för att få nya förbränningsrum. Samt byta fjädrar, kamaxlar och lyftare. Ska väcka liv i tråden då, när jag har lite foton.

Vill även ha tips på en bra sadelbagare i Sthlmsområdet. Måste beställa ett nytt vinylöverdrag till min sadel, det gamla börjar spricka. Har lagat det med nål och tråd tidigare, men nu känns det som att hoppet är ute.

Känner ngn till en prisvärd sadelbagare som kan sy ett snyggt vinylöverdrag i samma stil och utförande som mitt nuvarande? Det är alltså ett avtagbart överdrag som sitter med tryckknappar. Mitt formskurna skumgummiunderlag är i gott skick, så det tänkte jag återanvända.

kan rekomendera en kille som kallas " syboo " en kille som i crusing och jänkar kretsar är högt aktad..håller till i nackaområdet.

Sök på ngt jänkarforum el på nätet så finner du honom..
Tror att firman heter nacka sadelmakeri el nått sådan..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
kan rekomendera en kille som kallas " syboo " en kille som i crusing och jänkar kretsar är högt aktad..håller till i nackaområdet.

Sök på ngt jänkarforum el på nätet så finner du honom..
Tror att firman heter nacka sadelmakeri el nått sådan..

Tack! Hittade firman samt googlade på Sybo. Han var ju tom omnänd i MCM där han sytt sadel till en prisvinnarchopper! Det ska nog duga åt min amatörcykel!

Ska ta kontakt med honom! :tummenupp

/J

Nicotin

Guest
Tack! Hittade firman samt googlade på Sybo. Han var ju tom omnänd i MCM där han sytt sadel till en prisvinnarchopper! Det ska nog duga åt min amatörcykel!

Ska ta kontakt med honom! :tummenupp

/J

varsegod..syns på stripen barkarby..:tummenupp

kan tilllägga att han jobbar tillsammans med en av sveriges bästa lackerare också..lackbo..:)

Kung på airbrush osv..:tummenupp

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...