Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du köper alltså märkeskläder för tusentals kronor, sen ska du ta bort "märket" :va




:rolleyes: :)

Snyggt ställ:tummenupp

Tack!
Köpesaker är halvfabrikat, man ska alltid göra om. Den dag man slutar bygga om är man gammal. :näsblod Det här är ju en byggtråd dessutom .D
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Tack!
Köpesaker är halvfabrikat, man ska alltid göra om. Den dag man slutar bygga om är man gammal. :näsblod Det här är ju en byggtråd dessutom .D

:tummenupp :yoparty

Nu blire ut i garaget med en kall pilsner och lyfta tank och dra åt klämmorna till luftburksgummina:gnissla :tummenupp Nattmek är det bästa:yoparty
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
:tummenupp :yoparty

Nu blire ut i garaget med en kall pilsner och lyfta tank och dra åt klämmorna till luftburksgummina:gnissla :tummenupp Nattmek är det bästa:yoparty

Hmmm, jo e ju oftast efter nattmecken med bira man.. Hmm får göra om..göra rätt:D :D Nej e bara vad jag hört.. Alldrig vart med om själv:D :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bilbytarfunderingar?
Rekomenderar:

I stället.

Vi är bra lika! Den där kärran har jag också länkat till ett antal ggr. Liksom denna Rover med Merlin :

[YOUTUBE-ID]2sIqRiQVmeA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]v-aC5B348rA&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Men det var väl själva fan...:mad:

Det här är ju bäst jue!! :mad:

[YOUTUBE-ID]DxqEWTG1CwE[/YOUTUBE-ID]

För oss som inte lever för deg.

Hoho, det där är ju en pajasbil:D . Lite ball är den ju men svår att pendla till jobbet med.
Den blå v12-an däremot skulle grannarna uppskatta ljudkulissen från när den backades ut från garaget 06.15 på morgonen för dagens arbetsresa:D .

/Ingvar
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
[YOUTUBE-ID]DxqEWTG1CwE[/YOUTUBE-ID][/QUOTE]

Denna bilen såg jag i verkligt format på briesladd i Norge.


[YOUTUBE-ID]r0ij9NeT8g4[/YOUTUBE-ID]
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns rätt så var förebilden till bilen i "Flåkrypa grand prix" "Chitty chitty bang bang" ( http://www.youtube.com/watch?v=jbuTGNQkwLo ).
Förebilden till den filmbilen finns på riktigt i England.
Slog hastighetsrekord på stränderna.
Kraschade ordentligt.
Grävdes ner.
Grävdes upp många år senare.
Renoverades.
Flygmotor, möjligen en tidig meteor.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Alphojar, pistmaskiner och andra nymodigheter är förvisso ofta morotsoranga. Men HD var före. Dessutom är min hoj lackad med samma färgkod som Mopars Hemi-orange, så jag hävdar att orange är stötstångsrelaterat iaf :mad:

Se så vettigt och bra val av färg! :fakta



Men du skulle bytt ut den mot sublime green, såklart.

Grym tråd f.ö! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Se så vettigt och bra val av färg! :fakta



Men du skulle bytt ut den mot sublime green, såklart.

Grym tråd f.ö! :tummenupp

Min gamla kawa jag hade när jag var i din ålder var grön. Men på en rejs-HD är det orange som gäller! :tuttar
 

Bifogat

  • bikereportagesid2.jpg
    bikereportagesid2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 635

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering:

Nu är det höst, körde sista turen i måndags. Sedan tappade jag ur oljorna och ställde av henne. Har plockat av tank, kuts, insug, spällhus och avgassystem. Nu är jag på vag av med topparna. i vinter ska jag som sagt byta ventilfjädrar eftersom mina nuvaranda fjädrar mattats. Eftersom jag nu ändå ska byta fjädrar med allt vad det innebär i mätande så tänker jag även byta kammar. Jag byter till Redshift 643 isf mina nuvarande S&S 600.

Om ngn vill jämföra kammarna så finns specarna på nuvarande S&S 600 och blivande RedShift 643 under rubriken "Evolution Sportster and Buell cams" på nedanstående sida:

http://www.nrhsperformance.com/partscamshafts.shtml

Det finns lite kammar att välja på om man åker Sportster! :D

För att hålla marginalerna så oförändrade som möjligt trots värre kam så ska jag även kosta på min ventilmekanism lite. På ventilfjäderfronten blir det ProComp "behive springs" (dvs koniska) singelfjädrar med ventilbricka och knaster i titan (mycket lägre vikt än nuvarande cylindriska S&S-dubbelfjädrar med stålbrickor). Ska jag även byta mina nuvarande S&S-lyftare till Jim's hydrosolids, de hålls för att vara de rejsigaste hydraullyftarna som finns. Jag ju haft lift off pga ventilfladder denna säsong innan jag upptäckte detta i Supertwins bänk och sänkte varvstoppet resten av säsongen, så det kan vara klokt att pensionera nuvarande lyftarna för den händelse de fått lagerskador i rullen. Annars ska mina nuvarande lyftare klara den nya kammen utan problem.

Ska även byta mina nuvarande S&S krommoly-stötstänger till Rivera Taper-Lites i samma material. Mina nuvarande stötstänger ska klara den nya kammen utan problem men Taper-Lites hålls för att vara de lättaste och styvaste stötsängerna till HD. De har entasis (likt trumpinnar). Diametern är alltså störst på mitten där böjmomentet vid knäckning är störst. Sedan smalnar de av i ändarna till skillnad från alla andra hi perf-stötstänger som ofta likt mina S&S har konstant diameter. Härigenom bli Taper-Lites faktiskt både styvare och lättare på en gång. Dubbelt så dyra att tillverka mot alla andra stötstänger dock :gnissla

RIVERA_TAPER_lite


Jag har mätt upp mina nuvarande stöstänger och mailat till Rivera i USA som ska tillverka Taper-Lites till min motor. De har färdiga på hyllan till sportster, men min S&S-sporstermotor har ju 5/16" längre pinnar eftersom den har längre slag än en originalsporster 1200.a. (4" isf 3 13/16")
 

Bifogat

  • IMG_0373.JPG
    IMG_0373.JPG
    129.1 KB · Visningar: 146
  • IMG_0374.JPG
    IMG_0374.JPG
    119.6 KB · Visningar: 159
  • IMG_0375.JPG
    IMG_0375.JPG
    46.9 KB · Visningar: 129
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top