En uppdatering:
Nu är det höst, körde sista turen i måndags. Sedan tappade jag ur oljorna och ställde av henne. Har plockat av tank, kuts, insug, spällhus och avgassystem. Nu är jag på vag av med topparna. i vinter ska jag som sagt byta ventilfjädrar eftersom mina nuvaranda fjädrar mattats. Eftersom jag nu ändå ska byta fjädrar med allt vad det innebär i mätande så tänker jag även byta kammar. Jag byter till Redshift 643 isf mina nuvarande S&S 600.
Om ngn vill jämföra kammarna så finns specarna på nuvarande S&S 600 och blivande RedShift 643 under rubriken "Evolution Sportster and Buell cams" på nedanstående sida:
http://www.nrhsperformance.com/partscamshafts.shtml
Det finns lite kammar att välja på om man åker Sportster!
För att hålla marginalerna så oförändrade som möjligt trots värre kam så ska jag även kosta på min ventilmekanism lite. På ventilfjäderfronten blir det ProComp "behive springs" (dvs koniska) singelfjädrar med ventilbricka och knaster i titan (mycket lägre vikt än nuvarande cylindriska S&S-dubbelfjädrar med stålbrickor). Ska jag även byta mina nuvarande S&S-lyftare till Jim's hydrosolids, de hålls för att vara de rejsigaste hydraullyftarna som finns. Jag ju haft lift off pga ventilfladder denna säsong innan jag upptäckte detta i Supertwins bänk och sänkte varvstoppet resten av säsongen, så det kan vara klokt att pensionera nuvarande lyftarna för den händelse de fått lagerskador i rullen. Annars ska mina nuvarande lyftare klara den nya kammen utan problem.
Ska även byta mina nuvarande S&S krommoly-stötstänger till Rivera Taper-Lites i samma material. Mina nuvarande stötstänger ska klara den nya kammen utan problem men Taper-Lites hålls för att vara de lättaste och styvaste stötsängerna till HD. De har entasis (likt trumpinnar). Diametern är alltså störst på mitten där böjmomentet vid knäckning är störst. Sedan smalnar de av i ändarna till skillnad från alla andra hi perf-stötstänger som ofta likt mina S&S har konstant diameter. Härigenom bli Taper-Lites faktiskt både styvare och lättare på en gång. Dubbelt så dyra att tillverka mot alla andra stötstänger dock
Jag har mätt upp mina nuvarande stöstänger och mailat till Rivera i USA som ska tillverka Taper-Lites till min motor. De har färdiga på hyllan till sportster, men min S&S-sporstermotor har ju 5/16" längre pinnar eftersom den har längre slag än en originalsporster 1200.a. (4" isf 3 13/16")