En uppdatering.
Förra veckan demonterade jag toppar, cylindrar och kolvar inför kambytet.
Bild 1
Topparna avlyfta, man kan redan här se att squishen (klämspalten) inte verkar helt off mtp frånvaron av sot på iaf en del av kolvens squishyta.
Bild 2 & 3
Jag tar tillfället iakt att mäta upp squishen för att om nödvändigt passa på att fixa detta. Här har jag tagit bort sotet på två diametralt motsatta ställen av squishytan på kolv resp topp samt smält till kulor av lödtenn och fixerat dessa mha lite fett på kolvarna.
Bild 4
Innan denna bild togs har jag återmonterat och momentdragit topparna med gamla packningarna och baxat runt vevaxeln förbi övre dödläget, så att tennkulorna plattats till mellan squishytorna. På bilden är topparna alltså avmonterade efter detta och man kan se de tillplattade tennkulorna fixerade i fettet.
De tillplattade tennbitarna mättes sedan med skjutmått och medelvärdet räknades ut för varje kolv. Squishen på denna motor ska enligt S&S specifikationer vara 0.045". Mina tennbitar visade på 1.15 mm på båda cylindrarna, detta motsvarar ganska exakt 0.045". Så jag behöver inte korrigera squishen. Skönt.
Man bör enligt många inte ha mycket mindre squish på en gatmotor med den här cylinderdiameter och slaget (4" X 4" eller 101 x 101 mm)
Bild 5&6
Här har jag fortsatt med att demontera cylindrarna och satt slangbitar på pinnbultarna för att skydda kolvar och ringar.
Bild 7
Här fortsätter jag med att demontera kolvarna. Kolvbultarna har inte presspassning på denna motor men satt ändå precis för trögt för att jag skulle orka trycka ut dom för hand. Så jag tillverkade en enkel kolvbultsavdragare av en bit mjukglödgat kopparrör, gängsstång, muttrar och breda båtbrickor.
Bild 8
Här visar jag en kolvundersida för att visa hur temperaturstabil en bra syntetolja är: Helt plåtrena kolvundersidor utan tillstymmelse till koksuppbyggnad på en luftkyld motor utan kolvkylning efter 1200 mil.
/J