Fegt! så här ska det se ut
/robin
Ingen orsak, det är roligt att nån läser byggtråden
/J
Fegt! så här ska det se ut
/robin
Ingen orsak, det är roligt att nån läser byggtråden
/J
Fegt! så här ska det se ut
/robin
...
När jag byggde 1840cc Saab V4 med nersvarvade Opelkolvar fick jag rådet av motorgurun Ture Karlsson "lägg på topparna löst utan packning å dra runt motorn, låt he som då en häst gallopera då ha du tage för lite..."
Grymt. Satt precis och funderade mer i detalj hur man mäter squishen.
Hört att det är ok att ha ner mot 0.8mm på modern radfyra 750cc.
Verkar det rimligt?
Btw 180-190 bak och 120 fram skall det vara... Räjzigt och fint
Vad menade han med det?
Du kanske var ironisk, men det lät faktiskt som en galloperande häst när jag drog runt motorn med löst ditlagda toppar utan packning, varje gång en kolv vände lättade den lite på toppen så det sa "klopp klopp klopp klopp"
Jag tog ner ytterst lite till och skruvade ihop motorn (med kopparringar och toppackning)
Motorn gick oerhört bra, jag körde med ett insugningsrör som Tunaverken hade gjutit i liten serie för Saab Sonett trimmare, där inte korsinsuget rymdes, det var avsett för två stående weber förgasare under den trånga sonetthuven, och dubbelblåstoppar som Ture hade använt på en av sina rallycrossbilar.
Saab uppgav 160hk på sitt 1840 fabrikskit, och den här motorn var vassare enligt Ture. (han tyckte dock att jag skulle köra med Kugelfisher insprut)
Det var tider det!
Jag har mailat Zippers förra veckan och frågat om lämpliga ventilfjäderparametrar till deras kam Redshift 643. Det är Zippers som är agent för Redshift. Har dock inte fått svar än.
/J
Så 0.8mm på en ännu kortslagigare 1000 cc radfyra med bara 250 cc per cylinder tror jag är ganska konservativt, dvs rätt safe.
/J
På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.
/Ingvar
HD:n är ju förvisso helt rullningslagrad, men det ska ju knappast göra ngn skillnad.
På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.
/Ingvar
När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad (utom vevstakens lillända).
/Ingvar
När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad (utom vevstakens lillända).
Jag har också noterat att just HD-maffian har litet squish i förhållandet till slaglängden, tydligen funkar det där. Å andra sidan är inte varvet hårresande högt.
Annars gäller i princip tumregeln som jag såg att Brinken hänvisade till "minst 1.00 mm squish per 60 mm slag vid 10k rpm".
/Ingvar
Det visste jag ju faktiskt. Vilket jobb att renovera, pressa ihop och rikta en sån vev! Redan kawa-trepiparna med sina tre slängar var ju dyra att renovera.
Minns att de på 80-talet brukade steloperera GSX-vevarna medelst svets vid passage av ca 160-170-nivån
Så är det ju fortfarande. Erik på ProService i Åkersberga fixar/renoverar/svetsar vevaxlar. -83 kom "fabrikssvetsade" vevar där ramlagertapparna är svetsade i vevskivorna från fabrik. En sådan har jag i min maskin. Den verkar hålla för mig. Många låter "helsvetsa" sina vevar d.v.s sveta alla tappar 360 grader.
EDIT: Nu begriper jag att Jörgen bara är lite virrig med mm resp. tum. Han menar naturligtvis tum vid alla måttangivelser.
/Ingvar
Jo det finns svetsade vevar till HD också, från bla Jim's. Men då är det till full blown racemotorer.
Nej nej, alla mått är korrekt angivna, det är 0.045" dvs 1.14 mm i squish original på min S&S-motor.
(Jag förstår att du bara skämtade med mig. Men utan en smiley efter så är det så lätt att ngn missuppfattar. Med resultatet att de sedan inte känner tilltro till några som helst mått jag skriver i mina seriösa inlägg i byggtråden )
Ursäkta trådkapet men vad ligger dem på original då?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |