Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen orsak, det är roligt att nån läser byggtråden :D
/J

Jag läser varenda uppdatering!

Det är ju kul att någon visar hur man ska göra, nu har jag inga mekbilder men dom skulle man kunna använda i tråden "hur man inte ska göra".

Jag har tillbringat för mycket tid med oestetiskt mekande med funktionalitet som enda slutmål, allt för ofta kombinerat med stark tidspress och brist på verktyg och delar.

Man kan tillverka mycket av cykelekrar, farexband, slangklämmor, självborrande skruv och silvertejp...

Jag brukar lirka in tenn direkt från rullen genom tändstiftshålet dom få gånger jag ens har brytt mig om squish...

När jag byggde 1840cc Saab V4 med nersvarvade Opelkolvar fick jag rådet av motorgurun Ture Karlsson "lägg på topparna löst utan packning å dra runt motorn, låt he som då en häst gallopera då ha du tage för lite..."

För er som inte vet vem Ture är så tävlade han flitigt i Rallycross

Känd för sina något udda bilar som Tex:

En SAAB V4 med egenutvecklad direktinsprutad 2-liters V4 motor (!) som Ture Karlsson vann SM 1983 med.



En fyrhjulsdriven SAAB 99:a med ca 400hk som Ture Karlsson vann SM 1987.

Denna bil var den första fyrhjulsdrivna SAAB:en i Sverige och förmodligen även mer än så...
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Grymt. Satt precis och funderade mer i detalj hur man mäter squishen.
Hört att det är ok att ha ner mot 0.8mm på modern radfyra 750cc.
Verkar det rimligt?

Btw 180-190 bak och 120 fram skall det vara... Räjzigt och fint :p

Ingen orsak, det är roligt att nån läser byggtråden :D
/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fegt! så här ska det se ut :gnissla

/robin

Pänätrerad :brynad



...
När jag byggde 1840cc Saab V4 med nersvarvade Opelkolvar fick jag rådet av motorgurun Ture Karlsson "lägg på topparna löst utan packning å dra runt motorn, låt he som då en häst gallopera då ha du tage för lite..."

:D Vad menade han med det?


Tack! Jo jag vet att du och många andra brukar läsa, det är roligt! Det var mest jag som hade dåligt samvete för att det varit lite mycket OT sista tiden i tråden :gnissla

Grymt. Satt precis och funderade mer i detalj hur man mäter squishen.
Hört att det är ok att ha ner mot 0.8mm på modern radfyra 750cc.
Verkar det rimligt?

Btw 180-190 bak och 120 fram skall det vara... Räjzigt och fint :p

Jo det tror jag kan vara lagom. Jag hade 0.8 mm i squish på min trimmade 100-hästars HD 1200 originalsportstermotor som satt i hojen innan.

Cala som är en rätt rutinerad HD trimmare tyckte inte att man skulle lägga sig på mindre än 0.8 på den motorn. Den hade 3 13/16" i slag och 3½" i borr och naturligtvis 600 cc per cylinder. Så 0.8mm på en ännu kortslagigare 1000 cc radfyra med bara 250 cc per cylinder tror jag är ganska konservativt, dvs rätt safe.

Men vill du ha säkra tumregler för 1000 cc radfyresporthoj så kolla med tex Anders Brink eller AnderssonTurbo här på forumet. De två vet efter dyra erfarenheter ganska precis vilken minsta squish som är safe i de vanligaste sporthojsmotorerna har jag en känsla av :D

Större kolvdiameter vickar mer, och större slaglängd ger större längdvariationer i höjdled pga slitage och olika temperaturkombinationer i motorn. Det är dessa två parametrar som gör att man måste ha större spalt ju större cylinderstorlek man har.

/J
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:D Vad menade han med det?

Du kanske var ironisk, men det lät faktiskt som en galloperande häst när jag drog runt motorn med löst ditlagda toppar utan packning, varje gång en kolv vände lättade den lite på toppen så det sa "klopp klopp klopp klopp"

Jag tog ner ytterst lite till och skruvade ihop motorn (med kopparringar och toppackning)

Motorn gick oerhört bra, jag körde med ett insugningsrör som Tunaverken hade gjutit i liten serie för Saab Sonett trimmare, där inte korsinsuget rymdes, det var avsett för två stående weber förgasare under den trånga sonetthuven, och dubbelblåstoppar som Ture hade använt på en av sina rallycrossbilar.

Saab uppgav 160hk på sitt 1840 fabrikskit, och den här motorn var vassare enligt Ture. (han tyckte dock att jag skulle köra med Kugelfisher insprut)

Det var tider det!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du kanske var ironisk, men det lät faktiskt som en galloperande häst när jag drog runt motorn med löst ditlagda toppar utan packning, varje gång en kolv vände lättade den lite på toppen så det sa "klopp klopp klopp klopp"

Jag tog ner ytterst lite till och skruvade ihop motorn (med kopparringar och toppackning)

Motorn gick oerhört bra, jag körde med ett insugningsrör som Tunaverken hade gjutit i liten serie för Saab Sonett trimmare, där inte korsinsuget rymdes, det var avsett för två stående weber förgasare under den trånga sonetthuven, och dubbelblåstoppar som Ture hade använt på en av sina rallycrossbilar.

Saab uppgav 160hk på sitt 1840 fabrikskit, och den här motorn var vassare enligt Ture. (han tyckte dock att jag skulle köra med Kugelfisher insprut)

Det var tider det!

Nej jag var inte ironisk :D

Det låter minst sagt krävande att höra squishhöjden på tonarten på klappret.

Men det är kul med original som klurar ut egna metoder när budgeten är tight.
Självs skulle jag inte sätta ihop en motor utan att mäta, tyskt och tråkigt :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll fick jag fö besked från Jörgen B på Supertwin. Han har nu tryckt mina ventilfjädrar i sin elektroniska fjäderprovningsmaskin. De hade mycket riktigt mattats och låg utanför tolerans enlig Jörgen.

Så han hade rätt i sin gissning att det var åldrade ventilfjädrarna som låg bakom effektraset efter 6300 rpm som upptäcktes första gången vid bänkningen hos Supertwin 2/7 i somras. Skönt att få det bekräftat.

Jag har mailat Zippers förra veckan och frågat om lämpliga ventilfjäderparametrar till deras kam Redshift 643. Det är Zippers som är agent för Redshift. Har dock inte fått svar än.


/J
 

Bifogat

  • dyno_080702_nm.jpg
    dyno_080702_nm.jpg
    94.2 KB · Visningar: 255
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har mailat Zippers förra veckan och frågat om lämpliga ventilfjäderparametrar till deras kam Redshift 643. Det är Zippers som är agent för Redshift. Har dock inte fått svar än.

/J

Det är lika bra att du kör på pneumatisk stängning med en gång, då kan ju du som blivit hacker på gamla dar justera det samtidigt som du justerar sprutet.

Jag själv börjar sukta efter något en/tvåcylindrigt med Amal-monoblock förgasare och lucas elsystem...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Så 0.8mm på en ännu kortslagigare 1000 cc radfyra med bara 250 cc per cylinder tror jag är ganska konservativt, dvs rätt safe.
/J

På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.

/Ingvar

Ok, där ser man!
Glappt och sladdrigt i radfyrorna mao :D

Skämt åsido så är det nog de platta syltbyrkskolvarna i dessa som kräver "vicktolerans"? Annars låter det märkligt att man kan köra tightare i HD. HD:n är ju förvisso helt rullningslagrad, men det ska ju knappast göra ngn skillnad.

Nåväl, bra att du rättade min felgissning.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
HD:n är ju förvisso helt rullningslagrad, men det ska ju knappast göra ngn skillnad.

När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad :yoparty (utom vevstakens lillända).

Jag har också noterat att just HD-maffian har litet squish i förhållandet till slaglängden, tydligen funkar det där. Å andra sidan är inte varvet hårresande högt.
Annars gäller i princip tumregeln som jag såg att Brinken hänvisade till "minst 1.00 mm squish per 60 mm slag vid 10k rpm".

/Ingvar
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ursäkta trådkapet men vad ligger dem på original då?

På GSX och även GSXR är regeln att aldrig gå under 1 mm. Detta rekommenderas av flera välkända motortrimmare bl.a. Marklund på MC Express. AndersBrink här på forumet vill öka på ytterligare några tiondelar.
Min egen spis hamnade på 1,1 mm.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad :yoparty (utom vevstakens lillända).

/Ingvar

Det visste jag ju faktiskt. Vilket jobb att renovera, pressa ihop och rikta en sån vev! :D Redan kawa-trepiparna med sina tre slängar var ju dyra att renovera. :näsblod

Minns att de på 80-talet brukade steloperera GSX-vevarna medelst svets vid passage av ca 160-170-nivån
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
När det gäller veveriet är GSX också helt rullagrad :yoparty (utom vevstakens lillända).

Jag har också noterat att just HD-maffian har litet squish i förhållandet till slaglängden, tydligen funkar det där. Å andra sidan är inte varvet hårresande högt.
Annars gäller i princip tumregeln som jag såg att Brinken hänvisade till "minst 1.00 mm squish per 60 mm slag vid 10k rpm".

/Ingvar

Later generost i mina oron... Men jag ifragasatter aldrig Brink.
Han bygger skottsakra motorer.
Dock har jag alltid malet 0,9 mm for samma matt.

Jorgen: Kanske HD maste ha sugpassning pa kolvarna?
De kanske inte har offentrerad kolvbult som motarbetar vicktendenserna?
Och sa ar val kolvarna sa tunga, att med storre spel sa slar de sonder sig sjalva?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det visste jag ju faktiskt. Vilket jobb att renovera, pressa ihop och rikta en sån vev! :D Redan kawa-trepiparna med sina tre slängar var ju dyra att renovera. :näsblod

Minns att de på 80-talet brukade steloperera GSX-vevarna medelst svets vid passage av ca 160-170-nivån

Så är det ju fortfarande. Erik på ProService i Åkersberga fixar/renoverar/svetsar vevaxlar. -83 kom "fabrikssvetsade" vevar där ramlagertapparna är svetsade i vevskivorna från fabrik. En sådan har jag i min maskin:tummenupp. Den verkar hålla för mig. Många låter "helsvetsa" sina vevar d.v.s sveta alla tappar 360 grader.

EDIT: Nu begriper jag att Jörgen bara är lite virrig med mm resp. tum. Han menar naturligtvis tum vid alla måttangivelser:D .

/Ingvar
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så är det ju fortfarande. Erik på ProService i Åkersberga fixar/renoverar/svetsar vevaxlar. -83 kom "fabrikssvetsade" vevar där ramlagertapparna är svetsade i vevskivorna från fabrik. En sådan har jag i min maskin:tummenupp. Den verkar hålla för mig. Många låter "helsvetsa" sina vevar d.v.s sveta alla tappar 360 grader.

EDIT: Nu begriper jag att Jörgen bara är lite virrig med mm resp. tum. Han menar naturligtvis tum vid alla måttangivelser.

/Ingvar

Jo det finns svetsade vevar till HD också, från bla Jim's. Men då är det till full blown racemotorer.

Nej nej, alla mått är korrekt angivna, det är 0.045" dvs 1.14 mm i squish original på min S&S-motor.

(Jag förstår att du bara skämtade med mig. Men utan en smiley efter så är det så lätt att ngn missuppfattar. Med resultatet att de sedan inte känner tilltro till några som helst mått jag skriver i mina seriösa inlägg i byggtråden :gnissla )
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jo det finns svetsade vevar till HD också, från bla Jim's. Men då är det till full blown racemotorer.

Nej nej, alla mått är korrekt angivna, det är 0.045" dvs 1.14 mm i squish original på min S&S-motor.

(Jag förstår att du bara skämtade med mig. Men utan en smiley efter så är det så lätt att ngn missuppfattar. Med resultatet att de sedan inte känner tilltro till några som helst mått jag skriver i mina seriösa inlägg i byggtråden :gnissla )

Så det FINNS seriösa inlägg oxå ;)

Såklart.

Men svara nu på MINA frågor oxå! >:I
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ursäkta trådkapet men vad ligger dem på original då?

På GSX'en verkar den ligga på dryga millimetern +- någonting. Det finns inte skrivet i verkstadshandboken och jag har aldrig mätt upp en standardkonfiguration. Men kolvtoppen ser ut att ligga i plan med blocket och packningen är ~1mm.

/Ingvar
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top