Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Perra Lais på Eskil MC hade ett par 4-ventilstoppar vill jag minnas. Det gick väl aldrig något vidare bra med de konfigurationer de testades på. Undrar vart de tog vägen?
Kanske nåt för Jörgen att nysta i.
Rivera gjorde stort nummer av sina fyrventilstoppar för många år sedan.
Svindyra.
Gav inte mycket toppeffekt.
Svårt (omöjligt?) att få fin gång på motorn.
Kan det vara sådana han har?

Börjar luta åt motorbyte - en 200 kubiktums Düx kanske räcker ett tag?
Är lite fascinerad av att det finns (nästan) hur grymma harleyklonmotorer som helst att köpa.
Varför gör ingen en 2liters GSX rova?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du inte sett The worlds fastest indian? "Two parts Chevy and one part Ford". Sen tvärkyla av dom i Tevattnet bara. Ingen större konst att göra kolvar?:tungan

Nej jag har inte sett den filmen än, jag är lite långsam, jag brukar se filmer 20 efter releasen. Om de hålls för att vara bra.

Vi flummade på 4-tums Chevrolet-kolvar från Ross-Pistons som ämnen. Men nu ser det ut som om JE är mest prisvärda.

Det finns till Big Twins:tummenupp .

/Ingvar

Tack!

Jag har länkat till de där topparna tidigare på SH. Men jag är inte så säker på att de flödar bättre än S&S 2-ventil :gnissla

Enda fördelen med HEMI(äkta sådan) är att man får plats med större ventiler vilket främst gäller 2-ventilsmotorer, sedan är det bara nackdelar.

Sant! Förtdelen med hemi är just att man vinklar av ventilsätena och därmed skaffar sig större möjlig ventilarea. Nackdelen är förmodligen att det flödar sämre över dome-kolvar.


Antagligen är inte Harleytopparna heller äkta HEMI utan det är nog bara nån smart försäljare som såg en chans att återuppväcka det coola namnet.

Misstänker samma sak, jag vill och känna på såna toppar innan köp. Ventilarea är inte allt

hej hej hallå! Längesen man var här. hittade några bilder som jag tror jag inte lagt upp tidigare. Hoppas trådskapar jörgen inte misstycker!

Inte alls! Dina bilder är som regel 7 resor bättre än mina! :tummenupp

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trimma inte för mycket nu bara, eller satsar du fullt ut på seger i "The Great Jurassic Battle!" säsong 2:D .

/Ingvar

Du behöver inte vara orolig, effektmässigt blir det blir bara kambyte i vinter. Hade inte mina ventilfjädrar konstaterats matta hade jag inte bytt kam i vinter. Jag fick ju ut 20 rwhp mer än vad S&S lovade med originalkammen.

Att jag byter kam nu har bara att göra med att det är lägligt nu när ändå topparna nu måste av för inmätning av nya fjädrar. Det är ju det som är pysslet med kambyte.

Det kommer att vara lågvarvig kraft även kommande sommar ;)

[YOUTUBE-ID]CG91fYHcm-k&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Du behöver inte vara orolig, effektmässigt blir det blir bara kambyte i vinter. Hade inte mina ventilfjädrar konstaterats matta hade jag inte bytt kam i vinter. Jag fick ju ut 20 rwhp mer än vad S&S lovade med originalkammen.

Att jag byter kam nu har bara att göra med att det är lägligt nu när ändå topparna nu måste av för inmätning av nya fjädrar. Det är ju det som är pysslet med kambyte.

Vad kan man vänta sig för effekttillskott med en dylik kam?

/Ingvar
 

sportbike

Guest
[QUOTE=Jörgen Karlsson;Det kommer att vara lågvarvig kraft även kommande sommar ;)

Hur många kubikmeter va den där maskin på ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den är rätt mäktig Deltic motorn, jag kan titta på den här animeringen länge!

http://rowla.dyndns.org/justin/img/piston_deltic320.mpg

Ja den är mäktig. Att stå vid Reading och halvsova i väntan på ett tåg och plötsigt bli väckt av ett Deltic-lok som eldar förbi är uppfriskande :D

Hur många kubikmeter va den där maskin på ?

Jag vet inte volymen, men ca 6000 hk

Nåja 5 % är inte kattskit för en enskild åtgärd. Kan komma väl till pass i Norrtälje. Glenn verkar inte ligga på latsidan http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3885811&postcount=113

/Ingvar

Ja jag få se. Fast mina 60-fotstider lär nog inte bli bättre tack vare detta, men hojen kanske blir lite giftigare därefter. I synnerhet på 402.
Jag har ju redan svårt i starten mot dig tycker jag, din hoj känns lägre och längre :gnissla
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nå, var är uppdateringarna i tråden?

Jag råkar veta att nya delar har anlänt, så jag förväntar mig både en utförlig text och bilder med blänkande stål, borstad alu, gyllengul olja och trasseltussar på en väl insliten mekbänk!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nå, var är uppdateringarna i tråden?

Jag råkar veta att nya delar har anlänt, så jag förväntar mig både en utförlig text och bilder med blänkande stål, borstad alu, gyllengul olja och trasseltussar på en väl insliten mekbänk!

De enda delar jag fått som tillhör vinterns motorarbeten är 4 nya Jim's Hydrosolid-lyftare, en ny tätning till kamkåpan samt två nya låsmuttrar till mina stötstänger. Detta kom i ett paket från Tassen racing i förra veckan.

Supertwin har beräknat samt tagit hem nya ventilfjädrar med titanbrickor och knaster som ska vara av riktigt bra kvalitet. Han hade även dessförinnan mätt upp mina gamla fjädrar som mycket triktigt konstaterades mattade. Mig veterligen sitter nu mina toppar ihop med översedda säten, nya tätningar och de nya hårdare fjädrana. Topparna ligger hos Supertwin.

Men huvudelarna: nya kustomtillverkade kolvar från JE, samt nya kustomslipade kamaxlar har ännu ej anlänt. Så motorn vilar.

På cykeln gör jag under tiden lite underhåll. Byter ut sönderskakade kellermanblinkers, indikatorlampor, gummifästen till oljetank mm till nya dito som jag beställde hem redan i höstas. Sadeln ska även kläs om med ett nytt överdrag, det gamla har börjar spricka av ålder.

Jag ska även uppgradera motorns vevhusvent genom att montera en andningsnippel även på kamkåpan, precis som XR-750-motorn har. Ett tips från Tassen.

Så det har inte hänt så mycket, jag väntar som vanligt på delar. :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tur att du har bil och båt att fördriva tiden med så länge :)

Ja jag håller på med ett tidstypiskt smörjoljeoljekärl i metall till båtens tändkulemotor. så jag kan slippa plastförpackningarna ombord. Sen håller hon på att få en vhf-radio installerad. TIG-svetsen kom till pass för antennfästet :D På bilen är det turbokonverteringen.

Men det ska bli kul att få plocka ihop hojen när grejorna kommer.

Hur går det för dig, satt igång med ngt caféräserprojekt?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ja jag håller på med ett tidstypiskt smörjoljeoljekärl i metall till båtens tändkulemotor. så jag kan slippa plastförpackningarna ombord. Sen håller hon på att få en vhf-radio installerad. TIG-svetsen kom till pass för antennfästet :D På bilen är det turbokonverteringen.

Men det ska bli kul att få plocka ihop hojen när grejorna kommer.

Hur går det för dig, satt igång med ngt caféräserprojekt?

Jo, i hjärnan filas det för fullt. Har däremot inte hittat nåt garage.
Fast just nu har jag ingen tid till det ändå så det får vänta.

Men, men...
När jag väl sätter igång så har jag en klarare bild av hur jag vill att allt skall bli.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

En uppdatering
Jag lyckades hitta en renommerad sadelsömmerska till vilken jag igår lämnade iväg kuts med sadel. Mitt sadelöverdrag har ju börjat spricka vid tryckknapparna som jag tidigare berättat om. Nu ägnar jag mig åt att jaga nya svarta tryckknappar till sadeln, har hittat en firma i Sverige men annars flest napp i USA och UK. Ska kolla med Lejonkulan om det kanske ha ngt att sälja. Det nya sadelöverdragen kommer att se ut som det gamla men förmodligen bli i svart läder isf nuvarande lädermönstrade vinyl, för bättre livslängd.

Vad gäller motorarbetena väntar jag fortfarande på prisuppgift på vad det kostar att låta Andrews kustomslipa ett par unika kamaxlar skräddarsydda för min motor. Jag har fått pris på de kustomtillverklade högkompskolvarna från JE. De går på ca 2200 st. Men kruxet är att man måste köpa minst 4 stycken. Så man kan ju säga att jag får ett kolvpris på 4400:-/st Men sedan tillkommer ju kostnad för att Supertwin ska NC-fräsa till kolvarna till rätt vikt och med en lagom avpassad dome samt ventilfickor. Så jag får väl ta en funderarare på om jagf ska byta kammar när jag har den totala kostnaden för kammar och kolvar. Blir det för svettigt så är det ju bara att återinstallera mina befintliga kammar och kolvar med den nu översedda topparna med sina nya fjädrar som ju ändå skulle bytas.

Jag har fortfarande inte fått tillbaks mitt skinnställ från firman som skulle sy på mina 70-talsdekaler isf Alpinestars-blinget. Hoppas att att sadelsömmerskan jobbar fortare :D

/J
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top