Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det ska ju vara lite brapp i en twin, annars är det kass.

Jag provade ikväll att bli medlem på YT och att ladda upp första uppstartvideon med S&S-motorn från 2007 på tuben, eftersom sporthoj 2-years-servern där alla mina byggfilmer låg, nu verkar för evigt förlorad . Jag tänkte jag skulle föra över alla Cyréns byggtrådsfilmer till YT för de som vill höra lite HD-muller. Ska succesivt ändra länkarna i första inlägget från SH 2-years till YT. Tror dock inte att filmerna överlever speciellt länge på YT eftersom vi använder kända musikstycken.

[YOUTUBE-ID]NR_jE_tT44U&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]

Självklart är det så, jag anade dock inte att det var riktigt så mycket!:D

Gött att se filmen igen, det var ett tag sen sist!:tummenupp Skynda nu att ladda upp resten, mycket vill ju som bekant ha mer!:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Gött att se filmen igen, det var ett tag sen sist!:tummenupp Skynda nu att ladda upp resten, mycket vill ju som bekant ha mer!:D
Tack! :D

Jag la upp nästa film i tågordningen, den första bänkningen hos Supertwin med HSR48-förgasare våren 07, där jag erhöll 127 rwhp och 162 Nm.
Har lagt in den bland filmerna i första inlägget och raderat den gamla länken till den avlidna SH-2-years-servern.

[YOUTUBE-ID]H5wf8iqKAJs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Galet vilka vårkänslor den sista filmen gav.. "Lite provkörning!" 2-3månader kvar bara, sen är'e dags!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Galet vilka vårkänslor den sista filmen gav.. "Lite provkörning!" 2-3månader kvar bara, sen är'e dags!

Ja så här års får man nöja sig med att drömma och bygga i garaget. Det verkar det vara fler harleyflattrackers som gör! :D

3%2Bamigos.jpg

http://churchofchoppers.blogspot.com/2009_01_01_archive.html

/J

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Så, nu tog jag mig tid att ladda upp Cyréns åkfilm från hösten 2007. :)

[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4[/YOUTUBE-ID]

Låter den inte lite som en Volvolastbil emellanåt?:va

De som är så tysta :gråta

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så, nu tog jag mig tid att ladda upp Cyréns åkfilm från hösten 2007. :)

[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4[/YOUTUBE-ID]

De som är så tysta :gråta

DEN har vi saknat!!!:tummenupp :yoparty

Fast det var ännu häftigare att se henne live... favorit i repris till sommaren?:)

Du kan alltid trösta dig med att min golf är typ det tystaste (och rostigaste och segaste också för den delen) som finns...:huvet

Edit: fan vad bra den är den där filmen!:tummenupp "tvåan" är ju gjuten, alla drive-by-scener där man får höra mullret, posörbilderna... Och sen när cyrén ska testa...:hihi
Underbar film helt enkelt!:tummenupp

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
DEN har vi saknat!!!:tummenupp :yoparty

Fast det var ännu häftigare att se henne live... favorit i repris till sommaren?:)

Du kan alltid trösta dig med att min golf är typ det tystaste (och rostigaste och segaste också för den delen) som finns...:huvet

Edit: fan vad bra den är den där filmen!:tummenupp "tvåan" är ju gjuten, alla drive-by-scener där man får höra mullret, posörbilderna... Och sen när cyrén ska testa...:hihi
Underbar film helt enkelt!:tummenupp

Tack, Filmerna är ju mest på ploj, för att visa ljudet. Men så här på vintern får jag erkänna att det väcker lite längtan efter våren :D

Ja jag läste i dieseltråden om ditt golfdieselköp! Grattis! Oljebrännare skadeva i åkbilar! :tummenupp
Jag ska köra första turboprovturen med bilen i helgen, skriver lite i dieseltråden då! Förhoppningsvis imorgon kväll. Har lite fler bilder då.
Hoppas dieselgolfen verkar sund!

På hojfronten har det segat som tusan med alla olika spår kring de nya kammarna. Men jag bestämde mig förra veckan för att avblåsa kambytet iaf för denna vinter. Det har gått för lång tid nu, jag vågar inte vänta längre på fler bud från USA om leverantörer av specialtillverkadekolvar och specialslipade kammar. Så jag har bestämt mig för en enklare motormässig förbättring för att hinna klart till våren. Jag kommer att köra vidarre med mina befintliga kolvar och kammar, de är ju dessutom som nya, motorn har ju bara gått ca 1200 mil. Jag ska skriva en uppdatering om lägen på hojen när jag är piggare.

Härlig bild dom har på väggen bakom!

Ja verkligen, "Big Twins"-bilden tex :D

Trevlig rulle! Gött ljud i maskinen, hörs att det finns kraft.

Tack! Vi får se om det blir en ny åkfilm med sprutet och det nya avgassystemet hojen fick förra vintern, den vart ju 10 % starkare då.
Kanske kan spela in ngt i vår om Cyrén är intresserad!
Vi har pratat lite om det.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tack, Filmerna är ju mest på ploj, för att visa ljudet. Men så här på vintern får jag erkänna att det väcker lite längtan efter våren :D

Ja jag läste i dieseltråden om ditt golfdieselköp! Grattis! Oljebrännare skadeva i åkbilar! :tummenupp
Jag ska köra första turboprovturen med bilen i helgen, skriver lite i dieseltråden då! Förhoppningsvis imorgon kväll. Har lite fler bilder då.
Hoppas dieselgolfen verkar sund!

På hojfronten har det segat som tusan med alla olika spår kring de nya kammarna. Men jag bestämde mig förra veckan för att avblåsa kambytet iaf för denna vinter. Det har gått för lång tid nu, jag vågar inte vänta längre på fler bud från USA om leverantörer av specialtillverkadekolvar och specialslipade kammar. Så jag har bestämt mig för en enklare motormässig förbättring för att hinna klart till våren. Jag kommer att köra vidarre med mina befintliga kolvar och kammar, de är ju dessutom som nya, motorn har ju bara gått ca 1200 mil. Jag ska skriva en uppdatering om lägen på hojen när jag är piggare.

LITE längtan!? Jag hade typ abstinens utav bara fan redan innan jag såg filmen och det blev ju fan inte bättre efter att jag sett den!:D

Hehe, tack ska du ha:D Jo, en halv liter milen är en siffra att ej ringakta...:gnissla
Ooh, trevligt! ser fram emot en bra update!:tummenupp Sund verkar den väl vara, men den är som sagt ganska rostig och seg... Har redan börjat fundera i turbobanor, men då kan man väl ge sig fan på att förbrukningen går upp till det dubbla så...:gnissla :huvet Jaja, vi får väl se. Finns det bara tid och pengar så vet man ju aldrig...:D

Trist att det har krånglat så mycket med det där... Men men, bara hojen är på vägen till våren så:tummenupp Rena förbättringar kan man ju ta senare menar jag:)
Piggare? är du sjuk?
Krya på dig i så fall!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Har börjat fixa lite övrigt på hojen i väntan på mina kolvar, toppar och cylindrar.

Handlade en ny styrdämpare och flyttade över mina fästen. Det har varit en massa strul med den gamla, först garantireparation varvid den var tät ytterligare ett år. Därefter läck igen varvid jag försökte jag renovera den själv i höstas men det läckte fortfarande. Så jag tror att det var ett defekt hus på den gamla dämparen. Handlade den nya från NCCR som är en ny firma som jag hittade bland annonserna här på SH. På den första av de uppladdade bilderna syns den gamla styrdämparen överst och den nya underst, på nästa bild har jag flyttat över alla fästen till den nya dämparen. Bytte ut LSL-märket mot Daytona istället (två varumärken på samma japanska dämpare) "Daytona" ser bättre ut på min hoj bättre än "LSL" tycker jag

Läste på NHRS hemsida en teknisk artikel om att transkedjespännaren har blivit föremål för teknisk ändring 2001. På bilden nedan visar de skillnaden å den gamla och den uppdaterade sträckaren.

twotensioners.jpg

När jag såg bilden såg jag direkt att jag hade den klena varianten i min motor. NHRS varnar för denna sträckare av den gamla typen i vassa motorer:
"Note how much thinner the steel plate is on the left tensioner than on the right tensioner. These light duty tensioners are subject to failure, particularly in high horsepower applications. The steel support plate literally breaks in two. "

Detta har jag helt missat, jag har ju kört med min klena sträckare i två säsonger i denna motorn.

Så naturligtvis plockade jag ikväll av kopplingskåpan för att kolla samt byta min sträckare till en av den nya kraftigare typen som jag beställt hem.

Det var lite spooky att lyfta av kåpan (som så många ggr förr) men nu finna min transkedjesträckare i 5 delar. Som tur var hade det mesta legat kvar på plats men lite på sniskan. Men det var ju bara en tidsfråka innan det hade kunnat bli ett riktigt ras. Som syns på de två sista bilderna så har min "steel support plate" gått i två delar precis som det varnades för i artikeln.

Så detta upptäckte jag ju i grevens tid. Det var ju bara 500 mil sedan kåpan sist var avplockad förra vintern, och då var sträckaren tip top. När ändå kåpan var av så kollade jag förstås lamellerna och stålskivorna i banditkopplingen. Det såg fint ut vilket var skönt. Banditkopplingen verkar palla dragracingstarter bra, tidigare har jag ju eldat upp två Barnettkopplingar i rad. Banditkoppningen har åas väsentligt större korg och kraftigare innandöme än Barnett Scorpionkopplingen som byggde på originalkorgen.

Blid nr tre är bara en bild över stötstänger och ventilkåpor mm, överdelen på motorn är ju demonterad och toppar och cylindrar ivägskickade.

Bifogat

• IMG_0540.JPG
    IMG_0540.JPG
    73.9 KB · Visningar: 2,796
  • IMG_0542.JPG
    IMG_0542.JPG
    71.4 KB · Visningar: 2,780
  • IMG_0573.JPG
    IMG_0573.JPG
    59.2 KB · Visningar: 125
  • IMG_0576.JPG
    IMG_0576.JPG
    91.3 KB · Visningar: 2,791
  • IMG_0577.JPG
    IMG_0577.JPG
    71.5 KB · Visningar: 2,783
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Fi faan! Kunde ha blivit dyrt det där....

Ja jag fick lite onda aningar redan när jag tappade ur transoljan och såg att magnetpluggen till trans-/kopplingskåpan hade punkfrilla. Det brukar ju annars imte vara just något järnfilsspån alls på pluggarna på denna hoj. Men det var ena halvan av den brustna "support platen" som legat emot startkransen och fått plikta lite. Support plattan var dock inte lika härdad som de roterande delarna så det var inga följdskador på dessa, behöver bara byta sträckare och kåppackningan som det ser ut. Puh! :D

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Ibland ska man ha tur....Jag lyckades plocka ihop hela Bol 'D or motorn utan att upptäcka att halva kamkedjesträckaren låg kvar på hyllan. Eller iaf en fjäder och "pluppen" som mha oljetryck spände kedjan. Som tur var bestämde jag mig för att städa garaget innan uppstart och då hittade jag grejerna. lagom kul att riva allt igen var det.:huvet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ibland ska man ha tur....Jag lyckades plocka ihop hela Bol 'D or motorn utan att upptäcka att halva kamkedjesträckaren låg kvar på hyllan. Eller iaf en fjäder och "pluppen" som mha oljetryck spände kedjan. Som tur var bestämde jag mig för att städa garaget innan uppstart och då hittade jag grejerna. lagom kul att riva allt igen var det.:huvet

I såna lägen får man försöka se det ljusa i att ha sluppit alternativkostnaden :D

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vilket sug man fick när man såg filmen 2007 då du var ute o gasade.

Har du lite siffror på pärlan 2007 jämfört med 2008 då du fick på insprut och de andra uppdateringarna?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Vilket sug man fick när man såg filmen 2007 då du var ute o gasade.

Har du lite siffror på pärlan 2007 jämfört med 2008 då du fick på insprut och de andra uppdateringarna?

Tack!
Sommaren 2007 gav hon 127 hk och 162 Nm på bakhjulet. Första bilden.
Sommaren 2008 gav hon 137 hk och 178 Nm på nakhjulet. Andra bilden. Ökningen var resultatatet av konverteringen från förgasare till sprut, samt mitt hembyggda avgassystem med 2" stepped headers, H-rör och megafoner.
Under den sista bänkningen upptäcktes dock att ventilfjädrarna var mattade, det är därför den annars starka kurvan rasar vid 6300 rpm. Den ska annars hålla i ända till varvstoppet till 7000 rpm. Denna vinter har jag bla monterat i starkare och bättre ventilfjädrar. En kompis ha likadana fjädrar i sin harley dragbike sedan många år, så de fjädrarna ska nog duga åt mig :D

/J

Bifogat

• 070607-1.jpg
    070607-1.jpg
    118.3 KB · Visningar: 80
  • dyno_080702_nm.jpg
    dyno_080702_nm.jpg
    94.2 KB · Visningar: 361
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...