Har börjat fixa lite övrigt på hojen i väntan på mina kolvar, toppar och cylindrar.
Handlade en ny styrdämpare och flyttade över mina fästen. Det har varit en massa strul med den gamla, först garantireparation varvid den var tät ytterligare ett år. Därefter läck igen varvid jag försökte jag renovera den själv i höstas men det läckte fortfarande. Så jag tror att det var ett defekt hus på den gamla dämparen. Handlade den nya från NCCR som är en ny firma som jag hittade bland annonserna här på SH. På den första av de uppladdade bilderna syns den gamla styrdämparen överst och den nya underst, på nästa bild har jag flyttat över alla fästen till den nya dämparen. Bytte ut LSL-märket mot Daytona istället (två varumärken på samma japanska dämpare) "Daytona" ser bättre ut på min hoj bättre än "LSL" tycker jag
Läste på NHRS hemsida en teknisk artikel om att transkedjespännaren har blivit föremål för teknisk ändring 2001. På bilden nedan visar de skillnaden å den gamla och den uppdaterade sträckaren.
När jag såg bilden såg jag direkt att jag hade den klena varianten i min motor. NHRS varnar för denna sträckare av den gamla typen i vassa motorer:
"Note how much thinner the steel plate is on the left tensioner than on the right tensioner. These light duty tensioners are subject to failure, particularly in high horsepower applications. The steel support plate literally breaks in two. "
Detta har jag helt missat, jag har ju kört med min klena sträckare i två säsonger i denna motorn.
Så naturligtvis plockade jag ikväll av kopplingskåpan för att kolla samt byta min sträckare till en av den nya kraftigare typen som jag beställt hem.
Det var lite spooky att lyfta av kåpan (som så många ggr förr) men nu finna min transkedjesträckare i 5 delar. Som tur var hade det mesta legat kvar på plats men lite på sniskan. Men det var ju bara en tidsfråka innan det hade kunnat bli ett riktigt ras. Som syns på de två sista bilderna så har min "steel support plate" gått i två delar precis som det varnades för i artikeln.
Så detta upptäckte jag ju i grevens tid. Det var ju bara 500 mil sedan kåpan sist var avplockad förra vintern, och då var sträckaren tip top. När ändå kåpan var av så kollade jag förstås lamellerna och stålskivorna i banditkopplingen. Det såg fint ut vilket var skönt. Banditkopplingen verkar palla dragracingstarter bra, tidigare har jag ju eldat upp två Barnettkopplingar i rad. Banditkoppningen har åas väsentligt större korg och kraftigare innandöme än Barnett Scorpionkopplingen som byggde på originalkorgen.
Blid nr tre är bara en bild över stötstänger och ventilkåpor mm, överdelen på motorn är ju demonterad och toppar och cylindrar ivägskickade.