Tack!
Sommaren 2007 gav hon 127 hk och 162 Nm på bakhjulet. Första bilden.
Sommaren 2008 gav hon 137 hk och 178 Nm på nakhjulet. Andra bilden. Ökningen var resultatatet av konverteringen från förgasare till sprut, samt mitt hembyggda avgassystem med 2" stepped headers, H-rör och megafoner.
Under den sista bänkningen upptäcktes dock att ventilfjädrarna var mattade, det är därför den annars starka kurvan rasar vid 6300 rpm. Den ska annars hålla i ända till varvstoppet till 7000 rpm. Denna vinter har jag bla monterat i starkare och bättre ventilfjädrar. En kompis ha likadana fjädrar i sin harley dragbike sedan många år, så de fjädrarna ska nog duga åt mig
/J
Sicket meck!
Tur i oturen då kanske!
Var styrdämparen "bolt on" eller fick du göra egna fästen?
fina siffror :
Tack!
Jo det är sjukt bra bottenvrid. Nästan svårkört med över 120 Nm redan vid 2000 rpm samt motorbroms som två liter-duccar när man släpper gasen. Jag önskar mig ibland slipper clutch på tex Rörken. Man får vara djäkligt försiktig med gasrullen både vad gäller gas och motorbroms i tvära svängar, eftersom motorn är så brysk för denna lilla ponnyhoj. Men när man väl fått upp farten är det mer lättkört.
Jag har nog frågat det här förut, men... När blir det en biffigare gaffel då? Du kan ju inte ha en fin Metmachex-swing och sedan den klena originalgaffeln.till mina 39 mm-ben
Jag har nog frågat det här förut, men... När blir det en biffigare gaffel då? Du kan ju inte ha en fin Metmachex-swing och sedan den klena originalgaffeln.
Varför har egentligen Sportster så klen gaffel och swing i original? För att spara på vikt? 39mm är ju inte mycket biffigare än vad de japanska GS500/CB500/ER-5 sitter inne på.
Nä ussshhh!! låter inge vidare tycker synd om dig
baknav av ISR, så att jag får inbyggd ryckutjämnare. Sporster har ju ingen som helst ryckutjämning alla i drivlinan. Det skulle vara så skönt när man tex ska ligga i 30 eller 50 km/g i jämn fart. Nu måste jag då lägga i en onödigt hög växel för att inte motorn ska ruska om hela hojen.
Hilsen
J
Jo, godis från ISR är inget man slänger på soptippen hur som helst. Och sedan är det ju som du är inne på: en flattrack på 70-talet hade inte så extremt biffiga gafflar. Dessutom så är ju inte ramen i övrigt tilltagen i överkant. Över huvud taget så är inte Sportster en modell som har genomgått någon revolutionerande utveckling när det gäller chassiet de senaste 50 åren.Jo vi har ju debatterat det där flera ggr tidigare i tråden och jag har ju då vägt mina tankar för och emot:
Det är ju en utseendefråga. En USD-gaffel ser inte så 70-tal ut. Jag har ju dessutom "byggt fast" mig lite i denna gaffel iom mina nya ISR-bromsar (som förvisso inte ser så 70-tal ut) som uppdaterades med det värsta oket och skivan så sent som förra sommaren. Jag har ju dessutom den sällsynta sportster sport-gaffeln med ställbar fjäderförspänning, ställbar dämpning och ställbar returdämpning. Dessutom är det försedd med HD-original wobbelstag, plus en styrdämpare. Det är är svårt att hitta en annan japansk rsd-gaffel som klarar detta och inte är svintung. Dessutom är ju min Showa säkert stå styv som ramen kräver. Jag undrar mao om jag får utdelning ev en styvare gaffel med min ram. Plus att denna gaffel köptes ny direkt i kartong från HD när hojen byggdes -96. Den har mao kostat pengar att få tag på.
Precis. Kollar man firmor som säljer prylar till H-D så brukar det finnas 40-håls fälgar i kromat stål, rostfritt och aluminium i lite olika diametrar och bredder.De där ISR-naven har jag tittat på litegrann och de är riktigt fina (men ack så dyra). Det som jag hänger upp mig på är att de är avsedda för 40-ekrade fälgar och såna hittar man ju inte bland normala fälgtillverkare. HD är kanske å andra sidan inte heller bland de normala?
De där ISR-naven har jag tittat på litegrann och de är riktigt fina (men ack så dyra). Det som jag hänger upp mig på är att de är avsedda för 40-ekrade fälgar och såna hittar man ju inte bland normala fälgtillverkare. HD är kanske å andra sidan inte heller bland de normala?
Utan spinkig gaffel, löjlig tankvolym och keps på lyset, så är det ingen spruttster.
Man får ta det onda med det goda.
40-ekrat är ju bland det vanligaste tycker jag+
Det har ju jag på min hoj
Jag tror att de där naven går på strax över 8000:- så det är ju inte ouppnåeligt. Jag har sneglat på dem länge och har frågat ISR om detaljer. Men jag måste även kolla vilket drev de är anpassade till osv. Kanske ett projekt för nästa vinter om jag får lust och inte kraschat.
Fö så är jag övertygad om att om man beställer ett sådant nav så kan Acke fixa hål för vilken ekring man vill. I bästa fall kan man nog även välja vilken typ av bakdrev man vill ha navet anpassat mot.
Precis!
En bra ryckutjämnare är nog inte fel med dina siffror på motorn.
Dessutom borde det väl spara lådan?
När kommer nya siffror på motorn? Med de nya ventilfjädrarna på?
Jo precis, en ryckutjämnare sparar transmissionen och ekrarna också. Mycket mjukare drift om man har lite dämpning någonstans i drivlinan. Utmaningen ar bara att få det att hålla. Men ISR har ju viss koll.
Jag ska mappa och bänka hos Supertwin i vår när motorn ihopmonterats med de nya uppdateringarna. Då lägger jag ut bänkkurvorna, samt kanske en bänkfilm om Cyrén har lust och tid att filma! Vore kul om jag kunde passera 140-hästarsstrecket på bakhjulet med S&S-originalkammen!
Jo precis, en ryckutjämnare sparar transmissionen och ekrarna också. Mycket mjukare drift om man har lite dämpning någonstans i drivlinan. Utmaningen ar bara att få det att hålla. Men ISR har ju viss koll.
Jag ska mappa och bänka hos Supertwin i vår när motorn ihopmonterats med de nya uppdateringarna. Då lägger jag ut bänkkurvorna, samt kanske en bänkfilm om Cyrén har lust och tid att filma! Vore kul om jag kunde passera 140-hästarsstrecket på bakhjulet med S&S-originalkammen!
Du som är storkund hos Supertwin,vad tar dom för bänkkörning/mappning?
Bor ju 5 min därifrån och det är ju inte omöjligt att dom hittar några dolda
hästar i min Sporre så det står på att göra listan i vår
Håller tummen för dig. Hoppas för all det går att trolla fram ett par "my little ponys" till.
trevliga filmer jörgen. låter sjukt rapp den där motorn. ser jävligt nice ut också. good work
Ovala cylindrar är coolt. Kolla bara på Hondas NR-motorer till exempel.Ja jag hoppas att mina ovala cylindrar och kassa ventilfjädrar försämrade effekten rejält. Isf borde det bli en märkbar förbättring från de 137 rwhp jag fick ut när dessa delar satt i motorn.
Ovala cylindrar är coolt. Kolla bara på Hondas NR-motorer till exempel.
Åtta ventiler per cylinder.
Fast då kanske både cylindrar och kolvar ska vara lika ovala?
Jag måste säga att du blev oförskämt snygg! Det är nästan så att man blir sugen på att konvertera!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |