Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sicket meck!

Tur i oturen då kanske!

Var styrdämparen "bolt on" eller fick du göra egna fästen?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tack!
Sommaren 2007 gav hon 127 hk och 162 Nm på bakhjulet. Första bilden.
Sommaren 2008 gav hon 137 hk och 178 Nm på nakhjulet. Andra bilden. Ökningen var resultatatet av konverteringen från förgasare till sprut, samt mitt hembyggda avgassystem med 2" stepped headers, H-rör och megafoner.
Under den sista bänkningen upptäcktes dock att ventilfjädrarna var mattade, det är därför den annars starka kurvan rasar vid 6300 rpm. Den ska annars hålla i ända till varvstoppet till 7000 rpm. Denna vinter har jag bla monterat i starkare och bättre ventilfjädrar. En kompis ha likadana fjädrar i sin harley dragbike sedan många år, så de fjädrarna ska nog duga åt mig :D

/J

fina siffror ::tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sicket meck!

Tur i oturen då kanske!

Var styrdämparen "bolt on" eller fick du göra egna fästen?

Ja verkligen. Jag var och handlade en ny starkare sträckare plus ny kopplingskåpspackning på Probike idag. Så nu är det bara att lägga lamellerna i blöt och sedan plocka ihop allt igen. Puh! :D

Jag fick svetsa egna fästen i övre motorfästet när jag satte styrdämpare på hojen, gaffelrörsfäste fanns färdigt att köpa till mina 39 mm-ben. Men det var ju 4 år sedan jag gjorde det. Så nu var det bara att flytta över de dämparmonterade fästena till den nya dämparen, jag handlade en identisk dämpare

Tack!
Jo det är sjukt bra bottenvrid. Nästan svårkört med över 120 Nm redan vid 2000 rpm samt motorbroms som två liter-duccar när man släpper gasen. Jag önskar mig ibland slipper clutch på tex Rörken. Man får vara djäkligt försiktig med gasrullen både vad gäller gas och motorbroms i tvära svängar, eftersom motorn är så brysk för denna lilla ponnyhoj. Men när man väl fått upp farten är det mer lättkört.

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tack!
Jo det är sjukt bra bottenvrid. Nästan svårkört med över 120 Nm redan vid 2000 rpm samt motorbroms som två liter-duccar när man släpper gasen. Jag önskar mig ibland slipper clutch på tex Rörken. Man får vara djäkligt försiktig med gasrullen både vad gäller gas och motorbroms i tvära svängar, eftersom motorn är så brysk för denna lilla ponnyhoj. Men när man väl fått upp farten är det mer lättkört.

Nä ussshhh!! låter inge vidare :3freak tycker synd om dig:krama

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
till mina 39 mm-ben
Jag har nog frågat det här förut, men... När blir det en biffigare gaffel då? Du kan ju inte ha en fin Metmachex-swing och sedan den klena originalgaffeln. :tummenupp

Varför har egentligen Sportster så klen gaffel och swing i original? För att spara på vikt? 39mm är ju inte mycket biffigare än vad de japanska GS500/CB500/ER-5 sitter inne på. :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har nog frågat det här förut, men... När blir det en biffigare gaffel då? Du kan ju inte ha en fin Metmachex-swing och sedan den klena originalgaffeln. :tummenupp

Varför har egentligen Sportster så klen gaffel och swing i original? För att spara på vikt? 39mm är ju inte mycket biffigare än vad de japanska GS500/CB500/ER-5 sitter inne på. :va

Jo vi har ju debatterat det där flera ggr tidigare i tråden och jag har ju då vägt mina tankar för och emot:

Det är ju en utseendefråga. En USD-gaffel ser inte så 70-tal ut. Jag har ju dessutom "byggt fast" mig lite i denna gaffel iom mina nya ISR-bromsar (som förvisso inte ser så 70-tal ut) som uppdaterades med det värsta oket och skivan så sent som förra sommaren. Jag har ju dessutom den sällsynta sportster sport-gaffeln med ställbar fjäderförspänning, ställbar dämpning och ställbar returdämpning. Dessutom är det försedd med HD-original wobbelstag, plus en styrdämpare. Det är är svårt att hitta en annan japansk rsd-gaffel som klarar detta och inte är svintung. Dessutom är ju min Showa säkert stå styv som ramen kräver. Jag undrar mao om jag får utdelning ev en styvare gaffel med min ram. Plus att denna gaffel köptes ny direkt i kartong från HD när hojen byggdes -96. Den har mao kostat pengar att få tag på.

Ovanstående är de resonemang som jag svarat på denna fråga med tidigare i tråden. Vi har ju pratat om gaffeln flera ggr förut.

Så jag tycker att gaffeln gott kan få sitta kvar tills vidare. Det är ingen prioriterad fråga hos mig sas.

Däreomt skulle jag vilja beställa tex ett helt baknav av ISR, så att jag får inbyggd ryckutjämnare. Sporster har ju ingen som helst ryckutjämning alla i drivlinan. Det skulle vara så skönt när man tex ska ligga i 30 eller 50 km/g i jämn fart. Nu måste jag då lägga i en onödigt hög växel för att inte motorn ska ruska om hela hojen.

Hilsen
J

Nä ussshhh!! låter inge vidare :3freak tycker synd om dig:krama

:D

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Utan spinkig gaffel, löjlig tankvolym och keps på lyset, så är det ingen spruttster.
Man får ta det onda med det goda.

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
baknav av ISR, så att jag får inbyggd ryckutjämnare. Sporster har ju ingen som helst ryckutjämning alla i drivlinan. Det skulle vara så skönt när man tex ska ligga i 30 eller 50 km/g i jämn fart. Nu måste jag då lägga i en onödigt hög växel för att inte motorn ska ruska om hela hojen.

Hilsen
J

De där ISR-naven har jag tittat på litegrann och de är riktigt fina (men ack så dyra). Det som jag hänger upp mig på är att de är avsedda för 40-ekrade fälgar och såna hittar man ju inte bland normala fälgtillverkare. HD är kanske å andra sidan inte heller bland de normala?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jo vi har ju debatterat det där flera ggr tidigare i tråden och jag har ju då vägt mina tankar för och emot:

Det är ju en utseendefråga. En USD-gaffel ser inte så 70-tal ut. Jag har ju dessutom "byggt fast" mig lite i denna gaffel iom mina nya ISR-bromsar (som förvisso inte ser så 70-tal ut) som uppdaterades med det värsta oket och skivan så sent som förra sommaren. Jag har ju dessutom den sällsynta sportster sport-gaffeln med ställbar fjäderförspänning, ställbar dämpning och ställbar returdämpning. Dessutom är det försedd med HD-original wobbelstag, plus en styrdämpare. Det är är svårt att hitta en annan japansk rsd-gaffel som klarar detta och inte är svintung. Dessutom är ju min Showa säkert stå styv som ramen kräver. Jag undrar mao om jag får utdelning ev en styvare gaffel med min ram. Plus att denna gaffel köptes ny direkt i kartong från HD när hojen byggdes -96. Den har mao kostat pengar att få tag på.
Jo, godis från ISR är inget man slänger på soptippen hur som helst. Och sedan är det ju som du är inne på: en flattrack på 70-talet hade inte så extremt biffiga gafflar. Dessutom så är ju inte ramen i övrigt tilltagen i överkant. Över huvud taget så är inte Sportster en modell som har genomgått någon revolutionerande utveckling när det gäller chassiet de senaste 50 åren.

Det är bara det att mina minnen av smala gaffelben är från den Beta Alp 200 jag hade ett tag. Den hade 38mm gaffelben (Paioli har jag för mig). På en hoj som vägde ca 120kg i tjänstevikt och hade en toppfart på ca 108kmh, i nedförsbackar. Och på den så var det i underkant. Redan vid lugn landsvägskörning.

Fast iofs så har ju H-D XR 1200 en gaffel med 39mm innerben. Om än i usd-utförande. Så med tanke på det valet så kanske amerikanskt gjutjärn flexar mindre en europeiska stålsorter. :rolleyes:

Eller så kanske det bara är jag som inte gillar hojar som har vridstyvhet som en hängmatta. :va

Jag kommer nog helt enkelt att fortsätta tycka att din gaffel ser spinkig ut. Och glömma bort att jag har påpekat det tidigare.

De där ISR-naven har jag tittat på litegrann och de är riktigt fina (men ack så dyra). Det som jag hänger upp mig på är att de är avsedda för 40-ekrade fälgar och såna hittar man ju inte bland normala fälgtillverkare. HD är kanske å andra sidan inte heller bland de normala?
Precis. Kollar man firmor som säljer prylar till H-D så brukar det finnas 40-håls fälgar i kromat stål, rostfritt och aluminium i lite olika diametrar och bredder.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

40-ekrat är ju bland det vanligaste tycker jag+ :va
Det har ju jag på min hoj :D

Jag tror att de där naven går på strax över 8000:- så det är ju inte ouppnåeligt. Jag har sneglat på dem länge och har frågat ISR om detaljer. Men jag måste även kolla vilket drev de är anpassade till osv. Kanske ett projekt för nästa vinter om jag får lust och inte kraschat.

Fö så är jag övertygad om att om man beställer ett sådant nav så kan Acke fixa hål för vilken ekring man vill. I bästa fall kan man nog även välja vilken typ av bakdrev man vill ha navet anpassat mot.

Utan spinkig gaffel, löjlig tankvolym och keps på lyset, så är det ingen spruttster.
Man får ta det onda med det goda.

Precis! :D

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En bra ryckutjämnare är nog inte fel med dina siffror på motorn.
Dessutom borde det väl spara lådan?

När kommer nya siffror på motorn? Med de nya ventilfjädrarna på? ;)

40-ekrat är ju bland det vanligaste tycker jag+ :va
Det har ju jag på min hoj :D

Jag tror att de där naven går på strax över 8000:- så det är ju inte ouppnåeligt. Jag har sneglat på dem länge och har frågat ISR om detaljer. Men jag måste även kolla vilket drev de är anpassade till osv. Kanske ett projekt för nästa vinter om jag får lust och inte kraschat.

Fö så är jag övertygad om att om man beställer ett sådant nav så kan Acke fixa hål för vilken ekring man vill. I bästa fall kan man nog även välja vilken typ av bakdrev man vill ha navet anpassat mot.

Precis! :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
En bra ryckutjämnare är nog inte fel med dina siffror på motorn.
Dessutom borde det väl spara lådan?

När kommer nya siffror på motorn? Med de nya ventilfjädrarna på? ;)

Jo precis, en ryckutjämnare sparar transmissionen och ekrarna också. Mycket mjukare drift om man har lite dämpning någonstans i drivlinan. Utmaningen ar bara att få det att hålla. Men ISR har ju viss koll.

Jag ska mappa och bänka hos Supertwin i vår när motorn ihopmonterats med de nya uppdateringarna. Då lägger jag ut bänkkurvorna, samt kanske en bänkfilm om Cyrén har lust och tid att filma! Vore kul om jag kunde passera 140-hästarsstrecket på bakhjulet med S&S-originalkammen! :D

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Håller tummen för dig. Hoppas för all det går att trolla fram ett par "my little ponys" till.

Jo precis, en ryckutjämnare sparar transmissionen och ekrarna också. Mycket mjukare drift om man har lite dämpning någonstans i drivlinan. Utmaningen ar bara att få det att hålla. Men ISR har ju viss koll.

Jag ska mappa och bänka hos Supertwin i vår när motorn ihopmonterats med de nya uppdateringarna. Då lägger jag ut bänkkurvorna, samt kanske en bänkfilm om Cyrén har lust och tid att filma! Vore kul om jag kunde passera 140-hästarsstrecket på bakhjulet med S&S-originalkammen! :D

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt

Du som är storkund hos Supertwin,vad tar dom för bänkkörning/mappning?
Bor ju 5 min därifrån och det är ju inte omöjligt att dom hittar några dolda
hästar i min Sporre så det står på att göra listan i vår:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Du som är storkund hos Supertwin,vad tar dom för bänkkörning/mappning?
Bor ju 5 min därifrån och det är ju inte omöjligt att dom hittar några dolda
hästar i min Sporre så det står på att göra listan i vår:tummenupp

Det beror nog mycket på hur mycket jobb det är.
Men sportster är ju enkla jämfört med tex en förgasarradfyra. man behöver ju inte ens av med tanken för att byta munstycken på en sporre. Ring och hör med JörgenB istället. 08-641 24 18

Håller tummen för dig. Hoppas för all det går att trolla fram ett par "my little ponys" till.

Ja jag hoppas att mina ovala cylindrar och kassa ventilfjädrar försämrade effekten rejält. Isf borde det bli en märkbar förbättring från de 137 rwhp jag fick ut när dessa delar satt i motorn. :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ja jag hoppas att mina ovala cylindrar och kassa ventilfjädrar försämrade effekten rejält. Isf borde det bli en märkbar förbättring från de 137 rwhp jag fick ut när dessa delar satt i motorn. :D
Ovala cylindrar är coolt. Kolla bara på Hondas NR-motorer till exempel.
800px-Ovalpiston.jpg

Åtta ventiler per cylinder. :drool

Fast då kanske både cylindrar och kolvar ska vara lika ovala? :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ovala cylindrar är coolt. Kolla bara på Hondas NR-motorer till exempel.
800px-Ovalpiston.jpg

Åtta ventiler per cylinder. :drool

Fast då kanske både cylindrar och kolvar ska vara lika ovala? :va

Vaffan, de där glassbåtsformade kolvarna kommer jag ihåg när det skrevs om på tidigt 90-tal, ventilarea i all ära, men att fila in kolvringarna? :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag måste säga att du blev oförskämt snygg! Det är nästan så att man blir sugen på att konvertera! :tuttar
J0rgen2.jpg

Nu är alla trendiga Alpinestars-märken bortrensade och stället ser lika 70-talsrejs ut som hojen :tungan

Bifogat

• IMG_0608.JPG
    IMG_0608.JPG
    79.6 KB · Visningar: 4,280
  • IMG_0609.JPG
    IMG_0609.JPG
    83.8 KB · Visningar: 4,232
  • IMG_0614.JPG
    IMG_0614.JPG
    98.1 KB · Visningar: 3,234
Last edited:
Nyheter