Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vaffan, de där glassbåtsformade kolvarna kommer jag ihåg när det skrevs om på tidigt 90-tal, ventilarea i all ära, men att fila in kolvringarna? :gnissla
Om jag har förstått saken rätt så är det där en bild på rejsmotorns kolvar. Den hade platta sidor medan gathojens kolvar hade böjda sidor. :va

Honda har ju iaf vågat tänka lite annorlunda med sina V4-motorer. Som t.ex. enkelsving och kugghjulsdrivna kamaxlar. På den senaste versionen har de iofs gått ifrån det och kör med kedja för drivning av kamaxlarna. Men har nu VTEC och kombibromsar istället. VTEC är ett system som gör att hojen kör på två ventiler per cylinder på lägre varvtal och fyra ventiler per cylinder på högre varvtal.

Det skulle inte sitta helt fel med en VFR 800 VTEC i garaget. Självklart med ett något öppnare avgassystem än original.
[YOUTUBE-ID]1QdbJzGgX1s[/YOUTUBE-ID]

Nu är alla trendiga Alpinestars-märken bortrensade och stället ser lika 70-talsrejs ut som hojen :tungan
Schyst jacka. Vilket ställe är det som har fixat de nya märkena?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag har förstått saken rätt så är det där en bild på rejsmotorns kolvar. Den hade platta sidor medan gathojens kolvar hade böjda sidor. :va

Honda har ju iaf vågat tänka lite annorlunda med sina V4-motorer. Som t.ex. enkelsving och kugghjulsdrivna kamaxlar. På den senaste versionen har de iofs gått ifrån det och kör med kedja för drivning av kamaxlarna. Men har nu VTEC och kombibromsar istället. VTEC är ett system som gör att hojen kör på två ventiler per cylinder på lägre varvtal och fyra ventiler per cylinder på högre varvtal.

Det skulle inte sitta helt fel med en VFR 800 VTEC i garaget. Självklart med ett något öppnare avgassystem än original.

Skönt att se att HD alltjämt leder utvecklingen.
Kamremmar är neanderthal.

Vtec verkar var ett steg i rätt riktning! Återstår bara att manipulera systemet så att det går på två feta ventiler hela tiden! :banana
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu är alla trendiga Alpinestars-märken bortrensade och stället ser lika 70-talsrejs ut som hojen :tungan

Ser ju elegant ut:tummenupp , men var skall vi köra årets upplaga av "The Great Jurassic Battle" nu när det inte blir några Barkarby-evenemang? Vet du något om Norrtälje-Glenn's planer?

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Oh jefflar.... och jag som inte trodde att det gick att få plaggen snyggare!? :kär

Tack
Jag som hade hoppast på lite klander från en alpinestarsåterförsäljare :mad:

Nu väntar jag bara på lite kolvar, cylindrar och topar så att jag kan ut och provåka det nya stället. Under hedersbetygelser och tre skyfflar golvdamm från garaget sänktes igår mitt 21 år gamla halvarssonställ ned i soptunnen på sin sista färd.

Syns vi inte på vägar så får det bli med båtarne på böljan i sommar!:fyllisar

/J

Ser ju elegant ut:tummenupp , men var skall vi köra årets upplaga av "The Great Jurassic Battle" nu när det inte blir några Barkarby-evenemang? Vet du något om Norrtälje-Glenn's planer?

/Ingvar

Tack!
Jag har PM:at Glenn och hintat om att det nu tyvärr finns en stor lucka att fylla efter de nedlagda S&S. Jag håller tummarna. Annars får vi svartåka i Rosersberg eller Tyresö är jag rädd. Kankse blir ngt på Kjula i år igen! Jag ska frånga Bellon när jag har fått ihop och kört in motorn.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Schyst jacka. Vilket ställe är det som har fixat de nya märkena?

Tack.
Jag hittade den stora sportster-ettan här http://lowbrowcustoms.com/
Det oranga sporstermärket på bröstet samt Harley-ettorna på överärmarna är gamla 70-talsmärken från Roffesmotor. http://lowbrowcustoms.com/

Mitt namn på oket designade jag själv, det är ett typsnitt som kalla "Hood ornament" och är inspirerad av 70-tals motorhuvsemblem. Eftersom jag jobbar med båtar så ville jag ha två "Nautical stars" på var sin sida om namnet, inspirerad av namnskyltar på äldre tiders fartyg. Man brukade där ha en nautical star på varsin sida om namnet. Stjärnorna följer ju även upp de femuddiga stjärnorna i de tre "Ettorna".

AE-tech här i sthlm tillverkade märket på oket samt sydda fast detta samt alla andra märken. 1040:- gick det på. Då har de även sytt fast de 5 tygmärkena under ett lager transparent plast som skyddar dem mot smuts och olja.
Fick tipset om AE-tech från moderatorerna Sportbike samt Mattias.
Jag är helnöjd med AE-techs jobb.

/J

Jefligt snyggt blev det !:tummenupp

Tack! Som skitig mekarkille känns det lite spännande att för första gången ha ett ställ med så mycket vitt :gnissla
 
Last edited:

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Stiligt Jörgen!:tummenupp:)

Det gamla stället hade väl egentligen gjort sitt redan på 90-talet:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite uppdatering. Jag fick hem mina nyborrade cylindrar och kolvar plus topparna från Supertwin för ngn vecka sedan. Cyllarna har borrats till första överdimensionen (010") eftersom den bakre burken blivit orund med 3/100 mm. Ren otur, sånt som kan hända när en ny motor arbetar ur sig inneboende spänningar när den blir varm. Men nu är cyllarna borrade med stressplattor och efter 1300 mil så ska de nog ha temperaturcyklats så det räcker. Det var tur att jag lät Supertwin mäta upp cylinderloppen när jag ändå hade dem avmonterade.

Topparna har fått nya bättre fjädrar än mina original S&S-fjädrar som var av dålig kvalite och hade mattats. Topparna har även planats en ening för att få upp kompet. Denna motor har ju 10.3:1 original men detta är för att kunna köras på amerikansk pumpsoppa som ju ligger på 87 oktan som bäst. Med min kam ska man helst ligga på 10:5 eller högre.

De nya fjädrarna är CompCams racedubbelfjädrar med inbyggd dämpare (man kan skymta dämparspiralen innanför ytterfjädern på sista bilden) . En kompis (Lasse Hellmac) har haft dessa fjädrar i sin dragbike i flera år med betydligt mer lyft än de 0.6" (15.24 mm) som min kam har. Så de här fjädrarna ska ha bra livslängd. Jag fläskade även på med CompCams titanretainers. 200 lbs ( eller ca 91 kg) i sätestryck. Ventilfjäderbåge kan man glömma på en HD.

Passade på att mäta upp det nya kompförhållandet med ATF-olja, spruta från Elfa och en gammal roffeskatalog. Förbränningsrummen var på 74 cc styck och ventilfickorna på 2 cc per kolv. Min toppackning (och därmed squish på denna motor) är på 0.045" eller ca 1.2 mm

Efter lite räknande framkom motorns nya volymetriska data:
101.03" eller 1656cc i slagvolym (827.8 per burk). Det nya kompressionsförhållandet hamnade på 10.65:1



Problemet när jag får beställda delar så här på våren är att det krockar med vårustningen av träbåten som syns i mitt SH-garage (Det är jänkarna som sölat, inte Supertwin). Så jag denna månad kan mest bara dregla åt motordelarna men kan inte skruva så mycket på hojen förrän båten är redo för sjösättningen den 2/5


Tjusigt som bara den!!:tummenupp
Tackar!
Eventuella oljeläckage blir hyfsat lättupptäckta i alla fall. Micket sniggt! (Läderkläderna, inte oljeläckage)


Tack. Jo helt klart! :D
 

Bifogat

  • IMG_0641.JPG
    IMG_0641.JPG
    62.7 KB · Visningar: 117
  • IMG_0643.JPG
    IMG_0643.JPG
    63.2 KB · Visningar: 111
  • IMG_0644.JPG
    IMG_0644.JPG
    66.3 KB · Visningar: 124
  • IMG_0645.JPG
    IMG_0645.JPG
    68.8 KB · Visningar: 122
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Problemet när jag får beställda delar så här på våren är att det krockar med vårustningen av träbåten som syns i mitt SH-garage (Det är jänkarna som sölat, inte Supertwin). Så jag denna månad kan mest bara dregla åt motordelarna men kan inte skruva så mycket på hojen förrän båten är redo för sjösättningen den 2/5

Dagens I-landsproblem :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom min banditkoppling använder rätt stort fjädertryck så har det inte varit ngt vidare med original kopplingsmekanism av vajertyp. Så därför vart jag mycket glad att Metmachex i UK (Samma firma som tillverkat min alusving) denna vinter utvecklat en hydraulisk kopplingsmekanism till Sportster/Buell.
Jag beställde en direkt, ganska billig ca 2000:-.

Problemet med vajerkopplingen vid styva kopplingsfjädrar är att det blir för lite frikopplingsrörelse på tryckplattan. Den första delen av handtahsrörelsen går mao åt till att komprimera vajehöljet samt töja ut vajern. Bandit rekommenderar 0.060" eller 1.5 mm. Jag hade 1.2 mm med vajerkopplingen om jag justerade spelet så snålt som möjligt i vajern.

Med denna hydraulkoppling kom jag nu upp till 1.6 mm! Så nu hoppas jag att det ska frikoppla bättre! Var orolug att slavcylindern skulle ta upp så mycket plast att jag inte längre skulle kunna justera fjädertrycket genom derbykåpan utan att behöva tappa ur oljan och ta bort hela kopplingskåpan. MEn Metmachex har tänkt även på detta! Jag fläskade på med ett nytt ISR-handtag med justerbart handtag.

Bilderna visar original vajerkopplingsmekanism och den hydrauliska.

Slangen är en stålomspunnen med med plastöverdrag för att skydda lacken.


Sååja sååja :pannkyss
Du är inte ensam om det. Har visserligen ingen båt (än), men fordon så det räcker och blir över.

Jo det har varit en produktiv vinter detta, svetsar nu tank i rostfritt till båten, installerat vfh, en ny däckbalk, renoverat originallänspumpen. Gammelmercan har fått nya hjullager, skivor och ok runt om samt turbokonverterats. Det får bli en billig båtsemester i år. :D
 

Bifogat

  • IMG_0630.JPG
    IMG_0630.JPG
    86.9 KB · Visningar: 107
  • IMG_0629.JPG
    IMG_0629.JPG
    61.8 KB · Visningar: 111
  • IMG_0647.JPG
    IMG_0647.JPG
    80.6 KB · Visningar: 137
  • IMG_0649.JPG
    IMG_0649.JPG
    58.6 KB · Visningar: 132
  • IMG_0650.JPG
    IMG_0650.JPG
    61.4 KB · Visningar: 124
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag fläskade på med ett nytt ISR-handtag med justerbart handtag.
Ingenjörsfirman Sven Rising gör en del trevliga grejer. Inte så himla blodigt dyra heller (allt är relativt). :drool

Har du kört med ISR-knappar tidigare också?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingenjörsfirman Sven Rising gör en del trevliga grejer. Inte så himla blodigt dyra heller (allt är relativt). :drool

Har du kört med ISR-knappar tidigare också?

Håller med! Har blivit stammis hos Acke. Jag lär mig ngt nytt varje gång jag är där. En riktig nestor på det mesta motorcykel- och bromsrelaterat :Bugar

Jo jag hade ett ISR vajerkopplingshandtag innan så överfallet med knappsatsen fick sitta kvar. Har kabelstammen dragen i styret sen tidigare.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top