Förutom att Moto Guzzi körde med sin tvåventilade stötstångskonstruktion så hade de väl även en motor som var monterad snett i ramen? Kommer inte ihåg riktigt varför, men har för mig det var någon nödlösning för att kardan och växellåda skulle hamna i rätt linje.
Ja, H-D hade sin XLCR. Men den var inte vacker. Som vanligt när H-D ska försöka sig på att bygga något som ska haka på en modern trend så känns det som något av ett hafsverk som slängts ihop av ett dussin blinda apor på utvecklingsavdelningen som har rotat djupt i lådorna med delar som ansetts vara oanvändbara till allt annat.
Fast skulle någon vilja sälja mig en skitful XLCR i lite lagom slitet bruksskick (men med alla originaldelar) för sisådär tjugo lakan så skulle jag nog inte tacka nej.
En XR1200 kanske skulle göra sig bra om man stukade om den till ungefär samma stil som gamla XLCR. Lacka motorn svart, slipa bort färgen på sidorna av fälgarna, nytt avgassystem, en liten toppkåpa och ett par små kosmetiska ändringar till. Synd bara att de ska vara lite väl dyra i inköp ännu för såna lekar.
Men varför skulle man vilja bygga caféräser med amerikansk v-twin? I min bok så har en caféräser en cylinder, eller två cylindrar monterade på rad. Inte två v-monterade cylindrar. Även om jag har vissa funderingar på om kanske inte en Kawasaki Zephyr 750 med trådekrade fälgar skulle kunna göra sig hyfsat bra med ett clip-on styre.
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Zephyr_750_21139172.htm?ca=3&w=3