Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ska strax återkomma med bilder när jag bygger ihop motorn. Ska börja sätta ihop den denna vecka då jag nu har fått alla nya delar och börjar bli klar med båten.

Men tills dess så kan jag inte låte bli att visa denna fantastiska sportster. Den vann nyligen sin klass i en dynotävling med i USA. Den tryckte ur sig 220 rwhp. Detta på bensin och utan lustgas. Motorn är en baserad på S&S SA-sporsterblock och är på 124" eller 2032 cc. Vilken best :D

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harl...97412QQrdZ1QQsspagenameZWDVW#ebayphotohosting
http://www.kingofcubes.com/prod-hypermotors.htm
Tjöp!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack för länken.
Fast det där är ju bigtwin-motorer, där finns det hur stort urval som helst på jättemotorer. Düx är väl värst med sina motorer på över 200".

Sportster-/Buellmotorn är en blockmotor.

Inte så allvarligt menat.
Tror jag nämnt det tidigare:
Jag skulle föredra en varvvillig 1200.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alltså en Ducati 1198 då eller? :va
Jag misstror fortfarande Ducati efter en olycklig åttiotalshistoria.

Visst är det skoj med (överdrivet) mycket cc och hk.
Men jag håller mig till mina principer.
250-600 cc per cylinder.
Någorlunda kvadratisk.
Så enkel uppbyggnad som möjligt.

Om jag får tid nog att satsa på hojjandet, så blir det nog en Moto Guzzi 1100 sport nästa gång.
[YOUTUBE-ID]brMvdqFG7Q8[/YOUTUBE-ID]
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag misstror fortfarande Ducati efter en olycklig åttiotalshistoria.

...

Om jag får tid nog att satsa på hojjandet, så blir det nog en Moto Guzzi 1100 sport nästa gång.
Så du skulle lita mera på en 10år gammal Guzzi än en sprillans ny Ducati? :gnissla

V11 Sport (helst den snorgröna) är nog den Moto Guzzi som tilltalar mig mest. Men just den där gamla Guzzi-motorn (den vars grundkonstruktion användes från 80-talet fram tills häromåret eller något) verkar vara lite av ett lotteri. Antingen funkar den perfekt jättelänge. Eller så är den ett objekt som kan bli föremål för motorrenovering när som helst.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så du skulle lita mera på en 10år gammal Guzzi än en sprillans ny Ducati? :gnissla

V11 Sport (helst den snorgröna) är nog den Moto Guzzi som tilltalar mig mest. Men just den där gamla Guzzi-motorn (den vars grundkonstruktion användes från 80-talet fram tills häromåret eller något) verkar vara lite av ett lotteri. Antingen funkar den perfekt jättelänge. Eller så är den ett objekt som kan bli föremål för motorrenovering när som helst.

Utan tvekan:
Ja.

Grundkonstruktionen har använts redan under WW2.
Moto-Guzzis första V-twinnar köptes från Italienska armén.
Satt monterade på lätta transportfordon.
Problemen kommer när man i hästkraftsjagandet börjar öka cylindervolym och varvtal långt över vad konstruktionen är avsedd för.
Guzzimotorn funkar egentligen bäst som 850.
[YOUTUBE-ID]s1H_b8rEuxI[/YOUTUBE-ID]
Låter underbart avslappnat även under belastning.

Värsta exemplet på kubikhysteri är nog Nortons "Atlas" motor.
En mycket duglig 500kubikare.
Mot slutet en bångstyrig 850kubikare.
Vanligaste modifikationen nuförtiden:
920cc kit.....
Inget kan gå sönder så som en vässad commando.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ska nog tjuvstarta lite med hojen ikväll, jag ska strax gå hem från jobbet.


Hojen ska ju ihop, sedan köras in och därefter bänkas. Alla nya grejor ska ju dessutom då lira bra vilket inte är säkert.

Vart inte hojen klar förra året? Vad är det för uppdateringar nu, står säkert tidigare i tråden men blev lite förvånad och frågar rakt ut:tummenupp


/U
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vart inte hojen klar förra året? Vad är det för uppdateringar nu, står säkert tidigare i tråden men blev lite förvånad och frågar rakt ut:tummenupp


/U

Vi hittade misstänkt ventilfladder redan vid bänkningen med sprutet i juni. Den tryckte ju förvisso ur sig den hittills högsta noteringen på 137 rwhp och 178 Nm. Men kurvan avtog abrupt vid 6300. 700 rpm under varvstopp.

Så denna vinter valde jag att demontera topparna för att undersöka. Supertwin provade fjädrarna i fjäderprovmaskinen och fann då att de hade mattats rejält. Dåliga fjädrar. Jag passade då även på att låta honom mäta upp cylindrarna för att om behövligt korrigera ev orundhet med honing medelst stressplattor. Nya motorer brukar ju inte sällan bli lite orunda när de temperaturcyklats ordentligt och allt satt sig. Den bakre cylinderna hade dock slagit sig till en orundhet på 3/100. Otur. Detta var för mycket för att hona.

Så nytt för i år är att topparna setts över, fått nya modernare ventilsätesvinklar, nya racefjädrar med dämpare och titanretainers från CompCams. Topparna planades även 0.6 mm för att ge ett bättre corrected comp till kammen. Motorn är ju från början gjord för att klara amerikansk pumpsoppa, 87 oktan, 10.3:1. Nu har motorn 10.7:1 Cyllarna är borrade till första överdimensionen med stressplattor, nya kolvar. Volymen hamnade nu på 1656 cc. Jag har även monterat en hydraulisk kopplingsmekanism (en nyutvecklad produkt som kom i vintras från Metmachex i UK) Köpte ett ISR handtag med 14 mms kolv till detta.

Sadelns klädsel har spruckit de sista två somrarna, det är ju från 1996. Jag har lagat med nål och tråd de senaste vintrarna. Denna vinter fick dock en sadelsömmerska i Vallentuna sy en ny sadel.
Jag ska även modda vevhusventen så att jag även ventilerar från kamkåpan via backventil och inte bara från topparna som är original. Jag gillar att ha tilltagen vevhusvent om ngt skulle hända.

Skickar med en bild på nya sadeln samt från kurvan från förra sommaren där ventilfladdret syns.
 

Bifogat

  • IMG_0654.JPG
    IMG_0654.JPG
    71.7 KB · Visningar: 100
  • IMG_0655.JPG
    IMG_0655.JPG
    79.8 KB · Visningar: 119
  • dyno_080702_nm.jpg
    dyno_080702_nm.jpg
    94.2 KB · Visningar: 1,225
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen, minns du bilden jag postade på monsterbygget jag hittade på en träff?
Killen som hade byggt en egen motor från scratch?

Jag är ganska övertygad om att det var han jag mötte på väg hem från jobbet i dag, på gata med den hojjen.

Den fanns inget lämpligt ställe att vända på, och dessutom vill inte jag bli känd som killen som jagar läderklädda herrar runt stan, så jag fick det inte bekräftat.

Ser jag honom igen kan det dock hända att jag försöker få en intervju om hur man får igenom ett sånt bygge på besiktningen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, minns du bilden jag postade på monsterbygget jag hittade på en träff?
Killen som hade byggt en egen motor från scratch?

Jag är ganska övertygad om att det var han jag mötte på väg hem från jobbet i dag, på gata med den hojjen.

Den fanns inget lämpligt ställe att vända på, och dessutom vill inte jag bli känd som killen som jagar läderklädda herrar runt stan, så jag fick det inte bekräftat.

Ser jag honom igen kan det dock hända att jag försöker få en intervju om hur man får igenom ett sånt bygge på besiktningen.

Jo jag minns!
Läste du reportaget om hans (Danne Sundström) hoj i 1.a numret av årets MCM?
Sjukt imponerande hoj helt klart
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så du skulle lita mera på en 10år gammal Guzzi än en sprillans ny Ducati? :gnissla

Såklart! Guzzin är ju en tvåventilad stötsstångskonstruktion.
(Äkta Franz Jaeger som Sickan skulle ha sagt :D )

Jag är garagegranne med en fin gammal Guzzi 850 Le Mans, riktigt cool jonne. (Bild från internet, min grannes hoj är svart med guldstripes i JohnPlayer-stil, coolare)

guzz1.jpg


Jag fattar inte varför inte fler svenskar bygger caferacers på Guzzi, det är ju ändå prismässigt ganska överkomliga maskiner. Då får man ju det mytomspunna V-motorsoundet, dessutom med äkthet och arv, men betydligt billigare än Ducati och Harley (som fö byggde den första fabrikstillverkade caferacern)

[YOUTUBE-ID]H5nYqsIZuDc&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Såklart! Guzzin är ju en tvåventilad stötsstångskonstruktion.
(Äkta Franz Jaeger som Sickan skulle ha sagt :D )

Jag är garagegranne med en fin gammal Guzzi 850 Le Mans, riktigt cool jonne. (Bild från internet, min grannes hoj är svart med guldstripes i JohnPlayer-stil, coolare)

Jag fattar inte varför inte fler svenskar bygger caferacers på Guzzi, det är ju ändå prismässigt ganska överkomliga maskiner. Då får man ju det mytomspunna V-motorsoundet, dessutom med äkthet och arv, men betydligt billigare än Ducati och Harley (som fö byggde den första fabrikstillverkade caferacern)
Förutom att Moto Guzzi körde med sin tvåventilade stötstångskonstruktion så hade de väl även en motor som var monterad snett i ramen? Kommer inte ihåg riktigt varför, men har för mig det var någon nödlösning för att kardan och växellåda skulle hamna i rätt linje.

Ja, H-D hade sin XLCR. Men den var inte vacker. Som vanligt när H-D ska försöka sig på att bygga något som ska haka på en modern trend så känns det som något av ett hafsverk som slängts ihop av ett dussin blinda apor på utvecklingsavdelningen som har rotat djupt i lådorna med delar som ansetts vara oanvändbara till allt annat.
Harley%20XLCR%2077..jpg

Fast skulle någon vilja sälja mig en skitful XLCR i lite lagom slitet bruksskick (men med alla originaldelar) för sisådär tjugo lakan så skulle jag nog inte tacka nej. :gnissla

En XR1200 kanske skulle göra sig bra om man stukade om den till ungefär samma stil som gamla XLCR. Lacka motorn svart, slipa bort färgen på sidorna av fälgarna, nytt avgassystem, en liten toppkåpa och ett par små kosmetiska ändringar till. Synd bara att de ska vara lite väl dyra i inköp ännu för såna lekar.

Men varför skulle man vilja bygga caféräser med amerikansk v-twin? I min bok så har en caféräser en cylinder, eller två cylindrar monterade på rad. Inte två v-monterade cylindrar. Även om jag har vissa funderingar på om kanske inte en Kawasaki Zephyr 750 med trådekrade fälgar skulle kunna göra sig hyfsat bra med ett clip-on styre.
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Zephyr_750_21139172.htm?ca=3&w=3
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis! Harley XLCR. Jag tycker den är supersnygg. Bara ankstjärten är ju så slankt men ändå maskulint vacker. :Bugar

Sportster var ju den hoj som dräpte de engelska hojarna. Den värsta sporthojen när toppventilaren kom. Sportster var ju på det viset inriktad mot de engelska hojarna som tog allt större marknadsandelar i USA på 50-talet. Så jag tycker visst att det går att bygga caferacer på amerikanskt. :D

Fotpinneplaceringen är ju ganska före sin tid för att vara en 32 år gammal hoj. Mitt i svingcentrum, det är ju där den sitter på dagens sporthojar.

Förutom att Moto Guzzi körde med sin tvåventilade stötstångskonstruktion så hade de väl även en motor som var monterad snett i ramen? Kommer inte ihåg riktigt varför, men har för mig det var någon nödlösning för att kardan och växellåda skulle hamna i rätt linje.

Ja, H-D hade sin XLCR. Men den var inte vacker. Som vanligt när H-D ska försöka sig på att bygga något som ska haka på en modern trend så känns det som något av ett hafsverk som slängts ihop av ett dussin blinda apor på utvecklingsavdelningen som har rotat djupt i lådorna med delar som ansetts vara oanvändbara till allt annat.
Harley%20XLCR%2077..jpg

Fast skulle någon vilja sälja mig en skitful XLCR i lite lagom slitet bruksskick (men med alla originaldelar) för sisådär tjugo lakan så skulle jag nog inte tacka nej. :gnissla

En XR1200 kanske skulle göra sig bra om man stukade om den till ungefär samma stil som gamla XLCR. Lacka motorn svart, slipa bort färgen på sidorna av fälgarna, nytt avgassystem, en liten toppkåpa och ett par små kosmetiska ändringar till. Synd bara att de ska vara lite väl dyra i inköp ännu för såna lekar.

Men varför skulle man vilja bygga caféräser med amerikansk v-twin? I min bok så har en caféräser en cylinder, eller två cylindrar monterade på rad. Inte två v-monterade cylindrar. Även om jag har vissa funderingar på om kanske inte en Kawasaki Zephyr 750 med trådekrade fälgar skulle kunna göra sig hyfsat bra med ett clip-on styre.
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_Zephyr_750_21139172.htm?ca=3&w=3
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag fattar inte varför inte fler svenskar bygger caferacers på Guzzi, det är ju ändå prismässigt ganska överkomliga maskiner. Då får man ju det mytomspunna V-motorsoundet, dessutom med äkthet och arv, men betydligt billigare än Ducati och Harley (som fö byggde den första fabrikstillverkade caferacern)

Pris, tillgång på lämpliga maskiner etc.
Visst, man KAN ta en california och bygga om den, men det är rätt mkt deler som måste bytas och allt sådant kostar pengar och tid. Bättre att leta upp en Le Mans, men de växer inte precis på träd, och så är de rätt coola orginal oxå så när man väl har en, så blir det kanske en orginal restaraureing i stället för caferäser bygge... heh :)

Och så finns ju förståss den nya V7'an. Men den saknar ju bara 500 cc eller så för att vara intressant... :rolleyes:

:hej
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top