Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Dr.Bike

Guest
Detta är ju trots allt det viktigaste.
Jag har bara kört i två bänkar, det skiljde 6 hästar med exakt samma setup. Många "bänkar" ju bara för att det är roligt att ha ett papper som visar att den egna hojen minsann är starkare än polarens. För många firmor är det även viktigt att visa upp fina effektsiffror för kunden, sånt säljer. Så det finns många dimensioner att ta hänsyn till.
Verkliga prestanda får sedan visa vem som har mest pulver.

/Ingvar

Det var en väldigt liten skillnad du erfor.
Men i övrigt är det du säger, detsamma som jag alltid försöker säga till folk, eller så som jag uttryckte det hela tidigare i en annan tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4198295&postcount=84

Men nu ska vi inte spamma sönder Jörgens tråd här med att jämföra penismätarverktyg! (bänkar) :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Detta är ju trots allt det viktigaste.
Jag har bara kört i två bänkar, det skiljde 6 hästar med exakt samma setup. Många "bänkar" ju bara för att det är roligt att ha ett papper som visar att den egna hojen minsann är starkare än polarens. För många firmor är det även viktigt att visa upp fina effektsiffror för kunden, sånt säljer. Så det finns många dimensioner att ta hänsyn till.
Verkliga prestanda får sedan visa vem som har mest pulver.

/Ingvar

Jo man kan ju misstänka att firmor som nästan helt lever på att sälja trimsatser kan lockas att visa optimistiska kurvor för kunden. Men det är ju ren spekulation.



Nu har jag filat in kolvringarna, monterat dessa på kolvarna. Fotogentvättat de nyborrade loppen för att vara helt säker på att inga partiklar från honingen fanns kvar. Samt sedan oljat in alltsammans och monterat kolvar och burkar på hojen.
 

Bifogat

  • IMG_0699.JPG
    IMG_0699.JPG
    78.6 KB · Visningar: 1,015
  • IMG_0712.JPG
    IMG_0712.JPG
    119 KB · Visningar: 144
  • IMG_0710.JPG
    IMG_0710.JPG
    102.7 KB · Visningar: 167
  • IMG_0707.JPG
    IMG_0707.JPG
    105.5 KB · Visningar: 156
  • IMG_0706.JPG
    IMG_0706.JPG
    94.6 KB · Visningar: 141
  • IMG_0703.JPG
    IMG_0703.JPG
    86.7 KB · Visningar: 166
  • IMG_0702.JPG
    IMG_0702.JPG
    76 KB · Visningar: 164
  • IMG_0700.JPG
    IMG_0700.JPG
    79.1 KB · Visningar: 165

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kul o se att det går framåt!
Tänkte på dig i lördags när jag var på liseberg med lillsyrran.
Det stod nämligen S&S på nackstöden på många av attraktionerna :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul o se att det går framåt!
Tänkte på dig i lördags när jag var på liseberg med lillsyrran.
Det stod nämligen S&S på nackstöden på många av attraktionerna :)

Det låter nice, nöjesfältbesök är verkligen vår tycker jag!

Ja de kallade ju även stunt&street-kvällarna för S&S här på SH tidigare, det gav samma effekt på mig. Jag kände med ens en väldig samhörighet med arrangemanget. :D

S&S kommer från grundarna (George) Smith & (Stanley)Stanko som drog igång tillverkningen av racing-delar till HD 1958. Men det visste du ju säkert redan.

2.gif


Hur går det med din 500 Four?
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
S&S kommer från grundarna (George) Smith & (Stanley)Stanko som drog igång tillverkningen av racing-delar till HD 1958. Men det visste du ju säkert redan.

Hur går det med din 500 Four?

Ja, det lärde jag mig från inlägg #203 i bilder på caféracers :D

Angående mitt projekt så går det sakta framåt. Kommer inte hände nåt speciellt innan jag drar ut på en liten semester på kontinenten. Hojen står fortfarande hos farsan i småland.
Har dock samlat på mig lite delar, som cuts, styre, koniska luftfilter, mm.
Skall beställa packningssats o en massa annat gött i dagarna också för oljan verkar trivas bättre på hojens utsida :va

Mao är det en del som skall fixas. Skall försöka planera allt så mycket som möjligt i förväg så tiden blir effektivt använd. Det är ju trots allt 30mil till garaget :gnissla
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Detta är ju trots allt det viktigaste.
Jag har bara kört i två bänkar, det skiljde 6 hästar med exakt samma setup. Många "bänkar" ju bara för att det är roligt att ha ett papper som visar att den egna hojen minsann är starkare än polarens. För många firmor är det även viktigt att visa upp fina effektsiffror för kunden, sånt säljer. Så det finns många dimensioner att ta hänsyn till.
Verkliga prestanda får sedan visa vem som har mest pulver.

/Ingvar


Alternativt bänka efter varandra vid samma tillfälle, :va:D:yoparty


/U
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering.

Naturligtvis går det inte som man tror. Eftersom jag hade alla delar var ju min förhoppning att jag skulle kunna skruva ihop och premiärstarta hojen för säsongen denna långhelg. Men när jag ikväll monterat topparna samt satt dit ventilmekanismen på främre cylinder och dragit runt motorn ett varv för hand med lera i ventilfickorna för att kolla spelet mellan ventiler och kolv samt spelet mellan ventilfjäder-retainers och rullvipporna så upptäckte jag att det var för lite klarning mellan ytterdiametern på den nya titanretainern och vipparmen vid stängd ventil.

Jag tog bort vipparmsbrygga och satte lera på retainern, drog runte motorn ett varv och mätte. Klarningen var bara 1 mm. Det är lite för lite. Det ger inte tillräcklig marginal mot tex framtida glapp i styrningar eller framtida ventilsätesfräsningar mm. Så det var bara att skruva av topparna igen. Dessa titanretainers är väldigt djupa/konkava och nyttjar höga fjädersäten av den anledningen att de har marginal för prostock-kammar med betydligt högre lyft än min gat-kam. Men tydligen hade vi mätt fel på marginalen till vipparmen.

På sista bilden syns skillnaden på höjden hos ytterdiametern hos nuvarande retainers i titan mot mina gamla lättborrade S&S i stål. Jag får se om vi kan hitta några lägre i titan eller om jag får gå tillbaks till stål.


Att byta till vippor med mer krökta armar är onödigt eftersom jag inte har så stort lyft att jag måste nyttja dessa höga retainers, dessutom har mina nuvarande vippor i likhet med resten av motorn bara gått 1300 mil.

Nåväl, titanretainers var ju bara lyx, det var ju de nya fina fjädrarna som var huvudsaken. Så det här kommer att lösa sig. Supertwin ska tillverka nya lägre fjädersäten och sedan ska vi leta efter lägre retainers i titan eller stål. Men ting tar tid:mad:

/Nyss hemkommen från garaget
 

Bifogat

  • IMG_0716.JPG
    IMG_0716.JPG
    80 KB · Visningar: 132
  • IMG_0730.JPG
    IMG_0730.JPG
    49.4 KB · Visningar: 131
  • IMG_0729.JPG
    IMG_0729.JPG
    73.6 KB · Visningar: 151
  • IMG_0726.JPG
    IMG_0726.JPG
    82.9 KB · Visningar: 144
  • IMG_0725.JPG
    IMG_0725.JPG
    69.3 KB · Visningar: 130
  • IMG_0723.JPG
    IMG_0723.JPG
    117.6 KB · Visningar: 132
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jisses vad du grejar. Men det är väl en bättre känsla att köra med saker som vet är rättå funkar:tummenupp Skall bli kul å se vad det gör med nya fjädrarna.
BTW ringde å beställde lita pryttlar från Roffes. En firma som startade -43:yoparty De ä kult:Bugar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
klarning= clearance?:va

Du tar ditt motorbyggande lika seriöst som jag önskar att jag tog mitt.
det kommer bli hur bra som helst.:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...umm...det enda jag kan känna är lite...varför? :D Inte vill man väl ha bågen i bitar stup i ett, och gjutjärnsstötstångsmonstret lär väl ha en viss fabless för just service kantänka.

Det liknar lite det jag höll på med på riskokarna, man skruvade, förbättrade och letade efter den där svagaste länken...blev inte värst mycket spaka av det hela. :huvet

Kan du inte skaffa något ballare att mecka på, så man kan följa det med mer intresse, det är det enda som får mig att inte följa din tråd här, just att det är vad det är.. :hihi ;)

Jag lider av "felbyggtfrånbörjan"-itus, och inga eftermarknadsprylar i världen råder bot på't. :(

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jisses vad du grejar. Men det är väl en bättre känsla att köra med saker som vet är rättå funkar:tummenupp Skall bli kul å se vad det gör med nya fjädrarna.
BTW ringde å beställde lita pryttlar från Roffes. En firma som startade -43:yoparty De ä kult:Bugar

Tack.
Jo jag kan återkomma med en rapport när jag har bänkat. Men först ska ju de nyborrade cylindrarna köras in. Så det blir nog i juni om allt flyter som det ska.

Ja Roffes handlar jag ofta ifrån. De har mycket kultprylar! :D

klarning= clearance?:va

Du tar ditt motorbyggande lika seriöst som jag önskar att jag tog mitt.
det kommer bli hur bra som helst.:tummenupp

Ja precis, klarning är det svenska ordet för clearance.

Tack! Ja jag hoppas att det ska bli bra till slut och en långlivad motor med hög effekt. Bäst att vara nogrann när man sätter ihop. Bättre att upptäcka saker nu än när motorn går :gnissla

...umm...det enda jag kan känna är lite...varför? :D Inte vill man väl ha bågen i bitar stup i ett, och gjutjärnsstötstångsmonstret lär väl ha en viss fabless för just service kantänka.

Det liknar lite det jag höll på med på riskokarna, man skruvade, förbättrade och letade efter den där svagaste länken...blev inte värst mycket spaka av det hela. :huvet

Kan du inte skaffa något ballare att mecka på, så man kan följa det med mer intresse, det är det enda som får mig att inte följa din tråd här, just att det är vad det är.. :hihi ;)

Jag lider av "felbyggtfrånbörjan"-itus, och inga eftermarknadsprylar i världen råder bot på't. :(

/J

Det finns inget gjutjärn på den här hojen, utom de ipressade cylinderfodren. Men det är ju det bästa materialet till sånt. Jag tror även att mina ISR-skivor är av en gjutlegering.

Detta med att jag bytt ventilfjädrar beror på att det var dålig kvalité på de S&S originalfjädrar som motorn leverades med. Så vi har bytt till ett annat märke. CompCams. De håller bara på med ventilmekanismdelar. Kammar, Ventilfjädrar osv. Så då får man själv ta ansvar för att sakerna passar ihop vad gäller mått, vikt och prestanda. Dessa fjädrar är ju tex inga dedikerade HD-fjädrar, de används i tex nascar-bilar mm.
http://www.compcams.com/DefaultWide.asp

Jag åker en hel del med hojen, iaf 700 mil per sommar brukar det bli. Mest kvälls- och helgturer här i Mälardalen samt lite rejs. Jag anväder hojen lite som en hotrod, dvs nöjesåka när det är fint väder.

Jag tycker förstås att min hoj är den ballaste här på SH, så att skaffa en ballare hoj går ju inte :D
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vill så gärna tycka det är ballt, men har förmodligen något traumatiskt i min uppväxt som gör att jag är neggig mot HD. :D

Det är fränt när någon tar saker till ytterligheter, men det påminner mig samtidigt om hur mycket tid och pengar man själv lade ned på bilen (som en god vän sade "som att stå i en kalldusch och riva tusenlappar - jävligt obehagligt" :D ) - jag hamnade i den där trista spiralen med små saker som behövde åtgärdas, då gjorde man det ordentligt (läs - dyrt), och många bäckar små.

Det slutade med att det blev mer pyssla än åka, och ett konstant fipplande, ofta stod det stilla när polarna var ute och busade. :(

Meeeeeeeeeen...för många är det en del av tjusningen med, hade du byggt på något räppligt gammalt engelskt, eller italienskt, då hade jag förmodligen inte reagerat neggigt. :hihi ;)

Men, oavsett vad jag tycker om felbyggda HD's - det du gör är fränt. :yoparty

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Räcker verkligen inte 1 mm? Min vippa ligger ~0,3 mm från tallriken. Med tunnaste ventil-shimset i kommer måttet att bli ~0,1mm. Detta med originalgrejor från Suzuki.

/Ingvar

S&S rekommenderar minst 040" Det är ca 1 mm. Jag mätte igen, med tenn. Fick då en klarning på ca 0.6 mm.

http://www.sscycle.com/admin/uploads/instructions/51-1023.pdf

Jag ska rådgöra med supertwin, är på väg ut med topparna dit nu.


Tack!
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej Jörgen! Läckert bygge! Man blir lite avis på motorn...
Jag blev lite nyfiken på den hydraulkoppling du monterat. Har funderat på att förbättra kopplingen på min Buell och blev nyfiken när jag såg att du monterat en hydraulisk koppling. Hur blev känslan i handtaget? Tung eller lättdragen?

Jag har även varit inne på att prova en Rucluse-koppling som även ger lite andra egenskaper än en vanlig koppling. Finns det någon som har erfarenhet av dessa på Sportster-motor?

Anders
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen! Läckert bygge! Man blir lite avis på motorn...
Jag blev lite nyfiken på den hydraulkoppling du monterat. Har funderat på att förbättra kopplingen på min Buell och blev nyfiken när jag såg att du monterat en hydraulisk koppling. Hur blev känslan i handtaget? Tung eller lättdragen?

Jag har även varit inne på att prova en Rucluse-koppling som även ger lite andra egenskaper än en vanlig koppling. Finns det någon som har erfarenhet av dessa på Sportster-motor?

Anders

Tack!

Som jag skrev så var jag mest ute efter att få upp tilräcklig slaglängd på tryckplattan igen. Den kortas ju pga av vajerns flex vid hårda fjädrar. Men visst blir kopplingen även lättare med hydraulik. Mindre friktion än vajer. Min koppling är dock den tyngsta i garaget. Men lättare än tidigaren.

Om du inte har en väldigt vridstark motor så är recluse/lockup-kopplingar bättre. Kolla på Rekluse samt VP. Jag kan dock inte ha en sån på min eftersom den inte är kompatibel med banditkopplingen som är väsentligt större och kraftigare än originalkopplingen. VP och Rekluse bygger på originalkopplingen. De funkar dock bra. En kompis har en VP på sin sportster dragbike. Funkar bra.
Min motor slet dock fort upp bommarna i originalkopplingskorgen så jag vill inte prova en sån korg igen.

Bandit har lockup-tryckplatta, men den bygger så mycket att den inte får plats i originaltranskåpan. Så det är inte aktuellt på min gathoj.

Hilsen
J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har fortsatt att bygga ihop motorn.

För att slippa det sviktande dubbellänkaget till mina tillbakaflyttade storz-pinnar har jag bestämt mig för att köra rejsväxlad, ty då kan en massa delar utgå och det blir en enklare installation med mindre antal skruvar som kan skaka upp.

Sedan monterades toppar, vipparmar och vipparmshus.

Sedan kom insuget på. Fick plana det 0.5 mm på varje fläns eftersom topparna planats 0.6 mm. Fick ånyo till en perfekt matchning mot portarna efter detta. Sedan monterade jag och kopplade ihop spjällhus/ECU tändkåpa och kamtrigger.

Kopplade sedan ihop den moddade vevhusventilationen. De tvenne ventslangarna från topparna kompletteras nu med ventslangen från främre ovankant på kamhuset. På denna slang sitter även en S&S-backventil för att få undertryck i vevhuset. Båda slangarna går som jag tidigare visat till min moddade catchcan.

Monterade även främre motorfäste, bränslepump och oljekylare.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0741.JPG
    IMG_0741.JPG
    112.7 KB · Visningar: 1,883
  • IMG_0737.JPG
    IMG_0737.JPG
    107.3 KB · Visningar: 111
  • IMG_0735.JPG
    IMG_0735.JPG
    118.5 KB · Visningar: 115
  • IMG_0734.JPG
    IMG_0734.JPG
    114.8 KB · Visningar: 102
  • IMG_0732.JPG
    IMG_0732.JPG
    103.7 KB · Visningar: 118
  • IMG_0731.JPG
    IMG_0731.JPG
    56.5 KB · Visningar: 115
  • IMG_0742.JPG
    IMG_0742.JPG
    116.7 KB · Visningar: 1,240
Last edited:

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Har fortsatt att bygga ihop motorn.

För att slippa det sviktande dubbellänkaget till mina tillbakaflyttade storz-pinnar har jag bestämt mig för att köra rejsväxlad, ty då kan en massa delar utgå och det blir en enklare installation med mindre antal skruvar som kan skaka upp.

Sedan monterades toppar, vipparmar och vipparmshus.

Sedan kom insuget på. Fick plana det 0.5 mm på varje fläns eftersom topparna planats 0.6 mm. Fick ånyo till en perfekt matchning mot portarna efter detta. Sedan monterade jag och kopplade ihop spjällhus/ECU tändkåpa och kamtrigger.

Kopplade sedan ihop den moddade vevhusventilationen. De tvenne ventslangarna från topparna kompletteras nu med ventslangen från främre ovankant på kamhuset. På denna slang sitter även en S&S-backventil för att få undertryck i vevhuset. Båda slangarna går som jag tidigare visat till min moddade catchcan.

Monterade även främre motorfäste, bränslepump och oljekylare.

/J

Ser där ja.. det går sakta frammåt.. det där med att man skall växla upp uppåt har man svårt att förstå när man kört race växlat ett tag, jag vande mig väldigt fort men en å annan fel växling blev det förstås.
Som du kanske sett i min blogg har jag gett mig på att bygga en ny ram till min race hoj då den gammla (som var ny) var för klen och sprack och skulle bara ge mig fortsatta problem.
Hälsa din polare sportster Lasse... trevlig prick.. vi ungkarlar hade mycket att snacka om på kvällskvisten :tuttar:D:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det jobbiga med rejsväxlat är att man blir än mer kolerisk när man skådar ett rödljus på 70-väg. Då ska man inte bara skotta ned från sexan till ettan, man ska lyfta på babordspåken 5 gånger också:mad:

Det är nog klokt att bygga ny ram. Jag läste din redogörelse på Harleyportalen. Smörrebrödsram verkar fishy ;)

Ja Maskin-Lasse är ju verkligen en tyst och blyg norrlänning! :D

/J


Ser där ja.. det går sakta frammåt.. det där med att man skall växla upp uppåt har man svårt att förstå när man kört race växlat ett tag, jag vande mig väldigt fort men en å annan fel fäxling blev det förstås.
Som du kanske sett i min blogg har jag gett mig på att bygga en ny ram till min race hoj då den gammla (som var ny) var för klen och sprack och skulle bara ge mig fortsatta problem.
Hälsa din polare sportster Lasse... trevlig prick.. vi ungkarlar hade mycket att snacka om på kvällskvisten :tuttar:D:D
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top