Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nej det vart inget Custom Bike show skrev:
Yes box jag var är och hade hojjen utställd under "Custom" klassen, kul med positiv respons trots en övervägande del långgaffelåkare utan väghållning.

Kul att det går åt rätt håll med hojjen! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att inte tala om nya ettan på ryggen! Ger ju en effektökning på MINST 50%!

:D Ja det är fan helt sjukt. Med HD-ettan på ryggen är det som att alltid ha vinden i ryggen. Ett himmelskt tryck. Otrolig skillnad faktiskt :fakta
 

Dr.Bike

Guest
När jag var 18 hade jag inte ens noterat ovanstående, i den åldern hade jag varit ute och bränt nu, och hydraulerna hade kompenseret för avverkningen och jag hade inget märkt. Är jag frisk? :3freak

Nej.
Inte på något vis.
:D

Men... det ingår i sjukdomsbilden.

Att med ökad ålder, är sakernas TILLSTÅND, och orsaken till detta, viktigare än ATT det fungerar, och att använda skiten och just: KÖRA!
(sen att den lilla ytförändringen aldrig kommer ha någon praktisk betydelse - eller bli värre, det hör inte till saken :D)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej.
Inte på något vis.
:D

Men... det ingår i sjukdomsbilden.

Att med ökad ålder, är sakernas TILLSTÅND, och orsaken till detta, viktigare än ATT det fungerar, och att använda skiten och just: KÖRA!
(sen att den lilla ytförändringen aldrig kommer ha någon praktisk betydelse - eller bli värre, det hör inte till saken :D)

Men jag tror att den vippan hade gått ned sig ganska fort. Om en fettklick blir grå av bortnött metall på en minut medans fettet är helt klart på de andra tre vipporna så kan man ju tänka sig hur det hade sett ut i höst, säg 700 mil senare.

Men men, det är sånt som vi aldrig får veta, för nu är den vippan pensionerad :D
 

Dr.Bike

Guest
Men jag tror att den vippan hade gått ned sig ganska fort. Om en fettklick blir grå av bortnött metall på en minut medans fettet är helt klart på de andra tre vipporna så kan man ju tänka sig hur det hade sett ut i höst, säg 700 mil senare.

Men men, det är sånt som vi aldrig får veta, för nu är den vippan pensionerad :D


Aharu...det var såpass!

Bäst med byte dårå.
Annars har jag sett rätt fåriga vipppr som även klarat ytterligare tusentals mil, men de var hårdförkromade.
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
På tal om fett och vippor så har min primentiva effektmonster just fett smorda toppar. eftersom jag inte hade någon erfarenhet av dito innan så frågarde jag alla som kundes tänka sig veta något om detta i depåerna om vilket fett man skall använda osv... generelt så gäller att passformen är perfekt, för att vara riktig säker skall stötstången och vippan slipas in med pasta så ytan blir så stor som möjligt mellan delarna, samma gäller naturligt vis för olja och kanske till o med än viktigare då olja har sämre bärighet än fett,
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering i sommarvärmen. Hojen är nu inkörd, sedan jag ställde på den den 5/6 har den nu gått 141 mil. Jag har kört in den på mineralolja och gjorde första bytet vid 30 mil och andra vid 100 mil. Igår bytte jag mineralen till min vanliga syntetolja. Statoil HP 25W-50 samt kollade ventilspelet. Fast det är hydrauliska lyftare så är det en god regel att kolla inställningen efter säg 100 mil på HD med rejshydraullyftare med sin kortare range. Eftersom cylinderfots-och topplockpackning samt nyfrästa säten etc kan sätta sig lite i början. På en stötstångsmotor adderas ju allt detta till ventilspelet.

Ventilspelet stod dock bra. Igår kopplade jag även in laptopen och återställde varvstoppet till 7000 rpm. Jag sänkte ju (som några kanske minns) varvstoppet till 6500 rpm under förra sommaren då de mattade ventilfjädrarna avslöjade sig i bänken i form av ventilfladder när vi mappade sprutet första gången i juli.

Provade att dra hojen till 7000 rpm på nattomma motorvägar sent igårkväll. Nu verkar allt funka perfekt. Hojen känns stark hela vägen och veknar inte över 6300 som förra säsongen. Men jag avvaktar tills jag har bänkresultat med att dra några slutsatser. Det är ofta man tycker att hojen går som ett skott efter en modifiering när man är ute och provgasar själv. Bara för att sedan i bänken se att effekten är helt oförändrad :D

Nästa vecka har jag bokat tid hos Supertwin i Älvsjö för att bänka. Jag räknar inte med att tänd- och bränslemappen ska behöva ändras, ty det enda som hänt från förra sommaren är ju att kompet höjts från 10.3:1 till 10.7:1, nya bättre ventilfjädrar samt stressborrade cylindrar till första överdimensionen och nya kolvar -> minimal kubikökning 1638cc till 1656 cc. Det är ju fortfarande samma kam osv. Men eftersom motorn nu kan varva den sista biten upp till 7000 så vill jag ha bekräftat att den sista biten i registret ser bra ut.

Jag räknar inte med just ngn effekthöjning eftersom motorn effekt- och gasväxlingsmässigt är i stort sett oförändrad, plus att min originalkam peakar redan vid ca 6000-6500. Förra året fick vi ju som sagt ut hela 137 rwhp vid 6200 innan kurvan rasade pga ventilsläppet från 6300.

Jag har kollat med Cyrén och han kan förhoppningsvis filma bänkningen. JAg har ju inga ljud eller filmupptagningar med sprutet och medlemmar här samt på amerikanska sporsterforum är de intresserade av att få se hur sprutet låter och går. Så det vore skönt att ha ngt att visa upp. Även PFI i USA som tillverkat sprutet vill gärna ha lite referenser på sin hemsida från en cykel som faktiskt körs en del.

Hilsen
J
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nästa vecka har jag bokat tid hos Supertwin i Älvsjö för att bänka. Jag räknar inte med att tänd- och bränslemappen ska behöva ändras, ty det enda som hänt från förra sommaren är ju att kompet höjts från 10.3:1 till 10.7:1, nya bättre ventilfjädrar samt stressborrade cylindrar till första överdimensionen och nya kolvar -> minimal kubikökning 1638cc till 1656 cc. Det är ju fortfarande samma kam osv. Men eftersom motorn nu kan varva den sista biten upp till 7000 så vill jag ha bekräftat att den sista biten i registret ser bra ut.

Hilsen
J

Någon pålle till borde titta fram med 0,4 i komphöjning och runda (täta) cylindrar. Lycka till:tummenupp.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Någon pålle till borde titta fram med 0,4 i komphöjning och runda (täta) cylindrar. Lycka till:tummenupp.

/Ingvar

Tack!
Ja det vore roligt förstås!
Skulle jag få ett par hästar till så kommer jag ju säkert att lura mig sjäv att benhårt tro att det är motorändringarna som syns och inte att det är tex är högre luftryck eller mer välpumpat bakdäck eller ngt annat som gav skillnaden från förra bänkningen. :D

Men jag tycker helt klart att det ska bli spännande att se ev skillnad, får se vilken dag jag bänkar, det blir nog lite väderstyrt.

Vi får hitta ngt rejs vi kan köra mot varandra på sedan. Annars får vi ta Tyresörakan ngn onsdagkväll i brist på annat?

/J
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vi får hitta ngt rejs vi kan köra mot varandra på sedan. Annars får vi ta Tyresörakan ngn onsdagkväll i brist på annat?

/J

I Tyresö står väl dessutom stadsmakten för "gran" och uniformsklädda funktionärer, så man kan betrakta ett besök där som ren skatteåterbäring.

Jag går på semester nu och kommer att åka lite hoj även dagtid. Kom gärna förbi om du är ute i trakterna och åker (inte så långt från Rosenhill).

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I Tyresö står väl dessutom stadsmakten för "gran" och uniformsklädda funktionärer, så man kan betrakta ett besök där som ren skatteåterbäring.

Jag går på semester nu och kommer att åka lite hoj även dagtid. Kom gärna förbi om du är ute i trakterna och åker (inte så långt från Rosenhill).

/Ingvar

Det vore kul. Jag jobbar en vecka till, sen semester.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nå! Har du bänkat tändkulan ännu?:tungan

JA vi väntar med spänning på hur många mustangs du kan få ut ur din USA moppe!

Jag hade ju tänkt bänka förra veckan då Supertwin hade öppet en vecka i semesteruppehållet. Men han hade så mycket att göra så det fanns inte tid.

Han öppnar den 27/7 igen, men då planerar jag att vara ute på böljan med båten. Min egen semester utbröt nämligen i måndags. Endera väntar jag tills efter semestern eller så kollar jag om AnderssonTurbo kan göra jobbet.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Jag tror du kommer ha 151 slangkrafter!

Med hypotesen att vridet är oförändrat mellan 6200 och 7000 varv landar man på 154 hästar lite grovt räknat, så jag tror att du kommer vara ganska nära om inget konstigt händer. :yoparty

Min gissning blir 149 hästar. Baserar detta på ovanstående och en känsla av att bänkgudarna kommer vakna på fel sida. Jörgen kommer således inte kunna skryta med att ha över 150 på slangen :gnissla :tuttar:va
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Med hypotesen att vridet är oförändrat mellan 6200 och 7000 varv landar man på 154 hästar lite grovt räknat, så jag tror att du kommer vara ganska nära. :yoparty

Min gissning blir 149 hästar. Baserar detta på ovanstående och en känsla av att bänkgudarna kommer vakna på fel sida. Jörgen kommer således inte kunna skryta med att ha över 150 på slangen :gnissla :tuttar:va

Du prickade min gissning helt rätt. För jag hade tänkt skriva 151-155 (just för att ha lite vingelmån för bänkgudarna! :D
Och ja, jag räknade oxå med en viss linjäritet i kraftutvecklingen, men troligen har du, med dina 149 tagit bättre höjd för att motorn troligtvis klingar av lite.

Men - min vana trogen så brukar jag alltid välja den modesta delen av skalan...även om det är en "gissningsskala" (se bl.a racingprojekt raka rör-tråden i mekforat) Ska bli kul att se vem som gissade närmast! :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror du kommer ha 151 slangkrafter!

Med hypotesen att vridet är oförändrat mellan 6200 och 7000 varv landar man på 154 hästar lite grovt räknat, så jag tror att du kommer vara ganska nära. :yoparty

Min gissning blir 149 hästar. Baserar detta på ovanstående och en känsla av att bänkgudarna kommer vaknar på fel sida. Jörgen kommer således inte kunna skryta med att ha över 150 på slangen :gnissla :tuttar:va

Era smickrare där! :D

Jag som inte vågat hoppas på mer än kanske ett par häst till. Från kanske förra sommarens 137 till säg 140 rwhp. Jag har ju trots allt bara bytt ventilfjädrar samt höjt kompet från 10.3:1 till 10,7:1.
De nyborrade cylindrarna är ju nu iofs förhoppningsvis lite tätare, men volymökningen är ju marginell: Från 1638 till 1660 cc.

Jag har lärt mig att det inte alltid är säkert att en avbruten stigande efektkurva kommer att fortsätta stiga.

Det är ju många vid korvmojjen som sagt att: "Ja du vet min effektkurvan är ju stigande vid mitt nuvarande varvstopp, så om jag ville kan jag ju bara justera upp varvstoppet så kommer jag ju få ett antal hästkrafter till vettu"

Jag har lärt mig att man inte kan extrapolera effektkurvor ens några hundra rpm helt riskfritt. :gnissla

Så jag är glad om hojen iaf bara ger ngt mer än förra sommarens 137, isf har ju iaf effektkurvan fortsatt att stiga ngt från 6300-7000. :D
 

Dr.Bike

Guest
Jag har lärt mig att man inte kan extrapolera effektkurvor ens några hundra rpm helt riskfritt. :gnissla

Så jag är glad om hojen iaf bara ger ngt mer än förra sommarens 137, isf har ju iaf effektkurvan fortsatt att stiga ngt från 6300-7000. :D

Helt sant. Iofs.

I vanliga fall!

Men!

- Du har, som jag ser det, en "överkapacitet" i din motors pumpförmåga, och jag utgår i min gissning, att det INTE kommer in några restriktioner i den förmågan, innan just varvstoppet sätter P för vidare varvorgier!

Med det sagt så är det såklart så sant som du säger: Att om du nu justerar upp varvstoppet till säg, 7 å 5, så DÅ, om inte förr, bör vi nog se en klart vikande tendens.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hehe... Magiska tal... 149,4 hk är mitt bud. Inte fan skall du få överkrida 150pollar. Så snäll är inte bänkguden ;P

Med hypotesen att vridet är oförändrat mellan 6200 och 7000 varv landar man på 154 hästar lite grovt räknat, så jag tror att du kommer vara ganska nära om inget konstigt händer. :yoparty

Min gissning blir 149 hästar. Baserar detta på ovanstående och en känsla av att bänkgudarna kommer vakna på fel sida. Jörgen kommer således inte kunna skryta med att ha över 150 på slangen :gnissla :tuttar:va
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top