En uppdatering i sommarvärmen. Hojen är nu inkörd, sedan jag ställde på den den 5/6 har den nu gått 141 mil. Jag har kört in den på mineralolja och gjorde första bytet vid 30 mil och andra vid 100 mil. Igår bytte jag mineralen till min vanliga syntetolja. Statoil HP 25W-50 samt kollade ventilspelet. Fast det är hydrauliska lyftare så är det en god regel att kolla inställningen efter säg 100 mil på HD med rejshydraullyftare med sin kortare range. Eftersom cylinderfots-och topplockpackning samt nyfrästa säten etc kan sätta sig lite i början. På en stötstångsmotor adderas ju allt detta till ventilspelet.
Ventilspelet stod dock bra. Igår kopplade jag även in laptopen och återställde varvstoppet till 7000 rpm. Jag sänkte ju (som några kanske minns) varvstoppet till 6500 rpm under förra sommaren då de mattade ventilfjädrarna avslöjade sig i bänken i form av ventilfladder när vi mappade sprutet första gången i juli.
Provade att dra hojen till 7000 rpm på nattomma motorvägar sent igårkväll. Nu verkar allt funka perfekt. Hojen känns stark hela vägen och veknar inte över 6300 som förra säsongen. Men jag avvaktar tills jag har bänkresultat med att dra några slutsatser. Det är ofta man tycker att hojen går som ett skott efter en modifiering när man är ute och provgasar själv. Bara för att sedan i bänken se att effekten är helt oförändrad
Nästa vecka har jag bokat tid hos Supertwin i Älvsjö för att bänka. Jag räknar inte med att tänd- och bränslemappen ska behöva ändras, ty det enda som hänt från förra sommaren är ju att kompet höjts från 10.3:1 till 10.7:1, nya bättre ventilfjädrar samt stressborrade cylindrar till första överdimensionen och nya kolvar -> minimal kubikökning 1638cc till 1656 cc. Det är ju fortfarande samma kam osv. Men eftersom motorn nu kan varva den sista biten upp till 7000 så vill jag ha bekräftat att den sista biten i registret ser bra ut.
Jag räknar inte med just ngn effekthöjning eftersom motorn effekt- och gasväxlingsmässigt är i stort sett oförändrad, plus att min originalkam peakar redan vid ca 6000-6500. Förra året fick vi ju som sagt ut hela 137 rwhp vid 6200 innan kurvan rasade pga ventilsläppet från 6300.
Jag har kollat med Cyrén och han kan förhoppningsvis filma bänkningen. JAg har ju inga ljud eller filmupptagningar med sprutet och medlemmar här samt på amerikanska sporsterforum är de intresserade av att få se hur sprutet låter och går. Så det vore skönt att ha ngt att visa upp. Även PFI i USA som tillverkat sprutet vill gärna ha lite referenser på sin hemsida från en cykel som faktiskt körs en del.
Hilsen
J