Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha, har Jürgen gått på grund ute i skärgården, eller har han redan bänkat och fått sämre siffror än i fjol?

Dr.Bike

Guest
Jaha, har Jürgen gått på grund ute i skärgården, eller har han redan bänkat och fått sämre siffror än i fjol?

Han har konverterat tändkulan till nitro, och sågs senast planande swisha genom engelska kanalen på väg mot Azorerna!

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Så vitt jag har förstått så har Jörgen huserat i Klosterviken på Åland och jobbat på sina mollbergare och bakåtvolter från väldigt höga klippor av röd granit.

Bildbevis följer, i äkta paparazzi-stil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så vitt jag har förstått så har Jörgen huserat i Klosterviken på Åland och jobbat på sina mollbergare och bakåtvolter från väldigt höga klippor av röd granit.

Bildbevis följer, i äkta paparazzi-stil.

Snälla, säg att han åtminstonde har badbyxor på sig på bilderna!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Händer det nåt?:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Händer det nåt?:)

På fredag har jag bänktid. Då ska vi även passa på att logga vevhustrycket under bänkningen. Jag misstänkter nämligen att mina ny kolvringar inte tätat till sig ordentligt under inkörningen. Dels pga av de dåliga tiderna på 402m (11.17) plus att jag har noterat mycket olja i catchtanken även efter att inkörningen var klar.

Om vevhustrycket indikerer dåliga ringar så gör vi en leak-down-test. Visar den dåliga värden så går vi inte vidare med mappningen utan jag tar då hem hojen, demontera toppar och cylindrar och honar om samt monterar nya ringar. Jag misstänker att det är det som är felet så jag beställde nya ringar samt nödiga packningar för bytet redan igår. Så att jag kan jobba med detta i helgen. Ska ju köra på gelleråsen den 6/9 så tills dessa måste ju hojen vara klar och till stor del inkörd.

Men hojen kan ju förstås visa sig frisk också! Isf så kommer vi att gå igenom mappen samt lägga vikt vid de sista tusen varven (6000-7000) som vi inte kunde mappa förra året pga av ventilsläppet vid 6300 rpm.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På fredag har jag bänktid. Då ska vi även passa på att logga vevhustrycket under bänkningen. Jag misstänkter nämligen att mina ny kolvringar inte tätat till sig ordentligt under inkörningen. Dels pga av de dåliga tiderna på 402m (11.17) plus att jag har noterat mycket olja i catchtanken även efter att inkörningen var klar.

Om vevhustrycket indikerer dåliga ringar så gör vi en leak-down-test. Visar den dåliga värden så går vi inte vidare med mappningen utan jag tar då hem hojen, demontera toppar och cylindrar och honar om samt monterar nya ringar. Jag misstänker att det är det som är felet så jag beställde nya ringar samt nödiga packningar för bytet redan igår. Så att jag kan jobba med detta i helgen. Ska ju köra på gelleråsen den 6/9 så tills dessa måste ju hojen vara klar och till stor del inkörd.

Men hojen kan ju förstås visa sig frisk också! Isf så kommer vi att gå igenom mappen samt lägga vikt vid de sista tusen varven (6000-7000) som vi inte kunde mappa förra året pga av ventilsläppet vid 6300 rpm.

Men gick inte du igenom cylindrarna för inte alls längesen?:va Fick du inte honat under press (skulle väl simulera trycket från alla fasthållningsmuttrar så att allting skulle passa perfekt när det väl var monterat, efterdraget och på plats har jag för mig...) eller hur det nu var för att råda bot på det lilla som slagit sig?:va Hjälpte det inte eller är det ett nytt fel/fel till följd av den förra honingen?

Gick med
4 Oct 2004
Hoj
jodå
Vad ska vevhustrycket vara typ skiljer det sig mycket från vanliga oljetrycket i motor?
Mäter ni det med en vanlig oljetrycks mätare i tändmärknings hålet på blocket eller hur göra.
Jag har ju ett litet "olje" problem själv som du vet med min..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
*trummar med fingrarna*

Få se, vad är det för dag i dag då? :va

Jag sitter kvar på kontoret, men jag ska logga in när jag kommer hem ikväll, då kan jag nämligen lägga upp bilderna jag tog från bänkningen också.
Om bara vägarna kunde torka upp efter skuren som kom, jag tog ju hojen hit efter bänkningen :(
Tänkte kolla på Sthlm Opn ikväll om det är torrt. Annars köra direkt till garaget och hem när jag jobbat klart.

Skriver fullödigt då.

/J

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Blir'e slirigt när det är blött eller vad gäller saken?

Klart det blir, vet du inte hur mycket vrid han har i den där maskinen!?:D

Sen så är det väl sällan lika roligt att köra när det är blött ute (kallt, blött, lerigt, skitigt och allt vad det blir vid regn), och så tror jag att Jörgen är en av de få som tar riktigt god hand om sin hoj och helst inte kör vid väta:) Så en blandning av lite alltihop tror jag att det är som får honom att önska att det torkar.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Klart det blir, vet du inte hur mycket vrid han har i den där maskinen!?:D

Inte tillräckligt, det har jag redan bevisat :yoparty

Trist med dagens resultat men jag tror du får till det! Bara jag slipper höra nå bortförklaringar på Åland sen :arsele När var det, början på sep. va?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Inte tillräckligt, det har jag redan bevisat :yoparty

Trist med dagens resultat men jag tror du får till det! Bara jag slipper höra nå bortförklaringar på Åland sen :arsele När var det, början på sep. va?

Först över linjen gäller i dragracing. Dina reaktionstider var ju som mina 60-fotare :tuttar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati