Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då är jag med, MecTec kan sina grejer har jag hört(ifall jag inte blandar ihop dom med några andra), hoppas det funkar som det ska nu.

Ja Kjell-Anders har ju säkerligen satt ihop några hundra S&S-motorer vid det här laget. :D Kanonfirma att ha och göra med. Ringer och beställer och har delarna hemma dagar 2-3 senare.

Tack! Ja jag håller tummarna jag med.

/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack.
Jag känner inte till ngn avgasbyggare i Småland. Jag tror att det blir bäst om du gör som jag, skaffar en tigsvets och bygger själv. Då kan man vara precis så noga som man vill. Köper du material av Burns i USA så bjuder de på en beräkning med deras mycket renomerade beräkningsprogram X-design. Du fyller då i alla detaljer i formuläret på deras hemsida. Så gjorde jag. Avgassystemet vart verkligen bra vad avser prestanda, inga döda områden i registret pga av backpulser, motorn bara drar.

http://www.burnsstainless.com/

/J

Stigefeldtarna borde ha kontakter.
Alternativt så finns det ju framstående supertwin/harleydrags åkare i Anderstorp/Gislavedstrakten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Motorn vart inte tät över ringarna nu heller. Trots omhoning och nya ringar. Jag har nu kört hojen ca 12 mil med varierande last enl mototune. Dåligt komp när motorn är varm och den trycker olja till catchtanken, endast marginellt bättre. Endast 12.8 i komp på främre burken och 11.9 på bakre med varm motor. Det ska vara ca 15 bar.

Lyser man in i cylindrarna kan man även se att det är olja på cylinderväggen. Så det blir att riva igen. Men jag ska köra Gelleråsen nu i helgen först, det är ju betalt både kursavgift och stughyra så det vill jag inte missa. Men några fler stripkörningar i år med otäta burkar känns meningslöst.

Så det blir att plocka av cylindrarna igen samt låta Supertwin montera stressplattor och mäta upp cylindrarna i varmt och kallt tillstånd för att se vad det är som händer egentligen. Jag och Supertwin misstänker att det är ngt fel på mina S&S-cylindrar. Kanhända är fodren fastgjutna i cylindrarna så att fodren deformeras när motorn är varm och aluminiumgodset expanderar. I en stålfodrad alucylinder ska ju cylinderfodret vila på kragen i ovankant men ha en passning mot manteln som tillåter att alumiumgodset ska kunna expandera utan att fodret blir inspänt nar alucylindern blir längre av värmen. I synnerhet på så tunna foder som dessa.

Skulle det visa sig att det är detta som är felet så kommer jag låta Supertwin maskinberabeta bort de gamla fodren och sedan fodra om mina cylindrar med riktiga styva gjutjärnsfoder från tex Darton (tillverkar även Wisecos foder) som tydligen ska vara bäst.

http://www.dartonsleeves.com

Men jag får återkomma med rapport när vi mätt upp mina cylindrar vad gäller orundhet och parallellitet.

/J
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..surt...men jag har varit där jag med, pilla och skruva, reparera, uppgradera, etc...det slutar aldrig. :) Köp något med orra i från början och kör istället. ;)

Jag har sagt det förut, men det här är en av anledningarna till att jag slutade försöka göra en riskokare rask, och tog bågekort istället. :D

Ses på söndag, så kan jag påtala bristerna i det amerikanska räpplet IRL. ;)

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..surt...men jag har varit där jag med, pilla och skruva, reparera, uppgradera, etc...det slutar aldrig. :) Köp något med orra i från början och kör istället. ;)

Jag har sagt det förut, men det här är en av anledningarna till att jag slutade försöka göra en riskokare rask, och tog bågekort istället. :D

Ses på söndag, så kan jag påtala bristerna i det amerikanska räpplet IRL. ;)

/J

Jajag ska försöka lägga 50 mil till denna vecka för att se om ringarna sätter sig bättre. det finns ju en liten chans att de inte har satt sig. men min erfarenhet säger mig att har det inte tätat efter de första 10 milen så är det bara marginella förbättringar som återstår.

Jag vet inte hur mycket du kan, men duckarna har ganska dålig formstyvhet på sina nicasilade alucylindrar. Det är därför vanligt att man ipressar riktiga gjutjärnsfoder även i dessa. Det har tex TomTom gjort i sin 996 som bänkar närare 150 hk på bakhjulet.

Ja vi kan ses på söndag så kan jag ge dig lite fler tips på moddar på din motor. Köpehästar är ju helt könlöst ;)

Ahmenshitassådårå!! :huvet

Ja jag kan trösta mig med att det ska bli intressant att se vad uppmätningen av cylindrarna kommer att visa. Om nu inte ringarna tätar till sig de kommande 50-100 milen dvs....
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Tack.
Jag känner inte till ngn avgasbyggare i Småland. Jag tror att det blir bäst om du gör som jag, skaffar en tigsvets och bygger själv. Då kan man vara precis så noga som man vill. Köper du material av Burns i USA så bjuder de på en beräkning med deras mycket renomerade beräkningsprogram X-design. Du fyller då i alla detaljer i formuläret på deras hemsida. Så gjorde jag. Avgassystemet vart verkligen bra vad avser prestanda, inga döda områden i registret pga av backpulser, motorn bara drar.

http://www.burnsstainless.com/

/J

Stigefeldtarna borde ha kontakter.
Alternativt så finns det ju framstående supertwin/harleydrags åkare i Anderstorp/Gislavedstrakten.

Tackar, Bygga själv eller inte vet jag inte ännu. Saknar faktiskt en Tig, vilket jag nu skulle kunna motivera i inköp:)

Stigefeldt, var det ett tag sen jag surrade med, tänkte faktiskt inte på det.

Fastnade lite i tanken med hur lösa detta, för det verkar vara en vetenskap när det gäller v-formation och bra/bästa prestanda. Tackar för tipsen.
 

Dr.Bike

Guest
Ja jag kan trösta mig med att det ska bli intressant att se vad uppmätningen av cylindrarna kommer att visa. Om nu inte ringarna tätar till sig de kommande 50-100 milen dvs....

Det var då själve faan vad den där storpumpen trilskas...


Men detta är bara ännu ett bevis på alla mekaniska tings inneboende djävlighet, som går ut på att de känner av brukarens inkompetensnivå... och därmed lägger "felet" som uppstår EN nivå över vad man egentligen orkar/gitter/tyar med... ;)

Men! :mattias

Du SKA segra!
Du SKA visa vem som bestämmer!
DU SKA inte låta maskinen vinna!


:cdevil MOahahahaha *diabolisk skratt* ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ses på söndag, så kan jag påtala bristerna i det amerikanska räpplet IRL. ;)

/J


Jag är redan sjukdomsmedveten förresten. :ätapiller

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3849513&postcount=19

Det var då själve faan vad den där storpumpen trilskas...


Men detta är bara ännu ett bevis på alla mekaniska tings inneboende djävlighet, som går ut på att de känner av brukarens inkompetensnivå... och därmed lägger "felet" som uppstår EN nivå över vad man egentligen orkar/gitter/tyar med... ;)

Men! :mattias

Du SKA segra!
Du SKA visa vem som bestämmer!
DU SKA inte låta maskinen vinna!


:cdevil MOahahahaha *diabolisk skratt* ;)

Ja precis, man får citera det finska sisu-talesättet som jägarbefäl är så förtjusta i när det börjar bli grinigt i troppen "Man måste visa kroppen vem som bestämmer."
Man måste visa motorn vem som bestämmer. :D

Men det är ju det som är det roliga med HD: Engines designed in Hell liksom.
Det är ju lite utmaning att få en produkt från Mordor att funka. Inga vanliga fjollmotorer som bara går och går tom med en oteknisk androgyn alv på. Fö är det inte många i det här humanistsamhället som ens förstått att Sagan om Ringen faktiskt bygger på en sann historia om just den här ringtypen.
Det stod faktiskt "Checked and approved by Sauron" på kolvringspaketet när jag tänker efter. :gnissla
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Man måste visa motorn vem som bestämmer. :D

Men det är ju det som är det roliga med HD: Engines designed in Hell liksom.
Det är ju lite utmaning att få en produkt från Mordor att funka.
Inga vanliga fjollmotorer som bara går och går tom med en oteknisk androgyn alv på. Fö är det inte många i det här humanistsamhället som ens förstått att Sagan om Ringen faktiskt bygger på en sann historia om just den här ringtypen.
Det stod faktiskt "Checked and approved by Sauron" på kolvringspaketet när jag tänker efter. :gnissla

:rofl HAHAHA Fy hElVEt vad jag skrattade!

*androgyn-alv-piper iväg på min androgyna fjollmotorförsedda scooter...*


:D
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Men jag får återkomma med rapport när vi mätt upp mina cylindrar vad gäller orundhet och parallellitet.

det låter riktigt struligt det där, hur svårt är det att få bra grejer?

har ex. japsar lika mycket strul eller är din hoj monstertrimmad så det blir strul hur man än gör? vad säger Mectec om det hela?, dom hade ju filat på några motorer om jag förstod saken rätt, jag själv hade nog blivit galen vid det här laget fast det är kanske själva skruvandet som är tjusningen med HD:va

edit: själv hade jag nog funderat på att packa ner allt i en kartong och skickat grejerna till mectec så fick de tala om vad som är galet......
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det låter riktigt struligt det där, hur svårt är det att få bra grejer?

har ex. japsar lika mycket strul eller är din hoj monstertrimmad så det blir strul hur man än gör? vad säger Mectec om det hela?, dom hade ju filat på några motorer om jag förstod saken rätt, jag själv hade nog blivit galen vid det här laget fast det är kanske själva skruvandet som är tjusningen med HD:va

edit: själv hade jag nog funderat på att packa ner allt i en kartong och skickat grejerna till mectec så fick de tala om vad som är galet......

Nej min hoj är faktikst inte just trimmad alls. Originalkam och så gott som oportad. Kompet höjt marginellt. Från 10.3:1 till 10.7:1.
Att vi har fått ut förhållandevis hör effekt (137 rwhp mot utlovat 115 rwhp) är nog det för motorn beräknade handbyggda avgassystemet, sprutets och luftburkens förtjänst. Samt att vi i bänken mappat cylindrarna separat samt mappat även tändningen efter maxeffekt.

JörgenB med Supertwin och Kjell-Anders med Mectec är varandras bollplank och gamla vänner, de har redan gett mig sina funderingar. Nu återstår att köra klart säsongen sedan demontera toppar och cylindrar och mäta upp dessa.

Jag tror det är cyllarna. Tex kan det vara tillverkningsfel på cylindrarna. Mina foder är av den fastgjutna typen med längsgående fenor lärde jag mig av mectec idag.

Så om gjutningen tex delvis har släppt (pga av tillverkningsfel) från cylinderfodret, ja då kan det hända kusliga saker när cylindern blir varm. Detta är inget man ser från utsidan. Måste mätas upp med stressplattor på resp cylinder i varmt och kallt tillstånd. Det gör Supertwin med sin mätmaskin, sedan får man beroende på detta bestämma vart man ska gå.

Tex beställa helt nya Axtellcylindrar i nodulärt gjutjärn eller beställa nya foder i samma material från Darton Sleeves och fodra om mina befintliga burkar. I vilket fall som helst kommer jag då få ett par mycket fina, formstyva och slitstarka cylindrar som håller för långt mycket mer slitage och påfrestningar.

Men först måsta vi ta redan på vad det är som händer egentligen.
/J
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köp en Japs så slipper du vara i konstant kontakt me nasa,kgb or whatever för att hålla bågen rullande.

Mycket enklare så - nu ska jag dra iväg med min fina älvsyssla Emma och gänga...hon är en väl en avkomma av en alv:D:tuttar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köp en Japs så slipper du vara i konstant kontakt me nasa,kgb or whatever för att hålla bågen rullande.

Mycket enklare så - nu ska jag dra iväg med min fina älvsyssla Emma och gänga...hon är en väl en avkomma av en alv:D:tuttar

Av avatarbilden att döma ser ni väldigt lurviga ut båda två för att vara alver :va Hår på ryggen tom. Riktiga HD-åkare mao! :fakta
Time for a Harley.Time for a higher state of consciousness. I say..

Jag såg en ny XR1200 på Sveavägensbutiken för endast 116 kkr idag. Bara att köpa och sätta igång att trimma.

Ok, snacka om en grundlig utredning. Nya cylindrar också, är något kvar på den sen den var ny då?

På vilken då, motorn? Den är en S&S 07:a rätt många delar kvar som är original på den.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag såg en ny XR1200 på Sveavägensbutiken för endast 116 kkr idag. Bara att köpa och sätta igång att trimma.

Jag har en affisch på en sådan så helt omöjligt är det inte men då får du nog extraknäcka som mekaniker :D

På vilken då, motorn? Den är en S&S 07:a rätt många delar kvar som är original på den.

Ja motorn, ok, bara ett svagt minne från tråden av alla nya delar som du skruvat dit.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top