Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad ska vevhustrycket vara typ skiljer det sig mycket från vanliga oljetrycket i motor?
Mäter ni det med en vanlig oljetrycks mätare i tändmärknings hålet på blocket eller hur göra.
Jag har ju ett litet "olje" problem själv som du vet med min..
*trummar med fingrarna*
Få se, vad är det för dag i dag då?
Fan vad ni pressar mig! Nåväl, nu får jag ta mig kragen och skriva. I korthet så är bakgrunden denna. Sedan jag i våras monterade de nyöversedda topparna med de nya ventilfjädrarna och de stressborrade cyllarna med sina nya kolvar och ringar (efter att noggrannt och enligt spec filat in kolvringsgap och fördelat gapen enligt spec) så körde jag in hojen på mineralolja. Efter ett par hundra mil så visade dock motorn fortfarande tecken på för stort blow-by. Främst pga att jag hade ca 1 dl olja i catchtanken per 20 mil. Men även på det faktum att när jag provade att koppla bort min kompletterande vevhusvent från kamkåpan och enbart körde med originalventen från topparna så svettades motor olja från främre cylinderfotspackningen och stötstångsrören. Tecken på högt vevhustryck mao.
Därför bad jag inför bänkningen i fredags 21/8 hos Supertwin att vi även skulle logga vevhustrycket, eftersom JörgenB har utrustning för att logga detta i realtid i sin bänk. Man kopplar helt enkelt in en tryckslang i det gängade hået för timingpluggen. Se bild.
Min S&S-motor har ju reedventiler under veven. Och dessutom har jag backventiler på båda vevhusventslangarna. Trots detta visade sig min motor ha övertryck på 2.8 hektopascal. Enligt JörgenB så ska en sån här motor ha ett undertryck på ung lika mycket. Redan med endast originalventen inkopplad om cylindrar/kolvar är täta.
Så nu fick jag bekräftat vad jag misstänkt. Så efter detta konstaterande så avbröt vi och körde inga fler pullar eftersom det är meningslöst att finlira med mappen med detta problem.
Eftersom jag hade misstänkt detta så beställde jag redan i måndags nya ringar samt nödiga packningar från Mectec. Vid samtal med Kjell-Anders på Mectec så frågade han mig om jag hade anoljat de nyborrade cylinderloppen med motorolja innan jag monterade kolvarna. Och det hade jag ju, helt enligt instruktionen, 20W-50 mineral.
Kjell-Anders sa då att han hade haft både bra och dåliga erfarenheter av detta. Ibland visar det sig nämligen att dessa tunna S&S-ringar inte sliter in sig om man gör på detta viset. Man får då hona om samt montera nya ringar.
Kjell-Anders rekommenderar istället att man bara smörjer cylinderloppen med ett tunt lager 556 alt WD-40. När man sedan fått alla ringarna i cyllen lägger man sedan bara tunt med motorolja på kolvkjolen innan man skjuter in resten av kolven i fodret. Jag har även kollat med Total-Seal och sett att de verkar rekommendera detsamma med dessa tunna ringar.
Så nu ska jag demontera toppar och cylindrar och (enligt Mectecs rek) hona om, samt sedan montera nya ringar. Sedan i med mineralolja i motorn, nytt filter och köra in motorn igen. Efter första varmkörningen ska jag dra motorn ganska hårt tidigt denna gång (motune-way) för att säkerställa tryck på ringarna de första milenen. Jag ska börja med demontering imorgon söndag. Hojen måste ju vara inkörd och klar till den 6/9 då jag ska köra Steg2 på Gelleråsen.
Effekten då? Ja vi körde ju bara en pull i bänken och lambdat låg perfekt, så mappen från förra året var fortfarande korrekt. Dock drog vi bara till 6000 denna första pull då ju huvudsyftet med denna pull var att logga vevhustrycket.
Trots otäta burkar så gav dock hojen samma effekt som förra året. ca 137 hk.
Så när jag har kört in motorn med nya ringar så blir det en förnyad bänkning och då även checka mappen och effekten hela vägen upp från 6000 till 7000rpm. Vilket vi ju inte kunde förra året eftersom ventilfjädrarna då som sagts gav lift off vi 6300 rpm. Det ska bli kul att se hur kurvan ser ut över 6000 rpm. Kanhända dalar effektkurvan även nu, fast mindre, över 6000 trots bra ventilfjädrar. Fast då beroende på att min kam kanske inte orkar hålla i tom 7000. Isf vet jag ju att jag inte ska dra till 7000 vid dragracing såsom jag nu gjorde på Malmby i lördags. Då är det bara att justera in shiftlighten efter den sanna effektkurvan. Ska bli skönt att få veta detta.
Men det kan ju också hända att jag upptäcker ngt helt annan orsak till min blow-by än det jag gissat ovan. Murphy och HD har samma postnr.
Puh vilket skrivande. Segt att nedteckna sånt som redan hänt.
/J
Bifogat
Last edited: