Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad ska vevhustrycket vara typ skiljer det sig mycket från vanliga oljetrycket i motor?
Mäter ni det med en vanlig oljetrycks mätare i tändmärknings hålet på blocket eller hur göra.
Jag har ju ett litet "olje" problem själv som du vet med min..

*trummar med fingrarna*

Få se, vad är det för dag i dag då? :va

Fan vad ni pressar mig! :D Nåväl, nu får jag ta mig kragen och skriva. I korthet så är bakgrunden denna. Sedan jag i våras monterade de nyöversedda topparna med de nya ventilfjädrarna och de stressborrade cyllarna med sina nya kolvar och ringar (efter att noggrannt och enligt spec filat in kolvringsgap och fördelat gapen enligt spec) så körde jag in hojen på mineralolja. Efter ett par hundra mil så visade dock motorn fortfarande tecken på för stort blow-by. Främst pga att jag hade ca 1 dl olja i catchtanken per 20 mil. Men även på det faktum att när jag provade att koppla bort min kompletterande vevhusvent från kamkåpan och enbart körde med originalventen från topparna så svettades motor olja från främre cylinderfotspackningen och stötstångsrören. Tecken på högt vevhustryck mao.

Därför bad jag inför bänkningen i fredags 21/8 hos Supertwin att vi även skulle logga vevhustrycket, eftersom JörgenB har utrustning för att logga detta i realtid i sin bänk. Man kopplar helt enkelt in en tryckslang i det gängade hået för timingpluggen. Se bild.

Min S&S-motor har ju reedventiler under veven. Och dessutom har jag backventiler på båda vevhusventslangarna. Trots detta visade sig min motor ha övertryck på 2.8 hektopascal. Enligt JörgenB så ska en sån här motor ha ett undertryck på ung lika mycket. Redan med endast originalventen inkopplad om cylindrar/kolvar är täta.

Så nu fick jag bekräftat vad jag misstänkt. Så efter detta konstaterande så avbröt vi och körde inga fler pullar eftersom det är meningslöst att finlira med mappen med detta problem.

Eftersom jag hade misstänkt detta så beställde jag redan i måndags nya ringar samt nödiga packningar från Mectec. Vid samtal med Kjell-Anders på Mectec så frågade han mig om jag hade anoljat de nyborrade cylinderloppen med motorolja innan jag monterade kolvarna. Och det hade jag ju, helt enligt instruktionen, 20W-50 mineral.

Kjell-Anders sa då att han hade haft både bra och dåliga erfarenheter av detta. Ibland visar det sig nämligen att dessa tunna S&S-ringar inte sliter in sig om man gör på detta viset. Man får då hona om samt montera nya ringar.

Kjell-Anders rekommenderar istället att man bara smörjer cylinderloppen med ett tunt lager 556 alt WD-40. När man sedan fått alla ringarna i cyllen lägger man sedan bara tunt med motorolja på kolvkjolen innan man skjuter in resten av kolven i fodret. Jag har även kollat med Total-Seal och sett att de verkar rekommendera detsamma med dessa tunna ringar.

Så nu ska jag demontera toppar och cylindrar och (enligt Mectecs rek) hona om, samt sedan montera nya ringar. Sedan i med mineralolja i motorn, nytt filter och köra in motorn igen. Efter första varmkörningen ska jag dra motorn ganska hårt tidigt denna gång (motune-way) för att säkerställa tryck på ringarna de första milenen. Jag ska börja med demontering imorgon söndag. Hojen måste ju vara inkörd och klar till den 6/9 då jag ska köra Steg2 på Gelleråsen. :gnissla

Effekten då? Ja vi körde ju bara en pull i bänken och lambdat låg perfekt, så mappen från förra året var fortfarande korrekt. Dock drog vi bara till 6000 denna första pull då ju huvudsyftet med denna pull var att logga vevhustrycket.

Trots otäta burkar så gav dock hojen samma effekt som förra året. ca 137 hk.

Så när jag har kört in motorn med nya ringar så blir det en förnyad bänkning och då även checka mappen och effekten hela vägen upp från 6000 till 7000rpm. Vilket vi ju inte kunde förra året eftersom ventilfjädrarna då som sagts gav lift off vi 6300 rpm. Det ska bli kul att se hur kurvan ser ut över 6000 rpm. Kanhända dalar effektkurvan även nu, fast mindre, över 6000 trots bra ventilfjädrar. Fast då beroende på att min kam kanske inte orkar hålla i tom 7000. Isf vet jag ju att jag inte ska dra till 7000 vid dragracing såsom jag nu gjorde på Malmby i lördags. Då är det bara att justera in shiftlighten efter den sanna effektkurvan. Ska bli skönt att få veta detta.

Men det kan ju också hända att jag upptäcker ngt helt annan orsak till min blow-by än det jag gissat ovan. Murphy och HD har samma postnr.

Puh vilket skrivande. Segt att nedteckna sånt som redan hänt.

/J
 

Bifogat

  • IMG_0877.JPG
    IMG_0877.JPG
    102.4 KB · Visningar: 2,250
Last edited:
Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
Ofan! att det ska vara undertryck i vevhuset. Då har man lärt sig nåt igen :)
Tack för uppdateringen, intressant läsning .
 

Dr.Bike

Guest
Det var satan så mycket otur och efterföljande besvär du har Jörgen!!! Stackars. :gnissla :krama
Beundransvärt att du inte bara ger upp - kör med "skiten" som det är inför säsongsavslut och SEN fixar det i vinter. :tummenupp
Du har energi för tre!

EDIT: kom på - tänk om det inte ÄR blow-by...
Det kanske trots allt (fortfarande) trots modifieringar, är en underdimensionerad vevhusventilation? Eller otäta reedventiler... (fladder/för mjuka reedblad)

Ofan! att det ska vara undertryck i vevhuset. Då har man lärt sig nåt igen :)
Tack för uppdateringen, intressant läsning .

Ska och ska... det är ju väldans eftersträvansvärt iaf, och i vart fall försöker man ju alltid (på alla motorer) att åtminstone eliminera det övertryck som de flesta motorer trots allt har.
Ska söka upp länken till vår gamla vevhusventilationstråd till dig.
Just vevhusventilation är viktigare än man tror, och ofta dessvärre bortglömd av många. (pga att radfyror inte har samma pumpeffekt som en stortwin där bägge kolvar går ner i det närmaste samtidigt)

EDIT:
Här är länken jag lovade. Varsågod - mycket nöje :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89571&highlight=vevhusventilation
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
EDIT: kom på - tänk om det inte ÄR blow-by...
Det kanske trots allt (fortfarande) trots modifieringar, är en underdimensionerad vevhusventilation? Eller otäta reedventiler... (fladder/för mjuka reedblad)

Som jag förstod det gjorde dom en leakdown-test och konstaterade att det var blow-by i kolvtingarna.

I mina unga dar byggde vi en leakdowntester enligt beskrivning i Bilsport (det var på den tiden tidningen behandlade teknik och inte hur man limmar olika plastbitar och lysrör på bilarna) den lånades dock ut friskt, och försvann sedemera.

Det var populärt att testa sina motorer, och en av dom som gick riktigt grymt hade enormt läckage, så killen rev motorn och renoverade seriöst, när han sedan monterade ihop skiten hade han glömt att sätta tillbaka ena slanen till oljekylet samt sladden till oljetryckslampan, provstarten skedde i mörkret utanför ett garage...

Nåväl, han lärde sig att det fanns viktigare saker att kolla än vid vilket varvtal man får ventilsläpp.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Reedventiler till vevhuset: Vaskadevabraför?
På en radfyra (där vevhusvolymen håller sig någorlunda konstant) förstår jag det.
Men på en storkubikad V-twin?
Det är ju en jeffla massa gaser som skall skiftas.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Reedventiler till vevhuset: Vaskadevabraför?
På en radfyra (där vevhusvolymen håller sig någorlunda konstant) förstår jag det.
Men på en storkubikad V-twin?
Det är ju en jeffla massa gaser som skall skiftas.

Det är ju faktiskt tvärtom, behovet är större på stortwin. På S&S-sporstermotorer så sitter det alltså reedventiler i vevhuset, som vevhusgaserna måste färdas igenom för att komma till kamkåpan och vidare ut till ventslangarna. Reedsen agerar backventil. Så när kolvarna är på väg till väders igen så stänger reedsen varvid det uppstår undertryck i vevhuset vilket bla minskar friktionen. Härmed slipper man även the good ol' in and out i ventslangarna varvid mindre olja dras med ut.

I vevhuset sitter även en skrapplåt på dessa motorer vilken nästan tangerar periferin på vevskivorna. Bla för att minska den hydrodynamiska friktionen som blir när veven virvlar runt oljedroppar, men även för att undvika wet sumping. Returoljepumpen kan ju inte pumpa ut oljan till tanken förrän oljan stillat sig i botten på vevhuset där pumpen suger.

Bla dessa båda detaljer saknas hos ett HD-original sportsterblock.

Surt sa räven!

:7peta fast hur mycket HD är det kvar av motorn egentligen? :)

Vad är det man säger, Hardley Davidson... :gnissla
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jugge! Vad säger du..., sista chansen nu. Jag ska till Pampas i dagarna och tömma septitanken innan det e dags att kasta in handduken för den här säsongen. Ska vi sammanstråla på nägra bäss och ljuga lite i Karlbergskanalen?

PM ditt nummer så ringer jag! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jugge! Vad säger du..., sista chansen nu. Jag ska till Pampas i dagarna och tömma septitanken innan det e dags att kasta in handduken för den här säsongen. Ska vi sammanstråla på nägra bäss och ljuga lite i Karlbergskanalen?

PM ditt nummer så ringer jag! :tummenupp

Ånej!! :skrämd Mina träbåtskompisar i klubben kommer att förskjuta mig om det ligger en amerikansk polyestermuskelbåt bredvid min träbåt :gnissla

Nåväl, du har mitt nr nu.

/J
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ånej!! :skrämd Mina träbåtskompisar i klubben kommer att förskjuta mig om det ligger en amerikansk polyestermuskelbåt bredvid min träbåt :gnissla

Nåväl, du har mitt nr nu.

/J

Ingen fara... när dom ser att jag är där för att slå det gamla rekordet på 72 knop genom kanalen kommer dom att vilja ha min autograf. :)
 

Bifogat

  • RoLL-Bateau.jpg
    RoLL-Bateau.jpg
    124.7 KB · Visningar: 124

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Det är ju faktiskt tvärtom, behovet är större på stortwin. På S&S-sporstermotorer så sitter det alltså reedventiler i vevhuset, som vevhusgaserna måste färdas igenom för att komma till kamkåpan och vidare ut till ventslangarna. Reedsen agerar backventil. Så när kolvarna är på väg till väders igen så stänger reedsen varvid det uppstår undertryck i vevhuset vilket bla minskar friktionen. Härmed slipper man även the good ol' in and out i ventslangarna varvid mindre olja dras med ut.

Ställde mig själv samma fråga som skrotnisse när jag läste som hastigast och du verkar vara ett uppslagsverk.

Mitt första inlägg i din evighetstråd, dock har tråden fångat mitt intresse pga ert avgassystem och er kunskap, jag undrar ifall någon annan har varit så pass seriös för effekt...

Nu till min egna frågeställning som smålänning, hur billigt (dyrt) kan man komma undan vid en V4:a beräkning/och dragning. Vilket blir ett jäkla ormbo...

Tips på rörkrökare som kan, mottages via pm eller här:)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så där ja, nu är hojen ihop igen. Tog ju av toppar och cyllar i måndags för att hona om och byta ringar. Körde lite kvälls-/nattmek ikväll.

Nu är burkarna nyhonade, nya ringar är infilade med kovringsfilmaskinen (bild 2) och hojen är ihopskruvad igen.
DrBike råkade hälsa på i garaget när jag honade i onsdagskväll. Det var ju passligt, bra med två händer till då.

På bild 3 är de nyhonade burkarna och de nya kolvringarna monterade, det var vid 18-tiden ikväll. Sedan ramlade det bara på och när jag lämnade garaget vid 02 så stod hojen startklar och nyvaxad på lyften, sista bilden.

Så nu är det bara att hoppas att denna inkörning går bättre. Men det ska den nog göra. Ty nu har jag följd Mectecs råd och bara haft ett tunt skikt med WD40 i fodren och en dutt motorolja på kolvskjolarna. Ingen motorolja ovan ringarna mao.

Cyllarna hade som jag gissade glasninger från den misslyckade inkörningen. De "gamla" ringarna så dock fina ut. Men eftersom jag ändå hade beställt nya så satte jag i dem.

Så imorgon söndag blir det uppstart och sedan ut och köra in de nya ringarna. Har bytt till mineralolja och nytt filter, bytte olja i lådan också när jag ändå höll på.

Hoppas hon går bra nu, vi ska ju gå smc-fortsättningskurs på Gelleråsen nästa helg. Helgen efter det tänkte vi köra stripkörning i Västervik eller på Åland. Så det är mycket som riskerar att blir inställt om inte dessa ringar sätter sig bättre än de förra. :D

Hilsen
/J
 

Bifogat

  • IMG_0881.JPG
    IMG_0881.JPG
    119.8 KB · Visningar: 2,285
  • IMG_0882.JPG
    IMG_0882.JPG
    86.1 KB · Visningar: 2,281
  • IMG_0885.JPG
    IMG_0885.JPG
    52.7 KB · Visningar: 2,277
  • IMG_0899.JPG
    IMG_0899.JPG
    91.1 KB · Visningar: 2,271
  • IMG_0900.JPG
    IMG_0900.JPG
    125.4 KB · Visningar: 10,262
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ställde mig själv samma fråga som skrotnisse när jag läste som hastigast och du verkar vara ett uppslagsverk.

Mitt första inlägg i din evighetstråd, dock har tråden fångat mitt intresse pga ert avgassystem och er kunskap, jag undrar ifall någon annan har varit så pass seriös för effekt...

Nu till min egna frågeställning som smålänning, hur billigt (dyrt) kan man komma undan vid en V4:a beräkning/och dragning. Vilket blir ett jäkla ormbo...

Tips på rörkrökare som kan, mottages via pm eller här:)

Tack.
Jag känner inte till ngn avgasbyggare i Småland. Jag tror att det blir bäst om du gör som jag, skaffar en tigsvets och bygger själv. Då kan man vara precis så noga som man vill. Köper du material av Burns i USA så bjuder de på en beräkning med deras mycket renomerade beräkningsprogram X-design. Du fyller då i alla detaljer i formuläret på deras hemsida. Så gjorde jag. Avgassystemet vart verkligen bra vad avser prestanda, inga döda områden i registret pga av backpulser, motorn bara drar.

http://www.burnsstainless.com/

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har inte hängt med i tråden och inte sett dig på rosenhill eller någon annanstans, har den rasat eller?

Nejdå, hon funkar, har kört rätt lite i sommar dock, ca 500 mil bara. En bankörning på gelleråsen och en stripkörning på Malmby
Dock har det varit lite strul med ringarna efter borrningen i våras, men allt står att läsa på de senaste sidorna. Det är detta som jag åtgärdat nu.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Dock har det varit lite strul med ringarna efter borrningen i våras, men allt står att läsa på de senaste sidorna. Det är detta som jag åtgärdat nu.

Då är jag med, MecTec kan sina grejer har jag hört(ifall jag inte blandar ihop dom med några andra), hoppas det funkar som det ska nu.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top