Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en affisch på en sådan så helt omöjligt är det inte men då får du nog extraknäcka som mekaniker :D



Ja motorn, ok, bara ett svagt minne från tråden av alla nya delar som du skruvat dit.

De här motorerna leveras ju tomma. Utan tex växellåda, oljepump, tändning, koppling, kopplingskåpa, startmotor, oljefilterhus, givare tex. Så sånt kan man köpa HD-original. Men jag ville inte ta några billigare genvägar utan valde bara sk high performance-delar. Startmotorn är fö Tech, samma som sitter i Toyota Corolla :gnissla. Koppling från Bandit Machineworks, oljepump från Proflow, 6-växlad Baker-låda isf 5-pet sportster original osv. Kopplingskåpan är dock HD-original
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
du har alltså en helt ny motor? är det inte läge att reklamera cylindrarna då?

Jo men då får jag ju ett par likadana. :dummer Då kan det ju hända igen.
När ngt pajar ska man sätta i ngt som är värre. Det är en grundregel om man är motornörd. :D

Sen sviktar ngt annat, då byter ut den komponenten till värre också. Osv osv. :cpparty

Nästan lika dyrt som att byta till ny sporthoj vartannat år och lägga 40 loppor emellan varje gång och dega 15000 i sporthojsförsäkring per sommar. Fast jag investerar ju i hojen istället.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jo men då får jag ju ett par likadana. :dummer Då kan det ju hända igen.
När ngt pajar ska man sätta i ngt som är värre. Det är en grundregel om man är motornörd. :D

Sen sviktar ngt annat, då byter ut den komponenten till värre också. Osv osv. :cpparty

sry, visste inte att det var så illa med grejerna :D

varför köpte du dom från första början då:va

Sen sviktar ngt annat, då byter ut den komponenten till värre också. Osv osv. :cpparty

haha, snackade med en som hade en guldhoj från 80-talet och varenda komponent som jag nämnde så vart följd kommentaren "då måste man byta den för den hänger inte med den osv." det blev en helt ny cykel till slut :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
sry, visste inte att det var så illa med grejerna :D

varför köpte du dom från första början då:va

Jag kompletterade mitt svar ovan ang detta, sista stycket.
Jag är ju ingenjör och teknikintresserad. Jag har även en gammal merca och en gammal tändkulefiskebåt jag pysslar om. Det är kul. Färdiga köpegrejor är ju mer vanlig konsumtion, inte så kreativt.

Om jag är på tjänsteresa med en kollega och han/hon frågar om jag som teknik/motorintresserad vill köra den nya Audi-hyrbilen så brukar jag alltid tacka nej, det ger mig ingenting, bättre att passa på att sova. Så TopGear och såna mer bil-/hojkonsumentinriktade program tycker jag också är helt ointressanta.

När motorn funkar bra och ger säg 145 rwhp isf nuvarande 137 så kommer jag nog att tex att fixa med chassiet igen. Kanske byta till ett ISR-baknav med cushion drive isf mitt nuvarande utan ryckutjämnare. Samt kanske montera på en Buell M2-framgaffel. Osv osv
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
När motorn funkar bra och ger säg 145 rwhp isf nuvarande 137 så kommer jag nog att tex att fixa med chassiet igen. Kanske byta till ett ISR-baknav med cushion drive isf mitt nuvarande utan ryckutjämnare. Samt kanske montera på en Buell M2-framgaffel. Osv osv

Det är skoj att skruva på bättre grejer :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
haha, snackade med en som hade en guldhoj från 80-talet och varenda komponent som jag nämnde så vart följd kommentaren "då måste man byta den för den hänger inte med den osv." det blev en helt ny cykel till slut :D

Ram, oljetank och stödet är kvar från den 1200:a XLH 1993 som hojen var från början. Bensintanken är förvisso också HD-Sporster original, men den lilla 9-literstanken som satt på äldre sporsters, de är vackrare. Kutsen är också HD-original, men från XR750. Gaffeln är också HD-sporster original, men från den sällsynta HD sportster 1200S. Just den sporstergaffeln har nämligen ställbar fjäderförspänning och ställbar komp- och returdämpning isf den som satt original på min hoj, den klena originalsvingen i stål är bytt mot en handgjord kraftigare alusportstersving som metmachex i England gjort åt mig. i vintras lanserade även Metmachex en hydraulkoppling de utvecklat till sporster isf vajerkopplingen, så då köpte jag en sån cylinder och sedan en ISR-pump till den osv osv. Har man kvar hojen kan man hålla på så här. Grejorna blir ju "avskrivna" eftersom jag själv kan njuta av dom i många år. Skulle jag sälja hojen vartannat år och byta till en ny så skulle det ju vara ekonomiskt vansinne att bygga om så här.

Det är skoj att skruva på bättre grejer :tummenupp

Ja det tycker jag också! Då behöver dessutom inte kurvhastigheten drivas till excesser i trafiken för att det ska vara kul. Man har roligt redan av känslan att ut och åka på ngt man till stora delar byggt.

Men när jag hade endurohojar så var det ju bara originalutförande som gällde. De var ju mer lek och motionsredskap. Jag skulle inte behandla en sån hoj annorlunda idag om jag ånyo skulle bestämma mig för att skaffa en motionsendurohoj.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kompletterade mitt svar ovan ang detta, sista stycket.
Jag är ju ingenjör och teknikintresserad. Jag har även en gammal merca och en gammal tändkulefiskebåt jag pysslar om. Det är kul. Färdiga köpegrejor är ju mer vanlig konsumtion, inte så kreativt.

Det är alltså därför du konsekvent börjar med sämsta möjliga utgångmaterial?

En felhjulsdriven dieselbil med en litereffekt i höjd med Seffle motorn i din båt, och en astmatisk stenåldershoj med stötstänger och tvåventilstoppar samt en ram som väger bly men flexar som en plastlinjal från förskolan (okej, där kastade jag brandbomb i iglon...)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är alltså därför du konsekvent börjar med sämsta möjliga utgångmaterial?

En felhjulsdriven dieselbil med en litereffekt i höjd med Seffle motorn i din båt, och en astmatisk stenåldershoj med stötstänger och tvåventilstoppar samt en ram som väger bly men flexar som en plastlinjal från förskolan (okej, där kastade jag brandbomb i iglon...)

Precis, jag gillar långa promenader. :D

Nej men seriöst så gillar jag traditionell och visuell mekanik mycket. Det är roligt med flintstone-mekanik och traditionella material, som avkoppling till allt hightech på jobbet.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jurgen är värsta sibirska ryssen i själen - även dom hemskaste maskinerna går att få att rulla me lite vilja:D

Dnepr,Harley och så vidare - dom är enkla och kräver inte en civiliation för att hålla rullande.

En Harley kolv kan vem som helst gjuta i en lägereld:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, jag gillar långa promenader. :D

Nej men seriöst så gillar jag traditionell och visuell mekanik mycket. Det är roligt med flintstone-mekanik och traditionella material, som avkoppling till allt hightech på jobbet.

Det är samma här, det är något visst med att plocka isär en hastighetsmätare och linda om fjädern för att få den att visa rätt, jämfört med att köpa en speedohealer och ansluta sladdarna....

En bekant till mig visade en fransk hastighetsmätare, den bestod i tre olika skalor med varsin lampa inuti varvräknaren, rätt skala belystes beroende på vald växel.... (om gud var med en, elsystemet var lika franskt....)

"Jaha, treans växel ligger i då går det 98km/h vid 4500 varv...."

En Harley kolv kan vem som helst gjuta i en lägereld:)

Det var faktiskt kolvarna till världens snabbaste indian som gjöts hemma :hihi

En bekant till mig (legendarisk ingeniör från Valmet här i Umeå) svetsade på och slipade om kamnockar själv, han härdade ytan med krossade spisringar från gamla järnspisar :va
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vet du en sak Jyrgen...den här tråden bekräftar bara alla mina sura fördomar ang. HD. :D En får tacke'! :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet du en sak Jyrgen...den här tråden bekräftar bara alla mina sura fördomar ang. HD. :D En får tacke'! :hihi

Det är stort!
När ska du ta ut din 40årskrishoj ur plastemballaget... så man får se hur den ser ut? :D
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
...Startmotorn är fö Tech, samma som sitter i Toyota Corolla :gnissla....

Ahaaa, I knew it!
Som Toyota-anställd måste man ju kunna se ljuspunkterna klart...:tummenupp

Hurvardetnudå, startmotorn har väl inte strular än i alla fall?? Den nya alltså, om jag inte minns fel hade du väl en annan från början?

Å andra sidan kan det ju vara därför som resten strular om jänkardelarna vet att det sitter en kamikaze-pilot på blockets framsida o gottar sig över förödelsen:va
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Synd att hojen trilskas Jörgen. Det hade varit kul att ha dig med i Västervik nästa helg och på Kjula helgen därefter.
Själv skall jag försöka putsa mina mina tider lite till i år (6,75/178 10,5/212). Nästa år snäpper jag upp till 1428cc och ~12:1 samt maxportning av R-toppen. Då vill jag köra 9'or:).

/Ingvar
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag är redan sjukdomsmedveten förresten. :ätapiller

Ja precis, man får citera det finska sisu-talesättet som jägarbefäl är så förtjusta i när det börjar bli grinigt i troppen "Man måste visa kroppen vem som bestämmer."
Man måste visa motorn vem som bestämmer. :D

Men det är ju det som är det roliga med HD: Engines designed in Hell liksom.
Det är ju lite utmaning att få en produkt från Mordor att funka. Inga vanliga fjollmotorer som bara går och går tom med en oteknisk androgyn alv på. Fö är det inte många i det här humanistsamhället som ens förstått att Sagan om Ringen faktiskt bygger på en sann historia om just den här ringtypen.
Det stod faktiskt "Checked and approved by Sauron" på kolvringspaketet när jag tänker efter. :gnissla

:) Fan vad härligt.
När det sanslösa tjafset i MotGPtrådarna når nya oanade världsrekordnivåer,
och nykomlingarna för sjuhundranittiotolvte gången frågar, "vad skall jag ha för däck?".

Då, precis då, när man nästan håller på och ge upp och skjuta SH i sank, det
är då man skall erinra sig denna sköna kvalitetstråd! :tummenupp

Keep up the good work!!

Edit: Det där jag quotade måste fan vara något av det roligaste jag läst någonsin!:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Synd att hojen trilskas Jörgen. Det hade varit kul att ha dig med i Västervik nästa helg och på Kjula helgen därefter.
Själv skall jag försöka putsa mina mina tider lite till i år (6,75/178 10,5/212). Nästa år snäpper jag upp till 1428cc och ~12:1 samt maxportning av R-toppen. Då vill jag köra 9'or:).

/Ingvar

Ja jag lär nog köra säsongen ut, hojen går ju bra. Men det känns lite onödigt att maxa på strippen en heldag när den inte är helt tät. Ska lasta upp henne på släp för en söndag med SMC på Gelleråsen imorgon. Men det är ju inte riktigt samma motorbelastning som strippen. Vore synd att kleta ut kolvkjolarna eftersom jag vill använde dessa nya kolvar även om jag byter cylindrar.

Ujuj vad du moddar. Jag ska ta itu med kamfrågan igen för att se om vi kan greja fram en kustomslipad kam denna vinter. Har redan börjat dra i tåtar och kontakter. Men det blir isf ingen svettig kam, bara lite mer tryck i det övre registret än min nuvarande originalkam. Dessutom kan jag inte höja kompet tillräckligt mycket med dessa toppar för några värstingkammar. Så jag kan inte -ens om jag skulle vilja- skaffa en kam som är hårigare än att mitt nuvarande statiska komp på 10.7:1 räcker till.

Man kan då förvisso skaffa S&S B2 toppar, med dessa kan man få upp kompet rejält utan att det är problem med TDC-lift vid håriga kammar. Men dessa toppar är väsentligt högre pga bla dome-kolvar. Så då får man höja övre ramröret. Sedan är hela cirkusen igång igen....

Så jag skulle bara vilja upp över 140 rwhp och behålla den goda körbarheten, sedan istället ägna lite tid åt chassiet igen. Kanske byta till en buell-framgaffel och sån saker. Kanske ett baknav med ryckutjämnare, ja vem vet.

:) Fan vad härligt.
När det sanslösa tjafset i MotGPtrådarna når nya oanade världsrekordnivåer,
och nykomlingarna för sjuhundranittiotolvte gången frågar, "vad skall jag ha för däck?".

Då, precis då, när man nästan håller på och ge upp och skjuta SH i sank, det
är då man skall erinra sig denna sköna kvalitetstråd! :tummenupp

Keep up the good work!!

Edit: Det där jag quotade måste fan vara något av det roligaste jag läst någonsin!:Bugar

Tack!
Ja det behövs lite Flåklypa-meck i köpehojs-träsket :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trist att det jävlas... Men det är bara att bryta ihop och komma igen!
Nu har du ju en anledning att köpa nya fina cyllar också (kanske) ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top