Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du lär använda överkroppen mer, att inte kunna hänga av med bak och ut med knä är ingen ursäkt, ned och åt sidan med överkroppen, då går det att åka på mer! :D

Knäskrap på sothoran vore hårt, kanske hårdast - du vågar aldrig! :D

Helt rätt, jag kom in i den valsen på slutet när jag litade på fästet mer.
Samma sist sista passen vart bäst även då. Gammal hund! :D
 

Dr.Bike

Guest
Jag tänkte ge mig på borrning o honing av mitt gamla honda räppel till vintern.
När jag läser din tråd, så får jag känslan av att det är betydligt krångligare än jag först trodde.

Mitt förmodade tillvägagångssätt:

1.Arborra loppen till femhundradelar underdimension
2.Hona in till angiven tolerans med honingsolja
3.Mäta kolvringsspelen
4.Monterakolvarna smorda i motorolja
5.Smörj loppen
6.Kör in på ca max varv 4000rpm ca 10mil


Kom gärna med input

Borrningen är inga probs.
Det är honingen som är det stora kruxet.
Ska man dessutom ta 5 hundringar så LÄR man inte ha något handdrivet verktyg a´la 3-stenars biltema. (och ja - det finns motorfirmor som har liknande - men givetvis mer proffessionella)
Felet med alla dessa är att de aldrig centrerar helt korrekt, och de kan heller aldrig korrigera ett krokigt, konkavt, konvext, tunnformat eller eljest felaktigt lopp såsom en RIKTIG honingsmakin kan.
(se tidigare skriven artikel av mig på annan plats avseende honing).

Sen kan nog Jörgen här berätta vad som händer när man smörjer in för mycket.
KOlvskörten max, ska ha endast tunn olja a´la 5-56 sen ska cylinderloppen vara TORRA.

Därefter går meningarna isär. Men jag hävdra att man ALDRIG ska dra igång motorn bara för att kolla att den går när allt är nytt.
Man ska ut på en tur direkt.
Och kör då ca 10 mil på studs där du ökar gradvis så att du kört en hel del fullgas när du kommer hem.
Och nej - det är inte bara mototune som säger såhär, utan det är alla ifrån gubben Dixon, till flera racerstall, osv osv och vem har hört talas om en inkörning av en racemotor?
2 varv till tempen stiger i halvraskt tempo, sen fullt ös!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Borrningen är inga probs.
Det är honingen som är det stora kruxet.
Ska man dessutom ta 5 hundringar så LÄR man inte ha något handdrivet verktyg a´la 3-stenars biltema. (och ja - det finns motorfirmor som har liknande - men givetvis mer proffessionella)
Felet med alla dessa är att de aldrig centrerar helt korrekt, och de kan heller aldrig korrigera ett krokigt, konkavt, konvext, tunnformat eller eljest felaktigt lopp såsom en RIKTIG honingsmakin kan.
(se tidigare skriven artikel av mig på annan plats avseende honing).

Sen kan nog Jörgen här berätta vad som händer när man smörjer in för mycket.
KOlvskörten max, ska ha endast tunn olja a´la 5-56 sen ska cylinderloppen vara TORRA.

Därefter går meningarna isär. Men jag hävdra att man ALDRIG ska dra igång motorn bara för att kolla att den går när allt är nytt.
Man ska ut på en tur direkt.
Och kör då ca 10 mil på studs där du ökar gradvis så att du kört en hel del fullgas när du kommer hem.
Och nej - det är inte bara mototune som säger såhär, utan det är alla ifrån gubben Dixon, till flera racerstall, osv osv och vem har hört talas om en inkörning av en racemotor?
2 varv till tempen stiger i halvraskt tempo, sen fullt ös!

Är torqueplate nödvändig på blademotorerna vid arborrningen?
Eftersom det går en vattengrav runt hela cylinderpaketet.

Jag tänkte köra med sunnen grejer borrmaskinsdrivna, men jag kan ju även lura min ncmaskin att han är en honingsmaskin och köra den på vilket varv o matning upp och ner hur länge jag vill. vad för varv o matning snackar vi här om?
40rpm o 5mm/rev?


Sorry jörgen för spammet!

Edit: Hittade utlägget. Inga handdrivna grejer!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Glöm inte kafferundan Jörgen!
Idag är bra väder!

Jag fastnade på kontoret till 22 i kväll igen. Men jag har det i åtanke!

Jag tänkte ge mig på borrning o honing av mitt gamla honda räppel till vintern.
När jag läser din tråd, så får jag känslan av att det är betydligt krångligare än jag först trodde.

Mitt förmodade tillvägagångssätt:

1.Arborra loppen till femhundradelar underdimension
2.Hona in till angiven tolerans med honingsolja
3.Mäta kolvringsspelen
4.Monterakolvarna smorda i motorolja
5.Smörj loppen
6.Kör in på ca max varv 4000rpm ca 10mil


Kom gärna med input

Som redan sagts så tror jag att man ska vara ytterst sparsam med olja ovan ringlandet när man monterar kolvarna.

Hur noga det nu är vet jag inte ty det som först verkade vara orsaken till den dåliga inslitningen av mina ringar efter borrningen, dvs att jag som brukligt lätt anoljat fodern innan montering av kolvarna, kan ju inte ha varit ensam orsak till den dåliga tätningen. Eftersom det inte vart bättra när jag honat bort glasningarna och med nya ringar monterat kolvarna i fodren med endast wd40 i loppen och lite motorolja på kolvkjolen. Jag tror som sagt att det är mina foder som slagit sig. Alternativt släppt från gjutningen. Men imorgon onsdag ska jag få hem min leakdown-mätare. Så efter onsdagsrundan så ska jag provtrycka och se vad jag har för leakdown. Och var det läcker.

Ang kolvspel, ringgap etc så skulle jag kolla om kolvtillverkaren lämnar några instruktioner. Smidda kolvar ska ju tex ha större spel osv.

Ang inkörning så praktiserar jag en mellanväg av mototune och andra källor. Jag kor motorn på säg 1000 -1500 rpm en minst en halv minut först. Så att olja hinner komma på cylinderväggen från veven men ändå inte så länge att man riskerar microwelding. Sedan får den svalna en stund. Därefter varmkör jag den på ung samma varvtal till iaf 70 C så att toppackningen limmar, (för att förhindra att man blåser toppackningen när man sedan belastar motor med körning). Sedan får den svalna tills det iaf går att hålla handen på cylindern. Därefter far jag ut och kör med alternerande gaspådrag och avslag. Oftast sent på kvällen natten så att jag slipper rödljus och bilköer samt har bra kylning i den svala nattluften.

Ang inkörning kan man även läsa detta på Total seals sida.
http://www.totalseal.com/TechPage.aspx#trGaplessPistRings

Samt detta på Axtells (cylindertillverkare). Ron Dickey som skrivit rapporten är ngt av guru och ligger bakom firman Axtell. Jag har pratat en del med honom ang mina problem. Som du ser är han mycket försiktigare vid inkörning.
http://www.axtellsales.com/RonsDocs/Axtell micro welding report.pdf
http://www.axtellsales.com/RonsDocs/Ring Seal.pdf
Notera dock att de sistnämda 2 rapporterna gäller luftkylda HD-motorer. Här är ju risken för hotspots på cylinderväggen och microwelding av kolvringar större än vid vattenkylda motorer. Det är därför jag alltid praktiserat ovan beskrivna mellanväg gällande inkörning. Kolla även med AnderssonTurbo hur han brukar köra in, om han har tid att svara. Jag är inte så drifterfaren på hojturbomotorer.

Ang om man behöver stressplattor på dina cylindrar är det nog bäst att tex fråga AnderssonTurbo, Anders Brink eller om DrBike kan. Jag vet inte hur styva dina cylindrar är.

Nu kan vi bomba bulten med våra nya skillz! :tummenupp

Ja fifan! :D
 
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Vilket slit!
Men som du säger, det är värt det när man sitter i sadeln igen!

Nu är det ju kanonväder på ingång, så snabba på ;)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack för ett utförligt svar. Man lär sig lite nytt hela tiden:tummenupp

Jag har en motvikt på jobbet, en kille inblandad i pro mod cirkusen. Han har förvånansvärt mycket "Det är inte så jävla noga.det är bara att.." attityd, till motorbyggeri. En attityd som jag också fått med modersmjölken.:huvet

Nu vill jag nå bättre resultat än vad den inställningen medger, men jag vill också lära mig samt göra allt själv. Hur kul är det att lämna bort hojen till creddiga firman i 3mån och bli en månadslön fattigare?

-Ja, det blir säkert skitbra.
Men man kan inte få den där I'm on top of the world känslan, när det lirar.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Jag tänkte faktiskt dra ur den en gång på rakan. Vart ju popillärt hos åskådarna förra gången men inte hos bullermätarna, så jag avstod denna gång
Precis, jag kanska ska sätta knäpuck på stödet ist. :D
Jag har svårt att hänga av eftersom jag inte kan ta stöd med benen mot tanken pga den stora motorn och lilla tanken. Men det går nog inte att skrapa knän med 100 mm brett 19" framdäck heller för den delen. Känns som att det krävs bättre och bredare däck för det. Skulle bli rätt sur om jag la denna hoj.

/J

Finns inga ursäkter för att inte kunna hänga av :fakta ;) (okej, 1 finns det, förlamning).
Nu har jag gjort min 4 SHK steg, och blivit jäkligt mycket bättre på vägen, men helt lätt har det inte varit då min hoj inte heller passar in i sporthojsmallen. Man får lyssna på instruktören och anpassa till sin egen hoj. Så länge man har en sadel & ram på hojen och benen ner på varje sida så har man nått att hänga av på! Överkroppen är ju viktigast, få den ut, fram och ner...sen när fotpinnarna tar i så är det bara att följa med ut ännu mer, sitta och rida på centrifugal (centripedal?!) kraften...nånstans på hojen kan man ju alltid sitta utan att trilla åt något håll, beroende på hur fort och hur mycket man hänger, och då behöver man inget stöd.

Det var trevligt att träffas, även om det var som hastigast :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns inga ursäkter för att inte kunna hänga av :fakta ;) (okej, 1 finns det, förlamning).
Nu har jag gjort min 4 SHK steg, och blivit jäkligt mycket bättre på vägen, men helt lätt har det inte varit då min hoj inte heller passar in i sporthojsmallen. Man får lyssna på instruktören och anpassa till sin egen hoj. Så länge man har en sadel & ram på hojen och benen ner på varje sida så har man nått att hänga av på! Överkroppen är ju viktigast, få den ut, fram och ner...sen när fotpinnarna tar i så är det bara att följa med ut ännu mer, sitta och rida på centrifugal (centripedal?!) kraften...nånstans på hojen kan man ju alltid sitta utan att trilla åt något håll, beroende på hur fort och hur mycket man hänger, och då behöver man inget stöd.

Det var trevligt att träffas, även om det var som hastigast :)

Precis, jag brukar mest hänga av med överkroppen.
Jag menade mest att för att flytta röven på min hoj så sker det på annat sätt än på en sporthoj. man kan inte på samma sätt använda knäna till det. Så på min hoj lyfter sker det genom att jag använder pinnarna. Men det går inte att komma så lång ut på sidorna med röven som på en sportis eftersom man har dålig tankkontank med låren/knäna. Jag tror att du förstår skillnaden i min teknik om du tänker dig hur du skull förfara sittandes på en EU-moppe.

Så jag har lärt mig en teknik att flytta mig på cykeln utan att oroa hojenfrämt genom flera somrar på Rörken. Det var ändå roligt att få den tekniken godkänd även av instruktörerna på SHK 1 o 2. Det går stadigt i skiftena trots att jag alltså flyttar mig mha pinnarna.

Ja jag kände igen ditt ansikte från SH-pubben, får dock skylla på dimmorna att jag hade lite lång polettbana.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilket slit!
Men som du säger, det är värt det när man sitter i sadeln igen!

Nu är det ju kanonväder på ingång, så snabba på ;)

Tack! Jo hojen är ihop sedan i juni, jag var ute 17 mil senast igår. Det är mest att jag vill fixa cylindarna på sikt. Det går ju att nöjesåka så här. men det är inge bra att tes köra på strippen. Då kan man fritera kolvarna.

Igår gjorde jag ett leak down-test med varm motor efter att jag kom hem från 17 mil onsdagsåka.

Jag tog först ett kompprov. Det visade 11.8 på bakre och 12.5 bar på främre vilket är eldeles för lågt. Det ska ligga uppåt 15 bar med mitt kompförhållande och kam.

Leak Down-testet visade på ca 28% leak down till vevhuset på båda burkarna. Jag körde med 70 Psi (ca 5 bar) och stannade på 50 Psi i cylindrarna. detta är alldeles kass på denna motor som ju är nuborrad och i gott skick. Det ska snarare ligga på ca 3-7% i leak down.

Så när det är färdigåkt för säsongen så ska jag demontera burkarna och låte mäta upp dessa i varmt och kallt tillstånd med stressplattor monterade får att se vad det är som händer. Jag har mailat folk i USA som kör landspeed på Bonneville med dessa motorer och hört vilka cylindrar som är bäst. Jag resonerar som så att om jag köper ett par cylindrar som klara av mina bekantas 100" sporstermotorer nedan som ger 160 rwhp på bensin, 215 rwhp med lustgas och 240 rwhp på nitro/bensinblandning...

NRHSBonneville1small.jpg


....så lär de cylindarna lätt hålla för min väldigt milda motor som ju i stort sett är otrimmad.
De cylindrar jag fått rekommenderade är Axtells gjutjärnsfodrade alucylindrar vilket var skönt. Jag vill nämligen inte gå upp till heavy duty-lösningen som är cylindrar helt i gjutjärn, ty dessa adderar 6 kilo extravikt till hojen. Så eftersom dessa gjutjärnsfodrade alucylindrar från axtell håller för motorn ovan så kommer jag nog att beställa såna. Jag ska maila Ron Dickey på Axtell och höra vad det kostar att tillverka sådana till min motor.

I riktigt vassa harleys använder man som regel cylindrar helt i "ductile iron", dvs helt i gjutjärn. För styvhetens skull. Sådana cylindrar tillverkas också av Axtell men även av firmor som tex Hyperformance. Men det ska tack och lov inte behövas på min fjollmotor.

/J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
En fråga Jörgen! (svaret finns säkert redan i texten...men :eek:rka leta)
Hur mycet komp räknar du med att tappa av det blow.by du har?
Ett steg? Två?
Kanske en omöjlig fråga iofs, då det förväntade toppvärde du nu inte har är svårt att uppskatta.
Men är det mycket eller lite är väl eg. frågan.
(har fått fram lite siffror på vad ETT stegs kompökn/sänkning gör för effekten) Därav frågan.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Har sagt det förut, men jag är djupt imponerad av såväl din kunskap som din envishet att göra rätt! Kosta vad det kosta vill...

Din hoj är ett konstverk Jörgen, punkt slut.
/Danne
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En fråga Jörgen! (svaret finns säkert redan i texten...men :eek:rka leta)
Hur mycet komp räknar du med att tappa av det blow.by du har?
Ett steg? Två?
Kanske en omöjlig fråga iofs, då det förväntade toppvärde du nu inte har är svårt att uppskatta.
Men är det mycket eller lite är väl eg. frågan.
(har fått fram lite siffror på vad ETT stegs kompökn/sänkning gör för effekten) Därav frågan.

Svårt att svara på. Mitt kompförhållande när jag köpte motorn var ju 10.3:1, då hade jag strax under 15 bar vid komprov med min nuvarande kompmätare (Ampro) och täta runda foder som ännu inte hade slagit sig.

Nu är kompet höjt till 10.6:1 då topparna är hyvlade 0.7 mm
I detta tillstånd mätte jag kompet med med nuvarande dåliga ring seal med samma kompmätare till endast 11.8 på bakre burken och 12.5 på främre. Med min nyinköpta leakdownmätare från Mactools mätte jag vid samma tillfälle med varm motor vid ÖD ca 28% leakdown. Allt till vevhuset genom ringlandet. Enligt supertwin ska HD-motor av den här storleken inte ha större leakdown än 3-7% Max 10%.

För att du ska kunna använda ditt program för att prediktera förväntad effektökning så måste man ju veta hur mycket som hinner läcka förbi ringarna vid vridmax-varvtalet. Det är mer än jag vet. Jag vet många motorer som trots att de tom (till skillnad från min) varit så ringläck att de blårökt, ändå har gett förväntade effektsiffror på fullt spett.
Mot detta talar ju dock detta paper från Ron Dickey som har byggtt upp cylinderfirman Axtell. Läs stycket "A Ring Seal Story to Beat All". (Tänk dock på att det är luftkylda grejjor. Det är det som Mototune borde ha som tillägg på sin sida)
http://www.axtellsales.com/RonsDocs/Ring Seal.pdf

Man kan ju iaf lätt inse att man inte kan ta mina procentuella leakdown-siffror
med sig till fulleffektvarvtalet. Jag menar: ca 12 minus 15 bar vid kompprovet är ju 12% skillnad. Min motor sätter ju tex i sig ca 9 kubikmeter luft/minut vid 80% fyllnadsgrad vid 7000 rpm. Skulle 12& av denna var leakdown vid detta varvtal skulle man ju behöva en vevhusventslang med diameter värdig en fartygsdiesel.

Så svaret är att jag vet inte skillnaden i komp vid drift med nuvarande leakdown mot önskat leakdown. :gnissla

Har sagt det förut, men jag är djupt imponerad av såväl din kunskap som din envishet att göra rätt! Kosta vad det kosta vill...

Din hoj är ett konstverk Jörgen, punkt slut.
/Danne

Tack!:krama
Jag som bara tycker att min hoj är funktionell. Men kanske är det så att jag omedveten ägnar mer tid åt även åt looken an jag tror.


Här är bilder på min leakdown-mätare jag handlade från Mactools för under 1500:-. De leverede den tom hem till mig. Bara att kvista ned och hämta /betala. Mer såna firmor. Verktyg by glassbilen liksom!
 

Bifogat

  • IMG_0903.JPG
    IMG_0903.JPG
    86.6 KB · Visningar: 134
  • IMG_0904.JPG
    IMG_0904.JPG
    119.9 KB · Visningar: 141
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sportster var ju ändå en sportmodel när den lanserades 1957, nåt har uppenbarligen gått snett på konstruktionsavdelningen i Milwaukee sedan dess...:dummer
Så du tror alltså att det har hänt något där över huvud taget? Optimist...
 

Dr.Bike

Guest
Närå - jag följer ditt resonemang, och det är precis samma som mitt: Självkalrt följer inte %-talet på statisk leakdown med upp i varv.
Det man konstaterade i artikeln jag läste, var däremot rätt generellt, och verkade stämma vare sig motorer var högvarviga (kort tid för blow-by) eller lågvarviga (din + övriga fartygsdieslar... :hihi) där läcket s.a.s ju blir %-uellt större.

Mitt i allt det här är det ju även den paradoxen som du säger, att trots rätt stora läck-ner via ringarna så¨kan (inte måste) man få ut nästan full effekt iaf.

Det jag ville säga (men inte avslöja direkt ;)) var just detta, att effektskillnaderna på ett helt kompsteg inte var så stor a som man kunde tro.
De låg typiskt i provinsen av 2% (1-3% beroende på motortyp).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top