Jahaja, du har fått nya runda cylindrar nu?
Eller gick det att åtgärda de "randiga" ?
Smart med märkfärg på kovringsändarna, men jag tror blyerts håller bättre, det brukar jag rita med på vissa delar där jag vill se ev kontaktytor.
Men om tuschen "bränner fast" så funkar väl det oxå
Jag körde parallella spår. Jag körde de gamla cylindrarna till Erik på Proservice för att se om han kunde fodra om dom. Han bearbetade ut det igjutna gjutjärnsfodert på en cylinder på prov, men återkom med rapporten att det bara var 2 mm alugods kvar till pinnbultshålen när de splinsade fodren var helt borta. Erik sa att det mycket väl kunde gå att fodra om men att det var i tunnaste laget. Jag vart bekymrad över risken för hotspots vid hålen.
Samtidigt mailade jag S&S, de lät mig efter lite skriftväxling mig köpa ett nytt cyl/kolvkit till rabbaterat pris som garantiåtgärd efter att jag visat dem bilder och mätningar av de gamla konstrande cylindrarna. Normalt säljer inte S&S till privatpersoner, endast dealers. Så då valde jag nya S&S-burkar, det var även Mectecs rekommendation, jag sparade iaf några tusenlappar.
Dessa cylindra verkat mycket runda, iaf vad jag märkte när jag mätte kolvringsgapet på olika ställen.
Parallellt med detta tog jag även in offert från Hyperformance samt Axtell på svarvade ductile iron-cylindrar. Men det hade blivit över 15 000:- med kolvar, en hel del dyrare än S&S erbjudande.
Ja blyerts är toppen, hittade dock ingen med tillräckligt mjukt stift i garaget.
Jo spritpenna/tusch bränner fast.