Uppdatering.
Jag demonterade mina cylindrar i söndags och lämnade dem till Supertwin i Älvsjö för uppmätning igår.
JörgenB på Supertwin sa samma sak som jag gissat så fort han fick syna dem: Att fodren måste ha släppt från gjutningen, förmodligen tillverkningsfel. Fodrena uppvisar nämligan samma slitagebild som sist. Ringarna har skapat ekvidistanta vertikala linjer med ungefär 8 mm:s delning hela varvet runt, mellan dessa linjer finns ingen anliggning från ringarna, dvs ingen tätning.
Jörgen mätte även upp dem och noterade nu en ovalitet på 3 hundradelar på den främre burken, före borrningen var det den bakre burken som var oval. Och naturligtvis var de runde efter borrningen. Detta problem är ju logiskt om fodren släppt från gjutningen. Det skulle vara ren tur om de höll sig runda.
Som några minns att jag berättade så har ju dessa foderämnen har utvändiga splines för att öka vidhäftningen till alugodset vid gjutningen. Så jag och Jörgen B gissar på att fodren är lösa, därmed deformeras insidan på fodren vid temperaturrörelser på ett sätt som styrs av deras yttre splinsade form. Varje utvändig spline-bom ger en lokalalt större radie på insidan och därmed en linje av ökad anliggning sas.
En glad nyhet var att Jörgen rinde idag och nu lyckats beställa den specialkam som han designade åt min motor i vintras (i vintras hittade vi ju ingen kamtillverkare som hade tid att slipa en specialkam). Förhoppningen blir denna Supertwin-kam en riktigt fin gatkam som till skillnad från min originalkam (S&S600, en profil som ursprungligen designats för den lågvarvigare evo-bigtwin-motorn) drar ända till +7000rpm men utan att tappa mellanregister. Några sådana kammar finns inte att köpa till dessa S&S-sportster-motorer nämligen. De köpekammar som finns är endera för håriga för min smak eller för snälla. Hade Redshift 643-kammen funnits utveckad till de storhjuliga lyftarna i denna motor hade ju den annars varit ett bra val.
Andrews i USA kommer att slipa kammen och förväntad leveranstid är ca 1 månad och runt 6000:- hem till Sverige. (Rätt prisvärt mtp att det sitter 4 kammar i en sportster) Stort tack till Supertwin som inte ville ha ngt för jobbet med att designa kammen åt mig. Jag kommer dock att ge ersättning ändå om kammen funkar bra.
Vad gäller cylinderfrågan har jag pratat med Kjell-Anders på Mectech som inte tycker att jag ska vara rädd för att köpa nya S&S-cylindrar. Han har nämligen fullt förtroende för dessa och vidhöll dessutom att jag har full garanti om jag köper dessa nya cylindrar från Mectech. Han nämde även att S&S hade problem med några cylindra i slutet av 90-talet. Kanhända har jag fått ett par gamla burkar på min motor fast det är en 07:a. Ty när jag tittar i 4"-sportsercylindrarna i nuvarande S&S-katalogen så har de en gjutbeteckning på cylinderfoten som mina cylindrar saknar. Man kan se det ppå bilden nedan, det står "82" eller ngt liknande ingjutet på cylinderfoten, så ser inte mina cylindrar ut.
Eftersom jag får cylinderkit med standarddimensionskolvar, ringar, bultar, topp-, cylinderfots- och avgaspackning från Mectec för 10 000:- så är det dessutom det klart mest prisvärda. Cylindrana kommer ju då stressborrade och klara till de medföljande kolvarna så behöver jag bara fila in ringgapet och montera. Så det blir nog ett komplett cylinder/kolvkit från Mectec.
Mvh
Jörgen
Practice makes perfect!
Säger iofs emot sig själv, eftersom HD har funnits så länge
Det har du rätt i!