Byggtråd: "Jörgens Sportster"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju också produktutveckling....

Nissarna på R&D gör ju bara vad cheferna som lyssnat på marknadsföringsfolket bett dem göra....:)

Så om 50 år till kommer dom att släppa en moped som låter så jävligt att man måste radiostyra den från en följebil då?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll plockade jag av (batteri, tank, kuts, avgas, insug/sprut samt plockade av) toppar och cylindrar. Fördelen med dessa övningar är ju att jag nu gör det ganska flyhänt. 2 timmar från körklar hoj, inklusive spänna upp hojen på lyften. :D

Ska köra cylindrarna till Supertwin imorgon så får han mäta upp dem med stressplattor i sin mätmaskin i varmt och kallt tillstånd.

Fodrena avslöjade samma dåliga ringtätning nu som sist, endast partiell anliggning. Samma typ längsgående parallella stråk. Kolvarna såg dock toppen ut, och ringarna löpte lätt i spåren. Min gissning efter slitbilden är att cylindrarna vid mätningen kommer att visa sig vara "mångkantiga" isf runda samt ngt ovala.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Uppdatering.
Jag demonterade mina cylindrar i söndags och lämnade dem till Supertwin i Älvsjö för uppmätning igår.

JörgenB på Supertwin sa samma sak som jag gissat så fort han fick syna dem: Att fodren måste ha släppt från gjutningen, förmodligen tillverkningsfel. Fodrena uppvisar nämligan samma slitagebild som sist. Ringarna har skapat ekvidistanta vertikala linjer med ungefär 8 mm:s delning hela varvet runt, mellan dessa linjer finns ingen anliggning från ringarna, dvs ingen tätning.
Jörgen mätte även upp dem och noterade nu en ovalitet på 3 hundradelar på den främre burken, före borrningen var det den bakre burken som var oval. Och naturligtvis var de runde efter borrningen. Detta problem är ju logiskt om fodren släppt från gjutningen. Det skulle vara ren tur om de höll sig runda.

Som några minns att jag berättade så har ju dessa foderämnen har utvändiga splines för att öka vidhäftningen till alugodset vid gjutningen. Så jag och Jörgen B gissar på att fodren är lösa, därmed deformeras insidan på fodren vid temperaturrörelser på ett sätt som styrs av deras yttre splinsade form. Varje utvändig spline-bom ger en lokalalt större radie på insidan och därmed en linje av ökad anliggning sas.

En glad nyhet var att Jörgen rinde idag och nu lyckats beställa den specialkam som han designade åt min motor i vintras (i vintras hittade vi ju ingen kamtillverkare som hade tid att slipa en specialkam). Förhoppningen blir denna Supertwin-kam en riktigt fin gatkam som till skillnad från min originalkam (S&S600, en profil som ursprungligen designats för den lågvarvigare evo-bigtwin-motorn) drar ända till +7000rpm men utan att tappa mellanregister. Några sådana kammar finns inte att köpa till dessa S&S-sportster-motorer nämligen. De köpekammar som finns är endera för håriga för min smak eller för snälla. Hade Redshift 643-kammen funnits utveckad till de storhjuliga lyftarna i denna motor hade ju den annars varit ett bra val.

Andrews i USA kommer att slipa kammen och förväntad leveranstid är ca 1 månad och runt 6000:- hem till Sverige. (Rätt prisvärt mtp att det sitter 4 kammar i en sportster) Stort tack till Supertwin som inte ville ha ngt för jobbet med att designa kammen åt mig. Jag kommer dock att ge ersättning ändå om kammen funkar bra.

Vad gäller cylinderfrågan har jag pratat med Kjell-Anders på Mectech som inte tycker att jag ska vara rädd för att köpa nya S&S-cylindrar. Han har nämligen fullt förtroende för dessa och vidhöll dessutom att jag har full garanti om jag köper dessa nya cylindrar från Mectech. Han nämde även att S&S hade problem med några cylindra i slutet av 90-talet. Kanhända har jag fått ett par gamla burkar på min motor fast det är en 07:a. Ty när jag tittar i 4"-sportsercylindrarna i nuvarande S&S-katalogen så har de en gjutbeteckning på cylinderfoten som mina cylindrar saknar. Man kan se det ppå bilden nedan, det står "82" eller ngt liknande ingjutet på cylinderfoten, så ser inte mina cylindrar ut.

00333.png


Eftersom jag får cylinderkit med standarddimensionskolvar, ringar, bultar, topp-, cylinderfots- och avgaspackning från Mectec för 10 000:- så är det dessutom det klart mest prisvärda. Cylindrana kommer ju då stressborrade och klara till de medföljande kolvarna så behöver jag bara fila in ringgapet och montera. Så det blir nog ett komplett cylinder/kolvkit från Mectec.

Mvh
Jörgen


Practice makes perfect!
Säger iofs emot sig själv, eftersom HD har funnits så länge ;)

Det har du rätt i! :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Ja jag säger då det!
:)

Hoppas det blir en solskenshistoria tillslut - och såklart...151 häst! :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag säger då det!
:)

Hoppas det blir en solskenshistoria tillslut - och såklart...151 häst! :D

Ja jag håller tummarna jag med.
Powerwheela på trean med en sportster vore nice! :D
Men nu blir det blodpudding, morötter och nudlar ett tag igen :gnissla
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Genom säkra källor så kan jag bekräfta att det kommer innom kort rulla en Sportster med stuntbur i vår hufvudstad.:tummenupp

Sydstatsbadmotherfucker-styl.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Genom säkra källor så kan jag bekräfta att det kommer innom kort rulla en Sportster med stuntbur i vår hufvudstad.:tummenupp

Sydstatsbadmotherfucker-styl.

Ja jag hörde det! Jag tjatade på Ingel (och NollKoll) som fan på en SH-pub för några år sedan ang coolhetrsfaktorn om de skulle stunta på en HD istället. Som Jason Pullen. Men då tittade båda ungdomarna trött på mig :)

Jag tror nog att Ingel kan få spons av HD Sweden AB......


...att de erbjuder honom rejält med deg, bara han slutar att skända HD:n

:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja jag hörde det! Jag tjatade på Ingel (och NollKoll) som fan på en SH-pub för några år sedan ang coolhetrsfaktorn om de skulle stunta på en HD istället. Som Jason Pullen. Men då tittade båda ungdomarna trött på mig :)

Jag tror nog att Ingel kan få spons av HD Sweden AB......


...att de erbjuder honom rejält med deg, bara han slutar att skända HD:n

:D

Du och andra skak och brakmaskins anhängare kommer att få mardrömmar av att bara se denna hoj.

Designkonseptet kallar vi för "wahtever":yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du och andra skak och brakmaskins anhängare kommer att få mardrömmar av att bara se denna hoj.

Designkonseptet kallar vi för "wahtever":yoparty

Passande! Mtp hojens ursprungsland menar jag. Nästan så man saknar Bush, vad finns nu att häckla. Man får hålla till godo med Berlusconi och Ducati.

[YOUTUBE-ID]N3XiW9goo1U&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Lite off topic, men var tvungen att dela med mig :)

Skulle logga in på avdrider.com, men skrev fel. Då kom detta meddelandet upp:

"Argh, logins are a pain... Looks like you fat-fingered either your user name or password. (Passwords are cAsE seNsiTive.) Blanking? D'oh. Click here.

You've used 1 out of 5 login attempts. After 5, you gotta cool your jets for 15 in case you're an evil hacker who rides a Harley."
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Eftersom jag får cylinderkit med standarddimensionskolvar, ringar, bultar, topp-, cylinderfots- och avgaspackning från Mectec för 10 000:- så är det dessutom det klart mest prisvärda. Cylindrana kommer ju då stressborrade och klara till de medföljande kolvarna så behöver jag bara fila in ringgapet och montera. Så det blir nog ett komplett cylinder/kolvkit från Mectec.

Mvh
Jörgen

Är det köpa i Sverige pris, eller beställer du från USA?

Har fortfarande inte hittat en XL1200 att köpa (till rätt pris) så börjar fundera på att köpa en 883 och slänga på 1200/1250 kit. Om jag hittar en hoj i vinter att meka med...

:hej
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det köpa i Sverige pris, eller beställer du från USA?

Har fortfarande inte hittat en XL1200 att köpa (till rätt pris) så börjar fundera på att köpa en 883 och slänga på 1200/1250 kit. Om jag hittar en hoj i vinter att meka med...

:hej

Det är pris hem till Sverige från USA. Andrews ta ca 590 USD för customspilpning av kammar till Sportster -86-90 vilket är den kam-konfiguration jag har på min S&S -07. Du kan titta på deras prislista på deras hemsida. Cylinder/kolvkitpriset är via mectec. Man tjänar just inget att ta hem dom grejerna själv jämfört med Mectec. Han håller ganska låga priser.

Ja 883 kan vara mer prisvärda. I synnerhet om man ändå ska trimma, ty måste ju lågkompskolvarna ändå ut ur en XL1200:a. Så då har du ju ändå nästan borrningen av 883:an "betald"
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det köpa i Sverige pris, eller beställer du från USA?

Har fortfarande inte hittat en XL1200 att köpa (till rätt pris) så börjar fundera på att köpa en 883 och slänga på 1200/1250 kit. Om jag hittar en hoj i vinter att meka med...

:hej
Jag blir irriterad bara av att tänka på 883orna.
Med reservation för att Harley ändrat sig.
883an är samma som en 1200, men med mindre borr.
Varför inte behålla kubiken, men med 1200ans borr och kortare slag?
En busigare, varvvilligare spruttster.
En självständig modell i stället för en nedtrimmad, riktig sportster.


Att borra om från 883 till 1200 är en standardoperation.
Fördelen med att skaffa 883 är (som Jörgen påpekar) att de är så pass mycket billigare att det lönar sig att borra om.
När man borrar om, kan man lika gärna välja högre kolvar.
Högre komp trivs med vassare kammar.
En portning och snäppet större ventiler på det.
Du får en sportster som går som en sportster skall gå utan ekonomisk ruin.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är pris hem till Sverige från USA. Andrews ta ca 590 USD för customspilpning av kammar till Sportster -86-90 vilket är den kam-konfiguration jag har på min S&S -07. Du kan titta på deras prislista på deras hemsida. Cylinder/kolvkitpriset är via mectec. Man tjänar just inget att ta hem dom grejerna själv jämfört med Mectec. Han håller ganska låga priser.

Ja 883 kan vara mer prisvärda. I synnerhet om man ändå ska trimma, ty måste ju lågkompskolvarna ändå ut ur en XL1200:a. Så då har du ju ändå nästan borrningen av 883:an "betald"

Ok, tackar för 1:st klass information som vanligt! :)

Jag blir irriterad bara av att tänka på 883orna.
Med reservation för att Harley ändrat sig.
883an är samma som en 1200, men med mindre borr.
Varför inte behålla kubiken, men med 1200ans borr och kortare slag?
En busigare, varvvilligare spruttster.
En självständig modell i stället för en nedtrimmad, riktig sportster.


Att borra om från 883 till 1200 är en standardoperation.
Fördelen med att skaffa 883 är (som Jörgen påpekar) att de är så pass mycket billigare att det lönar sig att borra om.
När man borrar om, kan man lika gärna välja högre kolvar.
Högre komp trivs med vassare kammar.
En portning och snäppet större ventiler på det.
Du får en sportster som går som en sportster skall gå utan ekonomisk ruin.

Ok.
Vill smutsa ner Jörgens tråd, men jag tackar för infon. :)
Jag har hört tidigare att 883 och 1200 var "samma motor" men, då glömde jag fråga om växellåda, koppling etc om det det är samma, dvs samma utväxling om kopplingen håller.

Jag kanske skulle ta en titt på de mindre hojarna igen då. :)

Gjorde inte Buell något sådant förresten? Kortare slaglängd för att få motorn lite livligare?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, tackar för 1:st klass information som vanligt! :)



Ok.
Vill smutsa ner Jörgens tråd, men jag tackar för infon. :)
Jag har hört tidigare att 883 och 1200 var "samma motor" men, då glömde jag fråga om växellåda, koppling etc om det det är samma, dvs samma utväxling om kopplingen håller.

Jag kanske skulle ta en titt på de mindre hojarna igen då. :)

Gjorde inte Buell något sådant förresten? Kortare slaglängd för att få motorn lite livligare?

Jopp Buellmotorerna är så. Dvs 900 är kortslagigare. Så med större borr kan man där bygga en kortslagig 1200:a. Kolla på tex NRHS hemsida.

Märk att de gummiupphängda 883-sporrarna (from 2003) har tunna foder. Så där måste man köpa nya cyllar vid 1200-konvertering. Men de är rätt billiga.
Även topparna skiljer på 883, men det är bra ty då kan man få upp kompet utan svetsning. Buelltoppar är bra, de har bra förbränningsrum redan från början domekolvar och 30-graders squish om jag inte minns fel.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jopp Buellmotorerna är så. Dvs 900 är kortslagigare. Så med större borr kan man där bygga en kortslagig 1200:a. Kolla på tex NRHS hemsida.

Märk att de gummiupphängda 883-sporrarna (from 2003) har tunna foder. Så där måste man köpa nya cyllar vid 1200-konvertering. Men de är rätt billiga.
Även topparna skiljer på 883, men det är bra ty då kan man få upp kompet utan svetsning. Buelltoppar är bra, de har bra förbränningsrum redan från början domekolvar och 30-graders squish om jag inte minns fel.

33b.jpg


Så denna (med Buell 1200 XB motor på 105 hk) som någon länkade till tidigare i tråden(?) borde vara rätt genomtänkt från början vad gäller grundmaskin? Förståss finns det ju alltid något att förbättra men i alla fall...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top