Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, har du kollat så att kolvbultarna är 100% raka som du tog ur motorn? Jag har varit med om åtskilliga krokiga kolvbultar på uppskrämda HD:sar. Numera försöker jag inte spara vikt på dessa.....

Jag har inte kollat det, men det ska jag göra ikväll (rulla dom mot varandra i motljus).

Dock vore det ju konstigt om de har slagit sig eftersom de är original S&S, dvs inte lättade på ngt vis. Därtill har jag ju inte så högt komp och har aldrig varit över 7000 rpm. Men tack för tipset. Jag återkommer när jag kollat dom. :tummenupp

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering. Topparna är hos Erik på Proservice och ska få bättre Kibblewhite-ventiler och styrningar, moddat förbränningsrum, uppsvetsade och portade avgaskanaler och upplastade och portade insugskanaler och insug.

En ny kolvbultsbussning fodrar (enligt boken, S&S, Supertwin och Mectec) som bekant att blockhalvorna delas och veven pressas isär och en ny bussning ipressas, maskinbrotschas och sunnenhonas med lös stake. Men eftersom jag hade en viss aversion mot att demontera min nya motor, samt hade hört talas om att skillade människor (inte jag) kan göra detta på plats om de har flyt.... så ställde Jörgen B på Supertwin upp på min chansning.
Jörgen B kände till metoden men gav inga garantier, han kom dock till mitt garage och genomförde en depåreparation på min kompletta motor.:banana

Den gamla bussningen pressades ur av JörgenB . Jörgen B:s händer på alla bilder, ett proffs.

Bilderna visar när Jörgen B pressar ur och i den nya kolvbultsbussningen samt handbrotschar in den nya bussningen för hand i mitt garage. Jörgen höll på i 2 timmar... ca 15 väntor med hans ställbara brotsch och invändiga mikrometer. Jag stod handfallen. Kul att se en kille som mekat nitromotorer trolla med min egen hoj.

Nu återstår följande.

Jörgen B på Supertwin ska svarva ett "alignment tool" åt mig som är 5" långt och 20.120 mm i dia (dvs en extralång kolvbults) så kan jag kolla rakheten på kolvbultsbussningen mha bladmått mot cyl-foten.

Sedan kan jag äntligen montera de nya cylindrarna om det verkar bra. För att spara arbete och packningar tänkte jag sedan montera de nya kammarna (Som Jörgen B designat och Andrews slipat) och sedan kolla ventilklarningen med lera samt även för säkerhets skull kolla squishen med tenn, mtp den nya kolvbultsbussningen och de nya cylindrarna. Sedan återmonterar jag S&S-kammarna och monterar topparna slutligt. På så vis behöver jag inte lyfta topparna igen när de nya Supertwin-kammarna som JörgenB designat ska i.

Jag vill sedan köra in motorn iaf 30-40 mil och sedan byta olja och filter och kolla magnetpluggarna (hinner snö och salt komma på vägarna innan jag fått topparna och fått ihop motorn så tänkte jag köra in motorn i RaceRepairs bromsbänk om Patrik har tid och godtar mitt pris.


Sedan vill jag referensbänka motorn hos Supertwin med de portade topparna och original S&S-600 kammarna. Förmodligen måste jag då även ändra i mappen eftersom fyllnadsgraden förhoppningsvis gått upp tack vare portningen. Men för att spara mina pengar så tänker jag då nöja mig med att bara ändra några trottelpositioner i mappen, tex 100% och ev några mer trottelpositioner. Så att jag får en referensbänkning.

Därefter lättar jag bara på vippor och stötstänger och byter till Supertwin-kammarna, sedan vill jag göra en fullständig bränsle- och tändmappning i Supertwins bänk.

Sedan ska förhoppningsvis allt vara klart i tid till våren.

Mvh
 

Bifogat

  • IMG_1128.JPG
    IMG_1128.JPG
    77.3 KB · Visningar: 174
  • IMG_1132.JPG
    IMG_1132.JPG
    66.7 KB · Visningar: 159
  • IMG_1130.JPG
    IMG_1130.JPG
    49.7 KB · Visningar: 156
  • IMG_1131.JPG
    IMG_1131.JPG
    36.9 KB · Visningar: 147
  • IMG_1141.JPG
    IMG_1141.JPG
    82.3 KB · Visningar: 187
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, har du kollat så att kolvbultarna är 100% raka som du tog ur motorn? Jag har varit med om åtskilliga krokiga kolvbultar på uppskrämda HD:sar. Numera försöker jag inte spara vikt på dessa.....

Kollade rakteten hos kolvbultarna, det var raka. Men tack för tipset.

Mvh
Jörgen
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan gör du vaken?:va Kul uppdatering, trevligt med ett riktigt proffs i farten!:yoparty
Själv har jag alldeles precis nyss varit i kontakt med en annan typ av proffs, nämligen några av säckpipsvärldens ledande experter på både spelande och säckpipshistoria:yoparty Anledning: Försöker hitta identiteten på tillverkaren av min nyligen inköpta 140 år gamla säckpipa:D

Edit: Är det en guzzi som står där i framkant på sista bilden?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan gör du vaken?:va Kul uppdatering, trevligt med ett riktigt proffs i farten!:yoparty
Själv har jag alldeles precis nyss varit i kontakt med en annan typ av proffs, nämligen några av säckpipsvärldens ledande experter på både spelande och säckpipshistoria:yoparty Anledning: Försöker hitta identiteten på tillverkaren av min nyligen inköpta 140 år gamla säckpipa:D

Edit: Är det en guzzi som står där i framkant på sista bilden?

Jag har läst om alla dina elfenbenade säckpipeäventyr dieselbroder... Du är inte klok! :D Har du ärvt? :confused:

Japp det är min skånska garagegrannes Guzzi 850 Le mans cafe-Racer-projekt. Nyankommen tank, kuts, skärmar mm från the Tank Shop i Skottland.

Djefla pasta-fjollmotor dock, bara 850 cc...:mad: Det har ju sothoran i varje burk :banana
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Fan gör du vaken?:va Kul uppdatering, trevligt med ett riktigt proffs i farten!:yoparty
Själv har jag alldeles precis nyss varit i kontakt med en annan typ av proffs, nämligen några av säckpipsvärldens ledande experter på både spelande och säckpipshistoria:yoparty Anledning: Försöker hitta identiteten på tillverkaren av min nyligen inköpta 140 år gamla säckpipa:D

Edit: Är det en guzzi som står där i framkant på sista bilden?

140 år gammal:gnissla E bälgen orginal?

Djefla pasta-fjollmotor dock, bara 850 cc...:mad: Det har ju sothoran i varje burk :banana[/QUOTE]

:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har läst om alla dina elfenbenade säckpipeäventyr dieselbroder... Du är inte klok! :D Har du ärvt? :confused:

Japp det är min skånska garagegrannes Guzzi 850 Le mans cafe-Racer-projekt. Nyankommen tank, kuts, skärmar mm från the Tank Shop i Skottland.

Djefla pasta-fjollmotor dock, bara 850 cc...:mad: Det har ju sothorna i varje burk:banana

Säg något jag inte redan vet:D
Nej fan, bara omprioriterat och jobbat lite :) Så båda bilarna är sålda vilket gav ca 13 000 totalt, och sen har jag jobbat och sparat ihop ca 10 000 utöver det... Och nu, efter alla avdrag och skulder jag var tvungen att betala tillbaka först, så räckte det precis till min pipa:D Ska spela för dig nästa gång vi ses!

Förstår. Den var snygg! Massa godis där ja:kär Men jo, lite fjollig motor får jag nog hålla med om:hihi
Jag ska å andra sidan inte säga något då jag bara har 175 cc i var och en av mina två burkar:huvet

140 år gammal:gnissla E bälgen orginal?

Bälg?:va Säck?:D
Nej, knappast. säck är förbrukningsvara här vet du:) De torkar, spricker eller går hål på efter ett tag, så då byter man. Liksom man gör med det mesta annat när det gäller säckpipa. Det enda som "ska" vara original är själva träet i de tre piporna man har över axeln. Allt annat kan bytas ut och fipplas med så mycket man bara vill, och själva träpiporna kan dessutom smyckas med silver och en massa annat i efterhand om man så känner för det.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säg något jag inte redan vet:D
Nej fan, bara omprioriterat och jobbat lite :) Så båda bilarna är sålda vilket gav ca 13 000 totalt, och sen har jag jobbat och sparat ihop ca 10 000 utöver det... Och nu, efter alla avdrag och skulder jag var tvungen att betala tillbaka först, så räckte det precis till min pipa:D Ska spela för dig nästa gång vi ses!

Förstår. Den var snygg! Massa godis där ja:kär Men jo, lite fjollig motor får jag nog hålla med om:hihi
Jag ska å andra sidan inte säga något då jag bara har 175 cc i var och en av mina två burkar:huvet



Bälg?:va Säck?:D
Nej, knappast. säck är förbrukningsvara här vet du:) De torkar, spricker eller går hål på efter ett tag, så då byter man. Liksom man gör med det mesta annat när det gäller säckpipa. Det enda som "ska" vara original är själva träet i de tre piporna man har över axeln. Allt annat kan bytas ut och fipplas med så mycket man bara vill, och själva träpiporna kan dessutom smyckas med silver och en massa annat i efterhand om man så känner för det.

Känns tryggt att höra. Säckpipor är heelt ok... bara det inte är familjens hemgift (men vad vet väl jag om sånt min arma bög).

Hursom ska jag steka min skånske garagergranne på Gotland ring i sommar...dock bara på rakorna :gnissla
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Säg något jag inte redan vet:D
Nej fan, bara omprioriterat och jobbat lite :) Så båda bilarna är sålda vilket gav ca 13 000 totalt, och sen har jag jobbat och sparat ihop ca 10 000 utöver det... Och nu, efter alla avdrag och skulder jag var tvungen att betala tillbaka först, så räckte det precis till min pipa:D Ska spela för dig nästa gång vi ses!

Förstår. Den var snygg! Massa godis där ja:kär Men jo, lite fjollig motor får jag nog hålla med om:hihi
Jag ska å andra sidan inte säga något då jag bara har 175 cc i var och en av mina två burkar:huvet



Bälg?:va Säck?:D
Nej, knappast. säck är förbrukningsvara här vet du:) De torkar, spricker eller går hål på efter ett tag, så då byter man. Liksom man gör med det mesta annat när det gäller säckpipa. Det enda som "ska" vara original är själva träet i de tre piporna man har över axeln. Allt annat kan bytas ut och fipplas med så mycket man bara vill, och själva träpiporna kan dessutom smyckas med silver och en massa annat i efterhand om man så känner för det.

Aha tänkte om skottarna tipsat om något skinnsmörj deluxe:D vilken del av djur används till säcken?
 
Last edited by a moderator:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Känns tryggt att höra. Säckpipor är heelt ok... bara det inte är familjens hemgift (men vad vet väl jag om sånt min arma bög).

Hursom ska jag steka min skånske garagergranne på Gotland ring i sommar...dock bara på rakorna :gnissla

Ingen hemgift, bara jag som är galen:D

Ser vi fram emot att få se, så se till at filma:tummenupp

Aha tänkte om skottarna tipsat om någåt skinnsmörj deluxe:D vilken del av djur används till säcken?

Det finns självklart saker som får skinnsäckarna att hålla och fungera bättre, men inget som kan hålla liv i en 140 år gammal säck:D
Traditionellt så är det vanligt skinn, hud. Av får. Numera är det dock ganska vanligt med syntetmaterial i både det ena och det andra (tidigare fanns bara rörblad, prylarna som gör ljudet, av vass, men numera används plastkroppar med tungor i olika material ganska frekvent. Och säckar finns i både goretex och skinn/silikon-kombo), och man använder även skinn från andra djur än får. Känguru, älg och ko är ganska populärt:)
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Alla vet väl att det är kossarnas juver som man gör säckpipor av!
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ingen hemgift, bara jag som är galen:D

Ser vi fram emot att få se, så se till at filma:tummenupp



Det finns självklart saker som får skinnsäckarna att hålla och fungera bättre, men inget som kan hålla liv i en 140 år gammal säck:D
Traditionellt så är det vanligt skinn, hud. Av får. Numera är det dock ganska vanligt med syntetmaterial i både det ena och det andra (tidigare fanns bara rörblad, prylarna som gör ljudet, av vass, men numera används plastkroppar med tungor i olika material ganska frekvent. Och säckar finns i både goretex och skinn/silikon-kombo), och man använder även skinn från andra djur än får. Känguru, älg och ko är ganska populärt:)

Aha:) Tyckte det va cool att du åkte å köpte en pipa:) Klart ovanligt:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen hemgift, bara jag som är galen:D

Ser vi fram emot att få se, så se till at filma:tummenupp



Det finns självklart saker som får skinnsäckarna att hålla och fungera bättre, men inget som kan hålla liv i en 140 år gammal säck:D
Traditionellt så är det vanligt skinn, hud. Av får. Numera är det dock ganska vanligt med syntetmaterial i både det ena och det andra (tidigare fanns bara rörblad, prylarna som gör ljudet, av vass, men numera används plastkroppar med tungor i olika material ganska frekvent. Och säckar finns i både goretex och skinn/silikon-kombo), och man använder även skinn från andra djur än får. Känguru, älg och ko är ganska populärt:)

Sköönt!! Jag gillar galna killar!....och tjejer:S
Här är du en. (Gammal fin Paul von Dyk)

http://www.youtube.com/watch?v=jNqT...53B002335&playnext=1&playnext_from=PL&index=3
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Aha:) Tyckte det va cool att du åkte å köpte en pipa:) Klart ovanligt:tummenupp

Jag tackar och bockar:tummenupp

Sköönt!! Jag gillar galna killa! (och tjejer)
Här har du en Sthlmshälsning. (Från oss disco-homosar. Gammal fin Paul von Dyk)

http://www.youtube.com/watch?v=jNqT...53B002335&playnext=1&playnext_from=PL&index=3

Galet är kul, det händer alltid nåt och man har sällan tråkigt:yoparty :D

Härlig gammal disco, båda låtarna!:yoparty

Här i lund finns knappt några klubbar, och den enda jag känner till spelar mest tyngre techno:

http://www.youtube.com/watch?v=bVRnMrl2oj8&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=yexeBCx7oow

Fast det kan vara trevligt att skutta runt till sånt också. Man slipper bry sig så mycket om hur man dansar, man bara hoppar och viftar lite så är man hemma:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tackar och bockar:tummenupp



Galet är kul, det händer alltid nåt och man har sällan tråkigt:yoparty :D

Härlig gammal disco, båda låtarna!:yoparty

Här i lund finns knappt några klubbar, och den enda jag känner till spelar mest tyngre techno:

http://www.youtube.com/watch?v=bVRnMrl2oj8&feature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=yexeBCx7oow

Fast det kan vara trevligt att skutta runt till sånt också. Man slipper bry sig så mycket om hur man dansar, man bara hoppar och viftar lite så är man hemma:D

Den första lät lite hemskt får jag erkänna, den andra lät värre.

Men lyssna på det här! Lemmy på en Sportster!

[YOUTUBE-ID]gV6noHEd6XE[/YOUTUBE-ID]
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den första lät lite hemskt får jag erkänna, den andra lät värre.

Men lyssna på det här! Lemmy på en Sportster!

[YOUTUBE-ID]gV6noHEd6XE[/YOUTUBE-ID]

Kan tänka mig att det inte är din musiksmak ja... Men tja, utbudet här nere är ju inte riktigt lika bra som i hufvudstaden, så man får liksom ta vad som bjuds. Efter agom många öl bryr man sig liksom inte så mycket om vad som kommer ur högtalarna...:D

Härliga ljudeffekter i början:D
Ganska sjyst låt, men jag föredrar kickstart my heart:yoparty
[YOUTUBE-ID]RTXbx0zyt_Q[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så du har åtminstone planer på att köra nästa år?!

Ja absolut, det vart ju för lite köra i år :(
Bankörningarna med er på Gelleråsen gav mersnmak, vart en till sån i somras, sedan en stripkörning på Malmby. Men totalt gatåka var endast ca 400 mil tror jag. Jag tyckte inte det var kul att köra när cylindrarna inte var täta. Trosrt att den ändå gav full effekt i bänken så är det en trist känsla när det inte är perfekt.

Du då? Blir det bara bana i år?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen hemgift, bara jag som är galen:D

Ser vi fram emot att få se, så se till at filma:tummenupp



Det finns självklart saker som får skinnsäckarna att hålla och fungera bättre, men inget som kan hålla liv i en 140 år gammal säck:D
Traditionellt så är det vanligt skinn, hud. Av får. Numera är det dock ganska vanligt med syntetmaterial i både det ena och det andra (tidigare fanns bara rörblad, prylarna som gör ljudet, av vass, men numera används plastkroppar med tungor i olika material ganska frekvent. Och säckar finns i både goretex och skinn/silikon-kombo), och man använder även skinn från andra djur än får. Känguru, älg och ko är ganska populärt:)

Själv har jag faktisst spela fagott, först i musikskolan och sedan i orkester.
Så jag mins lindandet, även hur man tunnade ut rören med fickkniv samt la dessa i blöt mm.

Säckpipa är nog ett roligt blås, just tack vare att man likt ett piano, kan spela flera toner samtidigt, ackord. Jag får kolla i din säckpipetråd hur du fortskrider med projektet
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Ja absolut, det vart ju för lite köra i år :(
Bankörningarna med er på Gelleråsen gav mersnmak, vart en till sån i somras, sedan en stripkörning på Malmby. Men totalt gatåka var endast ca 400 mil tror jag. Jag tyckte inte det var kul att köra när cylindrarna inte var täta. Trosrt att den ändå gav full effekt i bänken så är det en trist känsla när det inte är perfekt.

Du då? Blir det bara bana i år?

Ja, den helgen var trevlig. Jag har iof kört 250mil i år, så du vann iaf ;)

Yes, anmält intresse för licenskurs och stirrar till och från argt på mina oslipade krashkåpor :)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top