Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ni får styra upp det där till sommaren nere vid vattnet, så Jörgens båt får agera bastrumma, hojen puka och sedan fagott/batuba/säckpipa/nyckelharpa...

Det går säkert att få EU-kulturbidrag till arrangemanget

Det där lät inte dumt alls! Alla vet ju att storband med säckpipa blir jävligt fett!:yoparty
[YOUTUBE-ID]oieFS785QPk&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I see. Mittemot macken, då? Där man åkte förbi i buss 540 på väg till simhallen med skolan som barn. Trauma.

Precis, mittemot Statoil!
En gång när jag skulle tvätta motordelar gick jag över vägen med en 10-liters hink som jag fyllde med diesel och betalade på macken. Sedan traskade tillbaks med skvimpande hink.:gnissla Saker var inte så komplicerade när man var 18
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
En uppdatering. Topparna är hos Erik på Proservice och ska få bättre Kibblewhite-ventiler och styrningar, moddat förbränningsrum, uppsvetsade och portade avgaskanaler och upplastade och portade insugskanaler och insug.

--!!---

Därefter lättar jag bara på vippor och stötstänger och byter till Supertwin-kammarna, sedan vill jag göra en fullständig bränsle- och tändmappning i Supertwins bänk.

Sedan ska förhoppningsvis allt vara klart i tid till våren.

Mvh

Verkar vara en riktigt seriös uppdatering. Får man se dig frekventera ställen såsom t.ex. Kjula nästa år. Ser fram mot att få rejsa lite mot dig:).

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Verkar vara en riktigt seriös uppdatering. Får man se dig frekventera ställen såsom t.ex. Kjula nästa år. Ser fram mot att få rejsa lite mot dig:).

/Ingvar

Det är bara så deprimerande hur lång tid alltid tar, min motor har ju haft toppar och cylindrar av sedan i september nu. Snart ryker min chans att köra in motorn på gatan om snön kommer.

Jo det är tänkt att köras som vanligt även nästa sommar, dvs både gata samt lite strip- och bankörningar för gathojar! Jag har inte tänkt bygga dragbike av hojen, dvs förlänga svingen eller sånt. Ja det vore kul att ses!
 

Dr.Bike

Guest
- En uppdatering. Topparna är hos Erik på Proservice och ska få bättre Kibblewhite-ventiler och styrningar, moddat förbränningsrum, uppsvetsade och portade avgaskanaler och upplastade och portade insugskanaler och insug.


- Jaha där ser man! Det blev så i alla fall! Det ante mig trots stark förnekelseprocess tidigare! :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur kunde du sälja den!?:(

Jag skulle göra lumpen, jag trodde då att man inte kunde ha kvar en hoj under värnplikten. Men det gällde ju inte mig, det var ju en gammal hoj jag byggt själv och därtill inte hade några lån på. Hade ju gått fint att ha kvar den! :dummer
 

Rob Zombie

FEARLESS
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
BUELL
Tjena Jurgen,

På tal om annat, hittade ett nytt set S&S 4" x 4" cyllar med kolvar
till din motor för ynka $300 på www.ahdra.com sidan 13 i talkshopen..
Bra att ha kanske för framtida renoveringar, billigare än att borra
& köpa 0,10 kolvar:tummenupp

Mvh zombiechoppers
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle göra lumpen, jag trodde då att man inte kunde ha kvar en hoj under värnplikten. Men det gällde ju inte mig, det var ju en gammal hoj jag byggt själv och därtill inte hade några lån på. Hade ju gått fint att ha kvar den! :dummer

Doh!:huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
- En uppdatering. Topparna är hos Erik på Proservice och ska få bättre Kibblewhite-ventiler och styrningar, moddat förbränningsrum, uppsvetsade och portade avgaskanaler och upplastade och portade insugskanaler och insug.


- Jaha där ser man! Det blev så i alla fall! Det ante mig trots stark förnekelseprocess tidigare! :tungan

Ja när jag insåg att jag stod inför att ta isär de otäta cylindrarna en 4:e gång, trots omborrning och omhoning och ringbyten mm. Då kände jag att jag måste stoppa in ngt kul i degen, annars hade det blivit för surt att meka vidare.

Så då bestämde jag mig för att göra ett nytt frest att hitta en firma som kunde kustomtillverka den nya kammen som Supertwin räknade fram till min motor förra vintern. Vilket Andrews kunde.

Eftersom jag ändå skulle med cylindrarna till Proservice för att se om de gick att fodra om, så tog jag då med mig topparna för att låta Erik kolla på dem och ge ett utlåtande. Erik har tidigare portat och svetsat HD-toppar till mig samt Ducatitoppar till en kompis.

Erik tog då fram två förslag, en boulevardportning utan plast och svets. Samt en dyrare mer fullödig portning inkluderat ventil- och styrningsbyte, uppsvetsning av avgas, plastning av insugsport och insugsrör samt uppöppning av förbränningsrummet. Jag tog då det senare. Ingen minns en fegis...

Erik referensmätte topparna innan, insug chokade då vid .600" i lyft. Det är precis vad min original S&S 600-cam lyfter. Så tack vare att Erik nu har topparna kommer han att optimera dessa för det större lyft som JörgenB:s kammar har. Så portningen var ju sas rätt i tiden, den krävs nog för att ge nya kammen rättvisa.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag skulle göra lumpen, jag trodde då att man inte kunde ha kvar en hoj under värnplikten. Men det gällde ju inte mig, det var ju en gammal hoj jag byggt själv och därtill inte hade några lån på. Hade ju gått fint att ha kvar den! :dummer

Fast det är trösterikt för oss andra att även intelligenta individer gör korkade val. Ett tidsdokument, i sanning!

Inga bilder på SR-en?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag skulle göra lumpen, jag trodde då att man inte kunde ha kvar en hoj under värnplikten. Men det gällde ju inte mig, det var ju en gammal hoj jag byggt själv och därtill inte hade några lån på. Hade ju gått fint att ha kvar den! :dummer

Kul artikel! :tummenupp

Men jag får väl hålla med blueridge. :D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Här händer det grejer som vanligt :tummenupp
En annan har inte rört hojen sedan det var shortsväder, trots två vändor till småland. Har fått tag på ett garage nu iaf så nu saknas bara hojen här. Hehe!

När bandet drar igång så kan jag komma förbi med en polare som också lirar säckpipa. Jag kan också vara med... Funkar det med guitarhero-gura? :rolleyes:
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ja det vore ngt! En garageorkester är det inte många hojgarage som har! :D Men du skulle nog se mig som hopplös, du är ju proffsmusiker :gnissla

Jörgen, jag vill också vara med i garageorkestern. Som CV bifogar jag några bilder på mig (med gitarr) från 70- och 80-talet:D (från Kungsan och och några klubbspelningar) Jag har alla grejor kvar, bara att plugga i och dra upp volymen.

/Ingvar

PS
Hoppas du överser med spammandet:)
DS
 

Bifogat

  • kungsan2_mini.jpg
    kungsan2_mini.jpg
    66.9 KB · Visningar: 152
  • raggarspelning_mini.jpg
    raggarspelning_mini.jpg
    56.1 KB · Visningar: 145
  • shakesp1_mini.jpg
    shakesp1_mini.jpg
    69.8 KB · Visningar: 141
  • shakesp2_mini.jpg
    shakesp2_mini.jpg
    84.7 KB · Visningar: 149

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena Jurgen,

På tal om annat, hittade ett nytt set S&S 4" x 4" cyllar med kolvar
till din motor för ynka $300 på www.ahdra.com sidan 13 i talkshopen..
Bra att ha kanske för framtida renoveringar, billigare än att borra
& köpa 0,10 kolvar:tummenupp

Mvh zombiechoppers

Tack! den här antar jag?
http://www2.ahdra.com/ubbthreads/ub...php?Cat=0&Number=59833&an=0&page=12#Post59833

Fanns flera annonser såg jag. Typiskt att jag såg detta nu, jag har ju redan köpt ett nytt set cylindrar och kolvar från S&S för ca 8100:-.
Det är nog ingen idé för mig att köpa på mig fler burkar ty jag har ju redan även ett set 010-kolvar.

Men tack!

/J

Jörgen, jag vill också vara med i garageorkestern. Som CV bifogar jag några bilder på mig (med gitarr) från 70- och 80-talet:D (från Kungsan och och några klubbspelningar) Jag har alla grejor kvar, bara att plugga i och dra upp volymen.

/Ingvar

PS
Hoppas du överser med spammandet:)
DS

Fräckt!! Du var värsta tonårshjärtekrossaren på den tiden misstänker jag! ;D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top