- En uppdatering. Topparna är hos Erik på Proservice och ska få bättre Kibblewhite-ventiler och styrningar, moddat förbränningsrum, uppsvetsade och portade avgaskanaler och upplastade och portade insugskanaler och insug.
- Jaha där ser man! Det blev så i alla fall! Det ante mig trots stark förnekelseprocess tidigare!
Ja när jag insåg att jag stod inför att ta isär de otäta cylindrarna en 4:e gång, trots omborrning och omhoning och ringbyten mm. Då kände jag att jag måste stoppa in ngt kul i degen, annars hade det blivit för surt att meka vidare.
Så då bestämde jag mig för att göra ett nytt frest att hitta en firma som kunde kustomtillverka den nya kammen som Supertwin räknade fram till min motor förra vintern. Vilket Andrews kunde.
Eftersom jag ändå skulle med cylindrarna till Proservice för att se om de gick att fodra om, så tog jag då med mig topparna för att låta Erik kolla på dem och ge ett utlåtande. Erik har tidigare portat och svetsat HD-toppar till mig samt Ducatitoppar till en kompis.
Erik tog då fram två förslag, en boulevardportning utan plast och svets. Samt en dyrare mer fullödig portning inkluderat ventil- och styrningsbyte, uppsvetsning av avgas, plastning av insugsport och insugsrör samt uppöppning av förbränningsrummet. Jag tog då det senare. Ingen minns en fegis...
Erik referensmätte topparna innan, insug chokade då vid .600" i lyft. Det är precis vad min original S&S 600-cam lyfter. Så tack vare att Erik nu har topparna kommer han att optimera dessa för det större lyft som JörgenB:s kammar har. Så portningen var ju sas rätt i tiden, den krävs nog för att ge nya kammen rättvisa.