Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gött att se att saker och ting är påväg åt rätt håll igen!:tummenupp Mindre missöden får man ju räkna med, men du fick dig nog en stor portion muprhy där i slutet av sommaren (för det var väl då det började konstra och bli skevt?:va)... Surt sa räven om rönnbären. Men som sagt, kul att se att det tar fart på nytt:tummenupp När blir det provkörning?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Herregud va du donar..
En annan har inte ens fått tummen ur o bytt olja i crossen,,,

Hedning! Byt genast! :mad:

Du får det att låta så lätt... :död

Kul att följa motorbygget. Mycket man lär sig! :)

Tack, jag svär en hel del för mig själv ibland, men det skriver jag inte här, här är jag perfekt, lugn och balanserad ;)

Oj oj Jörgen!

Var ett tag sedan man kikade in här, och jäklar i min lilla låda vad du står i!
Inte nog med att du grejar med din motor (som vanligt...), nej, du har även lagt in bild och tidningsartikel på dig som fick mig att skratta gott samt lagt in ett klipp på den där backracern, något som fick mig att fundera huruvida jag måste tänka om den åsikt jag har gällande HD-motorer. Den motorn lät lagomt arg. Ungefär som om man stoppat in ett getingbo i en färgpyts som man sedan skakat i en färgskakare i en månad innan man släppte ut dem.

Hoppas du har det bra där på andra sidan och att vi hinner ses på mitt jullov någonting.

Ja det vore kul att ses under jullovet! Nästa sommar tänkte jag traditionsenligt tändkuledunka till Åland igen! Kanske skulle ta färjan över med hojen ngn helg!

Gött att se att saker och ting är påväg åt rätt håll igen!:tummenupp Mindre missöden får man ju räkna med, men du fick dig nog en stor portion muprhy där i slutet av sommaren (för det var väl då det började konstra och bli skevt?:va)... Surt sa räven om rönnbären. Men som sagt, kul att se att det tar fart på nytt:tummenupp När blir det provkörning?

Tack
När det jävlas så brukar jag trösta mig med att se det positiva, dvs skulle jag hypotetiskt skrota en blockhalva, jag då ser jag detta som en chans att köpa nya S&S-blockhalvor med kapacitet för större slag och borr isf för att köpa samma som jag hade. Vips blir det med ens roligare åderlåta pluskan och beställa nya delar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering:

Eftersom jag går och väntar på att få mina toppar från Proservice så ägnade jag lite tid åt mitt avgassystem.

Flänsarna på mina headers är avpassade för HD:s gamla tjocka koniska avgaspackning i spunnen RF stålull. Denna packning använder jag inte längre eftersom den tenderar att tränga in i avgaskanalerna när den komprimeras och därmed orsaka en strypning. Jag använder därför den nyare packningstypen, som syns på bild 1. Men denna nya avgaspackning är tunnare. Så därför har jag fått använda dubbla packningar, annars bottnar de kromare klämringarna (på bild 1) mot toppen. Så det som syns på bild i är alltså att jag TIG-svetsat dit nya 5 mm längre flänsar på mina headers.

Resten av bilderna.
Eftersom min hoj är rätt bullrig så har jag funderat kring vad man kan göra åt detta utan att försämra flödet. När jag byggde mitt avgassystem i byggtråden så har ni ju kunnat läsa att jag återanvände megafoner samt dämparna från Supertrapp-systemet. 3½"-perf.rören i dessa har (som brukligt vid perf.rör) en operforerad del som utgör ca 5-8% av mantelytan, detta är ju för att produktionsmässigt kunna maskinsvetsa ihop sållplåten till ett rör.

Så det jag gjorde var att borra även denna del av perf-röret, härigenom borde dämpningen bli ca 5-8% bättre. Kanske ger iaf ½-1db
Som det var i somras kan jag inte dra ur hojen på rakan på tex G-åsen, då åker jag ut.

Efter att jag moddat perfören så passade jag på att tvätta dessa i varm kaustiksodalösning samt återmonterade med ny ullmatta.

/J
 

Bifogat

  • IMG_1143.JPG
    IMG_1143.JPG
    93.6 KB · Visningar: 177
  • IMG_1145.JPG
    IMG_1145.JPG
    78.8 KB · Visningar: 153
  • IMG_1147.JPG
    IMG_1147.JPG
    90.3 KB · Visningar: 162
  • IMG_1148.JPG
    IMG_1148.JPG
    94.9 KB · Visningar: 172
  • IMG_1193.JPG
    IMG_1193.JPG
    100.3 KB · Visningar: 163
  • IMG_1194.JPG
    IMG_1194.JPG
    71 KB · Visningar: 158
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har inte funderat på effekterna av att förstora upp något nefintligt hål lite här och där? På mina RD-dämpare så kan man se lite olika hål och gropigheter av olika storlekar (finns även någon typ av scoop eller vad man ska kalla det som sticker ner/in en bit i själva flödesvägen), så det kanske kunde ge lite extra dämpning? Ingen aning om det funkar, spånar bara:)
 

Dr.Bike

Guest
Funderade lite på ett avgas jag byggde en gång...
Det blev tystare utan matta/ull!

Det skulle kanske ditt oxå bli, men vi behöver nog resonera om det, det jag byggde min teori på var ett avstämt utloppsrör, och en viss fri volym inne i dämparen, och lyckades oxå lite tursamt få till ett "halvvågsfenomen" a´la buk-nod fenomen.

Det blåset är det jag haft med bäst ljud. Saknar det.

Fyller man däremot megafonen med ull så raderar man ju tyvärr mycket nyttig fri volym, och pulserna har lättare att komma ut "opåverkade" istf sönderbrutna.

Men du kan ringa, jag ligger pall, en manlig förkylning har mig i ett järngrepp... ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Funderade lite på ett avgas jag byggde en gång...
Det blev tystare utan matta/ull!

Det skulle kanske ditt oxå bli, men vi behöver nog resonera om det, det jag byggde min teori på var ett avstämt utloppsrör, och en viss fri volym inne i dämparen, och lyckades oxå lite tursamt få till ett "halvvågsfenomen" a´la buk-nod fenomen.

Det blåset är det jag haft med bäst ljud. Saknar det.

Fyller man däremot megafonen med ull så raderar man ju tyvärr mycket nyttig fri volym, och pulserna har lättare att komma ut "opåverkade" istf sönderbrutna.

Men du kan ringa, jag ligger pall, en manlig förkylning har mig i ett järngrepp... ;)

Jag provade faktiskt en variant av den teorin nu, att ha ullen mycket lösare. Så att ljudvågorna tillåts projiceras på en störra area absorbent än när ullen är najad dikt emot perfplåten. Denna gång använder jag inte ens najtråd. Jag bara svepte in perfrören i dubbla lager matta.

Ska bli kul att se om det blir tystare.
Fö kanske jag hör av mig till dig och Patrik ang möjligheten att få hyra in mig på bänken en dag. Det har ju kommit snö nu, så jag kan ju nu inte köra in hojen på gatan när jag väl fått alla delarna. :(
Skulle behöva en bänk att köra in henne i.

Krya på dig!

Du har inte funderat på effekterna av att förstora upp något nefintligt hål lite här och där? På mina RD-dämpare så kan man se lite olika hål och gropigheter av olika storlekar (finns även någon typ av scoop eller vad man ska kalla det som sticker ner/in en bit i själva flödesvägen), så det kanske kunde ge lite extra dämpning? Ingen aning om det funkar, spånar bara:)

Jo jag har umgåtts med tanken att ha louvers, dvs "refflor". Men jag har inte sett det i några racemässiga ljuddämpare, så jag känner mig osäker på vilket motstånd det tillför.

Ang olika storlekar på hålen (i syfte att kanske bredda frekvensomfånget) så var det delvis detta, delvis bekvämlighet som gjorde att jag valde större diameter på de av mig tillförda hålen, de har ung dubbla diametern jmft med de befintliga.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Blev det någon bänkkörning, eller väntar du på varmare tider precis som jag?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blev det någon bänkkörning, eller väntar du på varmare tider precis som jag?

Jag fick den här länken från en HD-kompis i USA som mekar åt mannen. Sedan dess har jag bara suttit och vegeterat och dreglat och lyssnat på YT-snutten. Bensinnipponradfyran med turbo i opposite line hörs inte ens när HD-nitrotwinnen hystar iväg. Slangen hela strippen :D

6.14 AHDRA klass-rekordet i slo mo.

[YOUTUBE-ID]Sb3urY_gsm0[/YOUTUBE-ID]


Jag ska uppdatera tråden snart, jag har beställt en massa grejs från UK och USA :blodpudding
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag fick den här länken från en HD-kompis i USA som mekar åt mannen. Sedan dess har jag bara suttit och vegeterat och dreglat och lyssnat på YT-snutten. Bensinnipponradfyran med turbo i opposite line hörs inte ens när HD-nitrotwinnen hystar iväg. Slangen hela strippen :D

6.14 AHDRA klass-rekordet i slo mo.

[YOUTUBE-ID]Sb3urY_gsm0[/YOUTUBE-ID]

Jag ska uppdatera tråden snart, jag har beställt en massa grejs från UK och USA :blodpudding

Haha, kan man ens säga att det var "fair fight"? Herre gud vilken maskin. :D
 

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Ort
Kramfors
Hoj
Polka r1 1998
Jag fick den här länken från en HD-kompis i USA som mekar åt mannen. Sedan dess har jag bara suttit och vegeterat och dreglat och lyssnat på YT-snutten. Bensinnipponradfyran med turbo i opposite line hörs inte ens när HD-nitrotwinnen hystar iväg. Slangen hela strippen :D

6.14 AHDRA klass-rekordet i slo mo.

[YOUTUBE-ID]Sb3urY_gsm0[/YOUTUBE-ID]


Jag ska uppdatera tråden snart, jag har beställt en massa grejs från UK och USA :blodpudding

Sjukt ball! :) När blire nitro då? ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Uppdatera mera! :mad:

Kom tillbaks från Hongkong :mad:

Eftersom jag ännu inte fått mina toppar så vart det inte så mycket gjort på hojen under Jul/Nyårsledigheten.

Ang gaffeln så har jag mailat Race-Tech för ett förslag på modifiering av min gaffel.

Jag har även ringt och beställt en ny fälgbana till framhjulet från Central Wheel i Birmingham. Samma Akront/Moradprofil som tidigare. Fast en 18" X 2½" TR WM4 isf den 19" X 2.15" TR WM3 som sitter där nu. Street-/flatttrackers ska ju ha just 18/18.

När jag får hem fälgen så ska Sigge ekra på den nya fälgen samt då även konvertera till samma typ av polerade rostfria ekrar som han använde när han ekrade upp mitt bahjul. Fram har jag ju fortfarande kvar kromade ekrar.

På den nya fälgen ska jag även gå upp till 110mm i framhjulsbredd isf 100 som jag kört med tidigare.

Bak är däcket också slut, ska byta från 140 till 150 mm där.

Har lyckats komma på hur jag på ett smart sätt kunde fästa backspegeln på det hydrauliska kopplingsgreppet som Acke tillverkade förra året. Så nu har jag backspegel igen.

När jag får topparna från portning och ventilbyte så blire det framsteg. Då kan kan kolla ventilklarningarna för den nya kammen mha lera, samt sedan bygga ihop motorns ovandel :D
Nu står den bara med sina nya kolvar och cyl och väntar på toppar.
 

Bifogat

  • IMG_1189.JPG
    IMG_1189.JPG
    71.6 KB · Visningar: 712

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kom tillbaks från Hongkong :mad:

Eftersom jag ännu inte fått mina toppar så vart det inte så mycket gjort på hojen under Jul/Nyårsledigheten.

Ang gaffeln så har jag mailat Race-Tech för ett förslag på modifiering av min gaffel.

Jag har även ringt och beställt en ny fälgbana till framhjulet från Central Wheel i Birmingham. Samma Akront/Moradprofil som tidigare. Fast en 18" X 2½" TR WM4 isf den 19" X 2.15" TR WM3 som sitter där nu. Street-/flatttrackers ska ju ha just 18/18.

När jag får hem fälgen så ska Sigge ekra på den nya fälgen samt då även konvertera till samma typ av polerade rostfria ekrar som han använde när han ekrade upp mitt bahjul. Fram har jag ju fortfarande kvar kromade ekrar.

På den nya fälgen ska jag även gå upp till 110mm i framhjulsbredd isf 100 som jag kört med tidigare.

Bak är däcket också slut, ska byta från 140 till 150 mm där.

Har lyckats komma på hur jag på ett smart sätt kunde fästa backspegeln på det hydrauliska kopplingsgreppet som Acke tillverkade förra året. Så nu har jag backspegel igen.

När jag får topparna från portning och ventilbyte så blire det framsteg. Då kan kan kolla ventilklarningarna för den nya kammen mha lera, samt sedan bygga ihop motorns ovandel :D
Nu står den bara med sina nya kolvar och cyl och väntar på toppar.

Fi fan, det där lät som om du fått sälja skjortan och minst halva brallan för att få råd med.
Tänk om jag hade hälften av ditt "inget lämnas åt slumpen" tänk.
BTW. Får man fråg vad det kostar att få en fälg ekrad ?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
140-150 låter inte brett, men det är lagom. Fläsk-300 är smaklöst.

Nu när jag har läst igenom supermoto-trimtråden ska jag börja läsa denna från sida ett. :eek:mtentaplugg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
140-150 låter inte brett, men det är lagom. Fläsk-300 är smaklöst.

Nu när jag har läst igenom supermoto-trimtråden ska jag börja läsa denna från sida ett. :eek:mtentaplugg

Jajag gillar när det ser klassiskt ut, så jag vill inte ha så mycket bredare däck. Men med 110/150 så ligger jag på max. Med originalframskärm samt originalsving tar en sån här sportster 100/140.

Ska det i fetare än 110/140 på min hoj så måste jag skaffa bredare gaffel samt montera offsetdrev på motorn. Och att monterat offsetdrev på en så här stark sportster förutsätter en dito drevkåpa med stödlager från Kosman. Så gör man på sporster-dragbikes.

Men jag tycker att hojen ser snygg och proportionerlig ut redan med 100/140. Min hoj är ju väldig smal och nätt vet de som sett den i verkligheten.
I classic-rejsingen knäskrapar de ju dessutom trots att de ofta kör på smalare däck än vad jag har.

Håller med ang medicinbollsbakdäcken på en del amerikanska billet-byggen. Huh!:skrämd Ska bli skönt när den bakdäckstrenden klingar av.

Smickrande att du tänker läsa hela tråden :Bugar Sålla lite så spar du tid, för stundtals har det varit en del OT som kanske inte är så intressant att läsa. Håller tummarna för att du grejar tentan!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fi fan, det där lät som om du fått sälja skjortan och minst halva brallan för att få råd med.
Tänk om jag hade hälften av ditt "inget lämnas åt slumpen" tänk.
BTW. Får man fråg vad det kostar att få en fälg ekrad ?

Precis vad jag har gjort! Det var när Cyren fick syn på min nakna hydda som han vände i garagedörren och flydde till Hong Kong :gråta


Det är inte dyrt hos Sigge tycker jag. Nu beställda jag på Sigges anvisninger en oborrad fälg, ty han föredrar att borra hålen själv. Han har en speciell maskin så att varje hål borras i exakt rätt vinkel. Men en vanlig ekring var iaf förvånande billigt. Till mitt bakhjul fixade han dessutom fram ett starkare baknav samt schimsade in de koniska lagren i detta. Endera jobbar han väldigt fort eller så tar han för lite betalt.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu när jag har läst igenom supermoto-trimtråden ska jag börja läsa denna från sida ett. :eek:mtentaplugg

Visst är det märkligt att i tider av tentaplugg finns där helt plötsligt 100 andra viktiga saker att fylla vardagen med. Själv sorterade jag garderoben i torsdags timmar innan tentan...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst är det märkligt att i tider av tentaplugg finns där helt plötsligt 100 andra viktiga saker att fylla vardagen med. Själv sorterade jag garderoben i torsdags timmar innan tentan...

Ja under tentaperioderna var det som mest städat i min lya, jag var tom ute och sprang min runda runt Kungsholmen varannan dag :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top