Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle vilja påstå att ekrarna kommer utifrån och in i navet?
(dessutom ser jag bara tre kors)

Jag har en sommarjobbare på jobbet som har satt en ära i att aldrig bygga hjulen till sina cyklar likadant, han håller på att ha slut ideer nu.

Den senaste ekringen var "twisted crowfeet", jag ska se om jag kan ta ett kort på den, ekrarna är tvinnade i korset.

Udda, ja, snygga, ja, hållbara... Nja, det kan jag väl inte påstå, men då får man ju en anledning att bygga nya :hihi

Ja jag menade lite mer bildligt, men det är ju riktigt att när man monterar hjulet så får man trä ekrarna utifrån och in.

Ja ekring verkar vara en hel värld, bara att googla på lacing och jag får upp ekringar jag inte visste fanns.:D

Kolla kolla, ser fint ut! :tummenupp Tror det blir riktigt bra med 18"/18", ser fram emot att glutta lite

Ja jag hoppas det med!
ISR-skiva kommer om inte annat att både se större ut samt bromsa ännu bättre med mindre hjul :D

Kan verifiera att topparna är levererade till Eriks kliniskt rena verkstad:tummenupp

/Ingvar

Toppen! Ja han har onekligen god ordning den mannen!

Vad är det för skiva då?

En gammal teknisk spec, skulle kastas. Nu vart den kastad oljig:banana
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering.
Erik ringde idag, han hade nu mätt upp förbränningsrummen med sin mer exakta utrustning samt använt T-sprit för ännu lägre viskositet.

Mycket riktigt visade det sig att jag hade lite mätfel.

Som ni minns fick ju jag 73.5cc på den främre toppen och 76.5 på den bakre.

Eriks mätning visade på
71.3 på den främre samt 75.2 på den bakre. Dett var ju goda nyheter, jag hade alltså lite bättre komp än jag trodde. 1.3 cc mindre volym i den "större" bakre toppen alltså. Ett bättre målvärde.

Erik har nu utnyttjat detta till att öppna upp den främre toppen mer runt insugsventilen så att den nu har ännu bättre flöde samt ungefär samma volym som den bakre toppen.

Så felet är redan fixat och Eriks avslutande mätning visade att de nya volymerna nu är:
74.1 på den främre toppen.
75.2 på den bakre toppen.
Det är ju helt ok, endast 1.1 cm3 skillnad

Detta var goda nyheter eftersom jag hade högre komp kvar än jag trodde i den bakre burken.

Eftersom min motor har 4" i borr och slag, .045" topplockspackning, 2cc ventilfickor per kolv, platta kolvar och 0mm däckshöjd så kan jag nu räkna ut mitt statiska kompressionsförhållande:
10.64:1 på den främre cylindern och
10.52 på den bakre cylindern.

Detta är mitt i prick för både min gamla och min nya kam vilka stänger insug ca 56 grader efter nedre dödläge @ 053" lyft. Eftersom mina stakar är 7.113" så kan man räkna ut det dynamiska kompet (corrected compression) till 8.97:1. Detta innebär att motorn vid kompprov ska den då klara att trycka mätaren till ca 180-185 PSI eller ca 12.5 -12.9 bar om cylindrarna/ringarna är täta. Det är runt vad jag brukar få vid kompprov när denna motor är tät.

Ett bra värde på snabb gatmotor, tillräcklig spikmarginal för pumpbensin men ändå tillräckligt högt.

En av mina garagekompisar, Duccetrimmaren "TomTom" här på forumet, ska till Proservice på tisdag, så då lovade han att ta med mina toppar hem igen. Jag har haft riktigt flyt med transporterna tack vare snälla kompisar. :Bugar Jag saknar ju vinterbil och ToR till Proservice är 14 mil.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

(dessutom ser jag bara tre kors)
Du har helt rätt, fel av mig, det är trekorsekring fram, jag gaggade ihop. Det är bak jag har fyrkors. ursprungligen hade jag ett likadant UCC-nav fast större i bakhjulet. Men eftersom ekrarna small av ideligen så ändrade sigge till ett sporsterbaknav som till skillnad från UCC-naven tillåter den starkare fyrkorsekringen. Fram har dock det vackra UCC-navet fått sitta kvar eftersom ekringen där jag hållt bra. Men nu passar jag ändå på att låta Sigge byta till likadana starkare polerade rostfria ekrar som han uppdaterade mitt bakhjul med. Jag tycker att rostfria polerade ekrar passar bättre än kromade på min hoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering.
Eftersom jag går och väntar på topparna så började jag att plocka bort lyftarhusen samt kamkåpa och kammar. Eftersom jag ska sätta lera på kolvarna och kolla ventil/kolvklarningen med nya kammarna redan nu. Ty då sparar jag ett set topp- och ventilkåpspackningar när jag monterar i de nya kammarna efter att hojen bänkats med de portade topparna och originalkammarna. Jag vill utvärdera en sak i taget för att kunna se vad kammar resp portningen ger.

Sportsterns registerhus är en riktigt tomteverkstad, mycket som snurrar därinne. 4st kammar och tot 8 st kugghjul. En dröm om man gillar mekanik.

När jag kände på kugghjulet till min svindyra ProFlow-oljepump så vart jag dock fundersam, ty kugghjulet på axeln hade ett axiellt glapp på ca ½mm. Dessutom var det ett svagt men kännbart rotationsglapp. Jag vart misslynt i tron att det var en krysskil som var på väg att gå sönder. Så jag tog bort låsringarna och montarade av kugghjulet. Efter lite research på amerikanska forum så framkom dock att det ska vara lite glapp, kugghjulet ska flyta på axeln. För att underlätt detta är det två härdade stift som medbringare isf krysskil. Allt såg ut som nytt. Puh!

Dock såg jag att det fanns ett svagt slitage på spiralkuggen på motoraxeln som driver oljepumpen, detta är rätt normalt men jag tror att slitaget kan härröra från de första 100 milen med motorn -07, då jag hade ett för högt oljetryck pga ett oljefilterhus utan reduceringsventil, numera är utbytt. Nu har jag ett oljefilterhus med reduceringsventil som dumpar allt över 30 Psi in i kamkåpan.

Eftersom det är vinter och gott om tid så beställde jag ett nytt oljepumpsdrev samt låsbricka till motoraxeln från S&S via Mectec.
 

Bifogat

  • IMG_1216.JPG
    IMG_1216.JPG
    104.7 KB · Visningar: 176
  • IMG_1217.JPG
    IMG_1217.JPG
    103.7 KB · Visningar: 170
  • IMG_1218.JPG
    IMG_1218.JPG
    110.6 KB · Visningar: 192
  • IMG_1221.JPG
    IMG_1221.JPG
    91.5 KB · Visningar: 183
  • IMG_1223.JPG
    IMG_1223.JPG
    85.6 KB · Visningar: 175
  • IMG_1236.JPG
    IMG_1236.JPG
    98.3 KB · Visningar: 191
  • IMG_1239.JPG
    IMG_1239.JPG
    70.7 KB · Visningar: 187
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De nya custom-slipade kammarna. Designade av Jörgen B på Supertwin och tillverkade av Andrews i USA.

Dessa kammar är inte några håriga kammar, såna finns det fö gott om till dessa motorer som ju oftast sitter i dragbikes. De nya kammarna är däremot designade för att ge motorn mer lite mer kraft över 6000 rpm men utan att sänka det dynamiska kompet och tappa vrid på lägre varv.

Bland köpekammarna finns det inga färdiga alternativ som ger detta till min motor. Det finns bara kammar som endera är snällare än min S&S 600-originalkam (tänkta för trimmade 1200cc HD-sportstermotorer) eller dräparkammar (för dessa S&S-sportstermotorer) som stänger insug väsentligt senare och fodrar 11.1+ i komp och med hotfulla lyft, dragrace-kammar mao.
 

Bifogat

  • IMG_1197.JPG
    IMG_1197.JPG
    58.3 KB · Visningar: 185
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul med uppdateringar!:tummenupp

Förvånande är det dock att det inte finns några lite mer "lagom" kammar färdiga att köpa...:va Man tycker ju att det borde finnas en marknad för den typen av grejer, eller används de här motorerna mer eller mindre uteslutande av dragracers? Finns det inga andra som gör som du och stoppar in en stor motor i en "liten" gathoj?:va

Förresten! När bytte tråden namn!?:va :D
 

Rob Zombie

FEARLESS
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
BUELL
Det var tur att det inte var något fel på Pro flow pumpen,
verkar tyvärr som att firman har konkat & att det redan är svårt
at få tag i delar till dom...
Har själv 2 st likadana pumpar & söker för fullt efter delar på
amerikanska forum för framtida behov...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul med uppdateringar!:tummenupp

Förvånande är det dock att det inte finns några lite mer "lagom" kammar färdiga att köpa...:va Man tycker ju att det borde finnas en marknad för den typen av grejer, eller används de här motorerna mer eller mindre uteslutande av dragracers? Finns det inga andra som gör som du och stoppar in en stor motor i en "liten" gathoj?:va

Förresten! När bytte tråden namn!?:va :D

Jo det är nog så att de flesta som köper en sån här S&S-sporstermotor använder dem på strippen. Av de som har sådana här S&S-sportstermotorer i Sverige vet jag ingen mer än jag som använder den på gatan, alla jag känner till sitter i dragbikes.

Så kamutbudet till dessa motorer, som har samma men kraftigare design på registerhuset som HD orignal sportstermotorer tillverkade '86-90, har ett glapp. Kammarna avsedda för trimmade OEM-HD-motorer på 1200cc eller maxborrade till 1440 är snällare än min S&S 600 originalkam. Nästa gäng kammar är däremot avsedda för dessa kraftigare och större S&S-sportstermotorer, men dessa kammar är för håriga för min smak (mycket lyft och stänger insug för sent) eftersom jag vill ha en allround gatmotor med god livslängd och inte vill höja varvstoppet över 7000 rpm.

Jo jag skrev till Wiseguy idag. Jag skulle vilja ha bort "Sothoran" ur namnet, tråden har ju blivit så stor och jag skäms varje gång jag ser det sexistiska namnet. Värst var det när MC-folket länkade till min byggtråd :gnissla

När jag startade byggtråden trodde jag bara den skulle bli en kort tråd av intern karaktär när jag döpte den.

Så jag bad Wiseguy ändra till det nuvarande namnet, vilket han fixade snabbt och bra. :tummenupp

Det var tur att det inte var något fel på Pro flow pumpen,
verkar tyvärr som att firman har konkat & att det redan är svårt
at få tag i delar till dom...
Har själv 2 st likadana pumpar & söker för fullt efter delar på
amerikanska forum för framtida behov...

Zippers har mig veterligen renoveringssatser. Har även sett fler USA-butiker på nätet som säljer dessa satser, men då köper de säkert från Zippers.

Dock verkar ju inte dessa pumpar slitas om man får tro vad som skrivs på dragrace och landspeedtrådar på tex xlforum.net
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Känns helt rätt med milda kammar i en sådan gatmotor.
Verkar som om det är lättare att sälja värstingkammar, ety det går att lova ordentliga effektförtjänster.
Att inte resten av grejorna hänger med talas det tyst om.
Även om piloten uppgraderar resten för att passa kammen, så är det sällan harleymotorer varvas tillräckligt för att extra kusarna skall komma fram.
Resultat: Investering i lägre effekt.

Hur vass behöver en 1640cc motor i en liten sprutster vara?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo det är nog så att de flesta som köper en sån här S&S-sporstermotor använder dem på strippen. Av de som har sådana här S&S-sportstermotorer i Sverige vet jag ingen mer än jag som använder den på gatan, alla jag känner till sitter i dragbikes.

Så kamutbudet till dessa motorer, som har samma men kraftigare design på registerhuset som HD orignal sportstermotorer tillverkade '86-90, har ett glapp. Kammarna avsedda för trimmade OEM-HD-motorer på 1200cc eller maxborrade till 1440 är snällare än min S&S 600 originalkam. Nästa gäng kammar är däremot avsedda för dessa kraftigare och större S&S-sportstermotorer, men dessa kammar är för håriga för min smak (mycket lyft och stänger insug för sent) eftersom jag vill ha en allround gatmotor med god livslängd och inte vill höja varvstoppet över 7000 rpm.

Jo jag skrev till Wiseguy idag. Jag skulle vilja ha bort "Sothoran" ur namnet, tråden har ju blivit så stor och jag skäms varje gång jag ser det sexistiska namnet. Värst var det när MC-folket länkade till min byggtråd :gnissla

När jag startade byggtråden trodde jag bara den skulle bli en kort tråd av intern karaktär när jag döpte den.

Så jag bad Wiseguy ändra till det nuvarande namnet, vilket han fixade snabbt och bra. :tummenupp

Jag förstår.

Haha, jag trodde att du gillade kinky namn på saker:D Ditt regnummer exempelvis:hihi
Jaja, jag klagar inte. Blev bara förvånad över det plötsliga bytet:D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
trodde de var en ny tråd när de inte stog sothoran i rubriken :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fegis :D

trodde först det var en ny byggtråd då jag inte kände igen namnet :D

trodde de var en ny tråd när de inte stog sothoran i rubriken :p

Jag förstår.

Haha, jag trodde att du gillade kinky namn på saker:D Ditt regnummer exempelvis:hihi
Jaja, jag klagar inte. Blev bara förvånad över det plötsliga bytet:D

Ja det kanske blir lite förvirring ett tag, men nu åas blir ju namnet nu lite mer sökbart också.

Detta blir inlägg 2353, så någon kort tråd är det nog inte :D

Det ryktas om att den kommer ut i bokform när vi passerat 5000 inlägg.

Neeeej! :D
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag skulle vilja ha bort "Sothoran" ur namnet, tråden har ju blivit så stor och jag skäms varje gång jag ser det sexistiska namnet. Värst var det när MC-folket länkade till min byggtråd :gnissla
=)
Jaha, så namnet var på svenska. Jag har tänkt engelskt uttal, och funderat på om det är en referens till någon karaktär inom fantasygenren.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Känns helt rätt med milda kammar i en sådan gatmotor.
Verkar som om det är lättare att sälja värstingkammar, ety det går att lova ordentliga effektförtjänster.
Att inte resten av grejorna hänger med talas det tyst om.
Även om piloten uppgraderar resten för att passa kammen, så är det sällan harleymotorer varvas tillräckligt för att extra kusarna skall komma fram.
Resultat: Investering i lägre effekt.

Hur vass behöver en 1640cc motor i en liten sprutster vara?

Jo det tycker jag också, toppeffekt på bekostnad av effekt som ligger i det register i vilket jag mest kör är inte så kul. Det är ju den där råstyrkan i mellanregistret som är maffig och gör att hojen känns kul.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fått dina toppar än?:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jopp, Tomtom leverade dom till garaget i tisdags.
Så nu väntar jag bara på det nya oljepumpsdrevet. Utöver detta så är gaffelbenen, framhjulet och bakhjulet hos Kumlins resp Sigge.

:tummenupp
I see... När får du det och resten av prylarna då?
Hur går det med avgaseriet, klurat ut några bättre dämpare ännu?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp
I see... När får du det och resten av prylarna då?
Hur går det med avgaseriet, klurat ut några bättre dämpare ännu?

Jag vet inte riktigt, Sigge fick hjulen och nya fälgen i söndags, Kumlins fick gaffelbenen för 1½ V sedan. Nytt oljepumpsdrev beställde jag för 1V sedan, fick prognosen ca 14 dar från USA.

Det är för tidigt att ringa och tjata på ngn av leverantörerna, de har inte haft så lång tid på sig än tycker jag.

Jag har redan gjort de förbättringar jag beskrev i inläggen/bilderna på avgasystemet före Jul. Dvs förbättrade flänsarna mot topparna, fler hål i perfplåten samt lösare packning på ullen. Avgassystemet väntar bara på att monteras på hojen, det är rengjort och borstat med Scotch-Brite och klart.

Jag skriver bara i tråden när ngt har hänt, dvs att jag tedx har fått hem delar, eller byggt ngt. Sedan jag fick hem toppar och den nya fälgen så har det inte hänt ngt av vikt sas.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top