Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Sedär ja! lite uppdatering blev det :tummenupp


Idag ska jag iväg till Moto Mart på kowloonsidan här i Hong kong och kolla lite på utbudet och priser på hojkläder och sånt tjaffs. Eventuellet kommer jag bli med Husqvarna sm570r till våren, spännande:rolleyes:

tror det blir riktigt bra med lite fetare däck, kan du hitta några riktigt heta däck i de dimensionerna?

hoppas du får topparna snart


Ang, skjort och byxincidenten. DU skulle inte berätta :D Se till att vara påklädd nästa gång bara :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Precis vad jag har gjort! Det var när Cyren fick syn på min nakna hydda som han vände i garagedörren och flydde till Hong Kong :gråta


Det är inte dyrt hos Sigge tycker jag. Nu beställda jag på Sigges anvisninger en oborrad fälg, ty han föredrar att borra hålen själv. Han har en speciell maskin så att varje hål borras i exakt rätt vinkel. Men en vanlig ekring var iaf förvånande billigt. Till mitt bakhjul fixade han dessutom fram ett starkare baknav samt schimsade in de koniska lagren i detta. Endera jobbar han väldigt fort eller så tar han för lite betalt.


En amatörfråga: Hur kan man ha koniska i baknavet? SOm jag ser det är ju svingen som en enda stor klädnypa, och när man drar hjulaxeln kommer isf de koniska lagrens ansättning bli tokstor.
HUr är detta konstruerat? Never seen such.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HD är ju lite gammalmodigt byggda. Så även hjullagren. Tom ngn gång i mitten på 90-talet, tror det var -96 :va, så har alla harleys haft koniska shimsade hjullager fram och bak. Jag har alltså sådana koniska Timken rullager både fram och bak på mina hjul.

Det är alltså koniska lager vända mot varandra, som på en bil. Mellan lagren ligger det som vanligt en rördistans. Men utöver den så har man även en indiviuell uppsättning shims. För att shimsa in lagren så får man alltså sätta ihop hela rasket och pressa dit lagret och dra åt hjulet med föreskrivet moment och mäta glappet med klocka. Var det då för mycket glapp alt för stor friktion så är det isär och shimsa om.
Det var därför jag lät Sigge göra shimsningen när han ändå ekrade, eftersom ngn som gjort detta många ggr och därmed fått känsla, kan göra detta rätt på kanske 2 försök medan jag säkert hade fått gissa fler ggr.

Fördelen med koniska lager är att de är väldigt slitstarka, det är ju som på en bil. När lagren väl börjar uppvisa glapp kan man därtill tvätta dem shimsa om, montera nya tätningar ompacka hela det fettfyllda navet med nytt fett och köra lika länge till. Som på en bil.

Nackdelen med koniska lager är ju att tillverkaren får fler delar i hojen och en större reservdelshållning med shims i olika storlekar etc. Samt att det fodras högre kunskapsnivå på de auktoriserade verkstäderna.

En annan nackdel är att om ngn neandertalare drar åt bakhjulet utan känsla med monsterskiftnyckel så kan dessa koniska lager lager gå varma och totalhaverera.

Så sedan ngn gång på 90-talet så har alla HD de vanliga kapslade spårkullager som alla andra MC-tillverkare kör med. Som man byter så fort det blivit glapp.

Här är en snabbguide med bilder hur man shimsar in dessa koniska lager.

http://www.baggersmag.com/tech/0304hrb_harley_wheel_bearings/index.html

/J
En amatörfråga: Hur kan man ha koniska i baknavet? SOm jag ser det är ju svingen som en enda stor klädnypa, och när man drar hjulaxeln kommer isf de koniska lagrens ansättning bli tokstor.
HUr är detta konstruerat? Never seen such.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedär ja! lite uppdatering blev det :tummenupp


Idag ska jag iväg till Moto Mart på kowloonsidan här i Hong kong och kolla lite på utbudet och priser på hojkläder och sånt tjaffs. Eventuellet kommer jag bli med Husqvarna sm570r till våren, spännande:rolleyes:

tror det blir riktigt bra med lite fetare däck, kan du hitta några riktigt heta däck i de dimensionerna?

hoppas du får topparna snart


Ang, skjort och byxincidenten. DU skulle inte berätta :D Se till att vara påklädd nästa gång bara :hihi


Qvarna 570 låter nice! Snygga hojar tycker jag! Gillar den råa stilen på dom.

Ang topparna så ringre Erik på Proservice igår, topparna är klara. Jag ska kunna hämta dom nu till veckan!:banana

Tror bara det finns diagonaldäck även till 18".

Ska bara samordna hämtningen med en kompis som också ska dit inom kort. Jag har ju ingen vinterbil.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Qvarna 570 låter nice! Snygga hojar tycker jag! Gillar den råa stilen på dom.

Ang topparna så ringre Erik på Proservice igår, topparna är klara. Jag ska kunna hämta dom nu till veckan!:banana

Ska bara samordna hämtningen med en kompis som också ska dit inom kort. Jag har ju ingen vinterbil.

Jag misstänker att du vill åka med mig, jag har ju både vinter- och sommarbil:). Tyvärr har jag ännu inte fått mitt efterlängtade samtal från Erik men ser med tillförsikt på den kommande veckan.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag misstänker att du vill åka med mig, jag har ju både vinter- och sommarbil:). Tyvärr har jag ännu inte fått mitt efterlängtade samtal från Erik men ser med tillförsikt på den kommande veckan.

/Ingvar

Ja det vore nice! Men jag har även en extra utväg, en garagegranne som ska dit och hämta grejer, så känn ingen press. Hör gärna av dig när du vet när dina delar är klara, så kan vi se om jag då lyckats hämta mina toppar eller ej.

/J
 

Kjelle69

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Koskullskulle
Hoj
Några skojiga hojar
Har du ett tips var man ska vända sig för att få tag i ett par kompletta ekerfälgar, fram och bak i 18" ? Såg att du beställde fälgdelar från Birmingham, är den firman att rekommendera ?

Vilka mått kommer du att landa på fram och bak i slutänden, fälgarnas och däckens ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du ett tips var man ska vända sig för att få tag i ett par kompletta ekerfälgar, fram och bak i 18" ? Såg att du beställde fälgdelar från Birmingham, är den firman att rekommendera ?

Vilka mått kommer du att landa på fram och bak i slutänden, fälgarnas och däckens ?
Hej
http://www.central-wheel.co.uk/
Bak har jag sedan tidigare Akront (Numer uppköpt av Morad) TR 4.25" X 18" 40-ekrat och fram blir det TR 2½" X 18" 40-ekrat. Min nuvarande framfälg är en 40-ekrad Akront TR 2.15" X 19"
Jag har fn 140 mm brett bak och 100 fram.

Va ere för skumma typer du umgås med va,va, va?! (sverker plus) :tummenupp

Hej "Garagegranne" :D
Jag kan lugna dig och Ingvar med att jag idag fick låna en bil här på jobbet, så jag far ut och hämtar topparna hos Proservice nu ikväll.
Ska bli kul att se vad han gjort, hittills har jag ju bara sett flödesmätningarna på dom.

Syns i garaget!
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hej "Garagegranne" :D
Jag kan lugna dig och Ingvar med att jag idag fick låna en bil här på jobbet, så jag far ut och hämtar topparna hos Proservice nu ikväll.
Ska bli kul att se vad han gjort, hittills har jag ju bara sett flödesmätningarna på dom.

Syns i garaget!

Hoppas topparna blir bra (du kommer att behöva allt du kan få till sommarens "Great Jurassic Battle":yoparty).
Glöm inte att lägga upp lite fina bilder på topparna.
Du kanske kan hjälpa Erik med att stoppa in mina kolvar i ugnen för teflonbakning så jag också kan hämta mina delar snart.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoppas topparna blir bra (du kommer att behöva allt du kan få till sommarens "Great Jurassic Battle":yoparty).
Glöm inte att lägga upp lite fina bilder på topparna.
Du kanske kan hjälpa Erik med att stoppa in mina kolvar i ugnen för teflonbakning så jag också kan hämta mina delar snart.

/Ingvar

Ja du har ju gjort din motor så stor nu att det blir rent omöjligt att hänga på. 2-cylindrigt och tvåventilat måste ha kubikhandikapp :D
Men det är klart att vi ska drabba samman i sommar igen. The Great Jurassic Battle måste ju hållas vid liv. Vore kul om Ocklund genomför planerna på ett race för oldschool sveavägsmaskiner som det pratades om när vi körde i Norrtälje.

Jag frågade Erik om lov, han tyckte det var ok att visa bilder och flödesresultat på topparna. Så det kan jag göra!
Ska bara rensa undan lite här på kontoret sedan lurva hem till garaget.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vågar man fråga hur länge varje enskild del får sitta kvar på hojen innan den byts ut/förbättras/justeras?
Teoretiska beräkningar blandat med empiriskt testande (höftning för pöbeln). Denna tråden är alltid grym, tack för det!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vågar man fråga hur länge varje enskild del får sitta kvar på hojen innan den byts ut/förbättras/justeras?
Teoretiska beräkningar blandat med empiriskt testande (höftning för pöbeln). Denna tråden är alltid grym, tack för det!

:D Målet är ju att få så bra funktion att det kan sitta kvar länge, men samtidigt så funkar ju inte alla lösningar på första försöket utan delar får bytas ut eller förändras. Sen är det ju också så att vissa förbättringar som jag gör nu har jag inte haft råd att prioritera tidigare.

Tack! Fast pöbel tycker jag inte, de av er som skriver i tråden brukar ju vara rätt intresserade och kunniga tycker jag!

Kan uppdatera lite.
Här är flödesresultaten på de portade topparna.

Pdf-dokumentet nederst visar flödet på insug med oportade toppar och original insugsventiler (undre kurvan), den övre kurvan är efter portning samt byte från original S&S 2" insugsventiler till 2" Kibblewhites "Black Diamond" nailhead insugsventiler samt Kibblewhites avsmalnande gjutjärnsstyrningar. Insug är upplastat samt portat, avgas är uppsvetsat samt D-portat. Förbränningsrummen är även uppöppnade och sätesvinklarna är ändrade.

Bilden visar flödet på avgas relativt flödet på insug.

På alla bilder är det ventillyft i tum på X-axeln samt flöde i Cfm (dvs kubikfot per minut) vid ett tryck av 28" vattenpelare.
 

Bifogat

  • kurvorS&S[1]100111.pdf
    21.6 KB · Visningar: 226
  • IMG_1240.JPG
    IMG_1240.JPG
    48.1 KB · Visningar: 1,407
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag fick topparna så började jag med att mäta upp kompressionsvolymen för att se hur mycket komp jag tappat.
Jag bad Erik innan jobbet att hushålla med avverkningen när han öppnade upp förbränningsrummet runt ventilerna.

Jag brukar använda en gammal CD-skiva som lock och täta med ett tunt lager Hylomar, sedan droppade jag i atf-olja mha en spruta.

Före portningen hade den bakre toppen en volym av 75cc och den främre 74cc som ngn kanske minns från tidigare mätning i tråden.

Nu visade mätningen på 76.5cc på den bakre toppen och 73.5cc på den främre. Således hade Erik lyckats att inte sänka kompet så mycket, det var bra. Att den främre toppen tom var ngt mindre tror jag beror på endera mätfel eller den väsentligt mindre skålen som de nya insugsventilerna från Kibblewhite har jämfört med original S&S-ventilerna. Jag mätte två ggr men fick exakt samma resultat.

Däremot tyckte jag att 3cc skillnad mellan cylindrarna var för mycket. Det tyckte Erik också, så han fick tillbaks topparna idag tack vare Ingvar B som ändå skulle till Proservice idag. Stort tack!

Eftersom den främre cylindern redan original var ngt snävare i förbränningsrummet nära insugsventilen så ska Erik utnyttja volymskillnaden till att öppna upp den främre toppen lite till, så att den flödar ännu bättre samt samtidigt kommer närmare samma kompressionsvolym och som den bakre toppen har. Erik har ju även bättre mätutrustning än jag har till att mäta kompressionsvolymen, så han inleder förstås med att göra en egen mätning. Med lite tur så kanske en del av min uppmätta volymskillnaden bara är jag som mätt onoggrant.

Lika bra att göra detta ordentligt, det är ju ändå vinter och tid finns.
 

Bifogat

  • IMG_1209.JPG
    IMG_1209.JPG
    89.9 KB · Visningar: 141
  • IMG_1208.JPG
    IMG_1208.JPG
    81.8 KB · Visningar: 131
  • IMG_1207.JPG
    IMG_1207.JPG
    84 KB · Visningar: 124
  • IMG_1206.JPG
    IMG_1206.JPG
    81.7 KB · Visningar: 137
  • IMG_1205.JPG
    IMG_1205.JPG
    79.4 KB · Visningar: 2,154
  • IMG_1203.JPG
    IMG_1203.JPG
    60.4 KB · Visningar: 1,277
  • IMG_1198.JPG
    IMG_1198.JPG
    77.4 KB · Visningar: 1,024
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lika bra att göra detta ordentligt, det är ju ändå vinter och tid finns.

Ja, att du är noga har nog ingen bommat, ska bli kul och se bilder på portningen/förbränningsrummen sen!

>(EDIT)< Där kom bilderna medan jag skrev inlägget :D

Fortsätter du att trimma den där holken så får du köpa en LP skiva snart!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, att du är noga har nog ingen bommat, ska bli kul och se bilder på portningen/förbränningsrummen sen!

>(EDIT)< Där kom bilderna medan jag skrev inlägget :D

Fortsätter du att trimma den där holken så får du köpa en LP skiva snart!

Tack! :D Ska försöka att bara forstätta att optimera motorn försiktigt. Precis som hittills, inget dräpartrim samt fortsätta att hålla varvstoppet på 7000rpm.

Uppdaterar lite till.

Idag fick jag även den nya Akront/Morad framfälgen jag beställde från Central Wheel i Birmingham. Min befinliga framfälg är en Akront TS 2.15" X 19". Bak har jag 4.25" X 18". Jag har länge velat byta framfälg till en likadan fast 18" och lite bredare. Eftersom adelsmärket hos en riktig flattracker är just 18/18. Så nya fälgbanan är en Morad/Akront TS 2.50" X 18". (Morad köpte upp Akront för några år sedan, så fälgarna heter Morad nuförtiden, men exakt likadana)

Sigge Ehrling (som byggt mina befintliga hjul till hojen) ska få göra även detta. På Sigges order så beställde jag fälgen oborrad. Han har en egenkonstruerad maskin som han är lite hemlig med, mha den så kan jag borra alla hålen i exakt rätt vinkel samt då även göra hålen med finare passning mot den nippel man ämnar använda. Passade på att ta i detta nu eftersom jag ändå måste byta mitt framdäck som är slut, samt att jag har skickat gaffelbenen till Kumlins för ombyggnad med nya fjädrar och modernare ventiler.

Tror att hojen kommer se lite maffigare ut med denna lilla ändring av framhjulsdimensionerna samt även bli lite mer lättstyrd. Få bort lite av cykelhjulsutseendet på framhjulet.

Sigge ska även byta till rostfria polerade ekrar av samma modell som redan sitter i mitt bakhjul. Fram har jag nämligen fortfarande kvar de kromade ekrarna från det att hjulet ekrades upp 1996. rostfria ekrar passa bättre på en hoj som ska ha lite classisk race-look tycker jag.

Notera hur UCC-navet har en ball ekring, det är ju vanlig stark 3-korsekring, men tittar ni på navets flänsar så ser ni att samtliga ekrar kommer igenom flänsen inifrån och ut. Det ger ett rätt snyggt utseende tycker jag.
 

Bifogat

  • IMG_1243.JPG
    IMG_1243.JPG
    105.5 KB · Visningar: 194
  • IMG_1241.JPG
    IMG_1241.JPG
    100.6 KB · Visningar: 153
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Notera hur UCC-navet har en ball ekring, det är ju vanlig stark 4-korsekring, men tittar ni på navets flänsar så ser ni att samtliga ekrar kommer igenom flänsen inifrån och ut. Det ger ett rätt snyggt utseende tycker jag.

Jag skulle vilja påstå att ekrarna kommer utifrån och in i navet?
(dessutom ser jag bara tre kors)

Jag har en sommarjobbare på jobbet som har satt en ära i att aldrig bygga hjulen till sina cyklar likadant, han håller på att ha slut ideer nu.

Den senaste ekringen var "twisted crowfeet", jag ska se om jag kan ta ett kort på den, ekrarna är tvinnade i korset.

Udda, ja, snygga, ja, hållbara... Nja, det kan jag väl inte påstå, men då får man ju en anledning att bygga nya :hihi
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Kolla kolla, ser fint ut! :tummenupp Tror det blir riktigt bra med 18"/18", ser fram emot att glutta lite
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Däremot tyckte jag att 3cc skillnad mellan cylindrarna var för mycket. Det tyckte Erik också, så han fick tillbaks topparna idag tack vare Ingvar B som ändå skulle till Proservice idag. Stort tack!

Kan verifiera att topparna är levererade till Eriks kliniskt rena verkstad:tummenupp

/Ingvar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top