Byggtråd: "Jörgens Sportster"

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Tack så mycket för infon Jörgen! Håller på med ett flödesbänksprojekt och jag ska flöda ett par billettoppar till en Big Twin. Tänkte det kunde vara bra med lite referenser på flöde VS effekt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack så mycket för infon Jörgen! Håller på med ett flödesbänksprojekt och jag ska flöda ett par billettoppar till en Big Twin. Tänkte det kunde vara bra med lite referenser på flöde VS effekt!

Det här är relativt original S&S Superstocktoppar med 2" insugsventiler som Jörgen B har snyggat till lite lätt. Bland annat bättre ventilssätesvinklar/Mira.
Men som sagt, rätt så original.

Vid .700" i lyft hade de vänt, dvs flödet minskade då aningens lite
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det här är relativt original S&S Sperstocktoppar med 2" insugsventiler som Jörgen B har snyggat till lite lätt. Bland annat bättre ventilssätesvinklar/Mira.
Men som sagt, rätt så original.

Vid .700" i lyft hade de vänt, dvs flödet minskade då aningens lite

2" insugare o 271cfm i flöde!!

Det är ju än 1/4dels bigblockare du sitter på gubbe:yoparty
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Dags att börja öva. Snart är det vår!

[YOUTUBE-ID]Fqgwo_WdyRo[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här händer det grejer som vanligt :tummenupp
En annan har inte rört hojen sedan det var shortsväder, trots två vändor till småland. Har fått tag på ett garage nu iaf så nu saknas bara hojen här. Hehe!

När bandet drar igång så kan jag komma förbi med en polare som också lirar säckpipa. Jag kan också vara med... Funkar det med guitarhero-gura? :rolleyes:

Kul att du har hittat ett garage! Grattis! Jag har inte varit så flitig jag heller kan du trösta dig med, jag har ju mest väntat på delar.

2" insugare o 271cfm i flöde!!

Det är ju än 1/4dels bigblockare du sitter på gubbe:yoparty

Ja det känns lika sjukt varje gång jag tar isär denna motor, att det sitter så stora kolvar, ventiler etc i denna lilla ponnyhoj. Insugsventiltallrikar med nästan samma diameter som en snusdosa, 4"-kolvar etc. Jänkare tänker inte riktigt som europeer :D

Dags att börja öva. Snart är det vår!

*Film*

Holy cow :skrämd Den där hojen väger ju 245 kg!
Fint ljud var det i den också! :Bugar

Här är en rätt vass gammal HD XR750. Så nice ljud. Låter som om det är rätt mycket nitro i tanken Vem sa att stötstångmotorer inte kan varva? :D

[YOUTUBE-ID]erj9U64Uh3Q[/YOUTUBE-ID]
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det känns lika sjukt varje gång jag tar isär denna motor, att det sitter så stora kolvar, ventiler etc i denna lilla ponnyhoj. Insugsventiltallrikar med nästan samma diameter som en snusdosa, 4"-kolvar etc. Jänkare tänker inte riktigt som europeer :D

Men så är det inte så många av varje istället :hihi

(en snusdosa är 2 3/4")
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering. I torsdags hämtade jag mina kammar hos Supertwin. Dessa är designade av Jörgen B på Supertwin och är tillverkade av Andrews i USA.

Hämtade även den tolk som JörgenB tillverkat åt mig. Med denna kunde jag nu kolla att den nya kolvbultsbussningen (som Jörgen B monterade och brotschade in åt mig på plats) verkligen vart rak. Allt stämde perfekt, dvs samma motstånd i båda papperremsorna när jag lade ett lätt tryck med fingret på toppen av vevstaken och drog i pappersremsorna. Kollade även mot originalbussningen på främre staken. Skönt!
Nu kunde jag äntligen montera på de nya kolvarna och de infilade kolvringarna.

Sedan la jag på en typ av grafit från Total Seal på cylinderfodren som underlättar inkörningen av ringarna och gör det säkrare att montera kolvarna i osmorda foder vilket är eftersträvansvärt för kolvringarnas inkörning i de nya loppen.

Därefter monterade jag på cylindrarna mha min nya kolvringskompressor. Allt gick som smort.

Men när jag sedan drog runt motorn sakta för hand för att kolla att allt gick lätt så tog den stopp vid nedre dödläge, kolvkjolarna tog i varandra...:ätapiller
Notchen i den bakre kolven var för liten. På de sista två bilderna ser man ett svagt märke där främre kolvens kjol tog i den bakre kolven. Så då var det bara att demontera främre kolven och börja notcha ur den med.

Nåväl, så här är det med amerikanska high performance-delar, lite halvfabrikat. Kunden förväntas veta vad han/hon håller på med. Men detta gjorde mig faktiskt glad, ty nu får jag en motor med mindre notchar i båda kolvarna isf som brukligt: en stor notch i endast den bakre kolven. Förut kunde man specialbeställa dessa cylinderkit med två framkolvar och notcha båda kolvarna själv, men när S&S ändrade sin policy för att få ned antalet lagerhållna delar så försvann denna möjlighet. Iaf vad gäller dessa kompletta kolv/cylinderkit. Så jag ser det positiva i detta.
 

Bifogat

  • IMG_1154.JPG
    IMG_1154.JPG
    54.9 KB · Visningar: 186
  • IMG_1167.JPG
    IMG_1167.JPG
    44.6 KB · Visningar: 193
  • IMG_1166.JPG
    IMG_1166.JPG
    59.2 KB · Visningar: 193
  • IMG_1161.JPG
    IMG_1161.JPG
    66 KB · Visningar: 171
  • IMG_1160.JPG
    IMG_1160.JPG
    72.5 KB · Visningar: 189
  • IMG_1159.JPG
    IMG_1159.JPG
    59.2 KB · Visningar: 177
  • IMG_1158.JPG
    IMG_1158.JPG
    53.2 KB · Visningar: 191
  • IMG_1155.JPG
    IMG_1155.JPG
    86 KB · Visningar: 174
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja just det, 3/4" är ju inte ett mått, utan en tolerans vid tillverkningen av amerikanska prylar :tungan

Precis!
Det kanske är därför amrisarna föredrar stort, då räcker det ju med hundradelar för fullt tillräcklig precision :D
 

Bifogat

  • IMG_1187.JPG
    IMG_1187.JPG
    58.8 KB · Visningar: 221
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alltid lika stort nöje att följa den här tråden :tummenupp

Tack. :tummenupp Jag har faktiskt svetsat avgassystem till två av dina duccebröder medan jag väntat på delar till min jonne


En uppdatering.

Bild 1
Jag monterade respektive cylinder samt kolv (utan ringar förstås) Sedan ritsade jag efter fabriksnotchen i cylinderfodret.

Bild 2, 3 och 4
Sedan iväg till städet och fila.

Bild 5
Sedan kolla med jämna mellanrum att vinkeln är 45 grader (cylindervinkeln på ett ricktitt amrikanskt järn :D )

Alla ovanstående punkter höll jag på med en massa gånger och på både bakre och främre cylindrarna/kolvarna.

När jag mha lera uppnått 3 mm klarning så ansåga jag mig nöjd. Supertwin och S&S rekommenderar 1.5-2 mm.s klarning och jag ville vara säker.

Bild 6
Jag rundar av de vassa kanterna för att undvika sprickbildning pga höga skjuvflöden kvarlämnade vassa kanter.

Bild 7
Man kan lätt uppnå tiondels"precision" med handverktyg... om man tar tid på sig. :D

Sista bilden
Jag valde att fördela notchningen så att den bakre cylindern fick en ngt större notch än den främre, eftersom den främre cylinderns notch ligger på kolvens trycksida. Det är alltså den bakre burkens kolv till höger på bilden (störst notch).

Så, äntligen klart! Nu har jag en motor med två mindre notchar isf en fet notch i den bakre kolven. Härmed borde motorn vara bättre rustad mot kolvfladder.
 

Bifogat

  • IMG_1185.JPG
    IMG_1185.JPG
    45.6 KB · Visningar: 204
  • IMG_1184.JPG
    IMG_1184.JPG
    47.8 KB · Visningar: 191
  • IMG_1182.JPG
    IMG_1182.JPG
    52.2 KB · Visningar: 172
  • IMG_1179.JPG
    IMG_1179.JPG
    53.4 KB · Visningar: 170
  • IMG_1175.JPG
    IMG_1175.JPG
    57.3 KB · Visningar: 175
  • IMG_1180.JPG
    IMG_1180.JPG
    58.6 KB · Visningar: 166
  • IMG_1174.JPG
    IMG_1174.JPG
    65.2 KB · Visningar: 176
  • IMG_1176.JPG
    IMG_1176.JPG
    56.7 KB · Visningar: 169
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter detta var det bara att tvätta kolvarna, återmontera ringarna, återapplicera Total Seals Dry Lube, återinfetta kolvbultar och sedan montera cylindrar och kolvar. Puh!

/J
 

Bifogat

  • IMG_1189.JPG
    IMG_1189.JPG
    71.6 KB · Visningar: 152

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här en till hillclimb-sportster, denne förarre verkar utnyttja vridet bra (bensin).

[YOUTUBE-ID]hRx1waRZAZM[/YOUTUBE-ID]
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Herregud va du donar..
En annan har inte ens fått tummen ur o bytt olja i crossen,,,
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Efter detta var det bara att tvätta kolvarna, återmontera ringarna, återapplicera Total Seals Dry Lube, återinfetta kolvbultar och sedan montera cylindrar och kolvar. Puh!

/J

Du får det att låta så lätt... :död

Kul att följa motorbygget. Mycket man lär sig! :)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Oj oj Jörgen!

Var ett tag sedan man kikade in här, och jäklar i min lilla låda vad du står i!
Inte nog med att du grejar med din motor (som vanligt...), nej, du har även lagt in bild och tidningsartikel på dig som fick mig att skratta gott samt lagt in ett klipp på den där backracern, något som fick mig att fundera huruvida jag måste tänka om den åsikt jag har gällande HD-motorer. Den motorn lät lagomt arg. Ungefär som om man stoppat in ett getingbo i en färgpyts som man sedan skakat i en färgskakare i en månad innan man släppte ut dem.

Hoppas du har det bra där på andra sidan och att vi hinner ses på mitt jullov någonting.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top