Byggtråd: "Jörgens Sportster"

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag vet inte riktigt, Sigge fick hjulen och nya fälgen i söndags, Kumlins fick gaffelbenen för 1½ V sedan. Nytt oljepumpsdrev beställde jag för 1V sedan, fick prognosen ca 14 dar från USA.

Det är för tidigt att ringa och tjata på ngn av leverantörerna, de har inte haft så lång tid på sig än tycker jag.

Jag har redan gjort de förbättringar jag beskrev i inläggen/bilderna på avgasystemet före Jul. Dvs förbättrade flänsarna mot topparna, fler hål i perfplåten samt lösare packning på ullen. Avagssystemet väntar bara på att monteras på hojen, det är rengjort och borstat med Scotch-Brite och klart.

Snyggt å propert!

Men är det så smart att fixa knullputs på rubbet innan du har testat ut "Ingersoll-Rand Rev II med polerade backventiler" i bänken.
Och med Decibääällll mätaren kan du kan få riva röret 10 ggr innan du hittat rätt "soptunna" för dämpningen av (O)ljudet.
:brinnerup
BTW kolla på en av de gamla Jota dämparna som satt på Laverda ( i forntiden ) De var f-n i mig helt tomma men lät inte mycket i normal drift ..
Där efter kommer väl Putsdukarna fram ,,,,Tandkräm å tandborste osv..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt å propert!

Men är det så smart att fixa knullputs på rubbet innan du har testat ut "Ingersoll-Rand Rev II med polerade backventiler" i bänken.
Och med Decibääällll mätaren kan du kan få riva röret 10 ggr innan du hittat rätt "soptunna" för dämpningen av (O)ljudet.
:brinnerup
BTW kolla på en av de gamla Jota dämparna som satt på Laverda ( i forntiden ) De var f-n i mig helt tomma men lät inte mycket i normal drift ..
Där efter kommer väl Putsdukarna fram ,,,,Tandkräm å tandborste osv..

Tack

Jag följer inte med riktigt. Du måste nog beskriva vad som avses med "rubbet" tex. Är det topparna eller nya fälgen eller avgassystemet eller vad?:va

Jag har inte putsat ngt mer än vanligt, alla delar har samma skick på bilderna som de brukar ha på min hoj. Akront-fälgarna är polerade, avgassystemet borstat osv
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Tack

Jag följer inte med riktigt. Du måste nog beskriva vad som avses med "rubbet" tex. Är det topparna eller nya fälgen eller avgassystemet eller vad?:va

Jag har inte putsat ngt mer än vanligt, alla delar har samma skick på bilderna som de brukar ha på min hoj. Akront-fälgarna är polerade, avgassystemet borstat osv

Mja ,,Det var ljust röret/dämpare ( förstärkare?) jag tänkte på ... Det händer att ju att man slutar i en konstruktion helt annorlunda än den man började med , Specellt när man jagar decibel på en hoj , som alltid är "looks" viktigt men framför allt rätt ljud (Dån i ditt fall) för att åtminstone kunna klara en "okulär besiktning" ifrån lite avstånd , Om Länsman skulle vara framme ( Ingen ide att bygga rör för Hamren ,)
Jag ( en klåpare alltså) brukar hinna med en lösning eller två(?) innan slutlig design sätts, och då brukar det vara dags för putset , innan kör jag mest med "mockup" för att testa att ideerna håller..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vet inte riktigt, Sigge fick hjulen och nya fälgen i söndags, Kumlins fick gaffelbenen för 1½ V sedan. Nytt oljepumpsdrev beställde jag för 1V sedan, fick prognosen ca 14 dar från USA.

Det är för tidigt att ringa och tjata på ngn av leverantörerna, de har inte haft så lång tid på sig än tycker jag.

Jag har redan gjort de förbättringar jag beskrev i inläggen/bilderna på avgasystemet före Jul. Dvs förbättrade flänsarna mot topparna, fler hål i perfplåten samt lösare packning på ullen. Avgassystemet väntar bara på att monteras på hojen, det är rengjort och borstat med Scotch-Brite och klart.

Jag skriver bara i tråden när ngt har hänt, dvs att jag tedx har fått hem delar, eller byggt ngt. Sedan jag fick hem toppar och den nya fälgen så har det inte hänt ngt av vikt sas.

Jag förstår.

Jo, det är ju ganska tidigt. Själv väntar jag fortfarande på vaxet som jag beställde från UK för ca en månad sen:huvet
Vi får hoppas att dina leverantörer och anlitade postverk jobbar bättre än de jag råkat ut för.

Ok, du skippar alltså tankarna om louvers eller vad du nu kallade dem?
Inte för att jag tycker att det behövs bättre dämpare på din båge, den låter fiiint:tummenupp

Ok, får hoppas att det kommer mer snart då:) Såhär i vintermörkret när man inte kan köra bågarna så är det ju byggtrådarna som håller liv i saker och ting, och din är definitivt bland de bästa jag någonsin läst:tummenupp

Mja ,,Det var ljust röret/dämpare ( förstärkare?) jag tänkte på ... Det händer att ju att man slutar i en konstruktion helt annorlunda än den man började med , Specellt när man jagar decibel på en hoj , som alltid är "looks" viktigt men framför allt rätt ljud (Dån i ditt fall) för att åtminstone kunna klara en "okulär besiktning" ifrån lite avstånd , Om Länsman skulle vara framme ( Ingen ide att bygga rör för Hamren ,)
Jag ( en klåpare alltså) brukar hinna med en lösning eller två(?) innan slutlig design sätts, och då brukar det vara dags för putset , innan kör jag mest med "mockup" för att testa att ideerna håller..

Om jag förstår rätt så experimenterar han bara lite smått med innanmätet för tillfället, utseendemässigt och framförallt utanpåmässigt varken har han gjort eller ska han göra några ändringar väl?:va Även om det får plockas isär och ihop ett par gånger innan man fått rätt på hur hårt packad ullen ska vara och hur stora hålen i perfplåten ska vara så ser jag inga problem med att göra rent och eventuellt putsa lite på själva megafonerna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mja ,,Det var ljust röret/dämpare ( förstärkare?) jag tänkte på ... Det händer att ju att man slutar i en konstruktion helt annorlunda än den man började med , Specellt när man jagar decibel på en hoj , som alltid är "looks" viktigt men framför allt rätt ljud (Dån i ditt fall) för att åtminstone kunna klara en "okulär besiktning" ifrån lite avstånd , Om Länsman skulle vara framme ( Ingen ide att bygga rör för Hamren ,)
Jag ( en klåpare alltså) brukar hinna med en lösning eller två(?) innan slutlig design sätts, och då brukar det vara dags för putset , innan kör jag mest med "mockup" för att testa att ideerna håller..

Hela systemet med sina stepped headers etc är ju beräknade av Burn's Stainless, jag köpte beräkningen av dom när jag ändå handlade materialet därifrån. Systemet funkar bra ihop med motorn vad gäller effekt/resonans. Så det här var mest ett sätt att (utan att ändra flödet) försöka få till lite bättre dämpning, eftersom det nu ligger på gränsen för tex Rörken och Gelleråsen. Drar jag fullt passerar jag över gränsen.

Att få hojen lagligt tyst på gatan skulle innebära för stora förändningar med bibehållen effekt, bättre att köra lugnt där jag stör. På kontrollbesiktningen så sätter jag ju dit supertrapp-locken och brickor. Då blir den tyst och trött, perfekt.

Det här systemet svetsade jag ihop för tre år sedan och hela bygget finns dokumenterat i tråden. Så det har gått åtskilliga mil på gata, bana och bromsbänk.

Jag förstår.

Jo, det är ju ganska tidigt. Själv väntar jag fortfarande på vaxet som jag beställde från UK för ca en månad sen:huvet
Vi får hoppas att dina leverantörer och anlitade postverk jobbar bättre än de jag råkat ut för.

Ok, du skippar alltså tankarna om louvers eller vad du nu kallade dem?
Inte för att jag tycker att det behövs bättre dämpare på din båge, den låter fiiint:tummenupp

Ok, får hoppas att det kommer mer snart då:) Såhär i vintermörkret när man inte kan köra bågarna så är det ju byggtrådarna som håller liv i saker och ting, och din är definitivt bland de bästa jag någonsin läst:tummenupp



Om jag förstår rätt så experimenterar han bara lite smått med innanmätet för tillfället, utseendemässigt och framförallt utanpåmässigt varken har han gjort eller ska han göra några ändringar väl?:va Även om det får plockas isär och ihop ett par gånger innan man fått rätt på hur hårt packad ullen ska vara och hur stora hålen i perfplåten ska vara så ser jag inga problem med att göra rent och eventuellt putsa lite på själva megafonerna.

Känner igen det där, för snart en månad sedan beställde jag 2 burkar av en speciell fernissa samt 1 burk lösningsmedel till ovansagda från en firma i UK. Idag har jag fått 2 av de 3 burkarna, väntar på den sista.

Båda kom i varsit paket och varsin vecka. Naturligtvis inte på Posten, utan med DHL, så att jag måste vara tillgänglig för date med lasbilen. Stora lastbilar som kör runt i city och bränner diesel tre ggr för tre st burkar på va ½ kg styck.
Helt obegripligt, varför inte skicka grejorna i ett litet paket och till Posten. :dummer
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Känner igen det där, för snart en månad sedan beställde jag 2 burkar av en speciell fernissa samt 1 burk lösningsmedel till ovansagda från en firma i UK. Idag har jag fått 2 av de 3 burkarna, väntar på den sista.

Båda kom i varsit paket och varsin vecka. Naturligtvis inte på Posten, utan med DHL, så att jag måste vara tillgänglig för date med lasbilen. Stora lastbilar som kör runt i city och bränner diesel tre ggr för tre st burkar på va ½ kg styck.
Helt obegripligt, varför inte skicka grejorna i ett litet paket och till Posten. :dummer

Det jag stör mig mest på är att jag hunnit beställa två andra saker från UK efter det att jag beställde sagda vax. Båda paketen har kommit (det ena dök upp tre dagar efter att jag gjort beställningen och det andra tog två och en halv vecka), men vaxet förblir försvunnet. Det som är ännu störigare är att vaxet är nästa steg i planen så att säga, så innan jag får det kan jag inte nyttja de andra grejorna som jag redan fått. Hatar att deala med brittiska royal mail, de gör fan aldrig sitt jobb. Bara strejkar och har sig:mad:

Håller med, det är vansinne.
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Känner igen det där, för snart en månad sedan beställde jag 2 burkar av en speciell fernissa samt 1 burk lösningsmedel till ovansagda från en firma i UK. Idag har jag fått 2 av de 3 burkarna, väntar på den sista.

Båda kom i varsit paket och varsin vecka. Naturligtvis inte på Posten, utan med DHL, så att jag måste vara tillgänglig för date med lasbilen. Stora lastbilar som kör runt i city och bränner diesel tre ggr för tre st burkar på va ½ kg styck.
Helt obegripligt, varför inte skicka grejorna i ett litet paket och till Posten. :dummer[/QUOTE]

Vad är det för fernissa som du beställer därifrån? Är det något riktigt hokus pokus... Är på jakt efter någon bra fernissa nu när dom har ändrat receptet på den jag använde tidigare. Inte långt kvar nu tills det är dax att börja slipa och måla/fernissa på träbåten
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är det för fernissa som du beställer därifrån? Är det något riktigt hokus pokus... Är på jakt efter någon bra fernissa nu när dom har ändrat receptet på den jag använde tidigare. Inte långt kvar nu tills det är dax att börja slipa och måla/fernissa på träbåten
Coelan, en mycket elastisk transparent polyuretanalkyd, jag använder den på knixiga stället under vårfernissan, där jag vet att det kan läcka men där det inte vore snyggt att nåta. Tex runt brädgångsstöttor infällda i vaterbord eller skarndäck. Jag har en tråd om min däckare i OT, vi kan diskutera träbåtsfrågor där eller på Träbåtsakuten, sök på mitt namn eller top poster på TA.

/J
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Det jag stör mig mest på är att jag hunnit beställa två andra saker från UK efter det att jag beställde sagda vax. Båda paketen har kommit (det ena dök upp tre dagar efter att jag gjort beställningen och det andra tog två och en halv vecka), men vaxet förblir försvunnet. Det som är ännu störigare är att vaxet är nästa steg i planen så att säga, så innan jag får det kan jag inte nyttja de andra grejorna som jag redan fått. Hatar att deala med brittiska royal mail, de gör fan aldrig sitt jobb. Bara strejkar och har sig:mad:

Håller med, det är vansinne.

Vågar mig på att spamma lite i tråden jag också...:rolleyes:

Hittade för ca. ett år sedan en stor vaxhandlare i UK via eBay, hette Gleam Clean vill jag minnas. Beställde hem en hop burkar till mycket förmånliga priser jämfört med här hemma, betalade med kreditkortet direkt och fick givetvis bekräftelse på att produkterna var på väg nästan omgående. Sedan gick det ett par dagar innan nästa mail kom, i vilket meddelades att

"Hi, items have been returned by courier.
they wont take them because they are classed as dangerous chemicals.
thanks"


Så det kan tydligen bli problem med sådant också...firman var mycket tillmötesgående och refundade mina pengar direkt och bad om ursäkt men det var ju lite surt i alla fall....:huvet
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Gillar inte Namnbytet på din tråd.:mad:
Ungefär som att byta namn på Jaguar till Daewoo.:D
Klassiker ska skyddas vet du väl !
 

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
2011 Sportster Super Low
Jag återgår till det tekniska debatten,har du inte någon fundering på att optimera klämspalten ifrån din nuv. på .045 till .030 för att vinna komp. och kraft på låg och mellanvarv. Eftersom du har alucylindrar måste du räkna med deras expansion vid full värmeutveckling.Dina problem med cylindrar har jag också haft samma problem med på frugans S&S 96 EVO motor. Ideliga problem med för högt vevhustryck.Köpte ett par begn S&S cylindrar och borrade dem och sedan gick motorn inte att känna igen, alla problem lösta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag återgår till det tekniska debatten,har du inte någon fundering på att optimera klämspalten ifrån din nuv. på .045 till .030 för att vinna komp. och kraft på låg och mellanvarv. Eftersom du har alucylindrar måste du räkna med deras expansion vid full värmeutveckling.Dina problem med cylindrar har jag också haft samma problem med på frugans S&S 96 EVO motor. Ideliga problem med för högt vevhustryck.Köpte ett par begn S&S cylindrar och borrade dem och sedan gick motorn inte att känna igen, alla problem lösta.

Hej
Jo i höstas så var jag helt inne på att skaffa Cometics .036" alt .040"-packningar. Dock Var det 1200:- i strafrakt från Cometic USA. De ville mao att jag skulle köpa från deras ÅF i Sverige: Bikeline. BikeLine vill dock inte ta hem ngt som inte står i deras katalog. Kasst val av ÅF mao. Sedan dessa har jag gått bet på att hitta ngn som säljer Cometic. Jag har mailat Cometic i UK men inte fått svar. Ska prova igen.

Dock avtog mitt intresse för tunnare toppackning när jag blev varse hur pass lite komp jag tappat på Eriks mod av förbränningsrummen. Jag har ju 10.55 resp 10.64:1 och insug stänger 56.

Har du tips om var jag kan få tag på ngn av dessa Cometic?
C9879 4.000" Bore S&S and TP cylinders .036"
C9880 4.000" Bore S&S and TP cylinders .040"

Frågan är om man vågar åka med .036" (ca 0.92mm) i squish på en 4"-cylinder... :gnissla .040" känns mer safe.

Min nuvarande squish/packning är .045" dvs ca 1.2mm
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
[QUOTE=Jörgen Karlsson;4594612

74.1 på den främre toppen.
75.2 på den bakre toppen.
Det är ju helt ok, endast 1.1 cm3 skillnad

Hej Jörgen!
Hur kommer det sig att man accepterar (så stor) skillnad i förbränningsrummen? Har det att göra med att bakre cyl går varmare, eller?
Anders
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
74.1 på den främre toppen.
75.2 på den bakre toppen.
Det är ju helt ok, endast 1.1 cm3 skillnad

Hej Jörgen!
Hur kommer det sig att man accepterar (så stor) skillnad i förbränningsrummen? Har det att göra med att bakre cyl går varmare, eller?
Anders

Nej det har inget med det att göra, Evo-motorn är ju "handgjord", dvs man har gjort träpluggar efter ritningar, av pluggarna har man gjort sandformar osv, sedan har man maskinberabetat. Därtill är ju förbränningsrummens forma inte alls lika pga att topparna är vända mot varandra. Så i mitt fall valde vi alltså att ge oss vid knappt 1.5% skillnad, det är försumbart. Dvs skillnaden är inte alls "stor". Hur stor skillnad har du mellan förbränningsrummen i dina bil och motorcykel?

Men vill man fortsätta att putsa mäta putsa mäta så kan man göra det, ända till man kommer till tex 0.5% skillnad om man så vill. Men nästa gång du fräser sätena så kommer skillnaden vips öka igen och allt måste göras om för att komma till 0.5%., såtillvida inte alla säten råkar fräsas exakt lika mycket förstås.

Twincammotorn har mindre spridning i förbränningsrumsvolym, denna motor är ju mycket mer modern i sin konstruktion och ritad i cad
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Ok, jag hade väl nästan på känn att det var toleranser i produktionen. Jag har ingen aning hur mycket det skiljer på andra standardmotorer men kan ändå tycka att det är otroligt stora toleranser när det diffar flera cc. Hur det än är så är det ju industriell serieproduktion det handlar om och med de maskiner man har idag, med datastyrda fräsar m.m., är det ändå lite konstigt, tycker jag... För man sitter väl inte och formar gjutformar m.m. för hand nuförtiden?
Anders
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, jag hade väl nästan på känn att det var toleranser i produktionen. Jag har ingen aning hur mycket det skiljer på andra standardmotorer men kan ändå tycka att det är otroligt stora toleranser när det diffar flera cc. Hur det än är så är det ju industriell serieproduktion det handlar om och med de maskiner man har idag, med datastyrda fräsar m.m., är det ändå lite konstigt, tycker jag... För man sitter väl inte och formar gjutformar m.m. för hand nuförtiden?
Anders

Men dessa förbränningsrum är som sagt inte NC-frästa, de är gjutna.
Jag tror inte du ska stirra dig blind på cc, det är ju den procentiella skillnaden som är intressant.

Och som sagt, redan nästa gång du fräser sätena (manuell procell) så får du ånyo en förändrad diff mellan topparna, då får man ev ånyo justera.

Det viktiga när man som här gjort manuella arbeten med koppling till förbränningsrumsvolymen (Erik Larsson på Proservice har ju alltså förutom svetsning och portning av kanaler även öppnat upp mina förbränningsrum runt ventilerna samt bytte ventiler och ändrat sätesvinklar) är att man har koll på förbränningsrumsvolymen samt balansen mellan cylindrarna. Som du förstås påverkar alla dessa arbeten Erik gjort volymen. Då gäller det alltså att man mäter upp förbränningsruimsvolymen och justerar denna till en tolerabeln nivå, det är detta vi nu gjort, alltså gått från ca 3 cc i skillnad efter arbetena till ca 1cc.

Så oavsett hur mina toppar är tillverkade så är den skillnad du refererar till inte den ursprungliga. Läs längre tillbaks i tråden.

För man sitter väl inte och formar gjutformar m.m. för hand nuförtiden?
Anders

Frågan är omöjlig att svara på. Jag kan säga att det gjuts mycket på det gamla visat med modellsnickare/modellverksatd osv. Evo-motorn är en gammal konstruktion, även S&S-evomotorer. De är gjutna på traditionellt sätt. Medan som sagt twincammotorn är CAD/NC. Titta själv hur förbränningsrummen ser ut i en TC mot en Evo. Du har ju själv en Evo.

Dessutom är kontraktionen vid svalning ofta på ngn procent i godset, gjutna förbränningsrummen trimmas därför ofta manuellt medelst roterande fil hantverksmässigt, så ser man ett det är gjort på evo. TC ser mer NC-fräst ut.
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Men dessa förbränningsrum är som sagt inte NC-frästa, de är gjutna.

Så oavsett hur mina toppar är tillverkade så är den skillnad du refererar till inte den ursprungliga. Läs längre tillbaks i tråden.

Ok, jag förstår.
När jag tog upp NC-fräsning tänkte jag på att man numera oftast fräser pluggen som ligger till grund för gjutformarna, men oavsett detta så påverkar allt det andra som du gjort mycket mer såklart.

När vi ändå diskuterar toppar. Som du ser har jag en gammal Buell och har väl lite planer på att fixa lite med den framöver. Tyvärr är jag väl ungefär som du, att jag vill göra det mesta själv, och vill även lära mig sånt jag inte har riktigt koll på, så jag tänkte ge mej på att fila lite i ett par toppar. Jag har hållit på och filat i tvåtakts racemotorer i många år så jag tänkte att det skulle vara kul att prova... och även byta förgasare till en Mikuni som jag har liggande.

Men, jag har hört att man nästan hellre tar ett par 883-toppar och filar i istället för de 1200-toppar som sitter på, eftersom 883-topparna har mer material att jobba med. Det låter ju lite konstigt, eftersom 1200-topparna borde ha bättre flöde från fabrik, men jag vet inte om det stämmer. Vad säger du om det, har du nån aning?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gör inte så mycket själv tycker jag. Så fort jag ser att ngn annan ssäkert skulle få ett bättre resukltat än jag så lämnar jag bort det. Jag gör bara sådana jobb som jag vet blir bäst om jag själv gör det.

Som du kanske såg så skrev jag att Erik för att öka flöde och gashastighet i mina toppar valde att plasta och svetsa igen kanalerna innan han började porta.
Det är av samma orsakl som många portare föredrar att utgå från 883-toppar.

Men idag finns ju Buell-topparna som är bättre än sportster redan från början, bättre förbränningsrum och bättre kanalform. Bättre köra med sådana.


Ok, jag förstår.
När jag tog upp NC-fräsning tänkte jag på att man numera oftast fräser pluggen som ligger till grund för gjutformarna, men oavsett detta så påverkar allt det andra som du gjort mycket mer såklart.

När vi ändå diskuterar toppar. Som du ser har jag en gammal Buell och har väl lite planer på att fixa lite med den framöver. Tyvärr är jag väl ungefär som du, att jag vill göra det mesta själv, och vill även lära mig sånt jag inte har riktigt koll på, så jag tänkte ge mej på att fila lite i ett par toppar. Jag har hållit på och filat i tvåtakts racemotorer i många år så jag tänkte att det skulle vara kul att prova... och även byta förgasare till en Mikuni som jag har liggande.

Men, jag har hört att man nästan hellre tar ett par 883-toppar och filar i istället för de 1200-toppar som sitter på, eftersom 883-topparna har mer material att jobba med. Det låter ju lite konstigt, eftersom 1200-topparna borde ha bättre flöde från fabrik, men jag vet inte om det stämmer. Vad säger du om det, har du nån aning?
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Ja, det är förmodligen bättre. Thunderstormtopparna kanske redan är preppade så mycket som jag kan få till ett par originaltoppar. Min tanke var att dessa kanske inte växer på träd och ligger och skräpar i garagen som originaltoppar till sportstern kanske gör. Men du har nog rätt, det är bättre att leta efter såna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top