Byggtråd: "Jörgens Sportster"

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Jag är med Pucken, var tog vår sothora vägen :confused: :krama

Jag får väl göra ett seriöst inlägg med för att behålla trådutvecklingen.
Jag skulle inte bry mig om att minska klämspalten, det kan vara väl tight på en 100mm borr tillome med 0,92mm och än värre på fyrtum ja.

Den lilla komphöjningen är kommer lååångt ner i prio om du frågar mig ja.

Edit: Det gäller nog flickmotorer från italien.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är med Pucken, var tog vår sothora vägen :confused: :krama

Jag får väl göra ett seriöst inlägg med för att behålla trådutvecklingen.
Jag skulle inte bry mig om att minska klämspalten, det kan vara väl tight på en 100mm borr tillome med 0,92mm och än värre på fyrtum ja.

Den lilla komphöjningen är kommer lååångt ner i prio om du frågar mig ja.

Ja jag kom på att jag hade glömt kolla med Tassen ang Cometic. Så jag ringde honom i förmiddags och han kunde ta hem såna packningar. Han föreslog .036" varianten före .040" och tyckte de var safe i min motor. Eftersom jag får stax over 1.2 mm med .045" originalpackningarna (isf 1.14) så torde jag inte hamna riktigt på 0,91mm utan snarare strax under 1 mm. Så då beställde jag 1 set .036"-packningar. De går på 500:- paret så det var ju inte så farligt.

Lurigt det här :gnissla

Påverkan på kompet är ju helt riktigt marginell. Vid skifte från .045" till .036"-packningar kommer mitt statiska kompressionsförhållande endast ändras från 10.54:1 till 10.75:1
 
Last edited:

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
2011 Sportster Super Low
Håller med Tassen ifråga. Nu börjar det ta sig med corrected komp som flög upp till 9,1, hyfsat för en gatmotor. Mindre risk för spikningar med effektiv klämspalt. När jag maxar för gatbruk och 98-99 oktan så lägger jag corrected på 9.4-9.6.Härligt med cylindertryck=hästkrafter. Jobba på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I söndags så ägnande jag mig åt lite nödvändigt terapijobb i väntan på delar.

Först så tvättade jag av rostskyddsbehandlingen på de nya kammarna. Sedan timades och monterades dessa i registerhuset, kuggspel mm kollades. (På bild 2 ser ni även bypass-hålet in i kamkåpan från överströmmningsventilen i oljefilterhuset jag nämde tidigare, som öppnar på 30Psi vid tex kall motor)

Sedan på med även de yttre kamshimsen samt på med packning och kamkåpan som momentdrogs. Därefter mätte jag upp axialspelet på alla fyra kammarna med lyftarhusen ur.

Kamspelen låg lika som mot min originalkam, men det är alltid bra att kolla kugg- samt axialspel vid kambyte på sportster. Det kan bli dyrt annars.

Passade även på att mäta upp axialspel på lyftarrullen samt spelet mellan lyftarhjulen och deras resp styrspår i lyftarhusen. Båda låg som mest på 0.30 mm, helt ok.
 

Bifogat

  • IMG_1261.JPG
    IMG_1261.JPG
    84 KB · Visningar: 146
  • IMG_1262.JPG
    IMG_1262.JPG
    110.1 KB · Visningar: 210
  • IMG_1264.JPG
    IMG_1264.JPG
    88.7 KB · Visningar: 193
  • IMG_1268.JPG
    IMG_1268.JPG
    67.1 KB · Visningar: 149
  • IMG_1273.JPG
    IMG_1273.JPG
    66 KB · Visningar: 166

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fortsatte sedan med att kolla ventil/kolvklarningen med den nya kammen, även nödvändigt att kolla eftersom Erik bytt insugsventiler från 2" S&S till 2" Kibblewhite. Jag ville även passa på att checka squishen eftersom jag har nya cylindrar och kolvar.

Bild1
På med lagom mycket lera i ventilfickorna samt två tennkulor i varsin fettklutt vid squishytorna på bakre burken.

Bild2 o 3
På med begagnad 0.045" S&S-originaltopplockspackning på bakre burken, sedan montera och moment- och vinkeldra bakre toppen. Sedan montera ventilmekanismen och ställa in ventilspelet på 0 efter att ha pressat ur all olja ur hydraulerna. Jag monterade inga stötstångsrör eftersom motorn bara ska dras runt.

Bild 4,5 o 6
Efter att ha dragit runt motorn 1 varv, förbi ÖD vid överlapp och sedan ånyo stannat strax efter övre dödläge i förbränningstakten med bägge ventilerna stängda, så demonterades ventilmekanism och topp så att lera samt tennkulor kunde mättas upp.
Squishen låg på ca 1.25. Ventilklarningen var rätt ok, avgas hade inte ens rört leran. Insug hade gjort avtryck i leran men hade flera mm i marginal till botten av ventilfickan, däremot så låg den radiella klarningen till ventilfickans kant på bara ca 1.2 mm. Det är för lite på så här stora ventiler, jag vill ha minst 1.7-1.8 mm.

Bild 7 o 8
Så jag ritsade på en 1 mm större radie mha ett strykmått på insugsventilfickorna på båda kolvarna samt maskerade sedan av mha silvertape och tog bort 1mm gods radiellt mha luftdriven roterande fil bestyckad med gummiexpander och smärgelrulle.
 

Bifogat

  • IMG_1305.JPG
    IMG_1305.JPG
    58.8 KB · Visningar: 168
  • IMG_1301.JPG
    IMG_1301.JPG
    67 KB · Visningar: 195
  • IMG_1300.JPG
    IMG_1300.JPG
    71.7 KB · Visningar: 200
  • IMG_1294.JPG
    IMG_1294.JPG
    54 KB · Visningar: 179
  • IMG_1291.JPG
    IMG_1291.JPG
    71.8 KB · Visningar: 168
  • IMG_1279.JPG
    IMG_1279.JPG
    110 KB · Visningar: 215
  • IMG_1277.JPG
    IMG_1277.JPG
    75.1 KB · Visningar: 171
  • IMG_1276.JPG
    IMG_1276.JPG
    78.5 KB · Visningar: 191
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter att ha ökat på radien med 1mm på insugsventilfickorna på båda kolvarna så gjorde jag nu om mätningen precis på samma sätt som beskrivet ovan fast nu på främre cylindern.

Squishen låg även har på ca 1.25mm
Som ni kan se på bilderna vart nu även den radiella klarningen bra mellan insugsventil och dess ventilficka, strax över 2 mm.

Eftersom jag tack vare min ritsning med strykmåttet vet att jag tog bort 1 mm på båda kolvarnas insugsventilfickor så behöver jag inte göra om mätningen på bakre cylindern.

Iom att jag nu gjort denna mätning beskriven i dessa tre inlägg så sparar jag tid samt 1 set topp- och ventilkåps packningar när jag (efter att motorn körts in samt bänkats med originalkammarna och de portade topparna) senare ska montera i de nya kammarna.

Jag vill nämligen inte montera de portade topparna och de nya kammarna samtidigt ty då blir det omöjligt att utvärdera vad kammarna resp portningen ger.
 

Bifogat

  • IMG_1320.JPG
    IMG_1320.JPG
    51.6 KB · Visningar: 160
  • IMG_1316.JPG
    IMG_1316.JPG
    76.8 KB · Visningar: 137
  • IMG_1314.JPG
    IMG_1314.JPG
    99.5 KB · Visningar: 151
  • IMG_1312.JPG
    IMG_1312.JPG
    114.8 KB · Visningar: 137
  • IMG_1311.JPG
    IMG_1311.JPG
    108.1 KB · Visningar: 147
  • IMG_1310.JPG
    IMG_1310.JPG
    107.1 KB · Visningar: 160
  • IMG_1308.JPG
    IMG_1308.JPG
    62.4 KB · Visningar: 157
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir alltid lika imponerad av hur överseriös du är i allt du gör!:Bugar Underbart att se och läsa:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir alltid lika imponerad av hur överseriös du är i allt du gör!:Bugar Underbart att se och läsa:tummenupp

Tack!
Fast det här är inte överseriöst egentligen. Gör man inte detta när man sätter upp en motorn med tex nya kammar och ventiler så kan det bli en väldigt expansiv gångart på motorn när man drar ur den i bänken första gången :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack!
Fast det här är inte överseriöst egentligen. Gör man inte detta när man sätter upp en motorn med tex nya kammar och ventiler så kan det bli en väldigt expansiv gångart på motorn när man drar ur den i bänken första gången :gnissla

Finns nog tyvär ganska många där ute som tycker att saker och ting ska vara "bara att montera och köra" är jag rädd...:huvet Visserligen kanske inte den typen av hemmapulare ger sig in i ett riktigt så "stort" bygge som det här (eller framförallt inte ett bygge med lika stort fokus på detaljer), men du förstår vad jag menar. Folk som knappt har hört talas om squish och dylika toleranser...
Oavsett så är det alltid skönt att se folk som gör det ordentligt:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns nog tyvär ganska många där ute som tycker att saker och ting ska vara "bara att montera och köra" är jag rädd...:huvet Visserligen kanske inte den typen av hemmapulare ger sig in i ett riktigt så "stort" bygge som det här (eller framförallt inte ett bygge med lika stort fokus på detaljer), men du förstår vad jag menar. Folk som knappt har hört talas om squish och dylika toleranser...
Oavsett så är det alltid skönt att se folk som gör det ordentligt:tummenupp

Tack. Jo kanske är det så. Jag minns ju tex hur jag själv mekade när jag var 18 tex :gnissla. Vid ett tillfälle bytte jag bla till Megacycle trimkam och Wiseco högkompkolv på en SR500, förvisso var det då en standardtrimkam till SR, men ändå: Jag kollade aldrig ventil/kolvklarning eller squish då, jag bara kollade "att allt var ok" genom att dra runt motorn sakta för hand. :glömdet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack. Jo kanske är det så. Jag minns ju tex hur jag själv mekade när jag var 18 tex :gnissla. Vid ett tillfälle bytte jag bla till Megacycle trimkam och Wiseco högkompkolv på en SR500, förvisso var det då en standardtrimkam till SR, men ändå: Jag kollade aldrig ventil/kolvklarning eller squish då, jag bara kollade "att allt var ok" genom att dra runt motorn sakta för hand. :glömdet

Hehe, om jag får spamma lite så minns jag själv hur jag renoverade min första hoj, en RD125:a:D

Köpte den som glad 12-åring som ett renoveringsobjekt där motorn inte gick runt (kostade småpengar, någon tusenlapp eller så), tog hem och började pilla.

Förra ägaren visste inte varför motorn inte gick runt, den hade bara fastnat en dag. Så jag påbörjade motordemontering. Så när jag kommit en bit in och det var dags att dra av svänghjulet så satte jag dit min lilla hylsnyckeldragare och drog för kung och fostervatten. "plopp!", kolven lossnade!:D Överlycklig över framgången satte jag raskt ihop det jag hunnit få av från motorn och... Insåg hur dyr en renovering kunde bli...:huvet

Kolven var sprucken, cylindern repig, packboxarna läckte (och det ena gaffelbenet var krökt) och det ena med det femte, och hojen blev stående i samma skick i ett par år år. Då plötsligt fick jag syn på en beggad aldrig borrad cylinder till samma hoj på blocket, komplett med avgasventil och allt. Oklanderligt skick, inga repor, aldrig borrad. Enda nackdelen var att toppen saknades, men en sån hade jag ju själv. Åkte därför iväg och köpte cylindern för en spotstyver, beställde hem en originalkolv från yamahacenter i hbg.

När jag väl fått hem allting slängde jag i kolven, kollade icke kolvringsgap eller något, monterade cylindern med samma fot- och toppackning som suttit på när jag köpte hojen (toppackningen vill jag minnas var helt ok då den var av metall, men bottenpackningen lämnade en del att önska... Var uttorkad och dessutom sönderriven på ett ställe, så jag fick "pussla ihop" kanterna så gott det gick och sedan klämma dit cylindern:D), gav fan i att kolla squish och provstartade:D :huvet

Hojen startade dock och gick bra så länge jag ägde den, men jag kom aldrig så långt som att fixa resten av småfelen som krävdes för att få den besiktigad och hade den därför som lekfordon på fältet bakom vårt hus innan jag sålde den som ett "fungerande renoveringsobjekt". Sen i efterhand, när man lärt sig lite mer om hobbymek och sådär, fick jag nästan tre hjärtattacker när jag tänkte tillbaka på det hela, men så kan det gå när man är ung och dum:D :brinnerup :banana
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
aaah härligt! skönt att läsa om lite storkubik ifrån Hong kong. Här är allt 250cc, om det nu är motor överhuvudtaget. :tummenupp:tummenupp:tummenupp av tre!
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Vackert att det fortfarande finns folk som kan skruva och har riktig kunskap innom området förbränningsmotorer, och inte bara kan klistra dekaler och trycka tröjor!

Jörgen, du och några till här på SH skulle få dela på Nobelpriset i mekanik om det fanns något sådant!

Hatten av för detta bygge.:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Myket tjusigt Jörgen!:tummenupp
Blir kul att se om det blir någon utveckling på dina redan vassa tidkort i sommar.

Mvh
Patrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
aaah härligt! skönt att läsa om lite storkubik ifrån Hong kong. Här är allt 250cc, om det nu är motor överhuvudtaget. :tummenupp:tummenupp:tummenupp av tre!

Tack!

De kanske har sjukt stor kuk från början, så att de slipper hålla på så här. :gnissla
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vackert att det fortfarande finns folk som kan skruva och har riktig kunskap innom området förbränningsmotorer, och inte bara kan klistra dekaler och trycka tröjor!

Jörgen, du och några till här på SH skulle få dela på Nobelpriset i mekanik om det fanns något sådant!

Hatten av för detta bygge.:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Tack
Men egentligen vet jag nog inte vad jag håller på med.

Men planen med topparna och kammar är iaf att höja fyllnadsgraden lite till samt även få den att hänga kvar lite längre upp i registret.
Dvs jag vill höja vridkurvan ngt samt få den att hänga i lite till, säg bibehållet vrid ca ytterligare 500 rpm längre, jag vill alltså att höja effekten utan att varva mer, jag vill fortfarande inte ställa varvstoppet högre än 7000 rpm.

Skickar med en gammal bänkning för att kanske bättre åskådliggöra vad som skulle hända om jag lyckas få vridkurvan att hänga kvar lite till. (raset efter 6300 rpm på bilden är dock pga mina gamla ventilfjädrar som gav ventilfladder där)


De de ursprungliga S&S-fjädrarna från bänkningen övan är fö bytta till NasCar-fjädrar från Comp Cams redan i våras. Ca 100 kg i sätestryck (220 lbs) :gnissla. Jag fattar inte hur stötstängerna klarar sånt, vipparmsutväxlingen är ju därtill 1.625, så det blir ju ca 160 kg på stötstängerna redan när de börjar öppna ventilerna.Motorer är fascinerande :Bugar
 

Bifogat

  • dyno 080702 nm.JPG
    dyno 080702 nm.JPG
    94.4 KB · Visningar: 222
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Myket tjusigt Jörgen!:tummenupp
Blir kul att se om det blir någon utveckling på dina redan vassa tidkort i sommar.

Mvh
Patrik

Ja jag ska försöka hinna med ngn testkörning på strippen om det blir ngt test&tune eller liknande för gathojar i Sthlmsområdet, vi får hålla ögonen öppna :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack
Men egentligen vet jag nog inte vad jag håller på med.

Men planen med topparna och kammar är iaf att höja fyllnadsgraden lite till samt även få den att hänga kvar lite längre upp i registret.
Dvs jag vill höja vridkurvan ngt samt få den att hänga i lite till, säg bibehållet vrid ca ytterligare 500 rpm längre, jag vill alltså att höja effekten utan att varva mer, jag vill fortfarande inte ställa varvstoppet högre än 7000 rpm.

Skickar med en gammal bänkning för att kanske bättre åskådliggöra vad som skulle hända om jag lyckas få vridkurvan att hänga kvar lite till. (raset efter 6300 rpm på bilden är dock pga mina gamla ventilfjädrar som gav ventilfladder där)


De de ursprungliga S&S-fjädrarna från bänkningen övan är fö bytta till NasCar-fjädrar från Comp Cams redan i våras. Ca 100 kg i sätestryck (220 lbs) :gnissla. Jag fattar inte hur stötstängerna klarar sånt, vipparmsutväxlingen är ju därtill 1.625, så det blir ju ca 160 kg på stötstängerna redan när de börjar öppna ventilerna.Motorer är fascinerande :Bugar

Låter som att du ödslar en del effekt bara på att driva ventilmekanismen.
Funderat på lång duration och lägre ventillyft?
1640twin bör ge ganska ordentligt med vrid i botten även om man bygger för högre varv.
Bara en tanke.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Ja jag ska försöka hinna med ngn testkörning på strippen om det blir ngt test&tune eller liknande för gathojar i Sthlmsområdet, vi får hålla ögonen öppna :D

Vi får ju åtminstone 4-5 tillfällen på Kjula, 2 på Malmby och förhoppningsvis någon på Tierp. Sommaren ser mer än lovande ut för att få köra mycket.:)

Mvh
Patrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter som att du ödslar en del effekt bara på att driva ventilmekanismen.
Funderat på lång duration och lägre ventillyft?
1640twin bör ge ganska ordentligt med vrid i botten även om man bygger för högre varv.
Bara en tanke.

Det här är inga svettiga kammar/sätestryck/ventilfjädrar i en pigg HD. 200 lbs i sätes"tryck" är förvisso med marginal för de RedShift 643 jag tänkte satsa på först, men den profilen fanns inte slipad till dessa storhjuliga lyftare, bara till 5-petens. Så jag har lite marginal för denna kam som lyfter ca 620. Men det är bra, då finns det marginal för tex åldersrelaterad relaxering och ev felväxling.

Fjäderkraften få man ju veven tillbaks när ventilen stänger, så det är mest friktionen. Men jag har ju rullyftare, rullvippor samt rullagrade kamaxlar.

Vi får ju åtminstone 4-5 tillfällen på Kjula, 2 på Malmby och förhoppningsvis någon på Tierp. Sommaren ser mer än lovande ut för att få köra mycket.:)

Mvh
Patrik

Toppen! Jag har själv inte börjat kolla upp datum än, känns lite kaxigt när inte hojen är ihopsatt, inkörd och mappad än. Dessutom är det dags för kontrollbesiktnning denna vår.

Malmby var ju toppen tyckte jag. Närmare och mindre knölig bana än Kjula, iaf nar vi körde 402 meter.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top