Tack. Jo kanske är det så. Jag minns ju tex hur jag själv mekade när jag var 18 tex
. Vid ett tillfälle bytte jag bla till Megacycle trimkam och Wiseco högkompkolv på en SR500, förvisso var det då en standardtrimkam till SR, men ändå: Jag kollade aldrig ventil/kolvklarning eller squish då, jag bara kollade "att allt var ok" genom att dra runt motorn sakta för hand.
Hehe, om jag får spamma lite så minns jag själv hur jag renoverade min första hoj, en RD125:a
Köpte den som glad 12-åring som ett renoveringsobjekt där motorn inte gick runt (kostade småpengar, någon tusenlapp eller så), tog hem och började pilla.
Förra ägaren visste inte varför motorn inte gick runt, den hade bara fastnat en dag. Så jag påbörjade motordemontering. Så när jag kommit en bit in och det var dags att dra av svänghjulet så satte jag dit min lilla hylsnyckeldragare och drog för kung och fostervatten. "plopp!", kolven lossnade!
Överlycklig över framgången satte jag raskt ihop det jag hunnit få av från motorn och... Insåg hur dyr en renovering kunde bli...
Kolven var sprucken, cylindern repig, packboxarna läckte (och det ena gaffelbenet var krökt) och det ena med det femte, och hojen blev stående i samma skick i ett par år år. Då plötsligt fick jag syn på en beggad aldrig borrad cylinder till samma hoj på blocket, komplett med avgasventil och allt. Oklanderligt skick, inga repor, aldrig borrad. Enda nackdelen var att toppen saknades, men en sån hade jag ju själv. Åkte därför iväg och köpte cylindern för en spotstyver, beställde hem en originalkolv från yamahacenter i hbg.
När jag väl fått hem allting slängde jag i kolven, kollade icke kolvringsgap eller något, monterade cylindern med samma fot- och toppackning som suttit på när jag köpte hojen (toppackningen vill jag minnas var helt ok då den var av metall, men bottenpackningen lämnade en del att önska... Var uttorkad och dessutom sönderriven på ett ställe, så jag fick "pussla ihop" kanterna så gott det gick och sedan klämma dit cylindern
), gav fan i att kolla squish och provstartade
Hojen startade dock och gick bra så länge jag ägde den, men jag kom aldrig så långt som att fixa resten av småfelen som krävdes för att få den besiktigad och hade den därför som lekfordon på fältet bakom vårt hus innan jag sålde den som ett "fungerande renoveringsobjekt". Sen i efterhand, när man lärt sig lite mer om hobbymek och sådär, fick jag nästan tre hjärtattacker när jag tänkte tillbaka på det hela, men så kan det gå när man är ung och dum