Men, ska du inte använda dina nya customdesignade kammar?
Hej
Eftersom jag har låtit Proservice plasta, svetsa och porta kanaler och förbränningsrum samt även bytt insugsventiler, så vill jag inte stoppa i den nya kammen från Supertwin samtidigt. Ty då ser jag inte vad som gav vad.
Så nu blir det inkörning sedan mappning i Supertwins bänk. Sedan spara ned den mappen på datorn, stoppa i supertwinkammarna, sedan fara till bänken och mappa/bänka igen.
På det viset kan jag utvärdera effekten av dels portningen dels nya kammen.
En fördel med det förfarandet är också att jag har ett bra beslutsunderlag vad som blir det bästa valet av de tre alternativ som jag ser som mest sannolika:
Portade topparna plus originalkam
Portade topparna plus supertwin-kammen
Portade topparna plus supertwins insugskammar men original avgaskammar.
Det jag är ute efter är ju att höja hela vrid-/effektkurvan. Samt få effekt-/vridkurvan att dra mer från 6000 till 7000 där jag har mitt varvstopp. Så jag kommer att välja den kombination som ger den fylligaste vridkurvan och högsta toppeffekten, i samma prioritetsordning.
Trevlig läsning som vanligt. Man kanske skulle skulle skaffa en Sportster (din är i och för sig "lite" annorlunda).
Aha, då förstår jag. Som sagt, du är fanimig seriös
Själv hade jag nog bara hystat i de nya kammarna och tittat på totalökningen...
Det är så vackert så att man blir tårögd Som att läsa en haynes-manual, fast i färg och bättre!
Du måste hata att meka.
På detta viset blir det ju bara EN montering.
Så det är viktigt att ha all dokumentation tillgänglig när man har en motor som bara består av high-performance/eftermarknadsdelar. Jag har samlat allt i en motorpärm
/J
Det finns en stor fördel med tidsskillnaden mellan Sverige och Hongkong, jag läser alltid dina inlägg först SOV lite människa
Ser mycket bra ut, ska bli riktigt spännande att se vad respektive mod gör för prestandan. Om drygt en månad måste jag komma förbi och syna lite, bara ladda bryggaren (hälla i näskaffet) och baka bullarna (värma i micron).
Precis som sig bör! Har en likadan avdelning i garaget jag med
Från det ena till det andra. Var får du tag i den "assembly lube" som du använder? Brukar köra på den där jag med (fast i tub utan S&S-logga ), men nu börjar lagret sina lite
Ja vi förenas i tidskillnaden . Jag kanske borde bo i HongKong. Kanske skulle testa HK igen, nuförtiden slipper man ju iaf titta in i andras sovrum under inflygningen
Ja det ska bli kul när du kommer hem och höra vad du tycker. Jag kan även bjucka på min specialitet från uppväxten på Spånga Motorgård, "Welders Meatballs". Man trär helt enkelt upp valfritt antal Mamma Scans på en svetstråd och brässerar med Agas 1000-munstycke. Gommen välver sig som ett kyrkvalv över dessa läckerbitar.......av hettan
Lilltuben på bilderna var en tub som levererades med cylinder- och kolvsatsen från S&S som jag montarade tidigare i vinter. Men jag har annars köpt Torcos Assembly Lube från Supertwin, han säljer Torcos oljor. Jag har även köpt Crane Cams Assembly Lube från Bikeline när jag beställt därifrån. Säkert samma produkt i alla flaskor. Men jag tycker det känns tryggt att smörja upp alla delar med denna klistriga olja när jag monterar en motor. Det gör väntan på oljetrycket lite mindre nervpåfrestande när jag driftsätter en nymonterad motor.
nuförtiden slipper man ju iaf titta in i andras sovrum under inflygningen
Jag kan svära på att jag såg rätt in i ett kök när jag landade där December -98. Hittade denna film på tuben för den som inte tror mig vad gäller Hong Kongs gamla flygplats. Sjuka grejer.
Jag landade på HK gamla flygplats säkert 10 gånger under 80 och 90-talet. Man såg rakt in i lägenheterna samt kunde närstudera de "kartongstäder" som var byggda som en extravåning på vissa hustak. Det kändes som om vingspetsarna på jumbojeten rispade husfasaderna vid inflygningen. När man väl landat och tog taxi till city fick man vara orolig för att bilen inte skulle köra över någon som byggt sitt pappkartonghus på vägrenen När det var avklarat var det bara starten kvar, rakt ut i havet från den korta banan.
2009 var jag där igen, nu helt odramatiskt med den nya flygplatsen. Inte såg jag kartonghus på vägrenen heller.
http://www.youtube.com/watch?v=pMOCAfSMnqQ
/Ingvar
Jag landade på HK gamla flygplats säkert 10 gånger under 80 och 90-talet. Man såg rakt in i lägenheterna samt kunde närstudera de "kartongstäder" som var byggda som en extravåning på vissa hustak. Det kändes som om vingspetsarna på jumbojeten rispade husfasaderna vid inflygningen. När man väl landat och tog taxi till city fick man vara orolig för att bilen inte skulle köra över någon som byggt sitt pappkartonghus på vägrenen När det var avklarat var det bara starten kvar, rakt ut i havet från den korta banan.
2009 var jag där igen, nu helt odramatiskt med den nya flygplatsen. Inte såg jag kartonghus på vägrenen heller.
http://www.youtube.com/watch?v=pMOCAfSMnqQ
/Ingvar
Ikväll kunde jag inte låta bli att provstarta motorn i väntan på hjulen och nya tändningslåset. Kollade oljefilterhusets backventiler samt överströmningsventill innan, backventilen funkade bra och överströmmaren öppnar på 30 Psi, precis som det ska vara enligt boken. Skönt att veta.
Motorn small igång direkt. Jag gjorde några heatcycles för att limma packningar etc. Körde utan ventilkåpor för att se att oljan kom upp till vipporna. Det gjorde den tillslut. Allt verkade fungera som det skulle och inga läckor. Båda burkarna vart varma lika fort, fullt oljetryck (30Psi) och inget skrammel.
Jag ska få mina hjul nästa vecka, ekringen är klar, men Wheeler Dealer var tvungen att beställa hem de udda däckdimensoner jag ville ha, framdäcket hade han dock hemma . Därav får jag hjulen först nästa vecka, balanserade och med nya slangar och däck.
Tog en bild efter uppstarten som jag glömde lägga in. Drevkåpan är inte monterad eftersom jag vill in där när jag lägger på kedjan när jag återfått hjulen. Dessa ska komma nästa vecka. Hoppas att jag kan få tändningslåset innan dess så att jag kan utnyttja tiden. Ty för närvarande är det inte mycket att göra på hojen.
View attachment 302125
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |