Byggtråd: "Jörgens Sportster"

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Trevlig läsning som vanligt. :tummenupp Man kanske skulle skulle skaffa en Sportster (din är i och för sig "lite" annorlunda).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men, ska du inte använda dina nya customdesignade kammar?:va

Hej
Eftersom jag har låtit Proservice plasta, svetsa och porta kanaler och förbränningsrum samt även bytt insugsventiler, så vill jag inte stoppa i den nya kammen från Supertwin samtidigt. Ty då ser jag inte vad som gav vad.

Så nu blir det inkörning sedan mappning i Supertwins bänk. Sedan spara ned den mappen på datorn, stoppa i supertwinkammarna, sedan fara till bänken och mappa/bänka igen.

På det viset kan jag utvärdera effekten av dels portningen dels nya kammen.

En fördel med det förfarandet är också att jag har ett bra beslutsunderlag vad som blir det bästa valet av de tre alternativ som jag ser som mest sannolika:
Portade topparna plus originalkam
Portade topparna plus supertwin-kammen
Portade topparna plus supertwins insugskammar men original avgaskammar.

Det jag är ute efter är ju att höja hela vrid-/effektkurvan. Samt få effekt-/vridkurvan att dra mer från 6000 till 7000 där jag har mitt varvstopp. Så jag kommer att välja den kombination som ger den fylligaste vridkurvan och högsta toppeffekten, i samma prioritetsordning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej
Eftersom jag har låtit Proservice plasta, svetsa och porta kanaler och förbränningsrum samt även bytt insugsventiler, så vill jag inte stoppa i den nya kammen från Supertwin samtidigt. Ty då ser jag inte vad som gav vad.

Så nu blir det inkörning sedan mappning i Supertwins bänk. Sedan spara ned den mappen på datorn, stoppa i supertwinkammarna, sedan fara till bänken och mappa/bänka igen.

På det viset kan jag utvärdera effekten av dels portningen dels nya kammen.

En fördel med det förfarandet är också att jag har ett bra beslutsunderlag vad som blir det bästa valet av de tre alternativ som jag ser som mest sannolika:
Portade topparna plus originalkam
Portade topparna plus supertwin-kammen
Portade topparna plus supertwins insugskammar men original avgaskammar.

Det jag är ute efter är ju att höja hela vrid-/effektkurvan. Samt få effekt-/vridkurvan att dra mer från 6000 till 7000 där jag har mitt varvstopp. Så jag kommer att välja den kombination som ger den fylligaste vridkurvan och högsta toppeffekten, i samma prioritetsordning.

Aha, då förstår jag. Som sagt, du är fanimig seriös:D
Själv hade jag nog bara hystat i de nya kammarna och tittat på totalökningen...:gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Trevlig läsning som vanligt. :tummenupp Man kanske skulle skulle skaffa en Sportster (din är i och för sig "lite" annorlunda).

Tack! Do it! Men tänk på att det är en rätt ålderdomlig konstruktion, men det är ju det roliga tycker jag.

Aha, då förstår jag. Som sagt, du är fanimig seriös:D
Själv hade jag nog bara hystat i de nya kammarna och tittat på totalökningen...:gnissla

Det hade nog jag också gjort när jag var i din ålder :D Jag hade lite svårare att tygla ivern då.


En uppdatering, har byggt ihop motorn i pedanttempo sedan i söndags.
Började med att montera det nya oljepumpsdrevet, det är det snedskurna drevet längst in på axeln. Ytterst sitter det sk pinion gear vilket driver kammarna. Momentdras med loctite och slutligen en vikbricka. Lossnar denna mutter stannar kammarna.....
IMG_1391.JPG

IMG_1395.JPG

Därefter kunde jag montera och tima kammarna. Assembly lube på alla kammar, hjul samt kammarnas nållager.
IMG_1397.JPG

IMG_1399.JPG

Sedan lade jag upp lyftarhusen på arbetsbordet och tvättade lyftare och hus i fotogen, renblåste samt monterade rullyftarna i lyftarhusen med assemblu lube. Bytte även till nya o-ringar på lyftarhusen.
IMG_1404.JPG

Sedan monterades lyftarhusen med lyftare i registerhuset och momentdrogs.
IMG_1407.JPG

Sedan monterade jag nya undre ventilkåpspackningar och sedan monterades de undre ventilkåporna
IMG_1409.JPG

Därefter fortsatte jag med att fotogentvätta och renblåsa stötsstångsrör, rullvipporna plus stötstänger. Lika bra att blåsa och kolla alla oljekanaler när det ändå är isär. Vipporna återmonterades sedan på sina axlar insmorda i assembly lube. Passade även på att byta till nya o-ringar i stötstångsrören.
IMG_1410.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...sedan monterades stötstångsrören och båda ändarna på stötstängerna smordes och stoppades ned i rören uppifrån. Viktigt att samma stång hamnar på samma plats, så allt har naturligtvis varit märkt under tiden motorn varit isär.
IMG_1412.JPG

IMG_1413.JPG

Sedan ställdes motorn så att resp topp hade båda ventilerna stängda varefter de smorda vipparmgallerierna kunde monteras och momentdras
IMG_1416.JPG

Sedan ställdes ventilspelet. Detta tar en del tid eftersom det är 20 minuters bleed-down tid på varje lyftare.
IMG_1417.JPG

Så i måndagskväll såg motorn ut så här när kvällen seans var till ända.
IMG_1420.JPG

IMG_1424.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är så vackert så att man blir tårögd:Bugar Som att läsa en haynes-manual, fast i färg och bättre!:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är så vackert så att man blir tårögd:Bugar Som att läsa en haynes-manual, fast i färg och bättre!:D

Tack. Just manualer och installationsanvisninger är ett ämne i sig när man har en motor som består av delar från olika tillverkare. När jag tex installerade mina Andrews-slipade kammar så läser jag följdaktligen både HD:s, S&S:s samt Andrews rekommendationer för axial-shimsning, koll av kuggspel osv. Sedan noterar jag ev avvikelser och väljer sedan den metod, mått osv som verkar mest adekvat beroende på vad det är för en detalj.

Monterar jag tex en topp från Edelbrock på en S&S-motor, ja då väljer jag förstås topplocktillverkarens åtdragningsschema, men om topplocktillverkarens angivna åtdragningsmoment (hypotetiskt) överstiger vad S&S anger för sina toppar, ja då väljer jag förstås S&S åtdragningsmoment. Eftersom det är S&S som står för dragstängernas infästning i cylinderfoten samt vilken kraft som S&S-cylindrarna är stressborrad och designad för, osv.

Så det är viktigt att ha all dokumentation tillgänglig när man har en motor som bara består av high-performance/eftermarknadsdelar. Jag har samlat allt i en motorpärm, ett kapitel för sprutet från PFI, ett kapitel för växellådan från Baker, ett kapitel för kopplingen från Bandit, ett kapitel för oljepumpen från Proflow, ett kapitel med alla S&S-bulletiner osv. Sedan har jag förstås HD.s böcker plus egna noteringer. Tex hur mycket toppar har planats, senaste squishmått, flödeskurvor, bänkresultat, förbränningsrumsvolymer, resultat från tidigare kompressions- och leakdowntest med datum och mätarställning osv.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du måste hata att meka.
På detta viset blir det ju bara EN montering.

Precis så är det faktiskt, jag hatar att behöva göra om saker. I synnerhet när det är en skitsak som tex ngn liten o-ring som svettas olja från ett stötstångsrör på en motor som i övrigt går helt perfekt. Så mycket jobb för mig samt straff för motorn att bli delvis demonterad bara för att byta en sån skitsak.... som man ändå borde bytt från början. Jag blir sjukt sur på mig själv när jag missat sådant.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igårkväll så fortsatte jag med att montera triggerhjul, sensorplattan inne i tändkåpan samt sist på med locket med den graverade jokern. Sedan monterade jag insuget med spjällhuset, slangarna från bränslepumpen samt ventilationsslangarnas banjoanslutningar på topparna.
IMG_1425.JPG
IMG_1433.JPG

Sedan monterade jag det övre motorfästet som förbinder topparna och förankrar dem i övre ramröret, monterade även den främre motorfästet vilket fäster främre toppen i de två främre ramrören. Loctite och momentnyckel
IMG_1442.JPG

Sedan fyllde jag oljetanken med mineralolja för inkörningen.
IMG_1439.JPG

Sedan bytte jag även till ny olja i primär/växellåda samt passade då även på att justera transkedjespelet. Ska ligga mellan 9-12 mm med kall motor.
IMG_1447.JPG

Sist avslutade jag med att koppla in batteriet och körde upp oljetrycket med startmotorn och urtagna tändstift. Jag körde tills det började komma olja i retur till tanken vilket man kan se om man lyser in i tanken. Då vet jag att hela systemet är fullt.

Nu väntar jag bara på mina hjul samt det nya tändningslåset, därefter kan kan jag sätta ihop resten av hojen :hojharley
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
:Bugar Det finns en stor fördel med tidsskillnaden mellan Sverige och Hongkong, jag läser alltid dina inlägg först :D SOV lite människa :tungan

Ser mycket bra ut, ska bli riktigt spännande att se vad respektive mod gör för prestandan. Om drygt en månad måste jag komma förbi och syna lite, bara ladda bryggaren (hälla i näskaffet) och baka bullarna (värma i micron).
:Bugar
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Så det är viktigt att ha all dokumentation tillgänglig när man har en motor som bara består av high-performance/eftermarknadsdelar. Jag har samlat allt i en motorpärm

/J

Precis som sig bör! Har en likadan avdelning i garaget jag med :D


Från det ena till det andra. Var får du tag i den "assembly lube" som du använder? Brukar köra på den där jag med (fast i tub utan S&S-logga :gnissla), men nu börjar lagret sina lite :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:Bugar Det finns en stor fördel med tidsskillnaden mellan Sverige och Hongkong, jag läser alltid dina inlägg först :D SOV lite människa :tungan

Ser mycket bra ut, ska bli riktigt spännande att se vad respektive mod gör för prestandan. Om drygt en månad måste jag komma förbi och syna lite, bara ladda bryggaren (hälla i näskaffet) och baka bullarna (värma i micron).
:Bugar

Ja vi förenas i tidskillnaden :gnissla. Jag kanske borde bo i HongKong. Kanske skulle testa HK igen, nuförtiden slipper man ju iaf titta in i andras sovrum under inflygningen :skrämd
Jag kan svära på att jag såg rätt in i ett kök när jag landade där December -98. Hittade denna film på tuben för den som inte tror mig vad gäller Hong Kongs gamla flygplats. Sjuka grejer.
[YOUTUBE-ID]UyU9OLqQ8XA[/YOUTUBE-ID]

Ja det ska bli kul när du kommer hem och höra vad du tycker. Jag kan även bjucka på min specialitet från uppväxten på Spånga Motorgård, "Welders Meatballs". Man trär helt enkelt upp valfritt antal Mamma Scans på en svetstråd och brässerar med Agas 1000-munstycke. Gommen välver sig som ett kyrkvalv över dessa läckerbitar.......av hettan:brinnerup

Precis som sig bör! Har en likadan avdelning i garaget jag med :D


Från det ena till det andra. Var får du tag i den "assembly lube" som du använder? Brukar köra på den där jag med (fast i tub utan S&S-logga :gnissla), men nu börjar lagret sina lite :va

Lilltuben på bilderna var en tub som levererades med cylinder- och kolvsatsen från S&S som jag monterade tidigare i vinter. Men jag har annars köpt Torcos Assembly Lube från Supertwin, han säljer Torcos oljor. Jag har även köpt Crane Cams Assembly Lube från Bikeline när jag beställt därifrån. Säkert samma produkt i alla flaskor. Men jag tycker det känns tryggt att smörja upp alla delar med denna klistriga olja när jag monterar en motor. Det gör väntan på oljetrycket lite mindre nervpåfrestande när jag driftsätter en nymonterad motor.
 
Last edited:

peppureikä

Guest
Ja vi förenas i tidskillnaden :gnissla. Jag kanske borde bo i HongKong. Kanske skulle testa HK igen, nuförtiden slipper man ju iaf titta in i andras sovrum under inflygningen :skrämd

Ja det ska bli kul när du kommer hem och höra vad du tycker. Jag kan även bjucka på min specialitet från uppväxten på Spånga Motorgård, "Welders Meatballs". Man trär helt enkelt upp valfritt antal Mamma Scans på en svetstråd och brässerar med Agas 1000-munstycke. Gommen välver sig som ett kyrkvalv över dessa läckerbitar.......av hettan:brinnerup



Lilltuben på bilderna var en tub som levererades med cylinder- och kolvsatsen från S&S som jag montarade tidigare i vinter. Men jag har annars köpt Torcos Assembly Lube från Supertwin, han säljer Torcos oljor. Jag har även köpt Crane Cams Assembly Lube från Bikeline när jag beställt därifrån. Säkert samma produkt i alla flaskor. Men jag tycker det känns tryggt att smörja upp alla delar med denna klistriga olja när jag monterar en motor. Det gör väntan på oljetrycket lite mindre nervpåfrestande när jag driftsätter en nymonterad motor.

Enda MAN i sh är Jörgen!!!!
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
nuförtiden slipper man ju iaf titta in i andras sovrum under inflygningen :skrämd
Jag kan svära på att jag såg rätt in i ett kök när jag landade där December -98. Hittade denna film på tuben för den som inte tror mig vad gäller Hong Kongs gamla flygplats. Sjuka grejer.

Jag landade på HK gamla flygplats säkert 10 gånger under 80 och 90-talet. Man såg rakt in i lägenheterna samt kunde närstudera de "kartongstäder" som var byggda som en extravåning på vissa hustak. Det kändes som om vingspetsarna på jumbojeten rispade husfasaderna vid inflygningen. När man väl landat och tog taxi till city fick man vara orolig för att bilen inte skulle köra över någon som byggt sitt pappkartonghus på vägrenen:gnissla När det var avklarat var det bara starten kvar, rakt ut i havet från den korta banan.
2009 var jag där igen, nu helt odramatiskt med den nya flygplatsen. Inte såg jag kartonghus på vägrenen heller.

http://www.youtube.com/watch?v=pMOCAfSMnqQ

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll kunde jag inte låta bli att provstarta motorn i väntan på hjulen och nya tändningslåset. Kollade oljefilterhusets backventiler samt överströmningsventill innan, backventilen funkade bra och överströmmaren öppnar på 30 Psi, precis som det ska vara enligt boken. Skönt att veta.
Motorn small igång direkt. Jag gjorde några heatcycles för att limma packningar etc. Körde utan ventilkåpor för att se att oljan kom upp till vipporna. Det gjorde den tillslut. Allt verkade fungera som det skulle och inga läckor. Båda burkarna vart varma lika fort, fullt oljetryck (30Psi) och inget skrammel.

Jag ska få mina hjul nästa vecka, ekringen är klar, men Wheeler Dealer var tvungen att beställa hem de udda däckdimensoner jag ville ha, framdäcket hade han dock hemma :Bugar. Därav får jag hjulen först nästa vecka, balanserade och med nya slangar och däck.


Jag landade på HK gamla flygplats säkert 10 gånger under 80 och 90-talet. Man såg rakt in i lägenheterna samt kunde närstudera de "kartongstäder" som var byggda som en extravåning på vissa hustak. Det kändes som om vingspetsarna på jumbojeten rispade husfasaderna vid inflygningen. När man väl landat och tog taxi till city fick man vara orolig för att bilen inte skulle köra över någon som byggt sitt pappkartonghus på vägrenen:gnissla När det var avklarat var det bara starten kvar, rakt ut i havet från den korta banan.
2009 var jag där igen, nu helt odramatiskt med den nya flygplatsen. Inte såg jag kartonghus på vägrenen heller.

http://www.youtube.com/watch?v=pMOCAfSMnqQ

/Ingvar


Ja då vet jag att det inte var en mardröm :D Trodde ett tag att gasturbinerna skulle dra i sig ett tvättsträck eller nått :gnissla
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jag landade på HK gamla flygplats säkert 10 gånger under 80 och 90-talet. Man såg rakt in i lägenheterna samt kunde närstudera de "kartongstäder" som var byggda som en extravåning på vissa hustak. Det kändes som om vingspetsarna på jumbojeten rispade husfasaderna vid inflygningen. När man väl landat och tog taxi till city fick man vara orolig för att bilen inte skulle köra över någon som byggt sitt pappkartonghus på vägrenen:gnissla När det var avklarat var det bara starten kvar, rakt ut i havet från den korta banan.
2009 var jag där igen, nu helt odramatiskt med den nya flygplatsen. Inte såg jag kartonghus på vägrenen heller.

http://www.youtube.com/watch?v=pMOCAfSMnqQ

/Ingvar

Ja jävlar vad det blåser där...hittade en annan snutt men hela inflygningen:

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OtnL4KYVtDE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OtnL4KYVtDE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll kunde jag inte låta bli att provstarta motorn i väntan på hjulen och nya tändningslåset. Kollade oljefilterhusets backventiler samt överströmningsventill innan, backventilen funkade bra och överströmmaren öppnar på 30 Psi, precis som det ska vara enligt boken. Skönt att veta.
Motorn small igång direkt. Jag gjorde några heatcycles för att limma packningar etc. Körde utan ventilkåpor för att se att oljan kom upp till vipporna. Det gjorde den tillslut. Allt verkade fungera som det skulle och inga läckor. Båda burkarna vart varma lika fort, fullt oljetryck (30Psi) och inget skrammel.

Jag ska få mina hjul nästa vecka, ekringen är klar, men Wheeler Dealer var tvungen att beställa hem de udda däckdimensoner jag ville ha, framdäcket hade han dock hemma :Bugar. Därav får jag hjulen först nästa vecka, balanserade och med nya slangar och däck.

Tog en bild efter uppstarten som jag glömde lägga in. Drevkåpan är inte monterad eftersom jag vill in där när jag lägger på kedjan när jag återfått hjulen. Dessa ska komma nästa vecka. Hoppas att jag kan få tändningslåset innan dess så att jag kan utnyttja tiden. Ty för närvarande är det inte mycket att göra på hojen.

IMG_1453.JPG
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Tog en bild efter uppstarten som jag glömde lägga in. Drevkåpan är inte monterad eftersom jag vill in där när jag lägger på kedjan när jag återfått hjulen. Dessa ska komma nästa vecka. Hoppas att jag kan få tändningslåset innan dess så att jag kan utnyttja tiden. Ty för närvarande är det inte mycket att göra på hojen.

View attachment 302125

Ser bra ut Jörgen, tänker du ha hojen klar när säsongen börjar i år?:)

Det har väl varit sisådär med det ett par år....:rolleyes:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top