Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blev skitbra! Men jag tycker att framskärmen och däckmönstret förtar flat-track stuket lite. Men å andra sidan, så körs den ju inte som en flat-track hoj, så valet är nog helrätt.

Tack!
Håller med om att flattrackers/streettrackers av hävd inte ska ha framstänka. Så jag provade att köra med grovmönstrade offroaddäck och utan den tunga originalframstänkan i två år. Syns bla här, när vi bänkade med förgasarversionen. Lite halt i starten också

[YOUTUBE-ID]H5wf8iqKAJs[/YOUTUBE-ID]


Men det var för jobbigt med allt sprut från framhjulet för att vara behagligt i längden, mycket småpartiklar i ögonen när man kör med öppen visir tex.

Så då valde jag att bygga dit denna lätta glasfiberskärm som beskrevs i byggtråden tidigare http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3293665&postcount=1019. På asfalt gick dessutom hojen som en packad snok med offroaddäcken. Men visst var det nice med offroaddäck på grusväg, gatdäck är inte kul på grus. Men det känns för jobbigt att åka tex Rörken och bankörninger och inte ha de bästa gatdäcken. Nu när hojen blivit starkare har det dessutom blivit halt i starten om det inte är bra gummi.

Jäkligt snygga fälgar. Väldigt fint arbete med ekringen av Sigge också. :tummenupp

Tack! Ja jag säger samma sak, snyggt hantverk kan jag titta länge på.
Kan rapportera att Morad verkad hålla samma höga klass på dessa fälgar sedan de köpte Akront. Enda skillnaden jämfört med de gamla fälgarna är att det står Morad isf Akront.

Läst igenom tråden och är egentligen ingen fan av HD men det slutade med att man satt på blocket och spanade lite :D

Snygg hoj! :tummenupp

Tack! Ja Sportster 1200 XLH 91-03 är nice att bygga på. Lite som en Triumph eller Norton i proportioner och geometri, fast med V-twin och större motor.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack! Ja jag säger samma sak, snyggt hantverk kan jag titta länge på.
Kan rapportera att Morad verkad hålla samma höga klass på dessa fälgar sedan de köpte Akront. Enda skillnaden jämfört med de gamla fälgarna är att det står Morad isf Akront.

Samma här. :)

Vad kostade fälgbanorna? Vill minnas att du återanvände naven du hade så det borde väl inte ha varit tokdyrt, om inte ekringen kostade skjortan dvs?

Hursomhelst: mycket trevligt! Skulle inte ha något emot att bygga en liten bus-café eller flattracker med sånna där fälgar i framtiden. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma här. :)

Vad kostade fälgbanorna? Vill minnas att du återanvände naven du hade så det borde väl inte ha varit tokdyrt, om inte ekringen kostade skjortan dvs?

Hursomhelst: mycket trevligt! Skulle inte ha något emot att bygga en liten bus-café eller flattracker med sånna där fälgar i framtiden. :tummenupp

Fälgbanan (Morad TC) gick på strax över 1700:- direkt från Central Wheel i Birmingham http://www.central-wheel.co.uk/. Rostfri ekersats ca 1300:- Bakdäck ca 1700:- framdäck ca 1400:- Sedan nya innerslangar, fälgband. demont/mont av fram och bakdäck, balansering, borrning av fälg, av- och påekring, hämtning och leverans till vårt garage. Tot 8100:-
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Very, very snyggt asså. Den där hojen går från klarhet till klarhet. Du skulle kunna börja fila på nummerplåtar, om du nu är intresserad av den typen av dekorationer. Gary Scott, här på bild från Indy Mile 1975, har en böjd plåt med hål i som ser sådär härligt rå ut. Dessutom har hans cykel en ovanligt snyggt dekorerad tank i all sin enkelhet. Din tank är förstås ett skönt understatement med tanke på vad som ruvar under den.
 

Bifogat

  • maywin.jpg
    maywin.jpg
    107.2 KB · Visningar: 198

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fälgbanan (Morad TC) gick på strax över 1700:- direkt från Central Wheel i Birmingham http://www.central-wheel.co.uk/. Rostfri ekersats ca 1300:- Bakdäck ca 1700:- framdäck ca 1400:- Sedan nya innerslangar, fälgband. demont/mont av fram och bakdäck, balansering, borrning av fälg, av- och påekring, hämtning och leverans till vårt garage. Tot 8100:-

Det där tål att läggas på minne för framtida projekt. Inte alls ett dumt pris. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Very, very snyggt asså. Den där hojen går från klarhet till klarhet. Du skulle kunna börja fila på nummerplåtar, om du nu är intresserad av den typen av dekorationer. Gary Scott, här på bild från Indy Mile 1975, har en böjd plåt med hål i som ser sådär härligt rå ut. Dessutom har hans cykel en ovanligt snyggt dekorerad tank i all sin enkelhet. Din tank är förstås ett skönt understatement med tanke på vad som ruvar under den.

Jo jag har flummat på nummerplåtar av och till, tex en sån här glasfiberkåpa från Phil Little som täcker batteriet och täcker den gamla tändkåpan på vänstersidan.

http://www.phillittleracing.com/SXR.html

Sedan en konventionell nummerplåt på högersidan, som jag välver över megafonerna som på din bild.

Men fram blir det jäkligare, så svårt att få till ett snygg diskret lyse ihop med en nummerplåt fram. Det ser direkt för modernt ut med spottar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igår passade jag även på att byta bromsvätska samt kopplingsvätska, bromsvätskan är snart 2 år.

För att slippa luft i systemet brukar jag först suga upp den gamla bromsvätskan som finns i behållaren och sedan fylla på med nya vätska.
IMG_1504.JPG
IMG_1505.JPG
IMG_1500.JPG
IMG_1502.JPG

Sedan luftar jag båda sidor av dubbelkolvsoken mha Biltemas magnetbehållare för att slippa dräll.
IMG_1507.JPG

Sedan justerade jag kedjespänningen och linade upp bakhjulet. brukar dra hjulen med momentnycket eftersom HD har koniska shimsade lager, 88 Nm. Sedan smorde jag kedjan som jag passade på att fotogentvätta och blåsa när jag väntade på hjulen.
IMG_1508.JPG
IMG_1511.JPG

Skitsnygga fälgar:Bugar :tummenupp

Tack!

Lite BDSM-associationer har väl aldrig skadat?:hihi

Freudianskt? :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Igår passade jag även på att byta bromsvätska samt kopplingsvätska, bromsvätskan är snart 2 år.

För att slippa luft i systemet brukar jag först suga upp den gamla bromsvätskan som finns i behållaren och sedan fylla på med nya vätska.
View attachment 303727
View attachment 303728
View attachment 303729
View attachment 303730

Sedan luftar jag båda sidor av dubbelkolvsoken mha Biltemas magnetbehållare för att slippa dräll.
View attachment 303731

Sedan justerade jag kedjespänningen och linade upp bakhjulet. brukar dra hjulen med momentnycket eftersom HD har koniska shimsade lager, 88 Nm. Sedan smorde jag kedjan som jag passade på att fotogentvätta och blåsa när jag väntade på hjulen.
View attachment 303732
View attachment 303733



Tack!



Freudianskt? :gnissla

Proper job!:tummenupp

Vem vet?:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När detta var klart så passade jag igår även på att montera avgassystemet på riktigt.

Brukar lägga silikon i slipjointsen för att förhindra läckage och nötningskorrosion när det är rostfritt.
IMG_1512.JPG
IMG_1514.JPG

Först efter krökarna riktats upp och megafonerna monterats med några fjädrar och hängts upp i det bakre fästet brukar jag dra åt krökarna mot topparna, så att det bli så spänningsfritt tillstånd som möjligt i systemet. Kopparfett på pinnbultarna förstås.
IMG_1520.JPG

Efter att jag hängt på resten av fjädrarna på slipjointsen (Med Biltemas avgasfjäderverktyg) samt dragit åt megafonernas bakre fäste såg hojen äntligen ut så här igen.
IMG_1522.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Återigen, tjusigt!:tuttar

Tack!



Ja att vara omsorgsfull och dessutom ha vårdnaden om en vass Harley fodrar nog en maso-gen :tuttar

Så är det nog:D Det är ju dock helt rätt av dig att vara så noggrann och pedantisk som du faktiskt är, på så sätt slipper du göra om och göra rätt skiten vilket minimerar eländet:D Å andra sidan så är väl minimerat HD-elände större än maximerat annat elände:gnissla :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Återigen, tjusigt!:tuttar



Så är det nog:D Det är ju dock helt rätt av dig att vara så noggrann och pedantisk som du faktiskt är, på så sätt slipper du göra om och göra rätt skiten vilket minimerar eländet:D Å andra sidan så är väl minimerat HD-elände större än maximerat annat elände:gnissla :D


Tack igen! Ja kolvmotorer kan vara så sjukt vackra och förtrollande meditativa att ägna sig åt. Jag tror inte jag skulle kunna överleva dom.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack igen! Ja kolvmotorer kan vara så sjukt vackra och förtrollande meditativa att ägna sig åt. Jag tror inte jag skulle kunna överleva dom.

Håller med, fast ibland blir man fanimig trött... Brukar alltid ge mig ut i verkstaden glad i hågen, spendera några timmar svärandes, skrikandes "jag hatar att meka!" och spottandes grova ord över allt som jävlas och sen avsluta med att ta ett steg tillbaka, bekrunda underverket, säga: "fan vad bra det blev" (om det nu blivit det) och gå in igen och tycka att det är ganska kul att meka:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I fredags kom äntligen den saknade kåpan till nya tändlåset.
IMG_1523.JPG

Så här har jag tänkt att det nya tändlåset ska sitta, till vänster om styrhuvudet, fastskruvat i den bygel som håller tändspolen och hänger i skruven till främre tankfästet. Mellan topparna syns här det befintliga tändlåset (på övre motorfästet), som sitter farligt nära mitt vänsterknä och har lett till ofrivilligt avslagen motor (torskade bla ett rejs på strippen i Norrtälje pga det :gnissla)
IMG_1528.JPG

Här har jag skruvat loss den nuvarande bygeln till tändlåset. Bygel ska inte vara i två delar, den lilla svarta biten är fästet för tändspolen. Den vibrerade av för två år sedan, så sedan dess har tändspolen hängt i två buntband genom tändspolens skruvhål istället. Men nu kan jag ju fixa det också. Bygeln ligger på en 2mm:s rostfri plåt som jag ska göra den nya bygeln av, denna bygel ska alltså få ett integrerat fäste för tändlåset
IMG_1532.JPG

Här har jag gjort en liten mall av en pappersremsa som jag testat på hojen. Sedan har jag fört över måtten på plåten med en rits körnare och spritpenna.
IMG_1537.JPG

Efter en del borrande, sågande och filande så hade jag fått ut ämnet från plåten.
IMG_1539.JPG

Sedan bockat till bygeln.
IMG_1548.JPG

Här har jag mockat upp det på hojen för att kolla alla mått. På denna bild från högersidan ser man hur tändspolen ska hänga, fast jag har ännu inte borrat de två hålen för tändspolen.
IMG_1543.JPG

Här syns bygeln från vänstersidan med nya tändlåsets kåpa inpassad. Alla mått verkar stämma. Nästa steg är att tig-svetsa dit ett lock på bygelns U för tändlåset. Så att jag kan skruva fast tändlåskåpan med en skruv. Men det får bli nästa gång jag är i garaget.
IMG_1545.JPG
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gött mos, eller hur man nu säger:tummenupp :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Imponerande arbete du gör med din Harley Jörgen:tummenupp Lite mer än ett par miniblinkers och fälgstripes:D

Tack! Fast jag har miniblinkers! :gnissla Kellermans diodblinkers. Svarta bak och silvereloxerade fram för att smälta in.

Gött mos, eller hur man nu säger:tummenupp :D

Tack! Ja nu börjar det närma sig!

Uppdatering.
Har jobbat i garaget lite de senaste två kvällarna.
Ikväll gick det inte så fort, har tänkt på stackars P-A (DrBike) sedan igår. Men jag tycker det är skönt att jobba med händerna när jag bearbetar tankar, lite meditativt. P-A hälsade på här i garaget en kväll i höstas med sin Honda. Vi hjälptes då åt att hona mina gamla cylindrar inför kolvringsbyte och snacka lite.

Här har jag tig-svetsat dit ett bakstycke på den rostfria bygeln från förra inlägget, slipat, polerat och sedan provmonterat tändlåsets kåpa.
IMG_1551.JPG

Här har jag trätt på en bit silikonimpregnerad glasfiberstrumpa som kabelhöljet, tycker det är snyggaste och slitstarkaste kabelhöljet på hojar. Sedan trätt tillbaks kabelhöljet och fixerat det med ett buntband, så att jag kommit åt att löda ihop kablarna med de gamla tändlåskablarna. Sedan svart krympslang över lödningarna. Det gamla tändlåset som satt på övre motorfästet är nu även bortmonterat. Startmotorknappen under fästet satte jag istället fast med en 3/8" kulrig insex i polerat rostfritt isf skruven från gamla tändlåset.
IMG_1554.JPG

Här har jag släppt fram kabelhöljet samt klammat upp kablaget så att det är klart att montera tanken.
IMG_1556.JPG

Så här vart det med tanken monterad.
IMG_1559.JPG
IMG_1563.JPG


Sedan monterade jag även kutsen. Tvättade alla lackade delar från vinterdamm samt la på ett lager vax på all lack samt på all polerad alu. Bra att ha lite skydd inför säsongen. Den handsydda sadeln fick en insmörjning med Turtles-vinylvårdmedel. Tog ned hojen från lyften för första gången sedan i höstas.

Hojen klar för provtur och inkörning. Här kan ni även se hur hojen blev med den nya framfälgen (18" X 2½" isf 19" X 2.15")
Ute är gatorna vintergeggiga och blöta här i Stockholm. Så jag får vänta till det blir torra vägar innan det blir provtur. gungade lite på fjädringen för första gången med den kumins-kittade gaffeln, de nya fjädrarna käns styvare helt klart

IMG_1571.JPG
IMG_1575.JPG
IMG_1576.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Två bilder till.

Isf mina vanliga slutrör sitter det här täta end-caps och bara tre supertrapp-brickor. Det är bara tillfälligt, för att inte hojen skulle bullra så mycket när jag provstartade den nyihopsatta motorn i garaget för 2 veckor sedan. Bostäder ovanför
 

Bifogat

  • IMG_1572.JPG
    IMG_1572.JPG
    114.5 KB · Visningar: 153
  • IMG_1575.JPG
    IMG_1575.JPG
    102.1 KB · Visningar: 124
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Lika flitig som alltid vintertid, ser jag.:tummenupp

Tog mig en bra stund att komma på vad du ändrat på hojen, den var sig inte lik med framskärm.:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top