Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I år kan man lugnt påstå att du hängde på låset sas:tummenupp Hoppas den fungerar fint hela sommaren nu så vi får en chans att rejsa lite. Själv lyfte jag motorn i ramen i går kväll och längtar efter "Att sitta och mysa och iaktta maskineriet".

/Ingvar

Ja i år är jag tidigt ute, för att ha längre tid på mig om ngt inte verkar bra. Det är främst ringarnas täthet i nya cylindrarna samt det nya in-situ-brotschade bakre kolvbultslagret jag ska hålla ögonen på.

Ja det vore kul om det vart ngn stripkörning för gatcyklar här i Sthlm i sommar. Kjula eller Malmby tex. Malmby var fint, slätare plus att vi fick köra 402 hela tiden. På Kjula vart det ju av säkerhetsskäl kortat till 201m tidigt på förmiddagen båda gångerna jag var där.

201 är förvisso roligare att köra med min hoj, men jag vill komma ned på 10:eek:r på 402, det vore kul.

Skön känsla att lyfta in motorn i ramen! Grattis!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jo provturen gick bra. Släppte iväg bilen lite i starten sedan dundrade vi förbi. 4.5 mil körde jag ikväll enligt mätaren. Höll mig på de belysta ganska kvällstomma torra större vägarna i västerort. Tog det jäkligt lugnt i rondeller och över huvud taget, 0 grader.

Stannade till på Shell i Vällingby (första bilden) och kollade att allt var ok samt fyllde tanken med 2010 års bensin. Sedan vart det en sväng genom city, sedan Klarstrandsleden ut till Solna och tillbaks tills stan.

Tillbaks i garaget utnyttjade jag tillfället att ta ett första kompprov med den nya cylindrarna och varm motor.
Mest som referens, hojen är ju inte inkörd än
12.4 på bakre och 13.2 på främre. Lite olja på kolvtoppen på bakre burken. Allt verkar okej på hojen.

Höjde hela bränslemappen 2% med ratten på ECU:n innan jag for ut på provkörningen, för att kompensera för portningen samt den kalla uteluften. Jag har ju ett N-Alfa-sprut. Dvs det har ingen aning om bränsletemp, lufttemp, insugsluftryck, motortemp, vem som har namnsdag osv. Det enda den vet är kamaxelläge, motorvarvtal och trottelposition.

Efter inkörning så ska ju förstås hojen mappas mot de portade topparna och sedan ska nya kammen i och en förnyad mappning. Om dessa nya cylindrar/kolvar blir täta dvs, annars blir det att specialbeställa gjutjärnscylindrar från Axtell eller Hyperformance, men det är dyrt. Mycket dyrare än S&S-cylindrarna som jag kör med nu. Hoppas att jag slipper det.

Lite motorkultur i Stockholmsnatten

attachment.php

Gött att det amerikanska räpplet är ihop igen! :yoparty Härlig entusiasm att bryta ut i 0-gradigt väder för provtur. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
201 förstår jag :hihi

Vad har du legat på 402 innan?

11.1 är det snabbaste vad jag minns, har inte tidkorten här på jobbet

Även om hojen är kort så är den ju ändå minst dålig på 201 meter, eftersom det är sånt luftmotstånd när det börjar rulla på lite snabbare

Men jag tror den kan komma ned på 10:eek:r även med mina 94 kg, eftersom det varit strul med lift-off pga de gamla mattade ventilfjädrarna plus de otäta cylindrarna.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Även om hojen är kort så är den ju ändå minst dålig på 201 meter, eftersom det är sånt luftmotstånd när det börjar rulla på lite snabbare

Men jag tror den kan komma ned på 10:eek:r även med mina 94 kg, eftersom det varit strul med lift-off pga de gamla mattade ventilfjädrarna plus de otäta cylindrarna.

Mycket trimmande blir det...., när man inte använder kåpor för att övervinna luftmotståndet :D

Nyfiken som man är vidare då, sluthastighet o 60-fot tid?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gött att det amerikanska räpplet är ihop igen! :yoparty Härlig entusiasm att bryta ut i 0-gradigt väder för provtur. :D
Tack! Ja nu är det slut på friden i Vasastan igen :D

HAr du fått sålt Duccen eller blir det en säsong till?

Mycket trimmande blir det...., när man inte använder kåpor för att övervinna luftmotståndet :D

Nyfiken som man är vidare då, sluthastighet o 60-fot tid?

60 fot brukar gå på på 1.7 till 1.75s. 201 meter runt 7.1 till 7.2 sekunder. Sluthastighet har hittills legat 3-4 km/h under 200 km/h.

Skulle jag enbart vilja komma ned på 10:eek:r så räcker det iofs med att sänka hojen samt montera en minst 10 cm längre sving. Det tror jag skulle kunna kapa minst ½ s.

Men jag vill inte bygga en dragbike av hojen, förutom 1 till 2 strip-körningar per sommar så kör ju resten gata plus 1-2 bankörningar. Ska tex till Gotland Ring 2 dagar i Maj. Sänkt hoj ger kass nedläggningsvinkel och långsving gör den bockigare att svänga med. Så jag försäker behålla hojen lite som en allround hotrod, lika kass på allt :D Men då går det också åt mycket effekt om den ska gå bra på strippen, eftersom det är först på slutet trean man kan öppna fullt. Annars slår den runt.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tack! Ja nu är det slut på friden i Vasastan igen :D

HAr du fått sålt Duccen eller blir det en säsong till?

Jag gjorde generaltavlan att ta en premiärtur i lördags, blir svårt att skiljas från donnan... :D Det lutar åt att man behåller den, livet är onekligen för kort för att förneka sig njutning (skänker Dr Bike en tanke).

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dra ihop gaffeln med spännband, ät upp dig på amböajarä (blekingska) american style och lägg dig över styret. En sekund mindestens!

:D
Jag har speciella spännband för gaffeln, men dels är det inte tillåtet, dels blir hojen lite farlig vid ojämheter i strippen, så jag använder dom bara när det är läge. Sätter dem mellan wobbelstaget och undre kronan. Men det är bra helt klart. Brukar även ta bort dynan och sadelklädseln om jag har ngn kompis med som kan vakta den och ryggsäcken. Så att jag kommer lite längre ned.

Jag gjorde generaltavlan att ta en premiärtur i lördags, blir svårt att skiljas från donnan... :D Det lutar åt att man behåller den, livet är onekligen för kort för att förneka sig njutning (skänker Dr Bike en tanke).

/J

Hihi, jag förstår :tummenupp

Ja det är svårt att inte tänka på P-A dagligdags nu. Hemskt.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad menar du med det?

Att få gaffeln "död" genom att bli av med returdämpningen, ingen eller närmast obefintlig utfjädring.
Dessutom, varje grad eller mm som svingaxeln hamnar lägre i förhållande till bakre hjulaxeln motverkar ju hjulning. Din ligger ju horisontalt och inte pekande så kedjan vill rida vid svingaxeln som nästan alla sportisar.

Sen finns ju alternativet att jag är fullständligen ute på turné...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att få gaffeln "död" genom att bli av med returdämpningen, ingen eller närmast obefintlig utfjädring.
Dessutom, varje grad eller mm som svingaxeln hamnar lägre i förhållande till bakre hjulaxeln motverkar ju hjulning. Din ligger ju horisontalt och inte pekande så kedjan vill rida vid svingaxeln som nästan alla sportisar.

Sen finns ju alternativet att jag är fullständligen ute på turné...

Om jag skruvar bort all returdämpning blir ju hojen lättare att få upp på bakhjulet :va
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om jag skruvar bort all returdämpning blir ju hojen lättare att få upp på bakhjulet.

Är nog otydlig. Menar alltså inte att släppa på returen utan förhindra att den fjädrar ut igen, som i att skruva in den maximalt. Har man haft ett lyft sticker den ju nästan till väders igen på "stutsen". Vill alltså uppnå att gaffeln packar ihop sig in absurdum.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är nog otydlig. Menar alltså inte att släppa på returen utan förhindra att den fjädrar ut igen, som i att skruva in den maximalt. Har man haft ett lyft sticker den ju nästan till väders igen på "stutsen". Vill alltså uppnå att gaffeln packar ihop sig in absurdum.

Ja då är jag med. Ja max returdämpning är bra. Då måste även hojen ta med sig lite eller hela framhjulvikten uppåt redan innan gaffen fjädrat ut fullt. Det är ju det man vill med remmarna, dvs att hojen måste ta med sig framhjulet upp i luften så fort den lyfter styrhuvudet.

Jag tror även det kan bli bättre med mina nya hårdare gaffelfjädrar som Kumlins har beräknat, jag har mycket mindre sag i gaffeln nu
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja då är jag med. Ja max returdämpning är bra. Då måste även hojen ta med sig lite eller hela framhjulvikten uppåt redan innan gaffen fjädrat ut fullt. Det är ju det man vill med remmarna, dvs att hojen måste ta med sig framhjulet upp i luften så fort den lyfter styrhuvudet.

Jag tror även det kan bli bättre med mina nya hårdare gaffelfjädrar som Kumlins har beräknat, jag har mycket mindre sag i gaffeln nu

Tänkte rätt men lyckades svamla till det. Kör på, kul att folk har gnista, imponerande bygge och hantverk vilket inte nog kan upprepas!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mycket träbåtsvårrustning så här års. Men jag var ute och körde 12 mil igår samt 14 mil ikväll. Har väntat tills bilister och damm har lagt sig och sedan bla kört Tor Adelsö båda kvällarna. Det är en bra inkörningsväg tycker jag, inte så mycket trafik samt att det finns ensamma väglyktor på sina ställen där jag stannat och testat olika förstärkningskoefficienter på bränslemappen. Rätt kallt men skönt att slippa trafik och kunna köra vilken fart man vill.

Åter i garaget så konstaterade jag att hojen nu gått 30.5 mil. Så då hällde jag ur mineraloljan och bytte oljefilter samt hällde i syntet. Passade även på att byta till ny trans- och växellådsolja. Alla 3 magnetpluggarna såg helt ok ut inga spånor.

Så nu anser jag att hojen är klar för bänkning/mappning för att se vad de portade topparna kan ha gett.

De nya cylindrarna verkar också täta till sig, ikväll var det ingen olja på kolvtopparna längre, ca 4 cl vit olje/vattenemulsion i catchtanken på 14 mil. Samma mängd som jag hade efter 4.5 mil den första körningen. Så det går åt rätt håll verkar det som.

Bild 2 är hojen vid Adelsö-färjeläge. Brukar lägga handskarna på varsin topp vid vår- och höststopp, ger lite lisa mot kylan innan det är dags att sitta upp igen.

Så fort jag har tid och Supertwin har tid och det är iaf 15C eller mer i lufttemp så ska han få bänka/mappa hojen. Dumt att mappa mot en lufttemp som är för lå(n)gt ifrån normal hojsäsongstemperatur.

Det här är ett sånt här inlägg som DrBike brukade gilla att svara på :(
Enda SH-medlemmen här som startat tändkulan i båten http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4597456&postcount=9
 

Bifogat

  • IMG_1606.JPG
    IMG_1606.JPG
    88.2 KB · Visningar: 543
  • IMG_1607.JPG
    IMG_1607.JPG
    74 KB · Visningar: 154
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så fort jag har tid och Supertwin har tid och det är iaf 15C eller mer i lufttemp så ska han få bänka/mappa hojen. Dumt att mappa mot en lufttemp som är för lå(n)gt ifrån normal hojsäsongstemperatur.

Dum fråga kanske, men kan inte han mappa för en högre temperatur än vad det är ute?
Jag antar att hojen suger i sig verkstadsvarm luft hursomhelst under mappningen.

Du kan ju ställa på lite fetare sen när du kör hem om du har mappat för sommaren.
För visst har du lite justeringsmöjlighet på grundmappen på ditt sprut?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dum fråga kanske, men kan inte han mappa för en högre temperatur än vad det är ute?
Jag antar att hojen suger i sig verkstadsvarm luft hursomhelst under mappningen.

Du kan ju ställa på lite fetare sen när du kör hem om du har mappat för sommaren.
För visst har du lite justeringsmöjlighet på grundmappen på ditt sprut?

Kylfläktarna tar utomhusluft tyvärr, ganska vanligt på bänkar. Kylfläktarna har ju sjuka flöden.

Sedan är mitt sprut ett sk Alpha/N. (Sid 21 http://www.rogart.se/vedboden/EFI_Rev3.pdf) Lite dragrace-/neanderthal. Dvs det känner bara till trottelposition, kamaxelläge och varvtal. Det har ingen aning om lufttemp, bränsletemp, motortemp, MAP-luftryck, vem som har namnsdag osv. Saknar även tomgångsmotor.

Åas har jag sett att det funkar rätt bra ändå, det är inte så stora variationer som man kan tro. När motorn är kall kan jag höja hela mappen i klicklägen med en ratt på ECU:n (programmerbara increment för varje klick). Dessutom finns en programmerbart rampfunktion, nu har jag programmerat den så att motorn får 20% mer bränsle de första 30s efter att motorn startat. Tomgången är alltid stadig trots avsaknad av tomgångsmotor (Ducati har inte ens tomgångsmotor på 1198:an), AFR varirerar inte så mycket även kalla dagar. Det kan ju bero på att bränsletempen varierar med lufttempen, att det äter upp en del av den "teoretiska" diffen. Att Alpha/N-spruten försvunnit till förmån för cloosed loop tror jag dock beror på miljökraven, inte på körbarhet/effekt.

Så jag gillar det här sprutet mer och mer. Dessutom är det ju ett helt motor managementsystem, dvs jag kan mappa cylinderindividuellt, både tänd- och bränslemapp har alla möjligheter. Vilken vi har utnyttjat
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top