SuTen
Old dirtbag on two wheels!
Kylfläktarna tar utomhusluft tyvärr, ganska vanligt på bänkar. Kylfläktarna har ju sjuka flöden.
Sedan är mitt sprut ett sk Alpha/N. (Sid 21 http://www.rogart.se/vedboden/EFI_Rev3.pdf) Lite dragrace-/neanderthal. Dvs det känner bara till trottelposition, kamaxelläge och varvtal. Det har ingen aning om lufttemp, bränsletemp, motortemp, MAP-luftryck, vem som har namnsdag osv. Saknar även tomgångsmotor.
Åas har jag sett att det funkar rätt bra ändå, det är inte så stora variationer som man kan tro. När motorn är kall kan jag höja hela mappen i klicklägen med en ratt på ECU:n (programmerbara increment för varje klick). Dessutom finns en programmerbart rampfunktion, nu har jag programmerat den så att motorn får 20% mer bränsle de första 30s efter att motorn startat. Tomgången är alltid stadig trots avsaknad av tomgångsmotor (Ducati har inte ens tomgångsmotor på 1198:an), AFR varirerar inte så mycket även kalla dagar. Det kan ju bero på att bränsletempen varierar med lufttempen, att det äter upp en del av den "teoretiska" diffen. Att Alpha/N-spruten försvunnit till förmån för cloosed loop tror jag dock beror på miljökraven, inte på körbarhet/effekt.
Så jag gillar det här sprutet mer och mer. Dessutom är det ju ett helt motor managementsystem, dvs jag kan mappa cylinderindividuellt, både tänd- och bränslemapp har alla möjligheter. Vilken vi har utnyttjat
Haha, snacka man ligger i lä kunskapsmässigt - men kul läsning iaf ändå om man inte är med på hälften av grejorna