I tisdags var det julafton. Däcken kom äntligen däcken till Wheeler Dealer (Bridgestone Battlax BT45 18" 140/70 bak samt BT45 18" 100/80 fram). Så på kvällen kom Sigge Ehring förbi garaget och leverade hjulen.
Sigge har gjort ett snyggt jobb, Wheeler dealer också. Som vanligt inte ett märke i de polerade akrontfälgarna från däcksmaskin eller verktyg.
Det som är gjort är alltså att Sigge har krängt av mina gamla slita däck samt ekrat av min gamla Akront 19" X 2.15" framfälg och borrat ekerhål med sin egenkonstruerade ekerborrmaskin i den nya akront 18" X2.50" fälgen. Sedan handlat en ny rostfri ekersats och ekrat upp den nya framfälgen på mitt befintliga nav, tvåkorsekring med alla navnipplar utåt för utseendets skull. Sedan monterat nya fälgband, innerslangar och däck samt balanserat.
Syftet med bytet var en gammal dröm jag haft, att få lite mer flattrack-stuk på hojen (dvs 18" både fram och bak") samt även få lite kompaktare utseende på framhjulet genom att öka på fälgbredden fram.
Jag började med att montera framskivan, locktite.
Sedan tryckte jag in nytt fett i de koniska hjullagren.
Här ser man hur snygg passning det blir mellan fälgvårta och nipplar när Sigge borrar med sin hemliga maskin. Han borrar då nämligen hålen i exakt vinkel för det aktuella navet/ekringen samt med rätt diameter för aktuell nippelmodell. Det var för den skull jag på Sigges önskemål köpte oborrat fälgämne. Det var fö Sigge som borrade fälgarna och ekrade hjulen till denna hoj förra gången, 1996.
Sigge svarvade även en ny rostfri distans till framaxeln (distansen mitt på axeln) så att jag kan lägga bort hastighetsmätardrivningen som sitter till höger. Härigenom får jag ett lite cleanare utseende på framaxeln. S&S-motorn har ju elektronisk speedo-sensor på växellådan. Så jag kör ju med en elektronisk varv/hastighetsmätare sedan 2 år, därför ska det bli skönt att slippa ha den mekanisk hastighetsmätargivaren kvar på framaxeln.
Eftersom de nya hjulen har ½" mindre radie var jag tvungen att justera hålen ngt i fästena på framstänkan. Men eftersom detta hjulbyte har varit planerat länge så byggde jag fästena med marginal för detta när jag byggde denna glasfiberstänka. Bygget finns tidigare i tråden. Tror det var två år sedan.
Sedan var det bara att tvätta och vaxa och montera stänkan och wobbelstaget.
Sedan var framänden klar och såg ut så här. Trots att det är samma däckbredd (100mm) samt bara 1" mindre diameter samt 0.35" bredare framfälg så vart det ett mer kompakt stuk på framhjulet. Relationen mellan den stora bromsskivan och fälgen vart fetare också, lite som på en motard. Helnöjd.