Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser bra ut Jörgen, tänker du ha hojen klar när säsongen börjar i år?:)

Det har väl varit sisådär med det ett par år....:rolleyes:

Ja den här vintern har jag varit mer fodrande vad gäller tidsramen när jag beställt delar och arbeten. Hittills har jag ju också fått delarna ngtsånär i tid. Men det som kan sätta käppar i hjulen är ju bänkning. Jag måste ju vänta till lufttemperaturen är tillräckligt hög innan jag kan mappa hojen, så det kan nog ske först i april med lite tur. Så det vill ju till att Supertwin har tid då.

För att vinna tid tänker jag innan dess köra in den i Racerepairs bänk, så att jag i god tid ser att de nya cylindrarna/kolvarna blir täta. Surt att vänta 2 månader till torra grusfria vägar för att sedan under inkörningen direkt upptäcka att ngt är galet. Så jag gör vad jag kan, men säker kan jag ju inte vara :gnissla

Har tänkt prova Gotland Ring i maj med några vänner, så jag ligger i.
Siata halvan av mars och hela april tar ju dessutom båten nästan all min tid. Hon ska i sjön den 2:a Maj. Så jag vill ha hojen rätt klar då.

Har du gjort några vinterarbeten på dina cyklar?
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
För att vinna tid tänker jag innan dess köra in den i Racerepairs bänk, så att jag i god tid ser att de nya cylindrarna/kolvarna blir täta.


Har tänkt prova Gotland Ring i maj med några vänner, så jag ligger i.
Siata halvan av mars och hela april tar ju dessutom båten nästan all min tid. Hon ska i sjön den 2:a Maj. Så jag vill ha hojen rätt klar då.

Härligt.
Ser fram emot lite sjönsång på åkern.

Ska du åka med Actionpics?
I så fall så är även jag där och ser vad det går att göra med en sportster på bana.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt.
Ser fram emot lite skönsång på åkern.

Ska du åka med Actionpics?
I så fall så är även jag där och ser vad det går att göra med en sportster på bana.

Ja det blir ju ett återseende kom jag på! Hojen har ju gått i din bänk förr, om än med 1200-motorn. 2004 eller 2005 var det nog. Ser fram emot att få se ditt beryktade bänkrum, förmodligen Sverieges enda med bänkrum med tapeter :D

Jag vet inte, jag har en hojåkande gute som kollega. Han mer eller mindre bor på den banan när han är hemma. Så han bjöd in mig, men vilken helg vi ska åka ned är inte spikad än. Har tittat på flygfotorn, den ser ju helt underbar ut, verkar lite mer öppen än Gelleråsen där jag körde 2helger i somras. Inte så kul med gathörnssvängar med den här motorkaraktäristiken och ingen ryckutjämnare. Man vill inte ned till tvåan i böjarna helt enkelt :gnissla
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Då får den återse 1200 motorn med.
Den står i ett hörn och hoppas på lack till plåtdetaljerna som tank och skärmar...

Ok.
Du kommer inte bli besviken på GR.
Jag trivs mycket bra där och kommer åka dit så ofta jag bara kan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då får den återse 1200 motorn med.
Den står i ett hörn och hoppas på lack till plåtdetaljerna som tank och skärmar...

Ok.
Du kommer inte bli besviken på GR.
Jag trivs mycket bra där och kommer åka dit så ofta jag bara kan.

Nice! Det ska bli kul att återse min gamla motor samt få se det beryktade bänkrummet, förmodligen Sveriges enda med tapeter :D

Vad roligt att höra, ser verkligen fram emot GR. Vore kul om det vart samma helg som du är där.

Jag hör av mig när jag fått ihop hojen samt löst transport till Racerepairs, så får vi planera in ett lämpligt bänkdatum.
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Har tänkt prova Gotland Ring i maj med några vänner, så jag ligger i.
Siata halvan av mars och hela april tar ju dessutom båten nästan all min tid. Hon ska i sjön den 2:a Maj. Så jag vill ha hojen rätt klar då.

Har du gjort några vinterarbeten på dina cyklar?

Kul! GR är en fantastisk bana. Jag har bokat 10-13 juni där. Får se om det blir någon vända till i år.:)

Båten såg ut att trivas under skynket (sprang förbi i söndags). Oh, jag har vet ju en del om hur mycket jobb du har med den......

Jag har haft en del projekt själv med Gixxern. Har låtit renovera och satt i nya fjädrar i framgaffeln, donat med bromsoken och ska byta bakstöten till en helt nyrenoverad original. Den står för närvarande ungefär lika nerplockad som din:rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul! GR är en fantastisk bana. Jag har bokat 10-13 juni där. Får se om det blir någon vända till i år.:)

Båten såg ut att trivas under skynket (sprang förbi i söndags). Oh, jag har vet ju en del om hur mycket jobb du har med den......

Jag har haft en del projekt själv med Gixxern. Har låtit renovera och satt i nya fjädrar i framgaffeln, donat med bromsoken och ska byta bakstöten till en helt nyrenoverad original. Den står för närvarande ungefär lika nerplockad som din:rolleyes:

Ja det har blivit en del snöskottande av båthuset i vinter kan jag säga :D

Aha, jag har också tagit tag i min svampiga gaffel, skickade benen och viktuppgifter till Kumlins som bla bytt till styvare och linjära fjädrar isf mina mjuka progressiva original.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nice! Det ska bli kul att återse min gamla motor samt få se det beryktade bänkrummet, förmodligen Sveriges enda med tapeter :D

Vad roligt att höra, ser verkligen fram emot GR. Vore kul om det vart samma helg som du är där.

Jag hör av mig när jag fått ihop hojen samt löst transport till Racerepairs, så får vi planera in ett lämpligt bänkdatum.

Ja ett bromsbänksrum SKA ha blommiga tapeter. :mattias

Ja banan är ju bokad av Actionpics när jag är där.

Du är mycket välkommen att nöta några mil på rullen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vart så glad när det beställda tändningslåset äntligen kom på posten efter 14 dagars väntan. Ty eftersom jag gå och väntar på hjulen som ska komma nästa vecka så kunde jag ju nu använda tiden till att bygga fästet vid sidan om styrhuvudet till det nya tändlåset.

IMG_1456.JPG

Tyvärr visade det sig när jag öppna lådan att den viktigaste delen för byggandet, själva kåpan med det så användbara skruvfästet inte hade kommit med. :mad:

IMG_1458.JPG


På Ebay finns det 10 000-tals av dessa kåpor att köpa från eftermarknadsfirmor, de har dock alla ett fel jämfört med den svarta HD-originalkåpan, de är kromade...

71527-04.jpg


Så i garaget står det still.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
HåDe originalprylar?

Varför var du inte på Blotsvens MC idag och fyndade som en själv?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HåDe originalprylar?

Varför var du inte på Blotsvens MC idag och fyndade som en själv?

Det är så mycket jobb att bygga ett snyggt fäste samt anpassa elsystemet. Så jag vill ha ett riktigt bra lås samt möjlighet att kunna köpa nycklar i framtiden, så lås brukar jag köpa nya och OEM. Jag har ju avverkat 3 tändlås på denna hojen. Det vart bra först när jag byggde gummiupphängt fäste i kombination med ett nytt OEM-lås igen. Vid ban- och stripåkning har jag dock tvingats inse att placeringen på sidan om motorn är för nära vänsterknäet. På denna bild syns nuvarande placering. Så var det på sportstrarna fram till -95.

IMG_0876.JPG


Det lås jag köpt nu är bättre än de gamla låsen som finns till min -93:a, bla är infästningen av kablarna medelst ringskor och skruv eliminerad. Här är kablarna ingjutna. Kabelskorna vibrarar lätt av, hände sist under sista varvet under sista körningen på Gelleråsen i somras. Dessutom är fördelen med att köpa originallås att jag kan köpa nya nycklar och tom nytt lås om de skulle tappas/paja.

Eftermarknadständningslåsen har ofta för låg fjäderkraft på släpringsdonen, det har gett rippel på spänningen när motorn varvar, både sprut samt shiftlight är känsligt för sånt. Jag hade kunnat köpt ett nytt originallås från någon japshoj också. Men då är det ju snyggare att ha ett HD original med HD-logga på nycklarna på en Sportster isf tex Yamaha. Den stora fördelen med detta lås som sitter på sportster 04 och upp är att det dessutom har en snygg kåpa med inbyggt fäste. Jag ska ju nu flytta låset bort från vibrationernas epicentrum mellan topparna. På den nya platsen hamnar låset i öppen dager och jag vill samtidigt att det ska se "fabriks" ut.

Om jag ska tillverka sån kåpa till mitt befintliga lås blir i metall vilket blir tyngre och elektriskt ledande. Inga fördelar alls.

Slitdelar som tändningslås skulle jag aldrig köpa begagnat om det finns nytt att köpa. Man måste vara snäll mot sin egen arbetsinsats resonerar jag. Dumt att lägga en massa jobb på att installera en enhet med oklar status. Det finns dock sådana här lås att köpa beggade på Ebay om man vill.

Swapmeets har oftast inte så mycket grejer som är intressanta för min hoj. Mest beggade veterandelar.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Fasen..
Var får ni all tid ifrån? Jag har ju fått skjuta Laverdan ytterligare på framtiden:4skrika. Har ju inte ens gjort nått direkt med Trumpen heller.
Tycker precis man hinner med att underhålla grusmoppen.
Tur man inte har båt åxå, iallafall inta av trä:D
Men måste ju säga att denna tråden och några till bla galne johansson:s är ju det första man kollar på nätet. Innan Aftonblad å blocket.
Men måste ju nu försöka pricka in G-åsen eller fara upp mot Hufudstaden för att se denna grymma sportster.
Hoppas man kannske hinner få höra lite dunka dunka i träskrov åxå:tummenupp

// Tommy
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gör nånting, bygg nånting! bara visa lite bilder :näsblod

Hittar du någon kåpa?

Bra att du piskar på mig! :krama
Jag är dock fortfarande bakbunden tyvärr. Ang den utelämnade tåpan till tändlåset så ringde jag i måndagsmorse till Probike som ursäktade och och direkt gjorde en kompletterande beställning. Men de ska ta minst en vecka pga av att även kåpan måste hämtas från Belgein.

Hjulen skulle jag ju fått denna vecka, i torsdags ringde jag och kollade. Då hade de beställda däcken ännu inte dykt upp. Så Sigge har sagt att det nog blir på tisdag. Så nästa vecka borde jag kunna komma igång igen.

Igår var jag i garaget och terapipillade lite.
Som stod i detta inlägget http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4610638&postcount=2385 så var jag ju tvungen att fräsa bort lite material i insugsventilfickorna för de nya insugarna.

Eftersom jag även har en ytterligare uppsättning standardkolvar (de som satt i originalcylindrarna när motorn köptes) samt en uppsättning med första överdimensionen (de som handlades när originalcylindrarna borrades). Så bestämde jag mig för att justera insugsventilfickorna på dessa kolvar också, medans jag ändå hade måttet i huvudet. Dessa kolvar har ju gått väldigt lite och kan användas igen om jag köper nya ringar.

Får jobba på båten denna helg istället.
 

Bifogat

  • IMG_1470.JPG
    IMG_1470.JPG
    93.4 KB · Visningar: 135
  • IMG_1468.JPG
    IMG_1468.JPG
    85.2 KB · Visningar: 129
  • IMG_1463.JPG
    IMG_1463.JPG
    93.4 KB · Visningar: 138
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fasen..
Var får ni all tid ifrån? Jag har ju fått skjuta Laverdan ytterligare på framtiden:4skrika. Har ju inte ens gjort nått direkt med Trumpen heller.
Tycker precis man hinner med att underhålla grusmoppen.
Tur man inte har båt åxå, iallafall inta av trä:D
Men måste ju säga att denna tråden och några till bla galne johansson:s är ju det första man kollar på nätet. Innan Aftonblad å blocket.
Men måste ju nu försöka pricka in G-åsen eller fara upp mot Hufudstaden för att se denna grymma sportster.
Hoppas man kannske hinner få höra lite dunka dunka i träskrov åxå:tummenupp

// Tommy

Tack! Du är välkommen.
Men jag förstår dig åas. Grus-, skogs- och crosshojar tarvar ett jäkla underhåll. 2 timmar underhåll för 1 timme körning :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I tisdags var det julafton. Däcken kom äntligen däcken till Wheeler Dealer (Bridgestone Battlax BT45 18" 140/70 bak samt BT45 18" 100/80 fram). Så på kvällen kom Sigge Ehring förbi garaget och leverade hjulen.
Sigge har gjort ett snyggt jobb, Wheeler dealer också. Som vanligt inte ett märke i de polerade akrontfälgarna från däcksmaskin eller verktyg.

Det som är gjort är alltså att Sigge har krängt av mina gamla slita däck samt ekrat av min gamla Akront 19" X 2.15" framfälg och borrat ekerhål med sin egenkonstruerade ekerborrmaskin i den nya akront 18" X2.50" fälgen. Sedan handlat en ny rostfri ekersats och ekrat upp den nya framfälgen på mitt befintliga nav, tvåkorsekring med alla navnipplar utåt för utseendets skull. Sedan monterat nya fälgband, innerslangar och däck samt balanserat.

Syftet med bytet var en gammal dröm jag haft, att få lite mer flattrack-stuk på hojen (dvs 18" både fram och bak") samt även få lite kompaktare utseende på framhjulet genom att öka på fälgbredden fram.
IMG_1472.JPG

Jag började med att montera framskivan, locktite.
IMG_1474.JPG

Sedan tryckte jag in nytt fett i de koniska hjullagren.
IMG_1477.JPG

Här ser man hur snygg passning det blir mellan fälgvårta och nipplar när Sigge borrar med sin hemliga maskin. Han borrar då nämligen hålen i exakt vinkel för det aktuella navet/ekringen samt med rätt diameter för aktuell nippelmodell. Det var för den skull jag på Sigges önskemål köpte oborrat fälgämne. Det var fö Sigge som borrade fälgarna och ekrade hjulen till denna hoj förra gången, 1996.
IMG_1480.JPG

Sigge svarvade även en ny rostfri distans till framaxeln (distansen mitt på axeln) så att jag kan lägga bort hastighetsmätardrivningen som sitter till höger. Härigenom får jag ett lite cleanare utseende på framaxeln. S&S-motorn har ju elektronisk speedo-sensor på växellådan. Så jag kör ju med en elektronisk varv/hastighetsmätare sedan 2 år, därför ska det bli skönt att slippa ha den mekanisk hastighetsmätargivaren kvar på framaxeln.
IMG_1481.JPG

Eftersom de nya hjulen har ½" mindre radie var jag tvungen att justera hålen ngt i fästena på framstänkan. Men eftersom detta hjulbyte har varit planerat länge så byggde jag fästena med marginal för detta när jag byggde denna glasfiberstänka. Bygget finns tidigare i tråden. Tror det var två år sedan.
IMG_1484.JPG

Sedan var det bara att tvätta och vaxa och montera stänkan och wobbelstaget.
IMG_1487.JPG

Sedan var framänden klar och såg ut så här. Trots att det är samma däckbredd (100mm) samt bara 1" mindre diameter samt 0.35" bredare framfälg så vart det ett mer kompakt stuk på framhjulet. Relationen mellan den stora bromsskivan och fälgen vart fetare också, lite som på en motard. Helnöjd.
IMG_1492.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sedan fortsatte jag igårkväll med att montera dit bakhjulet på samma vis. Svårt att ta ngn bild där man ser hjulproportionerna nu när hojen står på lyften inne på min hojplats bredvid hojgrannarnas cyklar. Men jag ska ta nya bilder när hon är körklar och jag ställt ned henne på backen.
 

Bifogat

  • IMG_1515.JPG
    IMG_1515.JPG
    116.3 KB · Visningar: 198
  • IMG_1517.JPG
    IMG_1517.JPG
    112.3 KB · Visningar: 190

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jäkligt snygga fälgar. Väldigt fint arbete med ekringen av Sigge också. :tummenupp
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Läst igenom tråden och är egentligen ingen fan av HD men det slutade med att man satt på blocket och spanade lite :D

Snygg hoj! :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blev skitbra! Men jag tycker att framskärmen och däckmönstret förtar flat-track stuket lite. Men å andra sidan, så körs den ju inte som en flat-track hoj, så valet är nog helrätt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top