Fascinerande som alltid att läsa om ditt motorbygge
Skall bli intressant att se hur den går på bana.
Hej, jag satt och kollade in dina bilder på topparna. Den delen som är squishband, borde den inte ha lite vinkel för att undvika för högt tryck längst ut? Jag vet att på 250 tvåtaktsracermotorerna brukar man ligga på 1,5-2 grader i förhållande till kolven för att inte bygga för högt tryck och undvika spikningar i ytterkanterna. Nu är det ju inte riktigt samma sak med en högvarvig tvåtaktsracer och en stor 4t, men principen för att undvika spikningar borde vara den samma.
Bara en tanken som slog mig nu när du höjer kompet m.m.
Man brukar inte bry sig om att ha ngn kil, eftersom det då krånglar till hela den enkla design som är fördelen när man kör med platta kolvar, dvs att packningsplanet även utgör squishyta.
När man däremot kör med dome-kolvar och säg 15 eller 30-graders squish så kan man ju utan extra arbete labba med kilform, eftersom man då ändå hamnar i träsket med att svarva cylinderfötter och topplock för att justera in squishen.
Med platta kolvar är dessutom spikrisken mindre eftersom både squish-puls samt flamfront har lättare att propagera över en platt kolv än över en dome-kolv. Dvs man kan ofta tända senare med platta kolvar.
.....Dessutom är det dags för kontrollbesiktnning denna vår......
Hur funkkar det med din motor? Är det samma princip som när Motorjournalen i tiderna intervjuade Hans Dahlbäck och provkörde hans Super-Golf som han även hunnit bli stoppad i trafikkontroll med. Herr Sundfelt undrade om de nog visste vad det var frågan om för bil? -"Troligtvis inte" svarar Hans och ler funurligt...
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tuazRGKeXX8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tuazRGKeXX8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Blinkersavstånd, dess storlek etc samt givetvis ljudnivån är ju standardåkommor vid besiktningen
Trimmandet har jag dock aldrig haft några problem med, de tycker snarast det är roligt att höra vad man gjort 'internt'.
Senaste gången hade jag rullat fem mil med nybyggda 1500cc och bad dem tänka på det vid provkörningen. Ögonen tändes och förbipasserande kollegor stannade kvar och frågade om detaljer.
Kort sagt riktigt skoj, de brydde sig inte om hästantalet så länge säkerhetsgrejerna var okej
(Men jag blev tvungen att promenera och köpa en reflex för att få rent papper...)
Jag plockade då ned min originalsning från hyllan för att jämföra, där fanns inga märken. Metmachex-svingen har dock lager av märket "Koyo" och HD-originalsvingen har Timken. Jag misstänker därför att Koyo-lagren endera har en lägre belastningsklass eller sämre kvalité. Så jag tog ur Koyo-lagren och ska fara till momentum för att se om de kan ordna fram ett starkare lager med samma mått.
Bild 2 o 3 visar samma Koyo-lagerbana, här ser man att rullarna endast tryckt märken på ena halvan av varvet.
.
Timken ar valdans duktiga och stora pa koniska rullager. SKF och FAG ar oxa ok sasom NTN,NSK och NMB. Nachi och Koyo ar lite billigare och kvalitetsmassigt samre Japanska marken. Fast alla tillverkar lager i Kina och i dessa kan materialet vara samre.... Nu pratar jag allsta om kvaliten pa koniska rullager...
...Sedan var det bara att noga packa hela lagerhuset med Omega-fett och därefter montera dammskydden. Sedan fetta in stickaxeln .....
/J
Omega-fett!
Riktiga grejer det
Mats
Jopp. Men 300:- patronen
Kostar att ligga på topp.
Men jag har en bror som har nära anknytning till företaget! SÅ jag har lite bättre priser.
Mats
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |