Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fascinerande som alltid att läsa om ditt motorbygge :)

Skall bli intressant att se hur den går på bana.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fascinerande som alltid att läsa om ditt motorbygge :)

Skall bli intressant att se hur den går på bana.

Tack

Men jag har ingen ambition att köra den inspirerat på bana. I sommar är målet vad gäller bankörningar att gå klart sporthojskursen, dvs avverka även steg 3 o 4. Sedan har jag fått en inbjudan att komma och köra lite på Gotland ring i sommar. Så det ska jag testa. Men när jag kör den här hojen på bana så tuffar jag mest runt och njuter av den fina asfalten och det ringa antalet möten.

Det är för mycket handgjorda grejer för att riskera en vurpa. Krashar man en köpehoj så är det ju bara att ringa försäkringsbolaget eller köpa de fabrikstillverkade delarna själv och skruva dit.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vet precis hur du känner.
Har samma funderingar kring kommande sässong.
Har som tur var 2 hojjar som jag kan varva mellan.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, jag satt och kollade in dina bilder på topparna. Den delen som är squishband, borde den inte ha lite vinkel för att undvika för högt tryck längst ut? Jag vet att på 250 tvåtaktsracermotorerna brukar man ligga på 1,5-2 grader i förhållande till kolven för att inte bygga för högt tryck och undvika spikningar i ytterkanterna. Nu är det ju inte riktigt samma sak med en högvarvig tvåtaktsracer och en stor 4t, men principen för att undvika spikningar borde vara den samma.
Bara en tanken som slog mig nu när du höjer kompet m.m.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej, jag satt och kollade in dina bilder på topparna. Den delen som är squishband, borde den inte ha lite vinkel för att undvika för högt tryck längst ut? Jag vet att på 250 tvåtaktsracermotorerna brukar man ligga på 1,5-2 grader i förhållande till kolven för att inte bygga för högt tryck och undvika spikningar i ytterkanterna. Nu är det ju inte riktigt samma sak med en högvarvig tvåtaktsracer och en stor 4t, men principen för att undvika spikningar borde vara den samma.
Bara en tanken som slog mig nu när du höjer kompet m.m.

Man brukar inte bry sig om att ha ngn kil, eftersom det då krånglar till hela den enkla design som är fördelen när man kör med platta kolvar, dvs att packningsplanet även utgör squishyta.

När man däremot kör med dome-kolvar och säg 15 eller 30-graders squish så kan man ju utan extra arbete labba med kilform, eftersom man då ändå hamnar i träsket med att svarva cylinderfötter och topplock för att justera in squishen.

Med platta kolvar är dessutom spikrisken mindre eftersom både squish-puls samt flamfront har lättare att propagera över en platt kolv än över en dome-kolv. Dvs man kan ofta tända senare med platta kolvar.
 
Last edited:

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Man brukar inte bry sig om att ha ngn kil, eftersom det då krånglar till hela den enkla design som är fördelen när man kör med platta kolvar, dvs att packningsplanet även utgör squishyta.

När man däremot kör med dome-kolvar och säg 15 eller 30-graders squish så kan man ju utan extra arbete labba med kilform, eftersom man då ändå hamnar i träsket med att svarva cylinderfötter och topplock för att justera in squishen.

Med platta kolvar är dessutom spikrisken mindre eftersom både squish-puls samt flamfront har lättare att propagera över en platt kolv än över en dome-kolv. Dvs man kan ofta tända senare med platta kolvar.

Ok, låter som att det funkar som det ska utan att behöva krångla till det.

Låter spännande med Gotland Ring. Jag flyttar dit till sommaren, (inte till Gotland Ring... men riktigt nära) så då kanske man kan komma och inspektera?!?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
.....Dessutom är det dags för kontrollbesiktnning denna vår......

Hur funkkar det med din motor? Är det samma princip som när Motorjournalen i tiderna intervjuade Hans Dahlbäck och provkörde hans Super-Golf som han även hunnit bli stoppad i trafikkontroll med. Herr Sundfelt undrade om de nog visste vad det var frågan om för bil? -"Troligtvis inte" svarar Hans och ler funurligt...:tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tuazRGKeXX8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tuazRGKeXX8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur funkkar det med din motor? Är det samma princip som när Motorjournalen i tiderna intervjuade Hans Dahlbäck och provkörde hans Super-Golf som han även hunnit bli stoppad i trafikkontroll med. Herr Sundfelt undrade om de nog visste vad det var frågan om för bil? -"Troligtvis inte" svarar Hans och ler funurligt...:tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tuazRGKeXX8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tuazRGKeXX8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Ungefär så.
Sist sa den förtjuste besiktningsmannen efter provturen:
"Sjuuukt bra vrid i sportster 1200:a!"
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har fått liknande kommentarer när jag besiktade mitt bygge. Alltid kul att kunna överraska folk.. Gäller att knipa käft och le bara :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Blinkersavstånd, dess storlek etc samt givetvis ljudnivån är ju standardåkommor vid besiktningen :gnissla
Trimmandet har jag dock aldrig haft några problem med, de tycker snarast det är roligt att höra vad man gjort 'internt'.
Senaste gången hade jag rullat fem mil med nybyggda 1500cc och bad dem tänka på det vid provkörningen. Ögonen tändes och förbipasserande kollegor stannade kvar och frågade om detaljer.
Kort sagt riktigt skoj, de brydde sig inte om hästantalet så länge säkerhetsgrejerna var okej :tummenupp
(Men jag blev tvungen att promenera och köpa en reflex för att få rent papper...)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blinkersavstånd, dess storlek etc samt givetvis ljudnivån är ju standardåkommor vid besiktningen :gnissla
Trimmandet har jag dock aldrig haft några problem med, de tycker snarast det är roligt att höra vad man gjort 'internt'.
Senaste gången hade jag rullat fem mil med nybyggda 1500cc och bad dem tänka på det vid provkörningen. Ögonen tändes och förbipasserande kollegor stannade kvar och frågade om detaljer.
Kort sagt riktigt skoj, de brydde sig inte om hästantalet så länge säkerhetsgrejerna var okej :tummenupp
(Men jag blev tvungen att promenera och köpa en reflex för att få rent papper...)

Ja jag har fått samma intryck av besiktningsmännens inofficiella linje genom åren vad gäller motormoddar: så länge det är samma typ av motor som står på papperet, dvs en sportstermotor (typ 1991-och upp) i mitt fall, så är det motorinterna inga problem så länge man klarar bullermätningen.

Problem blir det däremot lätt om man konverterat fästen och bytt till en annan typ av motor eller monterat turbo. Då är det lika bra att göra sig omaket att registreringsbesiktiga med bromsbänksintyg på max 10% effekthöjning.

Jag brukar också inleda min presentation av hojen med att påpeka hur mycket delar jag bytt till bättre än original, tex ISR-bromsarna, öhlinarna, sporsterS-framgaffeln, wobbelstag, styrdämpare, Metmachex-svingen osv. Så att alla dessa ändringar hamnar i ljuset av ökad säkerhetsmarginal, isf att knipa käft och låta besiktningsmannen själv hitta ändringarna en efter en och konfrontera mig med sina upptäckter. I det sistnämda fallet kan detta bli en stegvis uppbyggnad av en negativ dialog isf positiv. Dvs jag hamnar i försvarsposition med mitt säkerhetsprat och missar möjligheten att sälja in hojen med detsamma.

Mina Kellerman-blinkers har rätt avstånd och är godkända tack och lov. Men de ändringar jag gör inför besiktningen är bollhorn på styret, täta end-caps samt 3 st supertrapp-brickor på varje ljuddämpare plus en bit stänklapp som håller en reflex.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom hjulen ändå är avplockade och skickade till Sigge så passade jag igår på att montera av och rengöra sving och kedja. Det var 2007 jag monterade svingen så jag ville passa på att rengöra och omfetta svinglagren och dess axel.

Min Metmachex alusving har samma lagring som sportster originalsvingen, dvs ett dubbelt koniskt rullager på kedjesidan och ett bronsbussat glidlager på andra sidan. Det är det koniska rullagret som även utgör axiallagring.

När jag rengjort lagren så inspekterade jag lagerbanorna, det visade sig då att rullarna tryckt in rejäla märken i båda ytterbanorna men bara på trycksidan. Dvs dragkraften i kedjan har gjort detta.

Jag plockade då ned min originalsning från hyllan för att jämföra, där fanns inga märken. Metmachex-svingen har dock lager av märket "Koyo" och HD-originalsvingen har Timken. Jag misstänker därför att Koyo-lagren endera har en lägre belastningsklass eller sämre kvalité. Så jag tog ur Koyo-lagren och ska fara till momentum för att se om de kan ordna fram ett starkare lager med samma mått.

Bild 2 o 3 visar samma Koyo-lagerbana, här ser man att rullarna endast tryckt märken på ena halvan av varvet.

Jag har ju inte så hiskelig effekt i min motor, men jag tror att dessa lager måste vara av hög kvalité pga av att sporster inte har ngn ryckutjämnare alls samt bara tänder 1 gång mer varv och dessutom alstrar effekten vid lågt varvtal jämför med en sporthoj. Dvs varje gång det tänder i ngn av 820cc-cylindrarna så blir det medeltid ända ut till ekrarna sas.
 

Bifogat

  • IMG_1347.JPG
    IMG_1347.JPG
    92.9 KB · Visningar: 191
  • IMG_1356.JPG
    IMG_1356.JPG
    103.6 KB · Visningar: 193
  • IMG_1357.JPG
    IMG_1357.JPG
    97.8 KB · Visningar: 183
  • IMG_1354.JPG
    IMG_1354.JPG
    98.7 KB · Visningar: 177
  • IMG_1349.JPG
    IMG_1349.JPG
    84.2 KB · Visningar: 196
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jag plockade då ned min originalsning från hyllan för att jämföra, där fanns inga märken. Metmachex-svingen har dock lager av märket "Koyo" och HD-originalsvingen har Timken. Jag misstänker därför att Koyo-lagren endera har en lägre belastningsklass eller sämre kvalité. Så jag tog ur Koyo-lagren och ska fara till momentum för att se om de kan ordna fram ett starkare lager med samma mått.

Bild 2 o 3 visar samma Koyo-lagerbana, här ser man att rullarna endast tryckt märken på ena halvan av varvet.

.

Timken ar valdans duktiga och stora pa koniska rullager. SKF och FAG ar oxa ok sasom NTN,NSK och NMB. Nachi och Koyo ar lite billigare och kvalitetsmassigt samre Japanska marken. Fast alla tillverkar lager i Kina och i dessa kan materialet vara samre.... Nu pratar jag allsta om kvaliten pa koniska rullager...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Timken ar valdans duktiga och stora pa koniska rullager. SKF och FAG ar oxa ok sasom NTN,NSK och NMB. Nachi och Koyo ar lite billigare och kvalitetsmassigt samre Japanska marken. Fast alla tillverkar lager i Kina och i dessa kan materialet vara samre.... Nu pratar jag allsta om kvaliten pa koniska rullager...

Ja jag hörde att Timken tydligen använder traditionell sätthärdning på sina koniska rullager vilket gör dem i en klass för sig jämfört med Tex SKF och Koyo. Enligt Jacking var tydligen bara Timken och ett tyskt märke, jag tror det var NTN (som de till skillnad från Timken hade på lager), som använder sätthärdning på sina koniska rullager. Tyvärr hade inte Jacking så bra priser/konakter på just Timken.
Men eftersom jag inte ville chansa så fick Jacking ta hem 2 st Timken. Dvs samma märke som HD använder original till alla rullager och som satt i den felfria originalsvingen. Idag var jag och hämtade lager plus shims hos Jacking, 24 timmar från beställning.

Tydligen var Timkens koniska rullager de enda som visade sig hålla i borrkronan i tunneborrningsmaskinen som borrade kanaltunneln.

/J

En uppdatering.
Klart för lagerbyte således, dukade upp verktyg samt svingen.
Värmde sedan upp lagerhuset med gaslåga samt knackade sedan i ytterlagerbanorna från varsitt håll tills de bottnade mot flänsen.

Eftersom denna lagring (på klassiskt HD-vis) bildar ett dubbelt koniskt rullager (i likhet med tex mina hjullager) så måste de shimsas. Bild 6 och 7 visar ett sådant shims som måste ligga mellan innerbanorna (I hjullagren är det förstås en distans plus shims)

Genom att lägga i ett shims och sedan provisoriskt skruva ihop lagerbanorna med en tillräckligt lång skruv och mutter plus nödiga brickor och skruva ut så hittar man tillslut det rätta shimsningen. Lagret ska precis snurra lätt när man snurrar de ihopdragna lagren med fingrarna (bild 8), går det trögt är det för tunt shims, är det glapp är det för tjockt shims.

Shimset som satt mellan de trasiga Koyo-lagren var 2.15 mm tjockt och detta gav nu glapp. 1.50mm shims visade sig däremot perfekt för Timken-lagren.


/J
 

Bifogat

  • IMG_1372.JPG
    IMG_1372.JPG
    63.4 KB · Visningar: 154
  • IMG_1368.JPG
    IMG_1368.JPG
    76.8 KB · Visningar: 145
  • IMG_1367.JPG
    IMG_1367.JPG
    73.9 KB · Visningar: 157
  • IMG_1365.JPG
    IMG_1365.JPG
    84.9 KB · Visningar: 160
  • IMG_1364.JPG
    IMG_1364.JPG
    75.4 KB · Visningar: 167
  • IMG_1363.JPG
    IMG_1363.JPG
    92.7 KB · Visningar: 146
  • IMG_1362.JPG
    IMG_1362.JPG
    77 KB · Visningar: 147
  • IMG_1361.JPG
    IMG_1361.JPG
    101 KB · Visningar: 169
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Sedan var det bara att noga packa hela lagerhuset med Omega-fett och därefter montera dammskydden. Sedan fetta in stickaxeln och bussningen som utgör vänsterlagringen, lägga loctite på gängorna och sedan dra åt med 68 Nm.

Sedan kollade jag att svingen gick lätt men utan ngt glapp, därefter trädde jag över kedjan, montera stötdämpare, kedjeskydd, bromsok, catchtank osv.

Ett lite steg framåt iaf, skönt att åter ha svingen på plats. Det blir lite roligare att ta emot bakhjulet från Sigge nu :D

/J
 

Bifogat

  • IMG_1378.JPG
    IMG_1378.JPG
    108.2 KB · Visningar: 973
  • IMG_1383.JPG
    IMG_1383.JPG
    94.9 KB · Visningar: 202
  • IMG_1376.JPG
    IMG_1376.JPG
    84.4 KB · Visningar: 166
  • IMG_1374.JPG
    IMG_1374.JPG
    78.1 KB · Visningar: 167

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kostar att ligga på topp.
Men jag har en bror som har nära anknytning till företaget! SÅ jag har lite bättre priser.

Mats

Ja jag brukar kosta på Omega när det är dyra saker som ska sitta ett tag, hade den här tuben Omega 77 över sedan jag bytte hjullager på bilen, patronen snart slut. Vet du ngn med bra priser på Omega i Sthlmsområdet får du gärna tipsa.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
IMG_1387.JPG

I veckan ramlade det in lite delar.
Dels kom de ombestyckade och översedda gaffelbenen tillbaks från Kumlins, de är nu bla försedda med Racetec linjära fjädrar på 0.95kg/mm. Kumlins hade ställt ut fjäderförspännarna på minsta. Så fjädrarna är nog inte i mjukaste laget iaf. :gnissla
Vidare hade de fått 5W-olja. Ska bli roligt att prova hur deras recept kommer att funka.

Sedan fick jag även hem de nya tunnare topplockpackningarna från Tassen. MLS .036". Utöver detta fick jag även hem det nya S&S oljepumpsdrevet plus ny låsbricka från Mectec.

IMG_1385.JPG

Så ikväll monterade jag gaffelbenen samt satte sedan ånyo tennkulor på kolvarna, monterade topparna med de nya tunnare packningarna för att se hur mycket mindre squish jag fick med .036" packningar isf .045" originalpackningar. När jag mätte upp tennkulorna var det inte mycket förbättring att yvas över, squishen minskade endast från 1.20-1.25mm till 1.10-1.15 mm. Jag hade räknat med att komma ned till 0.9-1.0mm. Jag kan inte se ngn annan förklaring än att MLS-stålpackningarna sjunker mindre än original stålringad fiberpackning.

IMG_1388.JPG


Nåväl, jag ids inte driva detta längre denna gång, ty då får jag vänta ytterligare 14dagar och 500:- på ett par .027" MLS. Det får bli nästa gång topparna är avplockade. Sotet brukar ju hursomhels bygga ned squishen till ca 1mm, vid mindre spalt än 1mm så brukar inte sotet klara av att sitta kvar. Då blir det plåtrent.

Så jag bestämde mig för att montera topparna med dessa 0.36"-packningar varigenom kvällen iaf slutade med monterade gaffelben och toppar.

IMG_1390.JPG

Nästa kväll blir det att montera det nya oljepumpsdrevet varefter jag sedan kan montera originalkammarna och ventilmekanism plus ventilkåpor och insug mm.

Det jag saknar nu är som synes hjulen. Sigge trodde sig dock kunna leverera dessa nästa vecka.

Jag har även klurat lite på en bättre placering av tändningslåset än nuvarande placering mellan topparna. Med nuvarande placering har det hänt att jag kommit åt nyckeln med knäet ibland, plus att det är hemska vibrationer för det arma tändningslåset att sitta mellan topparna.

Jag har efter mycket klurande till slut kommit på att jag kan få till en snygg placering om jag sätter tändningslåset framför tanken på vänster sida. Vid styrhuvudets sida mao. Jag ska beställa ett tändningslås från sporster -03 och upp. Det låset har en snygg kåpa och ett bra fäste som jag kan nyttja. Då behöver jag bara bygga en ny bygel till tänspolen som kan ansluta till det nya tändningslåsets smidiga fäste.

På nyare sportstar sitter tändningslåset just på det viset, fast på höger sida. Jag vill dock inte ha tändingslåset på samma sida som gashandtaget, där har jag dessutom redan min Pingel-killswitch.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top