Jag kan ha fel, men jag har för mig att det var XLCR -77Är det en sån Michael Douglas kör runt på i Black Rain?
Jag kan ha fel, men jag har för mig att det var XLCR -77Är det en sån Michael Douglas kör runt på i Black Rain?
Jag kan ha fel, men jag har för mig att det var XLCR -77
Ok. Tack! Jag har inte ens sett filmen så jag hade ingen aning.
Lite uppdateringar.
Jag har ju inte kunnat skruva ihop hojen trots att jag har alla nya delar. Det beror på att jag fick delarna först i början av april. Hela april går åt till båten.
Men den 2/5 sjösattes båten. Cyrén med moatje kom och tittade. Jag har fram tills i fredags tillverkat en ny tank i syrafast stål till båten, istället för den kexiga 60 år gamla kopparntanken. TIG.en har gått varm i hojgaraget. Men den nya tanken vart rätt tidstypisk tycker jag...och mycket säkrare. Så nu är båten äntligen provkörd och jag har börjat med hojen.
På motorcykeln så hittade jag ju som sagt ngn centiliter olja i tändkåpan i höstas. Jag visset ju då inte om det var tätningen som var dålig, eller om vevhusventilationen var otillräcklig. Men efter att Supertwin mätt upp mina cylindrar i vinter så upptäcktes ju den troliga orsaken, att de nya alucylindrarna hade slagit sig. Det gällde framförallt den bakre burken som var orund med 3/100 mm. Det här är sånt som kan hända med nytillverkade alucylindrar när de blivit ordentligt varma några gånger. Detta har formodligen gjort att originalvevhusventen via paraplyventilerna i topparna inte hängt med, ty tätningen i kamkåpan mot tändkåpan såg ju fin ut och motorn har ju bara gått 1300 mil. Men nu är ju cylindrarna borrade med stressplattor till 1.a öd.
Men eftersom jag vill vara helt säker på att fixa alla tänkbara orsaker så började jag med att komplettera vevhusventen med även det utförande som brukar sitta på racesportsters. Att ventilera även genom kamkåpan.
Jag började med att modda min catchcan så att den nu kan ta emot dels slangen från topparna, dels den tillkommande slangen från kamkåpan. Burken fick även ett större K&N ventilationsfilter. Jag gillar att ha tilltagen vevhusvent. Även slangen från kamkåpan kommer att få en slangmonterad backventil från S&S för detta ändamål.
Jag är ju ingen 'båtsman' direkt men ett snyygt bygge vad det än är uppskattar jag. Och den här båten är ju inte helt förvånande i klass med hojen din
Trist att det fortfarande strular för dig med hojen bara, men problem är ju till för tt lösas, och inget annat som vissa tror
/U
Jo det var lite otur. Men det är åas roligt att mäta upp en HD-motor som gett 137 bakhjulshäst och finna att den gjorde det trots matta ventilfjädrar/ventilsläpp och med en oval cylinder Nu kommer det ju förhoppningsvis bli en mer harmonisk motor.
Du har hållt dig till samma bänk hela vägen, lr hur?
/U
Jo jag minns!
Läste du reportaget om hans (Danne Sundström) hoj i 1.a numret av årets MCM?
Sjukt imponerande hoj helt klart
Ok. Tack! Jag har inte ens sett filmen så jag hade ingen aning.
Massa text...
Lite uppdateringar.
....Men eftersom jag vill vara helt säker på att fixa alla tänkbara orsaker så började jag med att komplettera vevhusventen med även det utförande som brukar sitta på racesportsters. Att ventilera även genom kamkåpan.
Jag började med att modda min catchcan så att den nu kan ta emot dels slangen från topparna, dels den tillkommande slangen från kamkåpan. Burken fick även ett större K&N ventilationsfilter. Jag gillar att ha tilltagen vevhusvent. .
Ja denna motor har bara bänkats hos supertwin i älvsjö, så jag ska bänka där igen när jag kört in motorn, så att jag kan jämföra.
Tack för båtkomplimangen förresten
Jag tror att jörgen har tänkt koka eget i förpiken
Om det är fångkärlet på bilderna, så har din Sportster fått ett rätt fett svänghjul alternativt backslag!
Hoppas oxå få se dig i vår bänk, som en referens!
Jag tror att jörgen har tänkt koka eget i förpiken
Etanolkonverterar du hojen eller?
Apap! Vinös soppatank sitter under akterdäcket
Ja vad jag minns när jag körde i den bänken med gamla 1200-motorn när den var i Hennings ägo så var den några prcent snålare än supertwin. Den motorn gav 2006 94 hk i den bänken och 98 hos supertwin samma år.
Men motospeed i Västerås visade mest.
Hennings gamla bänk är sträng
Men jag har ju också noterat att tex ett välpumpat bakdäck kan skilja 2-3 hk, osmord sliten kedja med kärvade länkar likaså. Man borde köra samma dag med exakt samma setup
Absolut!
Jag är inte ute efter att hänga ut någon, jag är bara personligen intresserad av att se hur mycket det slår inom populationen s.a.s
Jag har krattat igenom en handfull bänkar (se annan tråd) med samma hoj, och det skiljer FÖR mycket för att man ska kunna säga att det är seriöst.
För det ligger utanför mätfel, ochjag håller med dig helt och fullt: För att få vetenskapliga siffror skall det göras samma dag helst, och med samma förberedelser m.a.p däcktryck, kedjesmörja osv osv.
Att som jag, köra samma hoj, med synbarligen samma setup, i olika bänkar, men vid olika tillfällen, och med troligtvis olika förutsättningar i alltifrån lufttryck, lufttemp, fuktighet osv, olika igensatt luftfilter, olika sliten kedja, olika däck, olika däckstryck osv, så redan där har man en rätt stor "vingelmån"
Men denna vingelmån torde iaf vara mindre, än den varians i visad effekt jag hittills stött på bland bänkar.
Det jag är ute efter, är att försöka kalibrera bänken så rättvist som möjligt bara.
En viss duccekompis till mig har ju kört mycket i er bänk samt hos proservice. Kolla med honom också. Jag tror att han upplever er bänk som snålast också. Svårt att veta vilken som ligger närmast sanningen.
Nåväl, att jag håller mig till samma bänk är ju mest för att man vill kunna ha referens till hur hojen korresponderar när man gjort förändringar. Annars har man ju ytterligare en osäkerhetsfaktor.
Men men, självklart så är ju mina bänkbesök helt och hållet genomförda när jag vill förvissa mig om att motorn är justerad optimalt vad gäller bränsle och tändmappen. Som nu tex, motorn har ju varit isär och tändplattan losstagen, sitter den ngn milimeter annorlunda vriden vid återmontaget så hamnar ju hela tändmappen ca 2 vevaxegrader förskjuten. plus att jag nu är ändrat kompet och lite annat. Så när jag kört in motorn om ngn månad så vill jag mappa hojen och se att allt stämmer. Att bänka hojen på en mobil dynobänk utan justeringsmöjligheter på ett mc-jippo är för mig bara helt meningslöst slitage. (Det här vet ju du, men jag ville ändå skriva det så att inte ngn läsare missuppfattat mig)
Nåväl, att jag håller mig till samma bänk är ju mest för att man vill kunna ha referens till hur hojen korresponderar när man gjort förändringar. Annars har man ju ytterligare en osäkerhetsfaktor.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |