Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker att Jörgen skall konvertera!
Jättesnyggt!
Men, är inte byxorna ett par nummer för stora, man ser ju inte ens konturerna av "paketet".

Det var ju det där med midjemått...:gnissla Sedan har jag stora vader som en bedagad flygvärdinna. Så det var vad som krävdes.

Men det är fett när det fladdrar i brallorna a la isrejsning. Det ser så fort ut då!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det kommer att bli en upplevelse för dig att träffa "Sybo".
En sådan kille som jag vet att du älskar.
Platoniskt.
Sadelmakeriets Acke Rising eller "Tolle".

Fördelen med flat-track stuket är att det passar (någorlunda) även på oss som börjat växa ifrån lugg och midja.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Lite OT: Jag har i flera år letat efter ett retroställ i flatrackstil för att ersätta mitt tråkiga och nu 21 år gamla Halvarsson som med all rätt nu börjar gå sönder alltmer. :gnissla

Jag har dock hittills inte hittat ngt snyggt över disk i Sverige och vågar inte beställa ett oprovat från USA. Tidigare i veckan dryftade jag dock detta med Mattias på Rollers. Det skulle jag gjort tidigare!

De hade ju en kanonball flattrackinspirerad jacka, dessutom i samma Harleys racefärger som min hoj! Därtill hade de även byxor med så vida ben att man på flattrackvis kan ha byxbenen utanpå stövelskaften om man vill (även bra i regn). Plus ett par retrostövlar. Allt från Alpinestars. Var hos Mattias och Roller och hämtade jacka, byxor och stövlar idag. Sitter precis som jag ville ha det. Dessutom mycket billigare än vad jag hade väntat mig. Så ni andra som bygger flattrackhojar och vill ha ett modernt ställ med alla skydd men ändå retrostil kan jag tipsa om detta!
Jackan har dragkedja mot byxorna.

/J

Nu hann du ju före mig din luring, jag är ju också på väg att byta ut mitt minst lika gamla "Silver Hawk" kvalitetsställ:D. Men i alla ställ ser man ju ut som någon djäkl..a krabba, alternativt cowboy med fransjacka. Det där ser ju bra ut:tummenupp. Kan du dra dragkedjan ända upp om du andas ut ordentligt:D ?

/Ingvar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En ikon har gått ur tiden :tummenupp

Tack!
Ja det känns lite vemodigt att skiljas från det gamla kvalitetstället. Inte trodde jag då, 20 år gammal, att det Halvarssonstället skulle hålla så länge. Jag har dock oljat in det med läderolja så många gånger att jag tror att det kan bli ett en spänningspeak på nätet om det möter sin skapare i ett värmekraftverk :gnissla

Det kommer att bli en upplevelse för dig att träffa "Sybo".
En sådan kille som jag vet att du älskar.
Platoniskt.
Sadelmakeriets Acke Rising eller "Tolle".

Fördelen med flat-track stuket är att det passar (någorlunda) även på oss som börjat växa ifrån lugg och midja.

Det låter lovande! :tummenupp
Vidare eftersökningar har dock gett att han flyttat sin verksamhet från Nacka till Dalarna. Så det var inte så nästgårds som jag trodde :gnissla

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det låter lovande! :tummenupp
Vidare eftersökningar har dock gett att han flyttat sin verksamhet från Nacka till Dalarna. Så det var inte så nästgårds som jag trodde :gnissla

Jag åkte förbi Sybo i somras! Jag åkte Stockholm-Bollnäs-Hedemora-Stockholm och passerade en skylt som det stod "Sybo" på. Eftersom jag är autistisk så visste jag vad det handlade om. Det var inte så långt dit, ändå.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu hann du ju före mig din luring, jag är ju också på väg att byta ut mitt minst lika gamla "Silver Hawk" kvalitetsställ:D. Men i alla ställ ser man ju ut som någon djäkl..a krabba, alternativt cowboy med fransjacka. Det där ser ju bra ut:tummenupp

Rollers har även samma jacka fast i andra färger än HD:s. Det var en sån jag fick prova på innan Mattias beställde. Mattias kan säkert fixa en sån uppsättning till dig för samma höstpris

Kan du dra dragkedjan ända upp om du andas ut ordentligt:D ?

/Ingvar

Jodå! :tungan Jag hade (förutom ryggskydd) även jeans och tröja under, ville kolla att det fanns plats för förstärkningsplagg under för kalla vår- och höstturer.

Jag åkte förbi Sybo i somras! Jag åkte Stockholm-Bollnäs-Hedemora-Stockholm och passerade en skylt som det stod "Sybo" på. Eftersom jag är autistisk så visste jag vad det handlade om. Det var inte så långt dit, ändå.

Beskrivningar som "1 timmes hojväg" tar jag nog med en nypa salt från erkända motorspräckare som dig :D

Men jag ska kolla upp det. Tack!

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Känner ngn till en prisvärd sadelbagare som kan sy ett snyggt vinylöverdrag i samma stil och utförande som mitt nuvarande? Det är alltså ett avtagbart överdrag som sitter med tryckknappar. Mitt formskurna skumgummiunderlag är i gott skick, så det tänkte jag återanvända.

Kolla med Huge747, han hade kontakt med någon skaplig sadelbagare i Sthlm-trakten till sin 1428 om jag inte minns fel.

/Ingvar

Dr.Bike

Guest
Jag måste säga att du blev oförskämt snygg! Det är nästan så att man blir sugen på att konvertera! :tuttar

Ahamänn.... det var en klart lysande fyr! ;)

Som sagt: Nu ser vi dig! Till skillnad mot det gamla stället i säkerhetsfärgen svart...

Åransch... det är nästan lite KTM-varning.
Ap ap kom inte och säg att åransch är Harleys rajjsingfärger å allt det där inövade snacket! :lol

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ahamänn.... det var en klart lysande fyr! ;)

Som sagt: Nu ser vi dig! Till skillnad mot det gamla stället i säkerhetsfärgen svart...

Åransch... det är nästan lite KTM-varning.
Ap ap kom inte och säg att åransch är Harleys rajjsingfärger å allt det där inövade snacket! :lol

Alphojar, pistmaskiner och andra nymodigheter är förvisso ofta morotsoranga. Men HD var före. Dessutom är min hoj lackad med samma färgkod som Mopars Hemi-orange, så jag hävdar att orange är stötstångsrelaterat iaf :mad:

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Alphojar, pistmaskiner och andra nymodigheter är förvisso ofta morotsoranga. Men HD var före. Dessutom är min hoj lackad med samma färgkod som Mopars Hemi-orange, så jag hävdar att orange är stötstångsrelaterat iaf :mad:

Gör du det, så ska jag leta reda på nåt åraaaanscht som kom före 1902!
Men det ser iaf bra ut! Lysvidd: 21M

Mopar är kult!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tycker att vi kör en till bild på sötisen Jörgen.

Såhär ser en riktigt nöjd kund ut när han lämnar en affär. Och jag vet att Mattias är lika nöjd han, han får en inre tillfredställelse av att kunna hjälpa andra. Jag själv...? Tjaa... jag tar ett kontoutdrag.

J0rgen1.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
stiligt ställ jörgen!:tummenupp och jag ser fram emot vinterns uppdateringar!:yoparty

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Måste lyfta på hatten för Halvarsson och Lindstrands otroliga kvalité, mitt gamla Halvarsson-ställ med Lindstrandsstövlar inhandlade på dåvarande Hondacenter vid Vanadisplan 1987 vart alltså 21 år! :D/J

Ett par Lindstrands stövlar inhandlade 1988 höll nästan hela sommaren 2008 ut, ett par halvarssonhandskar(aldrig insmorda eller dylikt) inhandlade samma år är hela än idag,

jag tyckte att det där stället såg bekant ut, jag hade ett liknande från 1988.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag tycker att vi kör en till bild på sötisen Jörgen.

Såhär ser en riktigt nöjd kund ut när han lämnar en affär. Och jag vet att Mattias är lika nöjd han, han får en inre tillfredställelse av att kunna hjälpa andra. Jag själv...? Tjaa... jag tar ett kontoutdrag.

Katipalist!!1 :mad:

Förstår honom.. Tycker det blev riktigt bra :)

Du borda hala upp brallorna och skyla dig med lite kläder du också! :D

stiligt ställ jörgen!:tummenupp och jag ser fram emot vinterns uppdateringar!:yoparty

Det kommer. håller på och beställer motordelar från USA.
Ska lämna bort jackan till AE-tech för att sprätta Alpinestarsmärkena och sy på lite kultiga 70-tals tygmärken ur mina samlingar.

Ja den där lär skräna fint vid rödljusen om man vill det! :D Hedlund är verkligen att stycke svensk teknikhistoria och motorkultur. :Bugar Jag gick förbi Hedlunds verkstad varje dag när jag gick till skolas som tonåring. Fick titta in dregla lite på kamaxelslipmaskinerna som kördes av en snäll farbror minns jag.

En "Hedlon" är en dröm.
attachment.php

Ja jäklar vilken maskin! En ultimat nationell caferacer och kurvtwin imo.

Ett par Lindstrands stövlar inhandlade 1988 höll nästan hela sommaren 2008 ut, ett par halvarssonhandskar(aldrig insmorda eller dylikt) inhandlade samma år är hela än idag,

jag tyckte att det där stället såg bekant ut, jag hade ett liknande från 1988.

Ja det är ju sjukt bra kvalle. De kraftiga metalldragkedjorna har man ju uppskattat, inget man ser på dagens poserskinnställ.

Nämen jäsingens, haru gått o köpt dig nymodigheter?!

Men erkänn att de ser gamla ut! :D

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad