Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis till andraplatsen:tummenupp.

/Ingvar

Blev du blöt på hemresan? Mitt uttorkade 80-talsskinnställ vägde säkert 10kg när jag hängde upp det hemma.

Grattis! Jag fick vrida ut mina strumpor från vatten! Tack för ett bra race, jag har biktat mig offentligt! :D

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3762358&postcount=29

Jag lyfter på hatten!

Jag tror att du har över 150 rwhp: trots att vi höll jämt i starten en av reporna så drog du ifrån mig rejält på ren kraft med din tyngre hoj. Du borde bänka den där raketen! :D

Mina ventilfjädrar har mattats har vi konstaterat i bänken, jag få ventilfladder och effektdrop vid 6400 till varvstoppet vid 7000. Så jag får växla vid 6400 nu, men det grör just ingen skillnad i axet med den här kammen, så du hade tagit mig ändå.

Men då har jag tänkt som så här: Eftersom jag ändå måste av med toppar och mäta upp mina nuvarande fjädrar och sedan byta till bättre fjädrar så blir det även byte till Jim's hydrosolidlyftare samt kamaxelbyte till RedShift 643-kam i vinter. Ska även fläska på med ventilbrickor och knaster i titan. Sedan ska jag utmana dig igen nästa sommar! :tungan :D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
e grymt impregnerad av ditt och Ingvar B kunnande.
Kul läsning.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Grattis! Jag fick vrida ut mina strumpor från vatten! Tack för ett bra race, jag har biktat mig offentligt! :D

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3762358&postcount=29

Jag lyfter på hatten!

Jag tror att du har över 150 rwhp: trots att vi höll jämt i starten en av reporna så drog du ifrån mig rejält på ren kraft med din tyngre hoj. Du borde bänka den där raketen! :D

Mina ventilfjädrar har mattats har vi konstaterat i bänken, jag få ventilfladder och effektdrop vid 6400 till varvstoppet vid 7000. Så jag får växla vid 6400 nu, men det grör just ingen skillnad i axet med den här kammen, så du hade tagit mig ändå.

Men då har jag tänkt som så här: Eftersom jag ändå måste av med toppar och mäta upp mina nuvarande fjädrar och sedan byta till bättre fjädrar så blir det även byte till Jim's hydrosolidlyftare samt kamaxelbyte till RedShift 643-kam i vinter. Ska även fläska på med ventilbrickor och knaster i titan. Sedan ska jag utmana dig igen nästa sommar! :tungan :D

Det var kul att rejsa lite mot dig (och mina GSX-bröder också):yoparty. Av någon anledning är det mycket roligare att köra mot "byggen" än orginalhojar.

Själv skall jag gå upp till 30mm, plasta upp golven och fylla ut pottan lite på insug. Sen skall trattar dit och passande luftrenare byggas (eller köpas om jag hittar nåt). Jag kommer att behålla mina RS36'or men försöka att få riktigt bra fart på insugsluften hela vägen. Då kan man sprida isär kamloberna lite och få väldigt bra fyllnadsgrad, dom rikiga hejarna säger sig kunna få över 100%.

Handsken är kastad:D.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jörgen, även känd som Joseph... ?? :confused:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men då har jag tänkt som så här: Eftersom jag ändå måste av med toppar och mäta upp mina nuvarande fjädrar och sedan byta till bättre fjädrar så blir det även byte till Jim's hydrosolidlyftare samt kamaxelbyte till RedShift 643-kam i vinter. Ska även fläska på med ventilbrickor och knaster i titan. Sedan ska jag utmana dig igen nästa sommar! :tungan :D

hur var det nu du sa? "hon får vara gathoj ett tag framöver så att jag kan köra med mina kompisar" eller så?:7peta :D jag kan se vart det här tar vägen... nämen bara lite till, och lite till, och så bänka, "ojdå, 150 bakhjulshästar! går det att kräma ur mer tro?" och så vidare och så vidare...:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hur var det nu du sa? "hon får vara gathoj ett tag framöver så att jag kan köra med mina kompisar" eller så?:7peta :D jag kan se vart det här tar vägen... nämen bara lite till, och lite till, och så bänka, "ojdå, 150 bakhjulshästar! går det att kräma ur mer tro?" och så vidare och så vidare...:D

Men den kommer att gå fint med 643-kammen, en kompis hade den i sin sporster 1200 som var uppborrad till 1340. Han hade 116 rwhp i den och körde tusentals mil. Både harleydrags, tillochfrån jobbet samt semestrar i Skandinavien. Min motor är ju en prostockmotor i konstruktionenn och är till skillnad från en sportster originalmotor gjord för att husera vassa kammar och hårda fjädrar. Mitt block är mycket kraftigare lagrat och har rullvippor, kraftiga trycksmorda lyftarhus, mycket plats i kamaxelhusen, mycket kraftigare lagring av kamaxlarna osv. Sporter har ju en kam för varje ventil. Dvs 4 st axlar lagrade i varje ända.

Det värsta är att jag kan ställa dit cylindrar med 4 1/4" borr isf nuvarande å 4".
Isf blir motorn vips på 1860 cc men med samma slaglängd som idag (4")
väler jag dessutom att öka slaget till 4 1/4" istället för nuvarande 4" så blir motorn vips på 1970 cc tex :gnissla Blocket klara ett maxslag på 5" :gnissla.

Men jag ska nog hålla mig till 1640, I hope
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men den kommer att gå fint med 643-kammen, en kompis hade den i sin sporster 1200 som var uppborrad till 1340. Han hade 116 rwhp i den och körde tusentals mil. Både harleydrags, tillochfrån jobbet samt semestrar i Skandinavien. Min motor är ju en prostockmotor i konstruktionenn och är till skillnad från en sportster originalmotor gjord för att husera vassa kammar och hårda fjädrar. Mitt block är mycket kraftigare lagrat och har rullvippor, kraftiga trycksmorda lyftarhus, mycket plats i kamaxelhusen, mycket kraftigare lagring av kamaxlarna osv. Sporter har ju en kam för varje ventil. Dvs 4 st axlar lagrade i varje ända.

Det värsta är att jag kan ställa dit cylindrar med 4 1/4" borr isf nuvarande å 4".
Isf blir motorn vips på 1860 cc men med samma slaglängd som idag (4")
väler jag dessutom att öka slaget till 4 1/4" istället för nuvarande 4" så blir motorn vips på 1970 cc tex :gnissla Blocket klara ett maxslag på 5" :gnissla.

Men jag ska nog hålla mig till 1640, I hope

den sista meningen säger allt:D jaja, det blir nog bra hur du än gör:) personligen hade jag gillat en superhypad uppgradering ála bigbore och megakomp men då kan man ju ge sig fan på att driftsäkerheten går förlorad så...:gnissla håll det lagom men grymt!:tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
hur var det nu du sa? "hon får vara gathoj ett tag framöver så att jag kan köra med mina kompisar" eller så?

Han vill ju åka med sina kompisar men inte alltid komma sist:D .

/Ingvar

PS
Jag är inte dryg på riktigt, men det var ju sas öppet mål:tummenupp .
DS
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Han vill ju åka med sina kompisar men inte alltid komma sist:D .

/Ingvar

PS
Jag är inte dryg på riktigt, men det var ju sas öppet mål:tummenupp .
DS

jag var själv lite sådär lagom småironisk så det är lugnt:D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nåååå!

Vad presterade Sothoran för tider med nuvarande setup?
(jag vet att du har varit och kört din kanalje)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Några bilder på J från Eskilstuna.

Jörgen: PM:a din e-mail så fårdu bilderna + några till i fullformat

/Ingvar
 

Bifogat

  • IMG_4080_mini.jpg
    IMG_4080_mini.jpg
    120 KB · Visningar: 224
  • IMG_4081_mini.jpg
    IMG_4081_mini.jpg
    78.4 KB · Visningar: 197

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Några tips för bättre inflöde på Sothoran:D (från Srängnäs Bike Show idag).

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000026_mini.jpg
    P1000026_mini.jpg
    151.8 KB · Visningar: 170
  • P1000027_mini.jpg
    P1000027_mini.jpg
    160.2 KB · Visningar: 168

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Några tips för bättre inflöde på Sothoran:D (från Srängnäs Bike Show idag).

/Ingvar

Man måste få ganska ooptimala insugningsrör med en förgasare på varje sida, ÅAS kan det inte vara helt optimalt med en tratt framåt och en bakåt heller...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har funderat under sommaren på vad som ska göras denna vinter på hojen.
Det vanliga underhållet är ganska klart: ta isär och kolla kopplingen samt tvätta och smörja kedja samt hjul och svinglager samt byta ut sönderskakade blinkers samt indikatorlampor i panelen som har skakat sönder (alla)

Utöver detta blir det byte av mina mattade ventilfjädrar till nya, helst "Behive Nascar springs" med titan-collars. Utöver detta ska Jörgen Byström på Supertwin NC-fräsa nya bättre förbränningsrum och lägga komp och squish rätt för de nya kammarna jag beställt: RedShift 643. Kommer även att skaffa nya lyftare: Jim's Big Axle HydroSolid.

När detta är klart blir det bänkning senast i mars och om Cyren har tid blir det i sedvanlig ordning en bänkningsfilm.

Inte så många jobb som tidigare vintrar men jag får skylla på att hojen börjar bli mer finlirsmässig.

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
But still, it would look good.

Dont tease old men :gnissla

Det här är motorkultur, oldschool.
Sladdrig gaffel och smalt bakdäck framhäver motorn. Det här är ett 70/80-talsprojekt. Det är en konst att inte falla för frestelser.
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top