Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Well, skulle bara "tuffa" mig lite.. :rodnar

Hursom, prylarna är på G..
Hoppas på +120rwhp och 170Nm, samtidigt har vi bara Warrior resultat att "gå på"..

Aha! Du får lägga upp lite bilder när du packar upp och monterar!
Som det ser ut nu ska jag bänka på söndag. Peppar peppar. Då får vi se om det går att lura ut några extra hästar mha sprutet.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ang min hoj..
In ze Americas plockar man 110-115rwhp ur Warriorn med liknande setup, dock tyngre vev, lägre komp/sämre soppa, belt och ofta 240 sula..


..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir det något?
Förväntar mig ögonblicklig uppdatering!

Jadå! Ikväll har jag bytt olja, stoppat i nya stift, hällt i fräsch bensin, pumpat däcken, laddat batteriet, plockat ihop utrustning och dator och kollat över hojen för morgondagens bänkning. Hoppas allt funkar, ska bli kul att se ev skillnader i kurvorna mot förgasaren.

Jag kommer förstås att lägga upp kurvorna här. Det är ju intressant att se vad ev skillnad kan bli mellan sprut och förgasare på denna motortyp. Men det förutsätter att vi hinner få ordning på tänd och bränslemapp och komma upp till bra AFR-värden på full- och delast. Om det däremot strular och dagen går utan att vi fått bra snurr på motorn med sprutet så får hojen stå kvar och så kör vi vidare ytterligare en dag. Ingen idé att visa kurvor som inte är representativa för sprutet menar jag.

/J

Ang min hoj..
In ze Americas plockar man 110-115rwhp ur Warriorn med liknande setup, dock tyngre vev, lägre komp/sämre soppa, belt och ofta 240 sula..


..

Ok! Vad brukar de ge original på bakhjulet när folk bänkar dom?
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ok! Vad brukar de ge original på bakhjulet när folk bänkar dom?


Skulle tro att de får ut ca 75rwhp.. MT´n +10..

Jadå! Ikväll har jag bytt olja, stoppat i nya stift, hällt i fräsch bensin, pumpat däcken, laddat batteriet, plockat ihop utrustning och dator och kollat över hojen för morgondagens bänkning. Hoppas allt funkar, ska bli kul att se ev skillnader i kurvorna mot förgasaren.

Du verkar skönt "laddad", härligt! Hoppas du får fina resultat imorgon/idag eller hur det nu är! :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle tro att de får ut ca 75rwhp.. MT´n +10..

Ok! Ja då är det ju procentuellt sett en rätt bra ökning med kittet! En bonus är ju också att det blir roligare att köra när motorn inte bara fejdar ut i vibrationer de sista 1000 rpm innan varvstoppet.

Så är det ofta på original HD, att när folk gör den obligatoriska uppöppningen av luft- och avgassystem, fetar upp blandningan samt skaffar en bättre tändkurva, så ger det i det fallet bara 10-15 hk, men den stora behållningen därutöver är att motorn blir mycket roligare i karaktären när effektkurvan stiger ända fram mot varvstoppet. Så din hoj kommer nog att kännas brutalare helt klart!

Du verkar skönt "laddad", härligt! Hoppas du får fina resultat imorgon! :tummenupp

Tack! Det hoppas jag med!

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jahopp, då var den första bänkningen med PFI-sprutet Pegasus från BDL klart http://www.chopperscycle.com/motorcycleparts/product_info.php/products_id/3197.
Det gick både bra och mindre bra.

Det mindre bra:

Jörgen B på Supertwin konstaterade ganska snart att ingen av de olika mapparna för olika HD-konfigurerade motorer som jag laddat hem från spruttillverkaren PFI:s hemsida matchade min motor. Vid närmare eftertanke var det väl ganska naturligt, ska en mapp passa en motor så bra att det bara räcker med att höja eller sänka hela mappen så fodras ju att man hittar en mapp från en motor med i stort sett samma konfiguration, dvs borr/slag, kam, avgassystem, ventilstorlekar, förbränningsrumsdesign, avgassystem osv osv. I detta sammanhang kan jag ju säga att alla de nedladdade mapparna var tex för långslagiga HD-bigtwins, ingen för sportster.


Efter en del labbande i bänken så lät vi göra en förenklad mapp för att under dagen iaf rudimentärt testa potentialen i sprutsystem jämfört med förgasaren. På Jörgen B:s förslag så gjorde vi då en enkel linjär mapp för dels 65 % trottelöppning (tps) och en för 100% tps. Totalt är det 16 olika tps-positioner annars. På detta vis fick vi ett enkelt peljskott på hur sprutet skilde sig från förgasaren på åtmindstone en dellast samt på fullast. För att få en bra jämförelse som möjligt gjorde jag en tändmapp som imiterade kurvorna i min gamla Dyna-tändning jag använde ihop med förgasaren sist jag bänkade.

Det som var bra:

Trots att motorn gick rejält för fett med den provisoriska mappen vid många varvtal utefter dessa två trottelöppningar så steg maxvridet från 162 Nm med förgasaren till strax över 175 Nm med sprutet. Effekt- och vridkurvan låg över förgasarkurvan hela vägen, som mest med 10 %. Vid nådde även maxeffekten 127 rwhp insprutet. Detta var ju som ni kanske minns förvisso maxeffekten redan med förgasaren, men då gick motorn med öppna lock på supertrappdämparna och toppeffekten låg då strax över 6000 rpm. Med sprutet nådde vi alltså lekande lätt 127 rwhp som maxeffekt trots att motorn gick så fett att det var rippel på kurvan vid detta varvtal, plus att jag hade de täta locken på supertrapprören. Med dessa lock på gjorde förgasaren bara 124-125 rwhp. Med sprutet producerade motorn dessutom de 127 rwhp redan vid 5700 rpm. Så nu har jag beslutsunderlag kring om jag kan behålla sprutet eller inte på hojen.... Jag behåller det på hojen! :)

Jörgen B som är en rätt rutinerad motorbyggare trodde att jag lätt kommer att nå över 180 Nm och över 130 rwhp när vi mappat sprutet med en för min motor optimal bränsle- och tändmapp.

Men eftersom det krävs minst ytterligare en heldag i bänken och säkerligen 20 pulls så bestämde vi att jag gör bäst i att först bygga om mitt avgassystem enligt vinterns planer, dvs förse det med steppade krökar enligt beräkningen som Burn's gjort åt mig. Dessutom ska ju avgassystemet även få en sk H-pipe, (dvs ett utjämningsrör innan megafonerna) för att ytterligare bättra på mellanregistret och maxvridet.

Detta beslut baserar sig alltså på att vi annars måste lägga mycket arbetstid och slitage på motorn med att först ta fram en mapp till dagens avgasrörsdesign, bara för att senare i vår ånyo mappa om hojen när jag byggt om avgasrören. Så för att spara arbetstid och slitage från bänktimmar på min motor så nöjde vi oss med detta idag. Ovanstående erfarenheter tog hursomhelst hela dagen i anspråk så ngt mer hade inte hunnits med idag.

Cyrén tog bilder och filmade, vi diskuterade om det verkligen är intressant att visa dessa bilder filmer eftersom vi inte maxat sprutsystemets potential på min motor ännu. Ni som läser tråden får bestämma om ni verkligen vill se och höra en filmsnutt och lite bilder hur hojen gick med sprutet med denna simplifierade mapp? Isf så var Cyrén villig att redigera ihop ngt enkelt. Vill ni vänta tills hon går för fullt med banditkoppling, omgjorda skorstenar och optimal mapp i vår så kan vi göra det.

/J
 
Last edited:

sportbike

Guest
vi vill nog följa projektet med både up:s and down:s skulle jag tro....
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Vore roligt o få se lite vad det går för, så har man något att sukta efter tills det blir helt klart! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Cyrén tog bilder och filmade, vi diskuterade om det verkligen är intressant att visa dessa bilder filmer eftersom vi inte maxat sprutsystemets potential på min motor ännu. Ni som läser tråden får bestämma om ni verkligen vill se och höra en filmsnutt och lite bilder hur hojen gick med sprutet med denna simplifierade mapp? Isf så var Cyrén villig att redigera ihop ngt enkelt. Vill ni vänta tills hon går för fullt med banditkoppling, omgjorda skorstenar och optimal mapp i vår så kan vi göra det.

/J

Självklart vill vi se det, inte bara bänkreporna, utan även huvudkliandet, svärandet och hur snacket gick om mappningen....

Klart att resan ska ha ett mål, men ibland är resan roligare än målet!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad kul att ni tycker det. Jag pratade lite med Cyrén efter att ha läst era inlägg och han ska titta igenom filmmaterialet från dagens huvudkliande och fixa ihop ngn enkel filmsnutt och ev lite bilder. Om han anser att råmaterialet duger dvs.

/J

Man blir rädd!

Tänk att det blev jag också........... när jag såg din nya avatar :skrämd
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Självklart vill vi se det, inte bara bänkreporna, utan även huvudkliandet, svärandet och hur snacket gick om mappningen....

Klart att resan ska ha ett mål, men ibland är resan roligare än målet!

Känner jag Cyrén rätt så har han säkert smygfilmat mig när jag kliar mig i det kalnande huvet, eller på andra ställen :gnissla

Jo du och jag är nog rätt lika där, att resan kan vara en stor del av målet! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Känner jag Cyrén rätt så har han säkert smygfilmat mig när jag kliar mig i det kalnande huvet, eller på andra ställen :gnissla

Jo du och jag är nog rätt lika där, att resan kan vara en stor del av målet! :)

Ehh, jag hoppas att han editerar bort dom övriga kliningarna.

Själv har jag också haft kul dag, min far ringde i morse när det hade skurit ner för traktorn när han plogade, således skulle en stycke Fordson Dexta dras upp ur diket.

Efter ett par försök medelst fyrhjulsdriven pickup så dog plötsligt motorn på traktorn, soppatorsk.

En annan traktor kom förbi och skulle dra, men det hjälpte föga då den fastkörda traktorn inte kunde hjälpa till, så då inleddes operation lufta diesel.

Någon IDIOT kom på den här modellen på att batteriet skulle sitta som en smäck ovanpå insugningsröret/spridarna.

Som tur var så gjordes även batterihyllan svängbar, så batteriet urmonterades.

Dessvärre så hade inte konstruktören av frontlastaren insett det praktiska med svängbar batterihylla, så där tog det stopp.

Vi lyckades emellertid lufta EN spridare, underifrån, och med den och några puffar startgas för att hålla varvet uppe lyckades vi få den att lufta sig själv.

Allt detta utfördes alltså på en traktor som i princip låg på sidan i ett dike (dock hade den hela tiden bra oljetryck, picupen i tråget måste sitta bra till)

Slutligen fick vi upp den med grannens traktor, efter att vi först hade lagt ut ett lager grus under hjulen på den...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top