Byggtråd: "Jörgens Sportster"

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tomten kommer.......:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sånt här behövs inte för ett bygge som står över allt annat. Men för oss andra så kanske.............

http://www.bike.se/video/video-hur-ditt-bygge-blir-kandis

Ichiban Moto har tagit fram en enkel guide för hur du ska få ditt bygge att synas på stora bloggar

Bike Exif............For Dummies :)

Tack. Ja den där filmen har jag sett och skrattat åt. Den fångar så pricksäkert alla dessa hipstrar. Allt ska vara badass och grymt osv. Har man sett en av deras bloggar så har man sett alla, vid sidan av hojarna så förekommer så gott som alltid longboards, fixies, elgitarrer och deras senaste gaddning. Plus drösvis med alla dessa symboler de älskar att tota ihop. :D

Jag har inte pushat min hoj på nätet, men brukar tacka ja om tidningar vill göra reportage. På nätet tror jag dock inte att min hoj skulle generera så mycket "likes" som ett vanligt low performance standardhipsterbygge. Det fodras ju ett visst mått av kunskap för att uppskatta sånt här. För ngn som bygger "badass"-avgassystem helt utifrån looks, utan att ens ha en låst headerlängd, eller ens bry sig om att båda krökarna har lika längd, ja då ter sig ju tex mitt avgasbygge obegripligt och estetiskt tillkrånglat. Samma sak med mycket annat på min hoj. Förstår man inte funktionen hos detaljerna på en motorcykel, så blir det svårt att uppskatta utseendet på min hoj. Men jag erkänner att näst efter funktion så är utseendet styrande även för mig.

Men eftersom du lite skämtsamt tog upp det här med exponering på nätet så valde jag att svara just idag pga av att Burns Stainless (firman som jag köpt avgasdelarna ifrån och som gjorde beräkningen av avgassystemet) har lagt ut mitt bygge på sin FB-sida för ngt dygn sedan.
https://www.facebook.com/pages/Burns-Stainless-LLC/81902883590
Historien är att Burns gärna ville få feedback hur avgassystemet (beräkningen) funkade. Så jag hade sedan tidigare lovat att höra av mig när systemet var färdigbyggt och bänkat. Så eftersom jag mest gått och väntat på delar tog jag tag i detta gamla löfte och skickade all info i början på veckan.

I övrigt så har det bara varit väntan på delar. Men idag så fick Karling äntligen hem den sista detaljen i min order. Transkedjan från Diamond. Så nu ska jag (kanske redan imorgon) ta roslagsbanan ut till Karling och hämta hem delarna så att jag kan börja skruva ihop hojen.

De nya friktionslamellerna med kevlar är också klara, Bandit skickade dem i slutet på förra veckan. Så med lite tur kanske de dyker i slutet på denna vecka.

Återkommer med uppdatering och bilder när jag fått hem och börjat montera de nya delarna.
Det enda jag kunnat gör på hojen under väntetiden är att jag har plockat av 22T-framdrevet och monterat dit 21T-drevet. Så att det är klart att nita dit den nya lättare 3D-kedjan som nu alltså ligger hos Karling.

/Jörgen
 
Last edited:

xlr1498

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
2011 Sportster Super Low
Instämmer till fullo med inlägget om "hipsterbyggen". Ser fram emot nästa bänkning.
/Wille
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dags för uppdateringar igen!

Över Jul och nyår for jag omkring på Kuba i två veckor. Så Sportbike skötte om Teknikforumet. Det var roligt att få se Kuba och möta kubanerna. Ett stolt, vänligt och vackert folk tycker jag.
Här nedan är en hotellrumsbild över Havanna från 19:e våningen på 50-talsklassikern Habana Libre.
IMG_5662.JPG

Kubanerna kör gedigna järn.
IMG_5663.JPG

Vid en bilresa tog vi upp en liftare som visade sig jobba på detta tobaksodlingskollektiv nära Pinar Del Rio, där ordnade han i gengäld en gratis visning åt oss. Vi passade vi på att köpa några lådor Cohiba som här görs iordning. Förförisk doft i denna lada kan jag säga.
IMG_5670.JPG

Igår onsdag tog jag en annan klassiker -Roslagsbanan- ut till Karling och hämtade de beställda delarna: Ny transkedja från Diamond, ny transkedjesträckare, nytt urkopplingslager, samt en ny 3D sekundärkedja med nitlås.

Ikväll kunde jag således jobba på hojen.
På bilden nedan har jag tappat ur transmissionsoljan och demonterat transkåpan.
IMG_5686.JPG

Sedan bort med generatorrotorn så att jag kunde använda avdragaren på motordrevet.
IMG_5688.JPG

Här nedan är motordrev, bandit-kopplingskorgen och gamla transkedjan upplagda på arbetsbänken. Till höger ligger den nya transkedjan.
IMG_5690.JPG

Ett problem med den gamla Tsubaki-transkedjan var att den töjde sig oroväckande fort, dessutom sågade den in sig i sträckarklotsen fortare än jag är van vid. Här nedan tror jag är orsaken till detta slitage på klotsen: De jordnötsformade länkplattorna. Nu blir det tillbaks till transkedja med "normal" solvalla-form på länkplattorna.
IMG_5691.JPG

Här nedan är delarna plus den nya kedjan fotogentvättade, blåsta och momentdragna på sina respektive axlar. För säkerhets skull även Loctite 6300 på splinesen på motordrevet i vanlig ordning.
IMG_5692.JPG

Imorgon kväll blir det fortsatt montage av de andra delarna. Förmodligen nitar jag och monterar den nya 3D-kedjan.

- - - Updated - - -


Pricksäkert! :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Instämmer till fullo med inlägget om "hipsterbyggen". Ser fram emot nästa bänkning.
/Wille

Tack Wille!

Det ser jag också fram emot! Förutom lite montering så är det två saker som jag behöver för att kunna återvända till bänken. Dels att Karling hinner göra klart min oljepump, dels att jag får paketet från Bandit Machineworks med de nya friktionslamellerna. De sistnämda är på väg från USA med USPS priority mail. Så jag hoppas så att jag få hem dem före helgen, då kan jag bli helt klar med transmissionen i helgen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen avi på kopplingslamellerna dök upp innan helgen, så det jag kunde göra på hojen var att montera de andra delarna jag hade fått hem. Transkedjan, ny sträckarklots, ny sekundärkedja.

Här nedan pressar jag ihop nitlåset till den nya lättare 530 3D-kedjan. Bredvid ligger den gamla DID ZVMX 530-kedjan. Den nya kedjan vägde 40 gram mindre. Inte stor skillnad. Jag får hoppas att chain slap och ojämn kedjespänning bättras av min ändring till 21T fram istället för 22T. 21T ger ju en mycket bättre slitagebild på min 110L-kedjan. Tack vare det udda tandantalet kommer det nu att behövas många fler kedjevarv innan samma kugg träffar samma länk igen. Detta kan ju göra att kedjan töjs och slits mer jämnt.
IMG_5694.JPG

På de två bilderna nedan är kedjan monterad och justerad på hojen och bakhjulsaxeln dragen med 100Nm. Jag har även programmerat om hastighetsmätaren för den nya utväxlingen.
IMG_5696.JPG

IMG_5698.JPG

Jag återmonterade även hayabusa-rotorn, samt monterade den nya transkedjesträckaren i transkåpan. Syns på bilden nedan. Men nu behövs som sagt de nya lamellerna för att kunna skruva ihop detta och fylla på transolja.
IMG_5700.JPG


En till nyhet är att Acke ringde i fredags med ett positivt besked! Öhlins har tillverkat mina gaffelben och dessa har nu anlänt till ISR. Enligt Acke såg de mycket fina ut.
Så nu kan Acke sätta igång med tillverkningen av ISR-kronorna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igår torsdag fick jag då äntligen hem de nya Kevlar-friktionsskivorna från Bandit.

De nya Kevlarskivorna ligger till höger nedan, eftersom de är 0,132" tjocka till skillnad från de gamla röda .150" tjocka RQ-beläggen till vänster. Så får jag alltså in 9 stycken lameller isf 8. Således 12,5% mer area. Och förhoppningsvis även mindre halt friktionsmaterial.
IMG_5702.JPG

Som vanligt så började jag med att lägga beläggen i blöt ngn timme. Under tiden bytte jag lager i mc-garagets gemensamma DDR-tillverkade bänkslip. Kultmaskiner måste bevaras.
Den blå oljan är S&S transmissionsolja.
IMG_5704.JPG

Efter avtorkning kunde jag sedan plocka in lameller och stålskivor.
IMG_5705.JPG

Här nedan har jag monterat tryckplattan och ställt in fjädertrycket. Gick ned från 7.5 mm förspänning till 5.0mm. Så får vi justera upp trycket i bänken om det behövs. Nu är iaf kopplingshandtaget lätt igen.
IMG_5707.JPG

Sedan kunde jag montera trans-/kopplingskåpan, justera in hydraulkopplingen, justera transkedjespänningen, montera växelpet och sist hälla i 750cc transmissionsolja.
IMG_5708.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Får sån frid i själen av att läsa dina poster.. och inspiration till att ge fan i klåparstressmek.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får sån frid i själen av att läsa dina poster.. och inspiration till att ge fan i klåparstressmek.

Ja det är skönt att bli äldre. Att slippa vara så körkåt. Att bara få stilla sin tid bredvid en en maskin man tycker om. Man får alltid ett tyst medhåll när man pratar med maskiner dessutom. Det gillar jag.

Nu är det bara oljepumpen kvar. Karling har haft fullt upp. Bara de senaste veckorna har han färdigställt ett antal motorer och jobbat helger. Denna helg står han och tillverkar en serie racing-vevtappar. Men på söndag ska det förhoppningsvis bli tid för min oljepump.

Jag hade ju kunnat modda oljepumpen snabbare i egen regi, men jag känner att det är så mycket värt om Karling får göra detta. Då blir det flödesmätt före och efter, och erfarenhetsbanken av modden hamnar hos ngn som har större nätverk än jag, och som därmed kan ha nytta av samt hjälpa andra med samma problem.
Får Karling utvärdera samt göra modden, ja då finns det ju en lösning på marknaden även för andra, Iom att han alltid gör ritningar och har egen verkstad.

Så blir det inte om jag månskensmekar ihop den lösning jag föreslagit. Då blir det bara en förbättrad pump och ingen annan kan köpa en till.
Det är också ngt jag gillar med att bli äldre, att jag vill ha reproducerbara lösningar. Hellre betala lite tid och pengar på att få in en lösning på marknaden, och därmed kunna beställa när ngn är slitet om 6 år, än att stå och handjucka eget bakom lykta dörrar. I synnerhet för en gathojsmotor som det här.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Skall du ställa ut den på Liljevalchs? Undrar om koftklädda glasögonskalmsgnagare skulle förstå konsten i din produkt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall du ställa ut den på Liljevalchs? Undrar om koftklädda glasögonskalmsgnagare skulle förstå konsten i din produkt?

Jag tror inte det. Jag gillar inte "de fria konsternas" monopol på kultur. Är jag ute på Djurgården med hojen njuter jag hellre av de fina vägarna för att sedan köra ned till pirarna och hälsar på Thomas och Vanessa på Deodar, http://www.deodar.se/sve/ Att få segla med Deodar är kultur.
Så jag tror vi är eniga.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tror inte det. Jag gillar inte "de fria konsternas" monopol på kultur. Är jag ute på Djurgården med hojen njuter jag hellre av de fina vägarna för att sedan köra ned till pirarna och hälsar på Thomas och Vanessa på Deodar, http://www.deodar.se/sve/ Att få segla med Deodar är kultur.
Så jag tror vi är eniga.

När du "blir färdig" (ja, jag vet) med henne, kanske en vinterförvaring skulle kunna ombesörjas av MC-Colllection.
Där skulle det vara kul att se fler med din filosofi ställa ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När du "blir färdig" (ja, jag vet) med henne, kanske en vinterförvaring skulle kunna ombesörjas av MC-Colllection.
Där skulle det vara kul att se fler med din filosofi ställa ut.

Problemet är bara att det vackraste på den här hojen tycker jag är insidan :gnissla

Apropå insidan så har Karling idag börjat med min pump. Noggrann som vanligt har han mätt upp och dokumenterat hela pumpen, räknat ut utväxlingsförhållandet (1:1) så att provkörningen av pumpen kan ske i rätt varvtalsregister. Karlings plan är att provköra pumpen i tre stadier. Det första stadiet är omodifierad pump, det andra två stadierna är med modifiering 1 och sist med modifiering 1+2.
Under respektive körning kommer Charley att flödesmäta returflödet som pumpen suger från sumpen.
På det här noggranna viset så kommer hela vår modifiering, (som alltså består av två delmodifieringar) att kunna utvärderas på ett systematiskt vis.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen

I garaget har jag pillrat vidare. I väntan på oljepumpen gjorde jag lite tester av övertrycksventilen i mitt H-D original oljefilterhus. Jag ville kolla att den inte läckte i stängt läge. (Denna ventil har till syfte att skydda motorn mot för högt oljetryck vid kall olja, öppningstrycket ska vara 30 Psi.)
Mina tester visade att ventilen inte tätade ordentligt i stängt läge. Eftersom denna ventil försvann på H-D sportster 1992 och framåt, så bestämde jag mig för att på prov plugga utloppet från ventilen. Iom att jag har oljetrycksmätare kan jag ju hålla koll på trycket vid kall motor. På bilderna nedan borrar jag och gängar för en NPT 1/8 plugg. Så att jag om nödvändigt kan återställa igen.
Visar det sig att övertrycksventilen behövs, så kan jag ta bort pluggen, sedan bygga in en förbättrad och tätare ventil.
IMG_5710.JPG

Gänga
IMG_5712.JPG

Här nedan är insexpluggen monterad.
IMG_5714.JPG

Under helgen och måndagen jobbade Karling med flödestester och modifiering av min pump. Karling tände ju på den principidé jag hade om hur man skulle kunna förbättra dessa moderna sportsteroljepumpars länskapacitet när de används på dessa block. Resultatet av Karlings tester av modifieringen förvånade både Karling och mig. Returflödet från sumpen ökade med 63%!
Jag hade hoppats på kanske 12-15%. Så det här var överraskande positivt! Karling har därför caddat upp pumpen, gjort fixtur och program till NC-maskinen mm. Så att han lätt kan göra den här modden på dessa sportsterpumper åt andra kunder i framtiden. Tack vare det positiva resultatet av Karlings tester har han redan modifierat en likadan oljepump på en 160cui S&S dragrace-sportstermotor han byggt åt en annan kund.
IMG_5715.JPG

I tisdag kunde jag så äntligen ta Roslagsbanan ut till Karling och hämta min modifierade pump. Så här ser den ut utvändigt efter modden. Flödestestad och klar!
IMG_5717.JPG

Efter att jag monterat pumpen på min motor så satte jag igång med att återmontera avgassystemet.
Jag har tidigare fascinerats av hur fin förbränningen är i denna closed-loop-insprutade motor. Nu kom jag ihåg att ta en bild av en av avgasportarna, plåtren i större delen av porten. Och det här är efter blandad körning, och sedan stadskörning in genom stan till garaget under sista turen i november. På förgasar-harlisar brukar det vara svart som en kolkällare efter sådan körning.
IMG_5720.JPG

Här nedan har jag skruvat dit krökarna och lagt sensor-safe kopparsilikon på insticket i x-pipen, detta för att undvika "vibration fretting". Ett fenomen som annars lätt drabbar rostfria slipjoints.
IMG_5723.JPG

Här nedan är hela avgassystemet monterat och fastdraget. Efter att ha förfyllt och monterat ett nytt oljefilter så kunde jag sedan fylla på 3,6-liter S&S-olja. Jag skiftar nu till syntet. Detta eftersom motorn nu har gått 505 mil och därmed är garanterat inkörd i cylindrarna.
IMG_5727.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fy fanken vad fint! Kul med pumpen också! Kan du på ngt vis få royalties på designen?

Tack
Jag har redan fått min belöning tycker jag. Karling tände på idén, flödestestade den, utvecklade modden med ritningar och fixtur så att den blir bearbetningsrationell att utföra. Här hade även Pär Evensson en rationell idé, gällande hur en port skulle blockas i praktiken.

Så det blev win-win tycker jag. Jag får min pump åtgärdad, och rapporterar sedan efter bänkning hos Evensson hur modden påverkade den tidigare våtsumpningen. Och om jag behöver en ny pump i framtiden så finns lösningen nu på marknaden tack vare Karling (och även Pär Evensson).

Själv har jag ju varken Karlings mekaniska verkstadsresurser, eller Evenssons bromsbänk, så det här (om det visar sig lyckat) är ju en win win-affär. Alla har bidragit och dragit nytta.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack
Jag har redan fått min belöning tycker jag. Karling tände på idén, flödestestade den, utvecklade modden med ritningar och fixtur så att den blir bearbetningsrationell att utföra. Här hade även Pär Evensson en rationell idé, gällande hur en port skulle blockas i praktiken.

Så det blev win-win tycker jag. Jag får min pump åtgärdad, och rapporterar sedan efter bänkning hos Evensson hur modden påverkade den tidigare våtsumpningen. Och om jag behöver en ny pump i framtiden så finns lösningen nu på marknaden tack vare Karling (och även Pär Evensson).

Själv har jag ju varken Karlings mekaniska verkstadsresurser, eller Evenssons bromsbänk, så det här (om det visar sig lyckat) är ju en win win-affär. Alla har bidragit och dragit nytta.
Tänk om ni gubbar hade jobbat på 'the company'... Då hade dom haft bättre rykte. Och prestanda. :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top