byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag lovar att inte mobba dig (så mycket)
om du bara jobbar på med bygget...

Och om jag mobbar dig så är det bara för att jag är avundsjuk på dig som har ett projekt igång.

heh, lovar att försöka jobba på i ett bra tempo:tummenupp

:D :såjaponken

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har det inte hänt något på länge pojk! Har du gått i ide? :va

nej, jag har inget id-kort...:tungan nejdå, men jag har väldigt mycket att göra just nu... kurser som avslutats inför nästa skoltermin, mopeder, motorcyklar och dessutom har jag delvis flyttat hemifrån och jobbar på att göra det permanent så... har fått åsidosätta projektet lite... men jag ska snart vara igång igen:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
sorry guw, lyckas inte hålla tempot här...:huvet det där förbaskade jävla baklyset som jävlas... nu ska jag göra såhär: fixa en literhink med spackel, spackla in skiten på plats, fixa ett fästa någorlunda, se till att det håller och sen jobba vidare. förhoppningsvis lyckas jag med detta och kan då vara på väg på nytt efter helgen:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
hmm... ny fundering... någon som vet vad ram, nedre gaffelben, motorkåpor och topplock på en cm125:a är gjorda av?:va funderar på att polera satan för att kicka upp nivån på det här projektet ett snäpp och undrar om det är praktiskt möjligt... nån som vet?:) har även funderingar på att ändra färgsättning, vad tror ni om en massa krom/polerat i kombination med vita kåpor/tank/cuts?:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
hmm... ny fundering... någon som vet vad ram, nedre gaffelben, motorkåpor och topplock på en cm125:a är gjorda av?:va funderar på att polera satan för att kicka upp nivån på det här projektet ett snäpp och undrar om det är praktiskt möjligt... nån som vet?:) har även funderingar på att ändra färgsättning, vad tror ni om en massa krom/polerat i kombination med vita kåpor/tank/cuts?:D

De är normalt av pressgjuten aluminium, det går att få blankt.
Nästan alllt som blänker på min hoj är tex sån polerad alumium. Jag har just inget krom alls. Polerad alu är rejs tycker jag. Du kan ju prova på en liten yta först om du är osäker.

Glöm inte att polering mycket handlar om att först våtslipa med tex 600- och sedan 1200-papper. Kolla tråden polering for dummies som ligger som sticky ngnstans så ser du. Har man inte slipat bort repor och grövre ojämheter så får man polera tills fan avlöser en. Våtslipar man innan går det mycket fortare och blir bättre resultat!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
De är normalt av pressgjuten aluminium, det går att få blankt.
Nästan alllt som blänker på min hoj är tex sån polerad alumium. Jag har just inget krom alls. Polerad alu är rejs tycker jag. Du kan ju prova på en liten yta först om du är osäker.

Glöm inte att polering mycket handlar om att först våtslipa med tex 600- och sedan 1200-papper. Kolla tråden polering for dummies som ligger som sticky ngnstans så ser du. Har man inte slipat bort repor och grövre ojämheter så får man polera tills fan avlöser en. Våtslipar man innan går det mycket fortare och blir bättre resultat!

låter hoppfullt, tack:)
har läst en del där och ska kolla igen innan jag börjar och sådär. tack för tipset! nu ska det blänka!:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
liten update!

har börjat demontera hojen, montera bakljuset samt nöta alu på framdämparna, bilder kommer när jag gjort lite framsteg:) ska se om jag inte kan få tag på lite motordelar och sånt också, isåfall åker bågen på en renovering också när den ändå är demonterad;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
har börjat demontera hojen, montera bakljuset samt nöta alu på framdämparna, bilder kommer när jag gjort lite framsteg:) ska se om jag inte kan få tag på lite motordelar och sånt också, isåfall åker bågen på en renovering också när den ändå är demonterad;)

Om bakljuset jävlas mycket för dig så kan det kanske bli snyggt med ett bakljus till en Yamaha DT50R det är "café-rundat", jag har många gånger på jobbet stått och vänt och vridit på ett sånt och undrat om det inte skulle bli snyggt under en café-rumpa. eventuellt vänt uppochner.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
nu rör det på sig!

Om bakljuset jävlas mycket för dig så kan det kanske bli snyggt med ett bakljus till en Yamaha DT50R det är "café-rundat", jag har många gånger på jobbet stått och vänt och vridit på ett sånt och undrat om det inte skulle bli snyggt under en café-rumpa. eventuellt vänt uppochner.

det är mest själva fästet till det som jävlas... får inte till det på ett bra sätt liksom, i och med att cutsen är ihålig finns det ingen att sätta skiten i... jaja, det ska nog lösa sig:) har börjat spackla upp en platå nu så det vore ju fan om det inte skulle gå att skruva fast lyktan i den:D

edit:

banne mig gubbar, nu rör det på sig!:yoparty även om det är långt ifrån klart så syns vissa framsteg rörande framdämparna, eller vad tycker ni?:D(skrovligt är original)

har även lyckats få till ett hyfsat fäste för baklampan, update på det kommer ikväll:)

edit 2: hann inte fixa bilder på baklyset innan jag var tvungen att dra men jag har iallafall lyckats fästa själva lyset så det som är kvar på bakdelen är att fixa en snygg undertail, spackla och slipa allting och därefter lack:)

Bifogat

• DSC00468.JPG
    DSC00468.JPG
    55 KB · Visningar: 77
  • DSC00469.JPG
    DSC00469.JPG
    59.4 KB · Visningar: 69
  • DSC00470.JPG
    DSC00470.JPG
    68.4 KB · Visningar: 62
  • DSC00471.JPG
    DSC00471.JPG
    43.8 KB · Visningar: 66
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det är mest själva fästet till det som jävlas... får inte till det på ett bra sätt liksom, i och med att cutsen är ihålig finns det ingen att sätta skiten i... jaja, det ska nog lösa sig:) har börjat spackla upp en platå nu så det vore ju fan om det inte skulle gå att skruva fast lyktan i den:D

edit:

banne mig gubbar, nu rör det på sig!:yoparty även om det är långt ifrån klart så syns vissa framsteg rörande framdämparna, eller vad tycker ni?:D(skrovligt är original)

har även lyckats få till ett hyfsat fäste för baklampan, update på det kommer ikväll:)

edit 2: hann inte fixa bilder på baklyset innan jag var tvungen att dra men jag har iallafall lyckats fästa själva lyset så det som är kvar på bakdelen är att fixa en snygg undertail, spackla och slipa allting och därefter lack:)

Bravo!!
Det där kommer nog att bli blankt och fint!

:junka

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kan du inte ta ett kort på hur dina nävar ser ut efter att ha polerat upp resten? ;)

de är svarta:D största och mest bestående skadan kommer nog dock min högra runkmuskel ta:D fan, har inte varit såhär trött i armen sen typ mellanstadiet...:(

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
de är svarta:D största och mest bestående skadan kommer nog dock min högra runkmuskel ta:D fan, har inte varit såhär trött i armen sen typ mellanstadiet...:(

:rofl Sluta kvida nu :tungan , jag polera ett ben från en CR125:a häromkvällen. Det ä'r bombis större än din runkmuskel:D Får se om det blir det andra idag eller om det bara blir att :öl .

Edit; jävlar med smilies det blev, måste va personligt rekord:tuttar

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...