byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är lat.
Sprayar på med fälgfärg när jag har hjulet borta för broms eller däckbyte.
Ser "original" ut.

spraymåla ekerfälgar?:va

Skulle tro att det kostar max 200 för pulverlack av två gaffelben... kanske billigare t.o.m om han gör det samtidigt som ngt annat.(Be han vänta till ngn annan kund ska lacka samma färg).

Däremot åker du på att plocka isär dom :hihi

oj, det var inte mycket det nej... men måste man inte slipa ner och ha sig ändå om man nu ska lacka?:va känns nästan onödigt då, bättre att slipa vidare isåfall...

just det... orka:D

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tror du?:va sandpapper är ju inte så dyrt... och jag slipper montera isär dem om jag nöjer mig med att polera... nog bättre att fortsätta nöta då då:) hehe, det här kommer ta lååång tid...:D har polerat nonstop i drygt två timmar idag och har uppnått det som syns på bilderna på det ena benet och knappt nåt alls på det andra...:D
Har du läst tråden om att polera aluminium?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jadå, men jag blandar med egna idéer. exempelvis lite halvgrovt våtslip som grund för att bli av med det värsta (mina gaffelben är grovt skrovliga) och sen polertrissor, polerpasta och såna där band vaddenuheter... blir nog bra i sliutändan, ska mest orka med det...

På bilderna ser ju benen ut att snart ha sådan jämhet att går att börja polera. Men jag antar att det är porer i hörnor och dyligt som är kvar :va Syns dåligt på bilderna.

När man slipar inför polering är det ju viktigt att inte gå upp till för fint slippapper för tidigt, ty då laggar ju hela processen när man ett tu tre sitter och gnider på alltför grova repor med typ 1200-papper.

Men det där vet du säkert.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
På bilderna ser ju benen ut att snart ha sådan jämhet att går att börja polera. Men jag antar att det är porer i hörnor och dyligt som är kvar :va Syns dåligt på bilderna.

När man slipar inför polering är det ju viktigt att inte gå upp till för fint slippapper för tidigt, ty då laggar ju hela processen när man ett tu tre sitter och gnider på alltför grova repor med typ 1200-papper.

Men det där vet du säkert.

det är bara det ena, det andra består av porer...:D jo, hörnor finns det gott om tyvär...:huvet jobbiga kanter och lutningar som är svåra att komma åt bra också...:huvet har precis gått upp från 600 till 1000 på benet vars bilder jag la upp... för hög siffra kanske?:va

nja, är väl lite grön på det här (även om man kanske inte behöver alltför mycket bakgrund för att fixa det någorlunda... det är ju inte direkt högskolematte vi pysslar med här:D ) så teknikaliteter och tips emottages gärna:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
spraymåla ekerfälgar?:va

Nej.
Gaffelben.
Fort, lätt och ganska hållbart.
Pulverlack blir sällan så bra som man tror.
Särskilt om man beställer "alu-silver".
De flesta använder då "IKEA-Silver" som inte är särskilt snyggt ens nytt och gärna svartnar utomhus.
Någon vidare glans får du inte med lack i vilket fall som helst.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej.
Gaffelben.
Fort, lätt och ganska hållbart.
Pulverlack blir sällan så bra som man tror.
Särskilt om man beställer "alu-silver".
De flesta använder då "IKEA-Silver" som inte är särskilt snyggt ens nytt och gärna svartnar utomhus.
Någon vidare glans får du inte med lack i vilket fall som helst.

aha, då fattar jag lite bättre:D får se hur jag gör... svarta gaffelben kanske vore snyggt?:va

Ähh, glasblästra skiten och lägg energin på annat.

är inte bläster bara flör att bli av med färg?:va kan man slipa ner grova ojämnheter med det?:va

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
är inte bläster bara flör att bli av med färg?:va kan man slipa ner grova ojämnheter med det?:va

Inte slipar du ner något med glasblästring, men vad gör några hack här och där då? En lagomt skrovlig yta som går lacka över om det kniper, kan det bli bättre?:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Inte slipar du ner något med glasblästring, men vad gör några hack här och där då? En lagomt skrovlig yta som går lacka över om det kniper, kan det bli bättre?:tummenupp

grejen är att det inte bara är några hack, gaffelbenen är (eller det ena är, det andra är numera slätt) täckta med skrovel:D vill ha dem släta, blanka och fina... har börjat fundera över om inte lack är ett bra alternativ men jag får se, slätt ska det vara hur som helst:tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Huvudsaken är att du bygger, men jag tycker du ska fortsätta polerandet, det är helrätt på café hojar!

Du kommer inte att bli nöjd om du frångår dina planer bara för att slippa en massa tråkigt arbete, eller för att spara in pengar genom att göra en ful sniklösning.

Seså, ut och gnugga, du är ung så gnuggar du gaffelbenen lika frenetiskt som mittenbenet så är det snart blankt!
(eller så blir du IAF bättre på att gnugga köttbenet) :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Huvudsaken är att du bygger, men jag tycker du ska fortsätta polerandet, det är helrätt på café hojar!

Du kommer inte att bli nöjd om du frångår dina planer bara för att slippa en massa tråkigt arbete, eller för att spara in pengar genom att göra en ful sniklösning.

Seså, ut och gnugga, du är ung så gnuggar du gaffelbenen lika frenetiskt som mittenbenet så är det snart blankt!
(eller så blir du IAF bättre på att gnugga köttbenet) :D

bygga är för mig att lägga till, antibygger jag då medan jag slipar?:va

kanske sant... å andra sidan har jag väldigt innexakta och flexibla planer med allt jag gör så...:D

jag gnuggade för fullt tills för en kvart sen, sen blev det sovadags och nu sitter jag här... undrar var det gick snett...:va
och fnys:D har stadig flickvän sen drygt ett år tillbaka så jag behöver inte dra i åderpålen själv...:fakta så ofta...:rolleyes:

Ser ut att kunna bli riktigt snyggt, keep it up :D

får väl göra det då...:D tack för uppmuntran förresten, det hjälper:)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
nu jeflar rör det på sig gubbar! dock åt ett oväntat håll...

nyförvärv i garaget!!!:yoparty min nuvarande plan ser ut som såhär: bygga vidare på cm:en och passa in/bygga färdigt alla delar som är utseendegivande, köra på min nya hoj, en cb 125t (wow, en bokstav skiljer!:yoparty ) och därefter transplantera de färdiga caféprylarna till cb:n när allt är klart!:tummenupp cb:n känns lite bättre lämpad som caféräser med sitt sportigare chassi, dubbla förgasare och framförallt: runda mätare som inkluderar varvräknare!:yoparty

Bifogat

• 6707046469.jpg
    6707046469.jpg
    55.8 KB · Visningar: 45
  • 6717253623.jpg
    6717253623.jpg
    47.7 KB · Visningar: 57
  • 6718937458.jpg
    6718937458.jpg
    59.6 KB · Visningar: 47

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
och så var det äntligen färdigpolerat!

fy fan vad skönt att bli av med skiten!!!!

som någon sa, polera tills fan avlöser en är enda utvägen... som tur var hann min flickvän före och tillsammans polerade vi färdigt de båda gaffelbenen:D
stort tack gumman, du är bäst:krama

så nu kan man fortsätta med det roliga: inpassning, tillverkning och montering av delar, småfix, lack och allmänt göra klart hojen!:yoparty

här kommer bilder på benen:)
nöjde mig med en blankt borstad look, skulle ha sett konstigt ut om undre och övre delar av gaffelbenen vore precis lika blanka...:va det blir snyggare såhär, det var iallafall vad min flickvän lovade:D blir det inte snyggt när resten är klart så polerar jag vidare, jag lovar:tummenupp vill dock inte behöva göra nåt ogjort så... bättre att sluta i tid och sen fortsätta än att behöva göra för mycket bara för att sen förstöra det när det inte blev bra;)

Bifogat

• DSC00539.JPG
    DSC00539.JPG
    134.5 KB · Visningar: 46
  • DSC00540.JPG
    DSC00540.JPG
    137.3 KB · Visningar: 46
  • DSC00541.JPG
    DSC00541.JPG
    139 KB · Visningar: 45

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gillar!
Syns fortfarande att det är aluminium = Räjsigt.
Blir det "för" blankt, så liknar det krom = Spetsmutterfjolligt.

Sådan CB125a har jag haft.
Halva cykeln är fakiskt rätt snygg.
Sedan kommer en fläskröv.
Påminner om en finska jag var ihop med för 20 år sedan..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Gillar!
Syns fortfarande att det är aluminium = Räjsigt.
Blir det "för" blankt, så liknar det krom = Spetsmutterfjolligt.

Sådan CB125a har jag haft.
Halva cykeln är fakiskt rätt snygg.
Sedan kommer en fläskröv.
Påminner om en finska jag var ihop med för 20 år sedan..

ungefär så jag tänkte ja!:tummenupp
najs, nostalgiträff!:D
håller helt med dig, fast jag gillar inte tanken heller... för fyrkantig... men både det och röven ska åtgärdas:tummenupp tror dock att jag skippar cb750-tanken, den är för stor och felformad... ny tank ska inhandlas, funderar på en från en yamma xs eller sr... vad tror ni om det?:)
hehe:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hondaräserna brukade ha långa, smala tankar utan knäuttag.
Kan vara något att spinna vidare på.
CR350.jpg

Edit: Lite film åsså:
[YOUTUBE-ID]qbHQJvkNh1U[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hondaräserna brukade ha långa, smala tankar utan knäuttag.
Kan vara något att spinna vidare på.

hmmm... vet inte riktigt... gillade stuket men just den hojen hade nog lite väl långsmal tank för min smak... ska se vad jag kan åstadkomma, ska försöka ha knäurgröpningar på min också men kanske lite mer ihoptryckt än den där så att säga:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
idag har det mest blivit småpyssel, monterade tillbaka gaffelbenen, slipade lite på cutsen, ändrade framstänkan lite, modifierade ihop ett fäste för sitsnämnda samt satte dit tank och cuts mest för att se hur det ser ut. jag gillar längden och höjden på tanken men inte bredden...:va nån som vet hur cb500 fours (70-talare) tank förehåller sig med längd/höjd/bredd?:) jaja, bilder kommer här:

Bifogat

• DSC00698.JPG
    DSC00698.JPG
    98.9 KB · Visningar: 56
  • DSC00693.JPG
    DSC00693.JPG
    98.6 KB · Visningar: 40
  • DSC00697.JPG
    DSC00697.JPG
    97 KB · Visningar: 37
  • DSC00695.JPG
    DSC00695.JPG