rallyfisken
Eleganten i från vidderna.
ser ju bra ut. fast fan vad fotpinnarna sitter långt fram. kan ju inte va bekvämt för 5 öre.
ser ju bra ut. fast fan vad fotpinnarna sitter långt fram. kan ju inte va bekvämt för 5 öre.
idag köpte jag två typer av plåt. den ena var av rostfri typ och 1,5 mm tjock. den fick bli distanser till framgaffeln så att clip-on-styrena fick bra fäste.
den andra var av vanligt stål och 5 mm tjock. den fick bli sadelstomme och cutsfäste (är dock inte helt klar än). anledningen till att jag valde 5 mm trots att många talat om för mig att mindre hade räckt var att jag fick plåten billigt samt att jag ville ha en duktigt styv plåt då "ryggstödet" som cutsen ska sitta i måste vara självbärande. en bockad plåt blir ju svagare och jag ville ha kvar tillräcklig styvhet efter bockningen, därför fick det bli en plåt som var styv utan helvete redan från början tror att jag ödslade ca en timme åt att skära ut den önskade formen med vinkelslip och ytterligare en halvtimme åt att bocka till den någorlunda rätt... tjock plåt har även börjat fundera på hur jag ska lyckas flytta bak fotpinnar och reglage, kom gärna med idéer. funderar på att använda passagerarfotpinnarna och flytta reglagen till dem på nåt sätt men en ny växelförare måste då inhandlas och en ny lösning för fotbromsens placering måste kluras ut... som sagt, idéer emottages tacksamt
Kul att det händer ngt! Det ser ju bra ut! Kutsen och tanken ser ju ut att funka ihop.
Det vanligaste sättet att åstadkomma tillbakaflyttade fotpinnar utan att svetsa några nya fästen i ramen är att tillverka förhållandevis tjock triangulära plattor av aluminiumplåt vilka fästes genom att utnyttja befinliga bultar i rgionen runt motorns bakkant. Fotpinnarna med sin broms- resp växelpet fästs sedan i dessa fotpinneplattor. Genom att borra och såga lätturtag i plåtarna så får man det hela att se mindre klumpigt ut och kan få plåtarna att anamma stilen på den övriga hojen: Runda eller ellipsoida lätthål ser tex klassiskt och lite art deco/ gammal flygteknik ut. Medan man med tex triangulära lätturtag urtag kan få plåten att se ut som ett spindelnät och passa bäst ihop med moderna kantiga hojar.
För att slippa onödig svarvövningar är det smart att hitta nya eller beggade fotpinnar av tillbakaflyttad modell, dvs där växel-/bromspeten sitter på samma axel som utgör fotpinnen. Hittar du sådana så är det ju nämligen bara att börja tillverka aluminiumplattorna samt länkarmar fram till växelaxel samt bromscylinder.
När man bygger tillbakaflyttade förpinnar så brukar den bästa placeringen inte sällan vara ungefär vid svingaxelcentrum. Men prova är ju bäst, det beror ju på hur stor man är.
/J
Tjusigt! Det blir då en stadig grund att bygga dynan på...
Men sitt delen skall bli en aaaaaaaaaaaaaaningens kortare hoppas jag, eller?
jamen självklart! måste ha glömt att skriva det... grejen är att jag ju ännu inte bestämt mig för vad jag ska ha för tank och jag vill kunna måtta in dynans längd så att den tar vid där tanken slutar men ändå blir lagom lång, därför har jag inte kapat denännu men jodå, hojen ska självklart bli ensitsig tvåsitsräser...
Det känns som att den förhållandevis breda kutsen skulle må bra av att få börja vid övre dämparinfästningen, där hojen är som bredast, eller längre fram ändå. Men det är väl så du har tänkt?
Städa i garaget Anton! Det ser ju ut som ett sprängt skithus i bakgrunden, hur ska man kunna få ordning på en hoj i en sån oordning!
jo, ungefär där anledningen till att jag inte passat in skiten ännu är att jag delvis inte vet var tanken kommer sluta och vill ha plats att sitta mellan den och cutsen samt att jag velar fram och tillbaka om huruvida jag ska kapa i ramen eller inte... vill ju kunna återställa hojen men samtidigt vill jag inte kompromissa alltför mycket... jaja, vi får se hur det blir
det är inget garage det är morsans och farsans gamla förråd som jag, helt utan skrupler, ockuperar för egen räkning
Det där med att vela huruvida man ska kapa i bakramen eller inte känner jag igen. På min nuvarande hoj är bakramen delad, så det var bara att kapa de bakre påskruvade rören. Men det hör ju inte till vanligheterna att det är så.
Men går det inte att få till snyggt så hade nog jag kapat. Iaf om man känner att man kommer bli nöjd med det man bygger!
det är en lyx förunnad få även om man kapar kan man ju svetsa på igen och måla över och hoppas på att besiktningen inte märker men det innebär ju en del krångel... anledningen till att jag vill kunna återställa hojen är att det nog är rätt svårt att sälja iväg ett bygge i den här prisklassen, även om man gör det bra... det är bra att ha alla vägar öppna helt enkelt.
jodå, jag bygger ju för att det är kul och sådär och inte för att göra vinst vid försäljning så blir det inte bra så kapar jag nog ska bara se till att få tag på en bra tank och sådär först och måtta in allting rätt, vore ju onödigt att kapa utan att vara tvungen till det...
Kom igen nu slöis solen strålar och jag behöver någon att terorisera vägarna med. Du har till den 13:e på dig, då ska min hoj va besiktigad.Då blir det
jag har ju fortfarande cb:n som vardagshoj så bara säg till när du vill ut oh göra stan osäker cb:n tar dock tjufluft eller nåt (bluddrar lite ibland vilket gör det svårt för den att orka acca sista växeln ut) så blir det motvind eller uppförsbacke kan du räkna med max 100 blås
Vi får ut och åka när caferacern din är klar, så kan vi twin-mullra i staden. Sothoran och midget-caferacern. Bellman skulle bli stolt: "Lillklockan klämta till storklockans dön"
http://www.youtube.com/watch?v=_gbCkidlqEU&feature=related
bwahaha men visst, kommer du till skåne då eller? om inte så måste jag nog byta motor efter turen lund-stockholm-lund... fast det har jag i och för sig funderat på att göra iallafall, om jag hittar en vettig cb125-motor till ett vettigt pris vill säga... jaja, vi får se vad det blir. men det är klart vi ska köra
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |