byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
ser ju bra ut. fast fan vad fotpinnarna sitter långt fram. kan ju inte va bekvämt för 5 öre.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ser ju bra ut. fast fan vad fotpinnarna sitter långt fram. kan ju inte va bekvämt för 5 öre.

tack:tummenupp jo, det har du helt rätt i...:gnissla jag har dock inte kommit på nåt bra sätt att flytta bak fotreglagen... jaja, jag får se hur jag gör. ska försöka få tag på en lite bättre tank som jag ska måtta in resten av sakerna utifrån så... vi får se hur det blir som sagt:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
det går framåt...

idag köpte jag två typer av plåt. den ena var av rostfri typ och 1,5 mm tjock. den fick bli distanser till framgaffeln så att clip-on-styrena fick bra fäste.
den andra var av vanligt stål och 5 mm tjock. den fick bli sadelstomme och cutsfäste (är dock inte helt klar än). anledningen till att jag valde 5 mm trots att många talat om för mig att mindre hade räckt var att jag fick plåten billigt samt att jag ville ha en duktigt styv plåt då "ryggstödet" som cutsen ska sitta i måste vara självbärande. en bockad plåt blir ju svagare och jag ville ha kvar tillräcklig styvhet efter bockningen, därför fick det bli en plåt som var styv utan helvete redan från början:tummenupp tror att jag ödslade ca en timme åt att skära ut den önskade formen med vinkelslip och ytterligare en halvtimme åt att bocka till den någorlunda rätt... tjock plåt:gnissla har även börjat fundera på hur jag ska lyckas flytta bak fotpinnar och reglage, kom gärna med idéer. funderar på att använda passagerarfotpinnarna och flytta reglagen till dem på nåt sätt men en ny växelförare måste då inhandlas och en ny lösning för fotbromsens placering måste kluras ut... som sagt, idéer emottages tacksamt:)
 

Bifogat

  • DSC00701.JPG
    DSC00701.JPG
    97.6 KB · Visningar: 63
  • DSC00708.JPG
    DSC00708.JPG
    93.9 KB · Visningar: 50
  • DSC00707.JPG
    DSC00707.JPG
    86.4 KB · Visningar: 58
  • DSC00706.JPG
    DSC00706.JPG
    56.7 KB · Visningar: 44
  • DSC00705.JPG
    DSC00705.JPG
    70.7 KB · Visningar: 53
  • DSC00704.JPG
    DSC00704.JPG
    58.8 KB · Visningar: 50
  • DSC00703.JPG
    DSC00703.JPG
    83.6 KB · Visningar: 48
  • DSC00702.JPG
    DSC00702.JPG
    68.2 KB · Visningar: 48

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul att det händer ngt! Det ser ju bra ut! Kutsen och tanken ser ju ut att funka ihop.

Det vanligaste sättet att åstadkomma tillbakaflyttade fotpinnar utan att svetsa några nya fästen i ramen är att tillverka förhållandevis tjock triangulära plattor av aluminiumplåt vilka fästes genom att utnyttja befinliga bultar i rgionen runt motorns bakkant. Fotpinnarna med sin broms- resp växelpet fästs sedan i dessa fotpinneplattor. Genom att borra och såga lätturtag i plåtarna så får man det hela att se mindre klumpigt ut och kan få plåtarna att anamma stilen på den övriga hojen: Runda eller ellipsoida lätthål ser tex klassiskt och lite art deco/ gammal flygteknik ut. Medan man med tex triangulära lätturtag urtag kan få plåten att se ut som ett spindelnät och passa bäst ihop med moderna kantiga hojar.

För att slippa onödig svarvövningar är det smart att hitta nya eller beggade fotpinnar av tillbakaflyttad modell, dvs där växel-/bromspeten sitter på samma axel som utgör fotpinnen. Hittar du sådana så är det ju nämligen bara att börja tillverka aluminiumplattorna samt länkarmar fram till växelaxel samt bromscylinder.

När man bygger tillbakaflyttade förpinnar så brukar den bästa placeringen inte sällan vara ungefär vid svingaxelcentrum. Men prova är ju bäst, det beror ju på hur stor man är.

/J

idag köpte jag två typer av plåt. den ena var av rostfri typ och 1,5 mm tjock. den fick bli distanser till framgaffeln så att clip-on-styrena fick bra fäste.
den andra var av vanligt stål och 5 mm tjock. den fick bli sadelstomme och cutsfäste (är dock inte helt klar än). anledningen till att jag valde 5 mm trots att många talat om för mig att mindre hade räckt var att jag fick plåten billigt samt att jag ville ha en duktigt styv plåt då "ryggstödet" som cutsen ska sitta i måste vara självbärande. en bockad plåt blir ju svagare och jag ville ha kvar tillräcklig styvhet efter bockningen, därför fick det bli en plåt som var styv utan helvete redan från början:tummenupp tror att jag ödslade ca en timme åt att skära ut den önskade formen med vinkelslip och ytterligare en halvtimme åt att bocka till den någorlunda rätt... tjock plåt:gnissla har även börjat fundera på hur jag ska lyckas flytta bak fotpinnar och reglage, kom gärna med idéer. funderar på att använda passagerarfotpinnarna och flytta reglagen till dem på nåt sätt men en ny växelförare måste då inhandlas och en ny lösning för fotbromsens placering måste kluras ut... som sagt, idéer emottages tacksamt:)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att det händer ngt! Det ser ju bra ut! Kutsen och tanken ser ju ut att funka ihop.

Det vanligaste sättet att åstadkomma tillbakaflyttade fotpinnar utan att svetsa några nya fästen i ramen är att tillverka förhållandevis tjock triangulära plattor av aluminiumplåt vilka fästes genom att utnyttja befinliga bultar i rgionen runt motorns bakkant. Fotpinnarna med sin broms- resp växelpet fästs sedan i dessa fotpinneplattor. Genom att borra och såga lätturtag i plåtarna så får man det hela att se mindre klumpigt ut och kan få plåtarna att anamma stilen på den övriga hojen: Runda eller ellipsoida lätthål ser tex klassiskt och lite art deco/ gammal flygteknik ut. Medan man med tex triangulära lätturtag urtag kan få plåten att se ut som ett spindelnät och passa bäst ihop med moderna kantiga hojar.

För att slippa onödig svarvövningar är det smart att hitta nya eller beggade fotpinnar av tillbakaflyttad modell, dvs där växel-/bromspeten sitter på samma axel som utgör fotpinnen. Hittar du sådana så är det ju nämligen bara att börja tillverka aluminiumplattorna samt länkarmar fram till växelaxel samt bromscylinder.

När man bygger tillbakaflyttade förpinnar så brukar den bästa placeringen inte sällan vara ungefär vid svingaxelcentrum. Men prova är ju bäst, det beror ju på hur stor man är.

/J

jomenvisst:tummenupp tack ska du ha:) jo, jag gillar också formen på tanken rent längdmässigt, det är bredden och det där som går ner som nåt trekantsaktigt som jag vill ha bort... ska se om jag hittar ett lämpligare utgångsobjekt, hoppas ju även på att kunna knacka in knäurgröpningar men det får vi se hur det blir med den saken:)

tack för tipsen! jo, har sett de där urborrade fotpinneplattorna på lite olika gammaldags hojar... ser rätt snyggt ut om man får till det bra:tummenupp kanske skulle ta och satsa på ett par såna... får se vad jag kan snida till;) sen angående växelpinne och fotbroms, bromsen tror jag att jag kan flytta rätt lätt genom att helt enkelt flytta reglagen och kapa lite här och där men växelpinnen kan man ju inte bara vända på då växlarna isåfall kommer hamna "upp&ner"... ska försöka införskaffa en annan typ av växelförare som petar fram en sak som lägger i växlarna (om du fattar vad jag menar) för att lösa det problemet...:)

färdiga bakåtflytt!?:näsblod sånt har väl inte fattiga studenter råd med...:hihi ska se vad jag kan åstadkomma, eventuellt får mantöja lite på gränserna vad gäller budgetbyggen... allt för utseendets skull:tummenupp

jo, man ska väl alltid prova sig fram antar jag:)

idag har jag jobbat lite mer på sadelbottnen samt fäst cutsen i sagda föremål.det börjar bli bra det här:tummenupp stort tack till lunds plåt och järnverkstad som hjälpte mig att bocka till sadelbottensidorna!:)
 

Bifogat

  • DSC00717.JPG
    DSC00717.JPG
    88.4 KB · Visningar: 48
  • DSC00716.JPG
    DSC00716.JPG
    96.6 KB · Visningar: 63
  • DSC00715.JPG
    DSC00715.JPG
    75.7 KB · Visningar: 50
  • DSC00714.JPG
    DSC00714.JPG
    77.8 KB · Visningar: 55
  • DSC00712.JPG
    DSC00712.JPG
    75.5 KB · Visningar: 58

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjusigt! Det blir då en stadig grund att bygga dynan på...

tack:) jo, som det är nu kan jag ställa den upp och ner och sen hoppa hyfsat hårt på böjen utan att den formas om...:D men det är så det ska vara, stadigt och bra:tummenupp finmeck ska utföras med slägga...:hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
trevlig valborg på er!:fyllisar

ikväll hann jag bara med en sak och det var undertailen. först så jävlades lilla vinkelslipen och sen så jävlades stora vilkenslipen och sen jävlades plåtsaxen och sen var inte cutsens underdel rak så den fick spacklas och sen fanns det inget att fästa undertailen i så då fick man spackla och sen blev det inte bra så då fick man kröka medelst kulhammare... men sen blev jag faktiskt rätt nöjd:) här kommer bilder, säg vad ni tycker!

edit: bucklorna ska spacklas och slipas bort, det är formen och passformen jag vill visa upp;) finishen får ni vänta med till slutet, sådeså:tungan
 

Bifogat

  • DSC00727.JPG
    DSC00727.JPG
    76.5 KB · Visningar: 51
  • DSC00725.JPG
    DSC00725.JPG
    82.5 KB · Visningar: 50
  • DSC00724.JPG
    DSC00724.JPG
    88.1 KB · Visningar: 58
  • DSC00723.JPG
    DSC00723.JPG
    85.6 KB · Visningar: 65
  • DSC00722.JPG
    DSC00722.JPG
    99.2 KB · Visningar: 47
  • DSC00721.JPG
    DSC00721.JPG
    87.2 KB · Visningar: 63
  • DSC00720.JPG
    DSC00720.JPG
    73.6 KB · Visningar: 52
  • DSC00719.JPG
    DSC00719.JPG
    71.8 KB · Visningar: 51

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men sitt delen skall bli en aaaaaaaaaaaaaaningens kortare hoppas jag, eller?

jamen självklart! måste ha glömt att skriva det...:va grejen är att jag ju ännu inte bestämt mig för vad jag ska ha för tank och jag vill kunna måtta in dynans längd så att den tar vid där tanken slutar men ändå blir lagom lång, därför har jag inte kapat denännu:) men jodå, hojen ska självklart bli ensitsig:tummenupp tvåsitsräser...:dummer :va :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
provmontering av cb:ns originalblås samt demontering av originalfotpinnarna. ska använda passagerarpinnarna som förarpinnar har jag tänkt, ska se om jag lyckas lösa det.
 

Bifogat

  • DSC00744.JPG
    DSC00744.JPG
    98 KB · Visningar: 59
  • DSC00742.JPG
    DSC00742.JPG
    94.6 KB · Visningar: 66

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jamen självklart! måste ha glömt att skriva det...:va grejen är att jag ju ännu inte bestämt mig för vad jag ska ha för tank och jag vill kunna måtta in dynans längd så att den tar vid där tanken slutar men ändå blir lagom lång, därför har jag inte kapat denännu:) men jodå, hojen ska självklart bli ensitsig:tummenupp tvåsitsräser...:dummer :va :D

Det känns som att den förhållandevis breda kutsen skulle må bra av att få börja vid övre dämparinfästningen, där hojen är som bredast, eller längre fram ändå. Men det är väl så du har tänkt?

Städa i garaget Anton! Det ser ju ut som ett sprängt skithus i bakgrunden, hur ska man kunna få ordning på en hoj i en sån oordning! :tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det känns som att den förhållandevis breda kutsen skulle må bra av att få börja vid övre dämparinfästningen, där hojen är som bredast, eller längre fram ändå. Men det är väl så du har tänkt?

Städa i garaget Anton! Det ser ju ut som ett sprängt skithus i bakgrunden, hur ska man kunna få ordning på en hoj i en sån oordning! :tungan

jo, ungefär där:tummenupp anledningen till att jag inte passat in skiten ännu är att jag delvis inte vet var tanken kommer sluta och vill ha plats att sitta mellan den och cutsen samt att jag velar fram och tillbaka om huruvida jag ska kapa i ramen eller inte...:va vill ju kunna återställa hojen men samtidigt vill jag inte kompromissa alltför mycket... jaja, vi får se hur det blir:)

det är inget garage:fakta det är morsans och farsans gamla förråd:hihi som jag, helt utan skrupler, ockuperar för egen räkning:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jo, ungefär där:tummenupp anledningen till att jag inte passat in skiten ännu är att jag delvis inte vet var tanken kommer sluta och vill ha plats att sitta mellan den och cutsen samt att jag velar fram och tillbaka om huruvida jag ska kapa i ramen eller inte...:va vill ju kunna återställa hojen men samtidigt vill jag inte kompromissa alltför mycket... jaja, vi får se hur det blir:)

det är inget garage:fakta det är morsans och farsans gamla förråd:hihi som jag, helt utan skrupler, ockuperar för egen räkning:tummenupp

Det där med att vela huruvida man ska kapa i bakramen eller inte känner jag igen. :hihi På min nuvarande hoj är bakramen delad, så det var bara att kapa de bakre påskruvade rören. Men det hör ju inte till vanligheterna att det är så.

Men går det inte att få till snyggt så hade nog jag kapat. Iaf om man känner att man kommer bli nöjd med det man bygger! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där med att vela huruvida man ska kapa i bakramen eller inte känner jag igen. :hihi På min nuvarande hoj är bakramen delad, så det var bara att kapa de bakre påskruvade rören. Men det hör ju inte till vanligheterna att det är så.

Men går det inte att få till snyggt så hade nog jag kapat. Iaf om man känner att man kommer bli nöjd med det man bygger! :tummenupp

det är en lyx förunnad få;) även om man kapar kan man ju svetsa på igen och måla över och hoppas på att besiktningen inte märker men det innebär ju en del krångel... anledningen till att jag vill kunna återställa hojen är att det nog är rätt svårt att sälja iväg ett bygge i den här prisklassen, även om man gör det bra... det är bra att ha alla vägar öppna helt enkelt.

jodå, jag bygger ju för att det är kul och sådär och inte för att göra vinst vid försäljning så blir det inte bra så kapar jag nog:) ska bara se till att få tyag på en bra tank och sådär först och måtta in allting rätt, vore ju onödigt att kapa utan att vara tvungen till det...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
det är en lyx förunnad få;) även om man kapar kan man ju svetsa på igen och måla över och hoppas på att besiktningen inte märker men det innebär ju en del krångel... anledningen till att jag vill kunna återställa hojen är att det nog är rätt svårt att sälja iväg ett bygge i den här prisklassen, även om man gör det bra... det är bra att ha alla vägar öppna helt enkelt.

jodå, jag bygger ju för att det är kul och sådär och inte för att göra vinst vid försäljning så blir det inte bra så kapar jag nog:) ska bara se till att få tag på en bra tank och sådär först och måtta in allting rätt, vore ju onödigt att kapa utan att vara tvungen till det...

Kom igen nu slöis:7peta solen strålar och jag behöver någon att terorisera vägarna med. Du har till den 13:e på dig, då ska min hoj va besiktigad.Då blir det:hojraket
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kom igen nu slöis:7peta solen strålar och jag behöver någon att terorisera vägarna med. Du har till den 13:e på dig, då ska min hoj va besiktigad.Då blir det:hojraket

jag har ju fortfarande cb:n som vardagshoj så bara säg till när du vill ut oh göra stan osäker:yoparty :D cb:n tar dock tjufluft eller nåt (bluddrar lite ibland vilket gör det svårt för den att orka acca sista växeln ut) så blir det motvind eller uppförsbacke kan du räkna med max 100 blås:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vi får ut och åka när caferacern din är klar, så kan vi twin-mullra i staden. Sothoran och midget-caferacern. Bellman skulle bli stolt: "Lillklockan klämta till storklockans dön" :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=_gbCkidlqEU&feature=related

jag har ju fortfarande cb:n som vardagshoj så bara säg till när du vill ut oh göra stan osäker:yoparty :D cb:n tar dock tjufluft eller nåt (bluddrar lite ibland vilket gör det svårt för den att orka acca sista växeln ut) så blir det motvind eller uppförsbacke kan du räkna med max 100 blås:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vi får ut och åka när caferacern din är klar, så kan vi twin-mullra i staden. Sothoran och midget-caferacern. Bellman skulle bli stolt: "Lillklockan klämta till storklockans dön" :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=_gbCkidlqEU&feature=related

bwahaha:rofl men visst, kommer du till skåne då eller?:tummenupp om inte så måste jag nog byta motor efter turen lund-stockholm-lund...:hihi fast det har jag i och för sig funderat på att göra iallafall, om jag hittar en vettig cb125-motor till ett vettigt pris vill säga...:va jaja, vi får se vad det blir. men det är klart vi ska köra:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
bwahaha:rofl men visst, kommer du till skåne då eller?:tummenupp om inte så måste jag nog byta motor efter turen lund-stockholm-lund...:hihi fast det har jag i och för sig funderat på att göra iallafall, om jag hittar en vettig cb125-motor till ett vettigt pris vill säga...:va jaja, vi får se vad det blir. men det är klart vi ska köra:tummenupp

Jag har ett ventilfjädertryck på 183 kg vid full lyft, Har du en aning om hur många gånger mina arma lyftare måste utså detta lyft om jag kör från Sthlm till Scania :gnissla
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top