byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kollade upp lite ang placering av tillbakaflyttade pinnar innan jag i vinter monterade detsamma på min hoj. Och det verkar som att den vanligaste plceringen för pinnarna ofta är i närheten av svingaxelcentrom. Så är det på 8/10 sporthojar.

där ser man... då är jag inte helt "off" med andra ord:D

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu måste jag ju också fixa pinnar till min. Va fick du pynta för kalaset? Fick prisuppgift på 200/stk för clip-on vilket jag var för snål för.
Hur ska du göra med fotbromsen? Blir det hemmabygge där eller?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu måste jag ju också fixa pinnar till min. Va fick du pynta för kalaset? Fick prisuppgift på 200/stk för clip-on vilket jag var för snål för.
Hur ska du göra med fotbromsen? Blir det hemmabygge där eller?

klart du måste:tummenupp
jag var ju på fleninge mc-skrot då då och där fick jag ge 400 kr för båda clip-on:en plus växelföraren. pinnarna är moddade originalpassagerarpinnar.
själva fotbromspedalen tillverkar jag själv i 5mm plåt och sen ska jag leda om själva originalpinnen till att passa i den nya pedalen längre bak:.tummenupp

nu när du nämner det så, här är vad jag gjort idag: montering av clipon samt grovtillverkning av fotbromspedal:tummenupp givetvis ska den snyggas till, men själva funktionaliteten finns där nu så att säga:gnissla

sen har jag även köpt nya leksaker! en svetslikriktare!:yoparty (luna 180A för de som undrar:)) förhoppningsvis kan den hjälpa mig att bli lite mer industrialiserad:D så fort jag köpt elektrodpinnar ska jag ge mig på att korta och fixera ihop bromspinnen och montera den, hoppas att det går vägen:näsblod

förresten, rallyfisken! har ni pinnsvetspinnar (elektroder) på mekonomen?!:)

Bifogat

• DSC00755.JPG
    DSC00755.JPG
    81.3 KB · Visningar: 50
  • DSC00756.JPG
    DSC00756.JPG
    73.2 KB · Visningar: 61
  • DSC00757.JPG
    DSC00757.JPG
    89.6 KB · Visningar: 61
  • DSC00758.JPG
    DSC00758.JPG
    50.5 KB · Visningar: 52
Last edited:

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
klart du måste:tummenupp
jag var ju på fleninge mc-skrot då då och där fick jag ge 400 kr för båda clip-on:en plus växelföraren. pinnarna är moddade originalpassagerarpinnar.
själva fotbromspedalen tillverkar jag själv i 5mm plåt och sen ska jag leda om själva originalpinnen till att passa i den nya pedalen längre bak:.tummenupp

nu när du nämner det så, här är vad jag gjort idag: montering av clipon samt grovtillverkning av fotbromspedal:tummenupp givetvis ska den snyggas till, men själva funktionaliteten finns där nu så att säga:gnissla

sen har jag även köpt nya leksaker! en svetslikriktare!:yoparty (luna 180A för de som undrar:)) förhoppningsvis kan den hjälpa mig att bli lite mer industrialiserad:D så fort jag köpt elektrodpinnar ska jag ge mig på att korta och fixera ihop bromspinnen och montera den, hoppas att det går vägen:näsblod

förresten, rallyfisken! har ni pinnsvetspinnar (elektroder) på mekonomen?!:)

Trevligt trevligt. Får väll ta och fixa mig ett par fina fotpinnar också. Skulle tippa på att vi har elektroder i sortimentet, fast inget hemma. Luna är ganska sega att få beställningar ifrån dessutom:gnissla
Sen måste du verkligen städa ditt ockuperade föråd. Ser ju värre ut än mitt vardagsrum:huvet

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Trevligt trevligt. Får väll ta och fixa mig ett par fina fotpinnar också. Skulle tippa på att vi har elektroder i sortimentet, fast inget hemma. Luna är ganska sega att få beställningar ifrån dessutom:gnissla
Sen måste du verkligen städa ditt ockuperade föråd. Ser ju värre ut än mitt vardagsrum:huvet

gör det:tummenupp
jo, jag var inne hos er idag och som du sa så hade ni iallafall inget hemma så... det blev till att dra till biltema istället:) och den resan ska vi ju inte ens tala om... hatar malmö!!!:huvet
äh, jag får iallafall plats överallt runtomkring hojen och så länge jag gör det så funkar det:gnissla

idag har jag svetsat!:yoparty fult som fan blev det men fogarna håller iallafall och så länge de gör det så är jag nöjd:D i övrigt har jag idag:
-tillverkat en ny fotbromspedal med lite bättre vinkel.
-svetsat ihop "bromspinnen" på lagom längd.
-bestämt mig för att köra med tanken jag har (det lilla som går ner på sidorna som jag inte är riktigt 100% nöjd med kan jag nog ignorera i och med att jag är rätt nöjd med hur allt annat ser ut tillsammans:))
-kapat bakramen.
-kapat sadelplattan.
-provmonterat:)

Bifogat

• DSC00771.JPG
    DSC00771.JPG
    84 KB · Visningar: 70
  • DSC00767.JPG
    DSC00767.JPG
    80.3 KB · Visningar: 54
  • DSC00766.JPG
    DSC00766.JPG
    75.9 KB · Visningar: 55
  • DSC00772.JPG
    DSC00772.JPG
    74.8 KB · Visningar: 60
  • DSC00765.JPG
    DSC00765.JPG
    83.8 KB · Visningar: 52
  • DSC00764.JPG
    DSC00764.JPG
    44.7 KB · Visningar: 41
  • DSC00762.JPG
    DSC00762.JPG
    58.5 KB · Visningar: 55
  • DSC00760.JPG
    DSC00760.JPG
    60.7 KB · Visningar: 79
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Biltema har "eget märke" av svetselektroder.
Billiga.
Sky dem som pesten!
Fogarna blir löjligt sprickbenägna.
Tyckte för övrigt att svetsen såg ganska ok ut för en nybörjare.
Det kommer att bli bättre och bättre.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Biltema har "eget märke" av svetselektroder.
Billiga.
Sky dem som pesten!
Fogarna blir löjligt sprickbenägna.
Tyckte för övrigt att svetsen såg ganska ok ut för en nybörjare.
Det kommer att bli bättre och bättre.

ska tänka på det, tack!
elektroderna jag har nu hette eko eller ok eller ko eller nåt sånt...:va är det nåt att ha?:)
tack ska du ha:)
jo, jag tänkte så också. bara det funkar i början så kan man lära sig göra det snyggare efter hand:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ska tänka på det, tack!
elektroderna jag har nu hette eko eller ok eller ko eller nåt sånt...:va är det nåt att ha?:)
tack ska du ha:)
jo, jag tänkte så också. bara det funkar i början så kan man lära sig göra det snyggare efter hand:)

Det var säkert OK48. Det är en allroundelektrod för vanligt stål och som finns i olika diametrar.

Jag tycker också att svetsfogen inte var så tokig för att vara en av dina första. Sakta ned tempot och för pinnen i små cirkerörelser längs med fogen så kommer du se skillnad. Strömmen är gansla lätt att ställa, det ska vara så att ljusbågen smälter upp materialet ända till baksidan vid den svetshastigheter man föredrar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det var säkert OK48. Det är en allroundelektrod för vanligt stål och som finns i olika diametrar.

Jag tycker också att svetsfogen inte var så tokig för att vara en av dina första. Sakta ned tempot och för pinnen i små cirkerörelser längs med fogen så kommer du se skillnad. Strömmen är gansla lätt att ställa, det ska vara så att ljusbågen smälter upp materialet ända till baksidan vid den svetshastigheter man föredrar.

så var det ja! är den något att ha då?:)

tack ska du ha!:) jag ska testa så fort jag ska svetsa igen! vad gör man om det finns en spänningsbegränsning angiven på svetselektrodförpackningen? är det bara att kräma på eller ska man hålla sig till den?
en annan sak som jag funderat på: man har ju sett såna där fina svetsfogar som ser svagt vågformade ut liksom (har för mig att det var mma-svetsfog men är inte säker...)... hur åstadkommer man såna? när jag svetsar så mer eller mindre flyter svetsfogen ut och blir platt liksom... det nästan rinner ner i metallen liksom... om ni förstår:D

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
så var det ja! är den något att ha då?:)

tack ska du ha!:) jag ska testa så fort jag ska svetsa igen! vad gör man om det finns en spänningsbegränsning angiven på svetselektrodförpackningen? är det bara att kräma på eller ska man hålla sig till den?
en annan sak som jag funderat på: man har ju sett såna där fina svetsfogar som ser svagt vågformade ut liksom (har för mig att det var mma-svetsfog men är inte säker...)... hur åstadkommer man såna? när jag svetsar så mer eller mindre flyter svetsfogen ut och blir platt liksom... det nästan rinner ner i metallen liksom... om ni förstår:D

Biltema har sina ljusa sidor, deras handrengöring är bra som fan! Elektroder vet jag inget om, svetsar bara med tråd+gas. Deras svetsar har jag dock inte mycket till övers för. Mina första fogar vert betydligt fulare än så:D :tummenupp
Det ser ju bra ut med sadeln, får ta och få tummen ur:arsele och bygga mig en egen sadel snart. Tyvärr så har jag fått ett enormt oljelekage från motorn nu. Innan var det bara vevhusventilationen som spydde ut olja, men efter bygge av uppsamlingskärl så kommer det ut någonstans från motorn:va Tror det kommer från insugsventilen eller varvräknarhålet:confused:

Skicka ditt nummer på PM så får vi ta en tur någon dag vetja.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Biltema har sina ljusa sidor, deras handrengöring är bra som fan! Elektroder vet jag inget om, svetsar bara med tråd+gas. Deras svetsar har jag dock inte mycket till övers för. Mina första fogar vert betydligt fulare än så:D :tummenupp
Det ser ju bra ut med sadeln, får ta och få tummen ur:arsele och bygga mig en egen sadel snart. Tyvärr så har jag fått ett enormt oljelekage från motorn nu. Innan var det bara vevhusventilationen som spydde ut olja, men efter bygge av uppsamlingskärl så kommer det ut någonstans från motorn:va Tror det kommer från insugsventilen eller varvräknarhålet:confused:

Skicka ditt nummer på PM så får vi ta en tur någon dag vetja.

ja, svetshjälmen jag köpte där för 200 spänn funkar faktiskt skitbra också! riktigt prisvärd:) billigt är bra, och billigt är biltema bra på...:gnissla
heh, det tar jag som en komplimang:tummenupp
tack ska du ha:) ja, dags att sätta fart om du ska ha hojen klar till sommaren:7peta
ok, hur lyckades du med det?:va du byggde ett uppsamlingskärl och sen läckte det olja från ett helt random ställe??:confused: :näsblod
om du väntar till den 24:e juni kan vi förhoppningsvis köra tung bägge två, har min uppkörning då:tummenupp eller, vi kan köra tungt om det går vägen vill säga...:gnissla ska köra upp på en virago 535:näsblod

idag pillade jag vidare med cuts och sadelbotten men fick även tummen ur och pysslade ihop baklyset och passade in det med undertailen och resten! blev rätt nöjd faktiskt:) sen lyckades jag även, efter många om och men och fan, fixa ihop nåt som efter ett par groggar kan tas för en högerfotpinne:näsblod
sen provmontering av alltihop:tummenupp nu ska man bara fixa ihop ett par kåpor och sen finfixa, spackla och lacka allting och sen permanentmontera så ska det nog inte vara så mycket mer:tummenupp

Bifogat

• DSC00781.JPG
    DSC00781.JPG
    84 KB · Visningar: 59
  • DSC00784.JPG
    DSC00784.JPG
    88.9 KB · Visningar: 54
  • DSC00779.JPG
    DSC00779.JPG
    69.6 KB · Visningar: 47
  • DSC00778.JPG
    DSC00778.JPG
    58.8 KB · Visningar: 50
  • DSC00776.JPG
    DSC00776.JPG
    82 KB · Visningar: 53
  • DSC00782.JPG
    DSC00782.JPG
    58.9 KB · Visningar: 47
  • DSC00783.JPG
    DSC00783.JPG
    78.7 KB · Visningar: 58

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
fick även övat lite svetsning:näsblod
abstrakt konst och kubism tror jag att det kallas...:va :D

Bifogat

• DSC00774.JPG
    DSC00774.JPG
    65.3 KB · Visningar: 76
  • DSC00785.JPG
    DSC00785.JPG
    86.4 KB · Visningar: 70
  • DSC00786.JPG
    DSC00786.JPG
    53.4 KB · Visningar: 66

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Se till att förbereda ordentligt innan du svetsar.
Rengjort, stadigt ihopklampat och återledaren ("jordklämman") så nära som möjligt.
Virago är ingen dum hoj alls att köra upp på.
Lätthanterlig.
Gamla 1100 var en glidare med många förtjänster.
Dock något av det fulaste som byggts i hojväg..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Se till att förbereda ordentligt innan du svetsar.
Rengjort, stadigt ihopklampat och återledaren ("jordklämman") så nära som möjligt.
Virago är ingen dum hoj alls att köra upp på.
Lätthanterlig.
Gamla 1100 var en glidare med många förtjänster.
Dock något av det fulaste som byggts i hojväg..

ska tänka på det! tack för tipsen!
nja, den känns lite bred när man kör högfartsbanan och lite tung ut åt sidorna när man kör lågfarten (svår att balansera emot när det lutar) men jag klarar banorna helt ok och denär skitbra i trafiken så jag hoppas att det går vägen:)
hehe, det håller jag med om...:hihi

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
ska tänka på det! tack för tipsen!
nja, den känns lite bred när man kör högfartsbanan och lite tung ut åt sidorna när man kör lågfarten (svår att balansera emot när det lutar) men jag klarar banorna helt ok och denär skitbra i trafiken så jag hoppas att det går vägen:)
hehe, det håller jag med om...:hihi

Du klarar det gallant! Jag tror oljelekaget beror på en avhoppad slang från toppen. Snacka med en kille idag som har ett par SR, han gissa på det så man får väll kolla det när man orkar. Blir inget kört i helgen då det vankas 20 årsfest:fyllisar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du klarar det gallant! Jag tror oljelekaget beror på en avhoppad slang från toppen. Snacka med en kille idag som har ett par SR, han gissa på det så man får väll kolla det när man orkar. Blir inget kört i helgen då det vankas 20 årsfest:fyllisar

tack, jag får hoppas det:)
ok, du får ta och kolla upp det helt enkelt;)
ok, vems? din?:) jaja, vi får köra en annan dag helt enkelt:tummenupp :fyllisar

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
tack, jag får hoppas det:)
ok, du får ta och kolla upp det helt enkelt;)
ok, vems? din?:) jaja, vi får köra en annan dag helt enkelt:tummenupp :fyllisar

Det är i undersökningsstadiet just nu. Det vill säga att jag inte orkar göra ett skit just nu. Får fixa till helgen. :gnissla
Inte min fest men det blev ganska hårt iaf. :D

Måste ju ha den klar till sweden rock festival:yoparty annars får det bli den sura kollektivtrafiken:huvet fast det kanske är lika bra ändå med tanke på allt :fyllisar som kommer äga rum

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är i undersökningsstadiet just nu. Det vill säga att jag inte orkar göra ett skit just nu. Får fixa till helgen. :gnissla
Inte min fest men det blev ganska hårt iaf. :D

Måste ju ha den klar till sweden rock festival:yoparty annars får det bli den sura kollektivtrafiken:huvet fast det kanske är lika bra ändå med tanke på allt :fyllisar som kommer äga rum

latmask!:D
hehe, vem bryr sig om vems festen är så länge den blir kul?:fyllisar
super du får du fan lämna bort nycklarna, vill inte ha några rattfyllerier här:ajjabajja

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS