byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du måste enligt lag göra en reg-bes om du bygger om bakdelen på hojen, byter gaffel eller ändrar vinkeln på den, ändrar däckens storlek med mer än 5% av avd det står i reg-beviset. Det va några saker som stog i min gamla MC bok från STR.

Lycka till med bygget!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du måste enligt lag göra en reg-bes om du bygger om bakdelen på hojen, byter gaffel eller ändrar vinkeln på den, ändrar däckens storlek med mer än 5% av avd det står i reg-beviset. Det va några saker som stog i min gamla MC bok från STR.

Lycka till med bygget!

men med att bygga om bakdelen avses väl ingrepp i ramen? byta gaffel visste jag inte att det krävdes regbes för men att ändra vinkel kände man ju till... däcken likaså. tack:)

"meningen är att hela projektet ska vara återställbart så"

the big WHY???

så att jag kan köra som jag vill med den men sen återställa den inför försäljning om eventuella köpare hellre vill ha den i originalskick. plus att man teorewtiskt sett ju kan återställa de kritiska delarna inför besiktning och dylikt...:gnissla

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
I min bok stod det bara ombyggnad av bakdel. Vet inte om det måste vara ingrepp på ramen. Men sånt kan man nog snackas sig ur om man är duktig.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
nån som känner till nåt bra material, typ fin skummplast, att arbeta med för att modellera bakdelens gjutform till hojen? nåt frigolitaktigt fast inte lika grovt liksom...? och var får man isåfall tag på det?

I min bok stod det bara ombyggnad av bakdel. Vet inte om det måste vara ingrepp på ramen. Men sånt kan man nog snackas sig ur om man är duktig.

ok... aja, hyfsat slängd i käften är man väl...:hihi

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som känner till nåt bra material, typ fin skummplast, att arbeta med för att modellera bakdelens gjutform till hojen? nåt frigolitaktigt fast inte lika grovt liksom...? och var får man isåfall tag på det?

ok... aja, hyfsat slängd i käften är man väl...:hihi

blomaffärer tex har nåt som är lätt o leka i.. man sätter plastblommor i de materialet.
gjut inte direkt på bara utan tejpa det när du gjort en färdig form :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
blomaffärer tex har nåt som är lätt o leka i.. man sätter plastblommor i de materialet.
gjut inte direkt på bara utan tejpa det när du gjort en färdig form :tummenupp

ok, tack:) hur stora block kan man köpa då och sådär?... förresten, vilket material rekomenderar du inför själva gjutningen, var får man tag på det och vad kostar det? är något av en newbie men man ska ju börja nånstans så...:)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
ok, tack:) hur stora block kan man köpa då och sådär?... förresten, vilket material rekomenderar du inför själva gjutningen, var får man tag på det och vad kostar det? är något av en newbie men man ska ju börja nånstans så...:)

kommer inte ihåg men man kan ju alltid köpa flera o sätta ihop.

biltema om du har i närheten?
36-075 59,90 kr

härdare
36-069 19,90 kr

nåra av dessa
36-081 39,90 kr

el så läser du "min" fleccetråd"
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100633&highlight=flecce

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Googla på bonocell eller om det var bodocell kommer inte ihåg vilket. Det är vad proffsen använder iaf när de tillverkar sk. pluggar har provar att jobba i det för många år sedan och det var oerhört lätt bearbetat.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
tack bägge två:tummenupp
haha, vet ni hur stor tanken från en cb 750 är!?:D jättestor!:D (har nyss varit iväg och shoppat:))

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
tack bägge två:tummenupp
haha, vet ni hur stor tanken från en cb 750 är!?:D jättestor!:D (har nyss varit iväg och shoppat:))

den torde nästan va större än hojen..
ett tips om du tycker den är för stor..
längd e bra på en caferäser..
kapa av den i botten så den blir lämpligt hög.
använd sen den som ett skal ovanpå orginalet :tummenupp

bilder på den brevid hojen? :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
den torde nästan va större än hojen..
ett tips om du tycker den är för stor..
längd e bra på en caferäser..
kapa av den i botten så den blir lämpligt hög.
använd sen den som ett skal ovanpå orginalet :tummenupp

bilder på den brevid hojen? :D

nästan, ja:D
längden är skitbra, bredden likaså, biffigt = manligt:yoparty möjligt att höjden kan bli svår men jag tror nog att det ska gå, precis;)
hmm... kan nog gå om jag inte får dit den som den är, annars vill jag gärna ha den som den är:) att tanka sällan är kul:D
bilder kommer:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
här är bilder efter min lilla shopping:D tank, sidokåpor, stötdämpare och bakkåpa från en cb750 80:a inhandlat:tummenupp haha, tanken är fan nästan lika lång som sadeln nu när jag tänker efter:D

förresten ozeo, fan vad smart det där med fleece:tummenupp vet inte om jag nu kommer behöva gjuta själv då jag fick tag i bakkåpan från en cb750 men om det ska till att gjutas så ska jag lätt testa det:tummenupp

men åter till bilderna:)
lägger även upp en bild på tanken i slipat tillstånd och en på tanken i lackat tillstånd:)

förresten, är det nån som vet om man får ställa om framdämparna?:va alltså flytta ner kronan en bit och sänka fronten på det sättet?:va

Bifogat

• tanken.jpg
    tanken.jpg
    42.1 KB · Visningar: 134
  • tank slipad.jpg
    tank slipad.jpg
    29.2 KB · Visningar: 103
  • tank lackad.jpg
    tank lackad.jpg
    27.9 KB · Visningar: 119
Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
tror tyvärr tanken o de andra komma se för stort ut :va
blir bara konstigt isf :näsblod
ingen kritik mot dig,, jag ser fram imot slutet o följer detta då jag tycker caferäsers e coola.. :tummenupp

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Har du målat tanken silver eller tagit bort färgen, vad använde för att ta bort färgen isf.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
tror tyvärr tanken o de andra komma se för stort ut :va
blir bara konstigt isf :näsblod
ingen kritik mot dig,, jag ser fram imot slutet o följer detta då jag tycker caferäsers e coola.. :tummenupp

vi får väl se:) hojen ser mindre ut nu när den är sänkt igen plus att en del av tanken skyms av styret på bilden så... annars är den nya tanken bara typ 1,5 gånger så stpor som original. tror att det kan bli bra när allt väl är på plats:tummenupp men vi får väl se:) det är en ära att en så rutinerad, omtalad och respekterande hojbyggare intresserar sig för min hojbyggartråd:Bugar

Har du målat tanken silver eller tagit bort färgen, vad använde för att ta bort färgen isf.

fahrenheit har rätt, corrostabil blanksvart:tummenupp

Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
vi får väl se, hojen ser mindre ut nu när den är sänkt igen så... tror att det kan bli bra när allt väl är på plats:tummenupp men vi får väl se:) det är en ära att en så rutinerad, omtalad och respekterande hojbyggare intresserar sig för min hojbyggartråd:Bugar

fahrenheit har rätt, corrostabil blanksvart:tummenupp

:näsblod :gnissla

kul o se att även "yngre" kan gilla stuket o inte måste ha den nyaste "skiten" o göra nåt eget istället..:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
:näsblod :gnissla

kul o se att även "yngre" kan gilla stuket o inte måste ha den nyaste "skiten" o göra nåt eget istället..:tummenupp

ändrade vidare lite i inlägget nu också så:tungan
jag fetdiggar caféstuket och det nya och "bästa" är bara onödigt dyrt:näsblod roligare med en hoj med charm som dessutom görs lite personlig:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
liten update: nu är alla kåpor färdiglackade:D kvar är: vänta på att lackfan ska torka, bygga sadel, montera:D

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum