byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
den vita diodlampan för 229 e godkänd men vissa blinkers o baklysen förmodligen inte

alu färgen tog för mycket överhand.. :va
kanske lacka ändå... ev försöka göra nå hål el få inåge gällar..
kanske lite nät el likn... orginal sidokåpor från cb,n där är iaf inge alternativ :)

ok, sån liten eller? kan ju vara bra att ha om man nu ska bygga spetsig cuts. och på tal om det, jag har köpt polyester och härdare så nu ska man bara få till en bra form och en bra väv så kan man sätta igång och gjuta:tummenupp fick tipset om poly när jag var och shoppade, flexar mer vilket gör det bättre anpassat till kåpor tydligen... och så var det fan så mycket billigare är epoxy.
jo, det tycker jag med. säkert snyggt med alu på silverfärgad hoj men mina ska nog vara svarta... kanske ska gjuta till nåt gäl-stukat när jag ändå är igång?:D om jag kan...:rolleyes: nej, det har du nog rätt i. för stora... enda fördelen med dem var att vissa fästen passade rakt av:D

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
jag gjorde som projetarbete i 3:an ett apr bakdelar i olika material. Gjorde en i fogskum med en massa spackel= skittung. Sen gjorde jag en av hönsnät, glasfiber och polyester. Gjorde fromen runt en bit trä och häftade fast den i ena sidan, sen började jag göra fromen tills jag avr någelunda n nöjd och då häftade jag fast den andra sidan. Sen avr det bara att göra finjusteringarna och lägga på glasfiberväv och polyester. Blev ehl ok med tanke på att jag gjorde det på en förmiddag. Fick för övrigt högsta betyg på projektet =). ursäkta alla eventuella stavfel med tanke på tiden. Lycka till med resten av alla förändringar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jag gjorde som projetarbete i 3:an ett apr bakdelar i olika material. Gjorde en i fogskum med en massa spackel= skittung. Sen gjorde jag en av hönsnät, glasfiber och polyester. Gjorde fromen runt en bit trä och häftade fast den i ena sidan, sen började jag göra fromen tills jag avr någelunda n nöjd och då häftade jag fast den andra sidan. Sen avr det bara att göra finjusteringarna och lägga på glasfiberväv och polyester. Blev ehl ok med tanke på att jag gjorde det på en förmiddag. Fick för övrigt högsta betyg på projektet =). ursäkta alla eventuella stavfel med tanke på tiden. Lycka till med resten av alla förändringar.

låter intressant, bilder kanske?:) eller det var för längesen?:tungan

jag har precis börjat på min men själv gjorde jag som så att jag skar ut formen ur en bit frigolit som jag sedan slipade jämn, tejpade in och gjöt runt i poly-plast och tjockt tyg. blev kanske inte helt slätt och så fick den nog några bucklor i nederkanten men helt ok form och så har jag börjat spackla och slipa på den nu så... den blir nog fin:) inte alltför tung heller.
tack:tummenupp
för övrigt har jag i runda tal dubbelt så stor tankvolym som original numera:D kan nog ta mig dryga 40-50 mil utan att stanna:D

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Gjorde det i våras, finns dock inga bilder på det i nuläget. Ligger i min garerob och skräpar och ser rent ut sagt förjävligt ut. Fattar inte att man fick högsta betyg för det, verkligen helt sjuk. Ska se om jag kan få tummen ur och fota det någon dag. Härligt att slippa tanka så ofta. Hade gärna kunna köra 40-50 mil innan tanken va tom.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Gjorde det i våras, finns dock inga bilder på det i nuläget. Ligger i min garerob och skräpar och ser rent ut sagt förjävligt ut. Fattar inte att man fick högsta betyg för det, verkligen helt sjuk. Ska se om jag kan få tummen ur och fota det någon dag. Härligt att slippa tanka så ofta. Hade gärna kunna köra 40-50 mil innan tanken va tom.

haha, key:D vore kul att se:tummenupp
japps:D lite trist att det kostar så mycket när man väl måste bara...:gnissla

för övrigt går projektet bakåt just nu...:huvet
var hemma hos bruden och ställde hojen som vanligt... föga anade jag att nylagd asfalt var så svag...:mad:
kommer ut ett par timmar senare och ser hojen ligga på sidan!:skrämd
resen den fort som fan och konstaterar följande:
-tanken har fått två nya bucklor med tillhörande lackskador, måste lackas om.
-kopplingshandtaget har gått av mitt i fästet och måste bytas, ej funktionerlig.
-blinkerswitchen på motsatta sidan om knappen (den där själva växlingen sker) har gått av, måste bytas.
-båda vänsterblinkersar har fått sig ett par rejäla törnar, måste bockas rätt och skruvas fast på nytt. detta efter att skruvarna som gått av och sitter i fästena borrats ut:huvet
-lite smårepor på baken, men eftersom denna ändå ska bytas är just detta inte så farligt.

trösta mig någon:gråta

Last edited:

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
tråkigt att höra. Hoppas det inte blir för dyrt att fixa skadorna. Fast du kanske hade det trevligt hos tösen iaf ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
tråkigt att höra. Hoppas det inte blir för dyrt att fixa skadorna. Fast du kanske hade det trevligt hos tösen iaf ;)

jo, samma här... jadå, självklart:tuttar :D
liten tradig omställning bara när man kommer ut därifrån och går från :D till :skrämd på 0,1 microsekund... men den är nog snart up and runnin' igen:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
här är iallafall lite bilder på min nya bak och sadelbotten, vad tycks?:)

Bifogat

• form.jpg
    form.jpg
    34 KB · Visningar: 105
  • formochsadelbotten.jpg
    formochsadelbotten.jpg
    41 KB · Visningar: 98
  • avgjutningen.jpg
    avgjutningen.jpg
    32 KB · Visningar: 96
  • spacklad.jpg
    spacklad.jpg
    33.9 KB · Visningar: 95
  • spackladsida.jpg
    spackladsida.jpg
    30.9 KB · Visningar: 98

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
det där kan bli snyggt!

ska du inte göra den lite större/högre? såg nästan lite väl diskret ut, men formen va riktigt bra :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
det där kan bli snyggt!

ska du inte göra den lite större/högre? såg nästan lite väl diskret ut, men formen va riktigt bra :tummenupp

tack:tummenupp funderade på det men har för tillfället slut på härdare så...:gnissla sen är den redan 21 cm bred, 24 cm lång och typ 13 hög så... den är hyfsat stor ändå:)

för övrigt kommer här en ny bild på sadelplanka plus cuts i lackat tillstånd:D

i övrigt ska jag även passa på att få tala om att mitt nya kopplingshandtag kommer från en cross och är blåeloxerat:rofl

Bifogat

• DSC00330.JPG
    DSC00330.JPG
    73.5 KB · Visningar: 141
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
alu färgen tog för mycket överhand.. :va
kanske lacka ändå... ev försöka göra nå hål el få inåge gällar..
kanske lite nät el likn... orginal sidokåpor från cb,n där är iaf inge alternativ :)

jag jobbar på nya sidokåpor i dagsläget men får jag under tiden fråga vad du anser om min nya cuts?:) vore kul med konstruktiv kritik från nån mer som är hemma på området:tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag jobbar på nya sidokåpor i dagsläget men får jag under tiden fråga vad du anser om min nya cuts?:) vore kul med konstruktiv kritik från nån mer som är hemma på området:tummenupp

har inge nät just.. sitter på lånat :)
så har inte haft tid..
ser väl bra ut.. ev som nån sa liiite lågt men de märker du ju.. allt går o fixa :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
har inge nät just.. sitter på lånat :)
så har inte haft tid..
ser väl bra ut.. ev som nån sa liiite lågt men de märker du ju.. allt går o fixa :tummenupp

haha, hur överlever du?:D
ok... måste fixa ny härdare:tungan
helt sant:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
längesen man skrev här... har inte hänt så mycket egentligen, utom att jag lyckats blåsa toppackningen (tror jag):huvet
annars jobbar jag mest med mina andra projekt, nutt för caféräsern är dock lite nya skisser på cuts och dylikt. har även börjat snickra lite på mina reglageflyttningar (bilder kommer när min kamera funkar igen...:mad:).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
update!

sådärja, nu har man äntligen fått tummen ur och börjat på den nya baken:tummenupp
vad gillar ni den nya formen?:)

Bifogat

• DSC00420.JPG
    DSC00420.JPG
    72.5 KB · Visningar: 81
  • DSC00419.JPG
    DSC00419.JPG
    83.4 KB · Visningar: 77
  • DSC00418.JPG
    DSC00418.JPG
    75.2 KB · Visningar: 93
  • DSC00422.JPG
    DSC00422.JPG
    73.2 KB · Visningar: 83

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
grymt mycket bättre form än den förra. hur ska du göra med baklyse?
jag hade planer på att inte göra den helt rund baktill utan en kant om du förstår hur jag menar för att bättre passa in ett lyse. sett en del café som har just en avkortad bak för att inte få den helt rund.

vad har du byggt den i ?

jag kom över nått hårt material från jobbet, nånting-foam. frigolit fast hårdare .. asch, ligger i garaget kommer itne på vad det hette.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
här kommer mer!

gjutning och "bakram" (??) påbörjat. ska gjuta ännu mer ovanpå det nuvarande så att det går ner på rörramskonstruktionen och ända fram så att det ser helgjutet ut senare, men det är ju en början iallafall:D

Bifogat

• DSC00423.JPG
    DSC00423.JPG
    62.1 KB · Visningar: 98
  • DSC00424.JPG
    DSC00424.JPG
    82.1 KB · Visningar: 95
  • DSC00425.JPG
    DSC00425.JPG
    93.9 KB · Visningar: 102

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
grymt mycket bättre form än den förra. hur ska du göra med baklyse?
jag hade planer på att inte göra den helt rund baktill utan en kant om du förstår hur jag menar för att bättre passa in ett lyse. sett en del café som har just en avkortad bak för att inte få den helt rund.

vad har du byggt den i ?

jag kom över nått hårt material från jobbet, nånting-foam. frigolit fast hårdare .. asch, ligger i garaget kommer itne på vad det hette.

tack!:tummenupp
osäkert än så länge, har inte koll på hur långt bak den sticker ut i och med att jag inte har hojen hemma och kan mäta så jag vet inte om jag har plats under, mellan undertail och däck, men om där finns plats ska jag sätt ett smalt diodlyse i nederkanten, lite inunder liksom, och sen regplåten snett under det (låta den agera lite stänkskärm liksom).
jag tror att jag förstår... ungefär som DM fast lite mindre eller?
den är byggd i ett frigolitliknande material som blåste iväg från en byggplats :)D ) fast som inte är uppbyggt av en massa små kulor liksom utan mer som ett stort solidt block av slätt skum. kanske lite som ditt? sen har jag limmat ihop lager av materialet för att få rätt höjd, skurit och slipat till formen med brödkniv och grovt sandpapper och därefter tejpat in det med gaffatejp för att polyn inte ska smälta plasten:) gjutningen gör jag med tyg och tvåkomponents polyester, fungerar helt ok med lite spackel:tummenupp

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Antagligen styrofoam du tänker på, antagligen det ni båda har. Sitter med en lite bit framför mig just nu och undrar då hur man limmar det utan att den smälter som vanlig frigolit gör.

Nå Bushido, hur gjorde du?:va

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...