Antagligen styrofoam du tänker på, antagligen det ni båda har. Sitter med en lite bit framför mig just nu och undrar då hur man limmar det utan att den smälter som vanlig frigolit gör.
Nå Bushido, hur gjorde du?
Stämmer bra det!
Antagligen styrofoam du tänker på, antagligen det ni båda har. Sitter med en lite bit framför mig just nu och undrar då hur man limmar det utan att den smälter som vanlig frigolit gör.
mitt är rosa iallafall, så mycket vet jag
provade att limma med superlim en gång, gick åt helvete. provade att limma med trälim en annan gång. smälte iallafall inte men vet å andra sidan ännu inte om det fäst något bra. nej min vän, tricket är att tejpa ihop plattorna så som du vill ha det, forma till den del som tejpen inte sitter på, tejpa det numera färdigmodellerade området, ta bort den ursprungliga tejpen, färdigställa det sista och därefter tejpa in alltihop på så sätt håller det sig på sin plats under modelleringen, och så kan man bara sätta igång att gjuta när man modellerat klart
woho, lyckades få med verbet modellera i tre olika former i ett och samma inlägg
EDIT: och så gick det åt helvete igen
experimenterade med en ny gjutningsteknik som i stort sett gick ut på att polyesterindränkta remsor av tyg lades på, ungefär som när man lekte med tidningspapper och tapetklister när man var liten, för att bygga upp kåpan, men det visade sig att tyget drar ihop sig lite när polyn härdar så kanterna kröp upp och lite sådär smått och tråkigt... borde ha testat utan att gå direkt på själva kåpan men vafan... jag är dum får se om jag kan reparera skadan imorgon, men just nu är den inte snygg... annars får jag väl börja om på nytt. (lyckades ju förstöra den nya formen när jag tog ut den ur kåpan i förmiddags...)
fan då, jag som börjar få ont om polyester... igen...
du kan gjuta utsidan o sen tejpa fast den runt kanterna..
sen tyg vet jag inte.. polyn drar nog inte in i den så bra.
hur menar du då?
nja, det har sina fördelar... blir inte lika bräckligt som med glasfiberväv, men det blir väl inte lika snyggt heller kanske... inget som lite spackel inte fixar iallafall
mitt är rosa iallafall, så mycket vet jag
provade att limma med superlim en gång, gick åt helvete. provade att limma med trälim en annan gång. smälte iallafall inte men vet å andra sidan ännu inte om det fäst något bra. nej min vän, tricket är att tejpa ihop plattorna så som du vill ha det, forma till den del som tejpen inte sitter på, tejpa det numera färdigmodellerade området, ta bort den ursprungliga tejpen, färdigställa det sista och därefter tejpa in alltihop på så sätt håller det sig på sin plats under modelleringen, och så kan man bara sätta igång att gjuta när man modellerat klart
woho, lyckades få med verbet modellera i tre olika former i ett och samma inlägg
EDIT: och så gick det åt helvete igen
experimenterade med en ny gjutningsteknik som i stort sett gick ut på att polyesterindränkta remsor av tyg lades på, ungefär som när man lekte med tidningspapper och tapetklister när man var liten, för att bygga upp kåpan, men det visade sig att tyget drar ihop sig lite när polyn härdar så kanterna kröp upp och lite sådär smått och tråkigt... borde ha testat utan att gå direkt på själva kåpan men vafan... jag är dum får se om jag kan reparera skadan imorgon, men just nu är den inte snygg... annars får jag väl börja om på nytt. (lyckades ju förstöra den nya formen när jag tog ut den ur kåpan i förmiddags...)
fan då, jag som börjar få ont om polyester... igen...
gjut inte insidan av formen utan utanpå..
då kan du dra den runt formen om man säger så... sen tejpa skiten på insidan. svårt o förklara
Dessutom är ju modellera ett substantiv, grattis!
ok, tror att jag fattar... typ det jag gjort, tror jag
inte modell-lera, modellera! att forma ett ting medelst borttagning eller påläggning av massa ämnad för formningen!
MODELLERA
© Svenska Akademien, uppdaterad:2007-05-31
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [M1221] [tryckt år 1945]
mωd¹ele⁴rɑ l. mod¹- l. må¹-, i Sveal. äv. -e³rɑ², v.
-ade. vbalsbst. -ANDE, -ING; -ARE (se avledn.);
jfr MODELLÖR
[av t. modellieren, av it. modellare, av modello (se MODELL); jfr äv. fr. modeler, till modèle (se MODELL)]
1) utföra en figur (en avbildning av ngt) i formbart ämne (t. ex. lera l. vax); utföra en ler*l. vaxmodell till (ngt), utforma (ngt) i lera l. vax osv.; i sht om bildhuggares utformande av modell till skulptur; ss. vbalsbst. -ing äv. kon*kretare. Modellera en bildstod o. d., utforma lermodellen till en bildstod osv. Modellera i vax, lera o. d.
SCHULTZE Ordb. 2941 (c. 1755. (K. XIV J.) anbefalde de af Fogelberg modelle*rade nordiska gudabildernas utförande i marmor. GEIJER I. 2: 294 (1845).
(Thorvaldsen) tecknade och modellerade med en instinktmässig lätthet. EST*LANDER KonstH 245 (1867).
Modelleringen (av en viss porslinsstatyett) är medelmåttig och utan lif. STRÅLE MariebgH 129 (1880).
GRIPENBERG Masters SpoonRiv. 159 1927.
– särsk. konst. oeg., i fråga om teckning l. målning: på en plan yta (medelst skuggning o. d.) återge den utsträckning i tre dimensioner som utmärker ett avbildat före*mål; medelst skuggning o. d. framställa föremål fristående; äv. med obj. betecknande avbildat föremål: ge plastisk utformning åt; ss. vbalsbst. -ing äv. konkretare.
LJUNGGREN Est. 1: 192 (1856). Ansigtena .. äro omsorgsfullt modellerade i varma skuggtoner. UPMARK Lübke 486 (1872).
Teckningen (i den paleolitiska konsten under madeleinetiden) är kraf*tig, skolad .. modelleringen, ofta i färg, är mjuk och säker. AntT XIX. 2: 153 1911.
grattis själv!
väntar med spänning på liter bilder av det hela :corn
ok, tror att jag fattar... typ det jag gjort, tror jag
inte modell-lera, modellera! att forma ett ting medelst borttagning eller påläggning av massa ämnad för formningen!
MODELLERA
© Svenska Akademien, uppdaterad:2007-05-31
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [M1221] [tryckt år 1945]
mωd¹ele⁴rɑ l. mod¹- l. må¹-, i Sveal. äv. -e³rɑ², v.
-ade. vbalsbst. -ANDE, -ING; -ARE (se avledn.);
jfr MODELLÖR
[av t. modellieren, av it. modellare, av modello (se MODELL); jfr äv. fr. modeler, till modèle (se MODELL)]
1) utföra en figur (en avbildning av ngt) i formbart ämne (t. ex. lera l. vax); utföra en ler*l. vaxmodell till (ngt), utforma (ngt) i lera l. vax osv.; i sht om bildhuggares utformande av modell till skulptur; ss. vbalsbst. -ing äv. kon*kretare. Modellera en bildstod o. d., utforma lermodellen till en bildstod osv. Modellera i vax, lera o. d.
SCHULTZE Ordb. 2941 (c. 1755. (K. XIV J.) anbefalde de af Fogelberg modelle*rade nordiska gudabildernas utförande i marmor. GEIJER I. 2: 294 (1845).
(Thorvaldsen) tecknade och modellerade med en instinktmässig lätthet. EST*LANDER KonstH 245 (1867).
Modelleringen (av en viss porslinsstatyett) är medelmåttig och utan lif. STRÅLE MariebgH 129 (1880).
GRIPENBERG Masters SpoonRiv. 159 1927.
– särsk. konst. oeg., i fråga om teckning l. målning: på en plan yta (medelst skuggning o. d.) återge den utsträckning i tre dimensioner som utmärker ett avbildat före*mål; medelst skuggning o. d. framställa föremål fristående; äv. med obj. betecknande avbildat föremål: ge plastisk utformning åt; ss. vbalsbst. -ing äv. konkretare.
LJUNGGREN Est. 1: 192 (1856). Ansigtena .. äro omsorgsfullt modellerade i varma skuggtoner. UPMARK Lübke 486 (1872).
Teckningen (i den paleolitiska konsten under madeleinetiden) är kraf*tig, skolad .. modelleringen, ofta i färg, är mjuk och säker. AntT XIX. 2: 153 1911.
grattis själv!
...man kan använda vattenbaserat kontaktlim. Tillverkat för att just sätta samman material som inte fixar det traditionella sniffarlimet.
Har just testat fleece+polyester bigtime. Funkar skitbra. En del spackla o slipa, om man inte vill ha jävligt halksäkra ytor. Men har fördelen att det går att dubbelkröka runt en kåpa exempelvis, utan att det veckar sig så mycket.
Glasfiber vill ju liksom jävlas på små krökta ytor.
Eh, undskyld!
Vill bara tala om att det fanns inget elakt eller spydigt uppsåt. En "corny" ordlek som blev fel.
Kör hårt på ditt bygge, café är coolt!
...man kan använda vattenbaserat kontaktlim. Tillverkat för att just sätta samman material som inte fixar det traditionella sniffarlimet.
Har just testat fleece+polyester bigtime. Funkar skitbra. En del spackla o slipa, om man inte vill ha jävligt halksäkra ytor. Men har fördelen att det går att dubbelkröka runt en kåpa exempelvis, utan att det veckar sig så mycket.
Glasfiber vill ju liksom jävlas på små krökta ytor.
Liten passus;
Ta gärna en titt på den gamle, åldersstigne CB 125 K5, som närmast är att likna vid en CB 750 OHC som regredierat till 125a med halverat cylinderantal. Den hojen har fantastiska linjer och i mina ögon ser det ut som om cm-en har lånat en hel del från denna eminent vackra men lika fantastiskt slöa modell. Tanken är ett smycke! Får reservera mej ang huruvida den heter K5 eller K3, har haft en sån på yngre juratiden..
du menar den som delar motor med cm-en fast har dubbla förgasare och sådär? jodå, jag har sett den. visst är den snygg, men tanken är i minsta laget... samt att övergången mellan tank och sadel kunde snyggas till, annars helt klart en hoj i min smak sen är det ju det där med prestandan ja...
Övergången mellan tanken och sadeln på den hojen är inga problem att fixa till, inte om du vill bygga caféracer av den iaf. Ramen är typ helt vågrät och tanken är ganska hög för att va en 125:a. Effekt är väll knappast något man är ute efter om man väljer 125cc 4t, det är glidandet som räknas.
Hade ett Stigefeldt 2-1 på min antikvitet, kromade krökar och mattsvart dämpare, (nåja). Lät MÄKTIGT, döm om förvåningen när man sen kom sniglande i bästa virago 250 tempo. Systemet var snyggt iaf, måhända det ligger nåt kvar på hyllan i Anderstorp. Kompisen hade en slidmatad Suzuki, tror den hette TS och var nån snikvariant som gick riktigt bra. Tur att min var sönder hela tiden så man slapp förnedringen!ljudet
Hade ett Stigefeldt 2-1 på min antikvitet, kromade krökar och mattsvart dämpare, (nåja). Lät MÄKTIGT, döm om förvåningen när man sen kom sniglande i bästa virago 250 tempo. Systemet var snyggt iaf, måhända det ligger nåt kvar på hyllan i Anderstorp. Kompisen hade en slidmatad Suzuki, tror den hette TS och var nån snikvariant som gick riktigt bra. Tur att min var sönder hela tiden så man slapp förnedringen!
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|