Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej

Har tittat lite på turboplacering idag, vad tror ni om denna placering höjdmässigt? jag skulle nog egentligen vilja ha den lite lägre och tror jag kan sänka den lite samt att jag vill ha den längre in men det går ett stag ivägen, frågan är om man törs kapa bort det. Sett att vissa gjort detta på gixxer.
IMAG0009.jpg


VÄldigt suddig bild på staget som är ivägen.
IMAG0010.jpg


Funderade lite mer på plenumet med, då jag ska kopera så gott det går undrar jag ni tror att det går att använa orginaltrattarna i gummi? eller kommer de bara att knycklas ihop av trycket ?
IMAG0011.jpg
 
Last edited:

Racern

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Fbg
Hoj
Honda Nsr
Hej

Tyvärr känner jag ingen som har en svav, kanske kan mecka ihop något själv om jag hittar ett rör i lämplig dimension. Eller någon på forumet kanske har tillgång till svarv och vill svarva 4 stumpar åt mig, mot betalning förståss.

Någon som vet något företag som kan svarva bitar åt privatpersoner på beställning? detta kanske är snordyrt iofs.

// Tom

Hej. Om du lägger upp några bilder/ritningar på det du vill ha svarvat så kanske jag kan hjälpa dig om det inte är allt för avancerade grejor. En paint ritning kan nog fungera bra med några bilder upptill. :tummenupp

Mvh Racern
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det får du inte.
Däremot lika tryck på alla ställen i förgasarna är mer eftersträvansvärt.

Hur gör man det då? Får inga vettiga svar när jag försöker läsa mig till det. Trodde man var tvungen att ha samma tryck runt hela förgasaren för att inte blåsa tätningar och sånt? Kanske har missuppfattat nåt?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej

Har tittat lite på turboplacering idag, vad tror ni om denna placering höjdmässigt? jag skulle nog egentligen vilja ha den lite lägre och tror jag kan sänka den lite samt att jag vill ha den längre in men det går ett stag ivägen, frågan är om man törs kapa bort det. Sett att vissa gjort detta på gixxer.

Funderade lite mer på plenumet med, då jag ska kopera så gott det går undrar jag ni tror att det går att använa orginaltrattarna i gummi? eller kommer de bara att knycklas ihop av trycket ?

Placeringen begränsas av framhjulets fjädringsrörelse, du ska kunna svänga framhjulet med fjädringen i botten utan att det tar i nånstans. Samtidigt ska du få plats med ev. LLK och kylare.

Visst skulle det gå att använda befintliga trattar i plenumet, men det verkar mest krångligt att få dit dem. Titta hur andra gjort sina plenum, kolla peterpains och Elffors byggtrådar och sno ideer. Det finns en anledning till att vissa lösningar kommer igen på de flesta byggen.

Hur gör man det då? Får inga vettiga svar när jag försöker läsa mig till det. Trodde man var tvungen att ha samma tryck runt hela förgasaren för att inte blåsa tätningar och sånt? Kanske har missuppfattat nåt?

Läs och begrunda HÄR
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hej

Har tittat lite på turboplacering idag, vad tror ni om denna placering höjdmässigt? jag skulle nog egentligen vilja ha den lite lägre och tror jag kan sänka den lite samt att jag vill ha den längre in men det går ett stag ivägen, frågan är om man törs kapa bort det. Sett att vissa gjort detta på gixxer.
IMAG0009.jpg


VÄldigt suddig bild på staget som är ivägen.
IMAG0010.jpg


Funderade lite mer på plenumet med, då jag ska kopera så gott det går undrar jag ni tror att det går att använa orginaltrattarna i gummi? eller kommer de bara att knycklas ihop av trycket ?
IMAG0011.jpg

Jag kör med originaltrattarna i gummi, visserligen på en r1a då. Inga problem hittils:tummenupp

För övrigt, ang placering. Så högt det bara går. När det tar i allt och överallt så börjar du närma dig :D Några centimeter över oljenivå i tråget är ett måste om du ska köra utan returpump.
Om du har ett synglas för oljenivå kan du ta ett vattenpass och kolla var du har turbinaxeln i förhållande till oljenivån.
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Jag kör med originaltrattarna i gummi, visserligen på en r1a då. Inga problem hittils:tummenupp

För övrigt, ang placering. Så högt det bara går. När det tar i allt och överallt så börjar du närma dig :D Några centimeter över oljenivå i tråget är ett måste om du ska köra utan returpump.
Om du har ett synglas för oljenivå kan du ta ett vattenpass och kolla var du har turbinaxeln i förhållande till oljenivån.

Hej, ok, får testa med trattarna då, underlättar mitt arbete en hel del. Kollade med vattenpasset och det verkar vara en 7-8 cm över just nu, så lite kan jag nog sänka.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Placeringen begränsas av framhjulets fjädringsrörelse, du ska kunna svänga framhjulet med fjädringen i botten utan att det tar i nånstans. Samtidigt ska du få plats med ev. LLK och kylare.

Visst skulle det gå att använda befintliga trattar i plenumet, men det verkar mest krångligt att få dit dem. Titta hur andra gjort sina plenum, kolla peterpains och Elffors byggtrådar och sno ideer. Det finns en anledning till att vissa lösningar kommer igen på de flesta byggen.



Läs och begrunda HÄR

Hej, skulle gjort som dem om jag hade lika förgasare, jag har ju inte 4x rör som kommer ut utan det ser ju helt annorlunda ut på min, bilder finns tidigare i tråden. Fick tips om att göra så lika som det såg ut som orginal som möjligt, då blir det ju perfekt med orginaltrattarna pga en lite konstig anliggningsyta mot förgasaren med fasade kanter och så.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur gör man det då? Får inga vettiga svar när jag försöker läsa mig till det. Trodde man var tvungen att ha samma tryck runt hela förgasaren för att inte blåsa tätningar och sånt? Kanske har missuppfattat nåt?


Jag har hört talas om byggen där man byggt in hela bryggan i plenumet för att få lika tryck precis överallt. något sådant projekt har jag inte ens sett på bild.

Den betydligt vanligare metoden är att, trycksätta ovan o under trottelmembranet, flottörhuset samt trycksätta soppan in med en bränsletrycksregulator. På eventuella svaga punkter som skulle kunna läcka epoxylimmar man det tätt. läckage vid spjällaxlar o andra trixiga ställen ignorerade iaf jag, lite spill får man räkna med.


Till TS: Skruva ur locken uppe på gafflarna o dra ihop gaffeln med spännband.
Det utrymmet som är kvar är det byggutrymme du kommer kunna använda dig av.

-Ja, det blir väldigt trångt. Men allt annat kommer ta i när du släpper ner hojen från wheelning och wheelar gör turbohojar.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hej

Har tittat lite på turboplacering idag, vad tror ni om denna placering höjdmässigt? jag skulle nog egentligen vilja ha den lite lägre och tror jag kan sänka den lite samt att jag vill ha den längre in men det går ett stag ivägen, frågan är om man törs kapa bort det. Sett att vissa gjort detta på gixxer.
IMAG0009.jpg


VÄldigt suddig bild på staget som är ivägen.
IMAG0010.jpg


Funderade lite mer på plenumet med, då jag ska kopera så gott det går undrar jag ni tror att det går att använa orginaltrattarna i gummi? eller kommer de bara att knycklas ihop av trycket ?
IMAG0011.jpg



Så här gjorde jag med en ZZR 1100

Dessa har även dom ett gigantiskt mellanstag med gummiupphängning

Kapade loss och gjorde nya stumma fästen i aluminium som svetsades fast i Vaggrören
 

Bifogat

  • visabild[2].jpg
    visabild[2].jpg
    155.5 KB · Visningar: 317

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag har hört talas om byggen där man byggt in hela bryggan i plenumet för att få lika tryck precis överallt. något sådant projekt har jag inte ens sett på bild.



Till TS: Skruva ur locken uppe på gafflarna o dra ihop gaffeln med spännband.
Det utrymmet som är kvar är det byggutrymme du kommer kunna använda dig av.

-Ja, det blir väldigt trångt. Men allt annat kommer ta i när du släpper ner hojen från wheelning och wheelar gör turbohojar.

Plussa på en del för gaffelflex vid bromsning samt framhjulets expansion vöd lite högre hastigheter.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej

Tittade på förgasarna lite idag, Sitter 140/38 munstycken i nu, vad tror ni bilr lagom om jag skall köra på etanol ?

Är sjuk just nu så det blir inga avancerade övningar men kunde inte hålla mig från att gå ut och titta lite.

Edit, läste att man skulle feta på ca 40%, detta borde ge 165/45 om jag räknat rätt, tror ni det kan stämma ?

// Tom
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är väl olika från hoj till hoj, men original på R1 sitter det 130 i huvudstorlek och 17.5 i lågfarts.
Jag landade till slut på 142,5 samt 22.5, vilket är en bit under 40%. Då började jag i feta änden(150/25 tror jag?) och körde med bredbandslambda och stoppade i allt mindre munstycken till den hade lagom lambda. Bättre det än att börja för magert och få onödiga spikningar.

För övrigt så var det inte enbart ett bränslebyte jag gjorde, utan även turbokonvertering och annat avgassyst. Så det går kanske inte lita till 100% på siffrorna.
 

Lennarth Zander

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 Mjölner
Tom, jag har jobbat med ett system som jag kallar för "busgrogg". Jag gör inga förändringar på bensinsystemet och har ett separat system med e85 som går in när laddtrycket kommer. I min bänk har jag kört en Suz GSXR 1000 2002 med std kompression 12:1 och 0.5 bar öt, visserligen med en bra IC. Jag tror Du kan nå Ditt mål utan att kompsänka. När Du söker tjockleken på en spacer för en sökt kompression kan Du göra såhär: Eps=Vs+Vk/Vk => Vk=Vs/(Eps-1) där Vs är enskilda cylinderns slagvolym, Vk=Förbränningsrummets volym och Eps är tex 12. Du räknar först ut vilket Vk Du har. Sedan stoppar Du in i formeln för Vk det Eps Du söker och får den nya större volymen på förbränningsrummet. Skapa skillnaden mellan ursprungligt Vk och det nya Vk. Den skillnaden i volym skall Din spacer fixa: Vk2-Vk1=pi*B^2*t/4, Lös ut t=4*(Vk2-Vk1)/pi*B^2. t=spacertjocklek, B=borrning. Maila mig annars på:
info@boostbusters.com så kan jag fixa ett excelark som Du kan använda. mvh Lennarth
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Tom, jag har jobbat med ett system som jag kallar för "busgrogg". Jag gör inga förändringar på bensinsystemet och har ett separat system med e85 som går in när laddtrycket kommer. I min bänk har jag kört en Suz GSXR 1000 2002 med std kompression 12:1 och 0.5 bar öt, visserligen med en bra IC. Jag tror Du kan nå Ditt mål utan att kompsänka. När Du söker tjockleken på en spacer för en sökt kompression kan Du göra såhär: Eps=Vs+Vk/Vk => Vk=Vs/(Eps-1) där Vs är enskilda cylinderns slagvolym, Vk=Förbränningsrummets volym och Eps är tex 12. Du räknar först ut vilket Vk Du har. Sedan stoppar Du in i formeln för Vk det Eps Du söker och får den nya större volymen på förbränningsrummet. Skapa skillnaden mellan ursprungligt Vk och det nya Vk. Den skillnaden i volym skall Din spacer fixa: Vk2-Vk1=pi*B^2*t/4, Lös ut t=4*(Vk2-Vk1)/pi*B^2. t=spacertjocklek, B=borrning. Maila mig annars på:
info@boostbusters.com så kan jag fixa ett excelark som Du kan använda. mvh Lennarth

Hej

Det är 10.8 org komp på min så jag bör väl kunna ladda lite mer än 0.5 utan att kompsänka om jag förstått rätt, borde nå mitt mål effektmässigt sett vid ca 0.6-0.7 bar, tror ni det går utan kompsänk och ic? med e85 såklart.

Vilken btr är det jag skall köpa ? Är det denna, http://www.mc-xpress.com/eshop/product.asp?intProdID=7 ?

// Tom
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej

Har snidat ihop ett plenum idag, bara locket kvar. Tror ni detta kan fungera ?
Inte världens snyggaste svetsar, första gången jag svetsar och det är med flusstråd dessutom, får hoppas det håller ihop. Skall blästra den och lacka och ev kemisk metall på alla fogar för att vara säker på att det är tätt.

IMAG0013.jpg


IMAG0014.jpg


IMAG0015.jpg


// Tom
 
Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Hej

Det är ju trångt mellan motor och ram där jag skall dra tryckröret, räcker det med 44mm tryckrör skulle det underlätta rejält, räcker det tror ni? Skulle man kunna använda kylarslang tror ni? Den är ju böjbar och skulle vara perfekt då det är trångt, trycket lär den väl palla, men stör det att den är räfflad på insidan?

Mvh
Tom
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hej

Har snidat ihop ett plenum idag, bara locket kvar. Tror ni detta kan fungera ?
Inte världens snyggaste svetsar, första gången jag svetsar och det är med flusstråd dessutom, får hoppas det håller ihop. Skall blästra den och lacka och ev kemisk metall på alla fogar för att vara säker på att det är tätt.

// Tom

Nej.nej inte kemisk metall o skit. Fyll det med vatten o markera med tuschpenna var det läcker sen är det bara o slipa lite o svetsa på, tills det blir tätt

Hej

Det är ju trångt mellan motor och ram där jag skall dra tryckröret, räcker det med 44mm tryckrör skulle det underlätta rejält, räcker det tror ni? Skulle man kunna använda kylarslang tror ni? Den är ju böjbar och skulle vara perfekt då det är trångt, trycket lär den väl palla, men stör det att den är räfflad på insidan?

Mvh
Tom

44mm In eller utvändigt? Hur mycke ska det flöda för?

Jag har 2" tums rör men de är bara 46mm invändigt. Dom skulle flöda för 300hp med ganska liten marginal enligt maximum boost.
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Nej.nej inte kemisk metall o skit. Fyll det med vatten o markera med tuschpenna var det läcker sen är det bara o slipa lite o svetsa på, tills det blir tätt



44mm In eller utvändigt? Hur mycke ska det flöda för?

Jag har 2" tums rör men de är bara 46mm invändigt. Dom skulle flöda för 300hp med ganska liten marginal enligt maximum boost.

Ok, skippar kemisk metall och provar hinka i lite vatten, kanske inte är hela världen om det är en liten por som läcker heller.

Det är 44 utvändigt med 1mm gods, så 42 inv, behöver kunna flöda för 200 hästar. Vad tror du om kylarslang då? du vet såndär veckad man kan böja, skulle det kunna fungera? Skulle ju spara en del meckande.

Någon synpunkt på utformandet av plenum ?

// Tom
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ok, skippar kemisk metall och provar hinka i lite vatten, kanske inte är hela världen om det är en liten por som läcker heller.

Det är 44 utvändigt med 1mm gods, så 42 inv, behöver kunna flöda för 200 hästar. Vad tror du om kylarslang då? du vet såndär veckad man kan böja, skulle det kunna fungera? Skulle ju spara en del meckande.

Någon synpunkt på utformandet av plenum ?

// Tom

Det här är nog lite överkurs egentligen, men jag brukar blästra utsidan på kärlet först. I med en skvätt bensin och vrid omkring på kärlet så vätskan kommer överallt (du kan ju fylla plenumet med soppa men det är ju lite onödigt).
Du ser oerhört tydligt på den gråblästrade ytan vart det läcker, sen är det bara ringa in med tuschpenna och svetsa på tills det blir helt tätt.
Bensin tränger igenom porer betydligt lättare än vatten, alltså kan en por verka tät med vatten men läcka med bensin.

Men som sagt, det är egentligen överkurs på ett plenum. Fast jag gillar att överdriva o andra sidan. :hihi
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top