Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kände att det var daxs att öka lite imorse, för skägget har börjat klia.

så dagens maniklar blev:
en liten pulsutjämningskammare till dump o laddmätarn. samt fyra nipplat till synkuttagen.
vinklade till ett rör så det skulle passa bättre mot ic´n.
svarva utloppet på kompressorhuset det var en 7mm kant där innan!
svarva tryckröret mellan ic o turbo.
började på mitt tredje pitotrör.
Oxå provmonteradr jag rören lite
Funderar på att sätta dumpen direkt på plenum, funkar det?

Du kan faktiskt använda orginaldumpen , Svarva och fräs en ny platta som du svetsar i plenumet+montera mitsubishi dumpen där

Kompressorhuset går ju att göra mycket smidigare om man fräser bort och lägger igen gammla dumpen

Faktiskt så passar kompressorhuset från Saab aggregat ( 15 T )

Bara lite mindre inlopp, Det svarvar man upp i så fall

Dessa hus är mycket smidígare på utsidan

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du kan faktiskt använda orginaldumpen , Svarva och fräs en ny platta som du svetsar i plenumet+montera mitsubishi dumpen där

Kompressorhuset går ju att göra mycket smidigare om man fräser bort och lägger igen gammla dumpen

Faktiskt så passar kompressorhuset från Saab aggregat ( 15 T )

Bara lite mindre inlopp, Det svarvar man upp i så fall

Dessa hus är mycket smidígare på utsidan

Tack för tipsen! jag tyvärr redan köpt en liten kolvdump, men skulle den inte funka tillfredställande så har jag ju originalet kvar.
Jag måste vara rädd om min motivation, den är ganska liten o väldigt skör.
använder man den för flitigt i början räcker den inte hela vägen fram.
Men lite tryck o pysljud samt lite ofrivilliga powerwheelis, så kommer motivationen tillbaks i massor och då kan man satsa på puts o studs.

skulle tigsvetsa idag det gick OTROLIGT dåligt. jag misstänker att jag hade murphy personiferad på besök idag. Man ska ju inte kalla jehova vid hans rätta namn men låt oss kalla honom moklas nöghert.
Moklas är en trevlig kille på alla sätt men i hans närvaro kan aluminium ABSOLUT INTE svetsas!
Efter ett par timmars kontinuerligtsvetsande i stora oxidklumpar som tidigare var mitt plenum var jag så jävla arg att jag var ytterst nära att ta en 5kilos slägga som stod i närheten o sopa till skiten, allt medans moklas kom med tips i all välmening.

Efter att vi druckit lite kaffe o sagt hejdå, så satte jag mig vid svetsen igen, vips ur dessa oxidklumpar kom det en liten blank pärla som låg på båda rörbitarna och efter det var det en baggis att svetsa ihop resten.

Så nu är plenum klart (så när på en liten rörbit)
Pitotrör nr femtielva klart
Och en slang anslutning jag hade glömt till ic´n är ditsvetsad
Dumpfästet dit svetsat

Slutet på tunneln är nära

Jo, så hände det en grej till som jag tänkte utelämna först.
vid halvsju hugget på kvällen idag dök en gubbe upp på jobbet och han blev väldigt förvånad över att se mig, o jag blev VÄLDIGT förvånad när jag såg honom. Varför då undrar kanske ni?
Jag vet inte men, det är väldigt speciellt med män i 60års åldern som bär blåkläder o mascara i min värld.

Last edited:

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Nån blå sak....
Tack för tipsen! jag tyvärr redan köpt en liten kolvdump, men skulle den inte funka tillfredställande så har jag ju originalet kvar.
Jag måste vara rädd om min motivation, den är ganska liten o väldigt skör.
använder man den för flitigt i början räcker den inte hela vägen fram.
Men lite tryck o pysljud samt lite ofrivilliga powerwheelis, så kommer motivationen tillbaks i massor och då kan man satsa på puts o studs.

skulle tigsvetsa idag det gick OTROLIGT dåligt. jag misstänker att jag hade murphy personiferad på besök idag. Man ska ju inte kalla jehova vid hans rätta namn men låt oss kalla honom moklas nöghert.
Moklas är en trevlig kille på alla sätt men i hans närvaro kan aluminium ABSOLUT INTE svetsas!
Efter ett par timmars kontinuerligtsvetsande i stora oxidklumpar som tidigare var mitt plenum var jag så jävla arg att jag var ytterst nära att ta en 5kilos slägga som stod i närheten o sopa till skiten, allt medans moklas kom med tips i all välmening.

Efter att vi druckit lite kaffe o sagt hejdå, så satte jag mig vid svetsen igen, vips ur dessa oxidklumpar kom det en liten blank pärla som låg på båda rörbitarna och efter det var det en baggis att svetsa ihop resten.

Så nu är plenum klart (så när på en liten rörbit)
Pitotrör nr femtielva klart
Och en slang anslutning jag hade glömt till ic´n är ditsvetsad
Dumpfästet dit svetsat

Slutet på tunneln är nära

Jo, så hände det en grej till som jag tänkte utelämna först.
vid halvsju hugget på kvällen idag dök en gubbe upp på jobbet och han blev väldigt förvånad över att se mig, o jag blev VÄLDIGT förvånad när jag såg honom. Varför då undrar kanske ni?
Jag vet inte men, det är väldigt speciellt med män i 60års åldern som bär blåkläder o mascara i min värld.

:rofl :rofl :rofl Var jobbade du sa du ??
D ser bra ut me bygget Btw, Ser fram emot o träffas t våren o ta en tur

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Det tar sig!

Är hindrad från att turba i helgen:gnissla , så istället får jag passa på på arbetstid, häckar ändå bara här på sporthoj hela dan annars.(maskinhaveri)

Sakerna på 2to do listen blir mindre o mindre tex, i september stod det med röda bokstäver -Bygg ett komplett turbokit!

Nu står det svarva 3distanser o svetsa 2nipplar

De e gött o se han turboförhärligad i allafall

Nästa helg kanske kanske det går att väcka djuret!
Har en känsla av att han kommer spruta olja o soppa över allt..

Skickar med en bild på en vevhuskammare

Bifogat

• plenum4.jpg
    plenum4.jpg
    34.2 KB · Visningar: 200
  • Förhärligad.jpg
    Förhärligad.jpg
    29.1 KB · Visningar: 195
  • Vevhuskammare.jpg
    Vevhuskammare.jpg
    30.2 KB · Visningar: 151

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är hindrad från att turba i helgen:gnissla , så istället får jag passa på på arbetstid, häckar ändå bara här på sporthoj hela dan annars.(maskinhaveri)

Sakerna på 2to do listen blir mindre o mindre tex, i september stod det med röda bokstäver -Bygg ett komplett turbokit!

Nu står det svarva 3distanser o svetsa 2nipplar

De e gött o se han turboförhärligad i allafall

Nästa helg kanske kanske det går att väcka djuret!
Har en känsla av att han kommer spruta olja o soppa över allt..

Skickar med en bild på en vevhuskammare

Vad säger gubbarna på jobbet om det då? I och för sig så är det väl en gubbe mindre som klagar eftersom jag antar att mascaramannen ligger lågt i din närvaro för en lång tid framöver...:D

Har du provtryckt systemet för att se om du har några svetsporer eller dåligt dragna klammer?

Du har gjort det jävligt bra som fått ihop hojen på ett par månader bara, hoppas det går fort att sortera ut alla småfel som det oundvikligen blir så du hinner pusta ut några veckor, krama lite på fjällan och tvätta skinnstället innan säsongen drar igång där nere i söder.:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Vad säger gubbarna på jobbet om det då? I och för sig så är det väl en gubbe mindre som klagar eftersom jag antar att mascaramannen ligger lågt i din närvaro för en lång tid framöver...:D

Har du provtryckt systemet för att se om du har några svetsporer eller dåligt dragna klammer?

Du har gjort det jävligt bra som fått ihop hojen på ett par månader bara, hoppas det går fort att sortera ut alla småfel som det oundvikligen blir så du hinner pusta ut några veckor, krama lite på fjällan och tvätta skinnstället innan säsongen drar igång där nere i söder.:tummenupp

Mascaramannen? -Aaa du menar leopard g-stringsmannen/nagellacksmannen, jo det är allt en mysig farbror.

ett av gummina emellan plenum o gasare sprack så jag har inte testat att provtrycka än

jo, det är ju det som är det fina med arbetskamrater, de säger ingenting till mig men hugger mg i ryggen så fort man vänder sig om alt kutar in till chefen o klagar över att det är förjävligt så som jag håller på.

nja ett halvår har det ju nästan tagit, so far. men utan företagets maskinpark o matrialställ skulle det har varit mycke besvärligare.

Vad rekommenderar ni för luftfilter?
jag ca 4cm emellan inlopp o kåpa, så ett filter längre än 60cm skulle nog ta i backen vid nedlägg

60cm?, ja det är fan humor, 6cm ska det vara

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Nån blå sak....
Sväng bara höger så kan du ha 60 cm luftfilter om du vill :tummenupp

På min sitter ett modifierat kn.....

Hur går det med oljepumpen btw ? Fick du nån ordning på den ?
Gillar att du bygger allt själv o inte bara köper o bultar på som vissa andra...

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Sväng bara höger så kan du ha 60 cm luftfilter om du vill :tummenupp

På min sitter ett modifierat kn.....

Hur går det med oljepumpen btw ? Fick du nån ordning på den ?
Gillar att du bygger allt själv o inte bara köper o bultar på som vissa andra...

utmaningen att bygga allt själv är min drivkraft. Att hojen blir potent är en väldigt positiv bieffekt.

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Mecka ihop.

Vilken otrolig skillnad det är på att mecka framåt än att mecka bakåt!
Inspirationen är på topp när varje skruv man drar åt inte ska lossas för uppstart iaf. (det vet man ju hur det brukar bli med det ,men det är intentionen iaf.):D
Är det bara jag som är väldigt slarvig eller behöver ni andra oxå konstruera om allt minst 2ggr för att det ska passa? Allt är ju så satans kompakt i en sporthoj.:mad:
Skickar med en bild på oljematningen till turbon med hemgjord specialbanjo.
En annan på den otroliga röran som är när jag bara klämt in hälften av allt jag ska ha under plenum.
Samt en på turbooljeuppsamlingskärlet som ska vara under tråget.

Bifogat

• oljetryck.jpg
    oljetryck.jpg
    41.5 KB · Visningar: 146
  • röra.jpg
    röra.jpg
    43 KB · Visningar: 174
  • returburk.jpg
    returburk.jpg
    32.2 KB · Visningar: 142

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kommer bli kanon det där! Jepp, alltid 4ggr trängre än man tror...:huvet

Startdatum? :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det går ju framåt i alla fall:)
Bild på turboskägget saknas:fakta

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Nån blå sak....
Tycker nog d e dags för en liten uppdate nu....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken otrolig skillnad det är på att mecka framåt än att mecka bakåt!
Inspirationen är på topp när varje skruv man drar åt inte ska lossas för uppstart iaf. (det vet man ju hur det brukar bli med det ,men det är intentionen iaf.):D
Är det bara jag som är väldigt slarvig eller behöver ni andra oxå konstruera om allt minst 2ggr för att det ska passa? Allt är ju så satans kompakt i en sporthoj.:mad:

Bara lugn, 2 ggr betraktar jag som en låg siffra när jag bygger. :D
Samma vad gäller antal provkörningar.

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
din hojj

den kommer att bli riktigt fin,kollar den varje kväll:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Tycker nog d e dags för en liten uppdate nu....

Johansson har rätt. Jag blåste min kärringfria turbouppstartshelg med 200 timmars slötittande på discovery istället:huvet

den kommer att bli riktigt fin,kollar den varje kväll:tummenupp

Har du postat i rätt tråd??

Här skulle jag kunna hävda att det hänt grejer i garaget, men eftersom mina arbetskamrater faktiskt läser den här smörjan o jag fortfarande är sjukskriven.
Så MÅSTE alla sådana rykten bestämt dementeras. Nejdå här har inget hänt alls.......Men imorron kan förmodligen väldigt mycke åstakommas på väldigt lite tid. He he

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept