Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Nån som vet ett bra ställe att bänka hojen på denna sida sverige?
Förslag på bike i trollhättan ignoreras..
Alla andra förslag välkommna.

Mc-konsult, och sen finns det nån firma ett stenkast ifrån superbike i göteborg, kommer dock ej ihåg vad firman heter, power... nånting
Vet ej om Biscaya i Alingsås har bänk!

Sedan har väl dom "vanliga" firmorna som Johans mc, Hisingen, Hondacenter, Yamahacenter, Sisjön/Högsbo bänkar!

Jag hade nog satsat på den firman som ligger i närheten av superbike:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har du kollat med Bike i Trollhättan?:hihi

Det blev ju riktigt snyggt med kopparrör, polera upp dom och klarlacka vetja!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Mc-konsult, och sen finns det nån firma ett stenkast ifrån superbike i göteborg, kommer dock ej ihåg vad firman heter, power... nånting
Vet ej om Biscaya i Alingsås har bänk!

Sedan har väl dom "vanliga" firmorna som Johans mc, Hisingen, Hondacenter, Yamahacenter, Sisjön/Högsbo bänkar!

Jag hade nog satsat på den firman som ligger i närheten av superbike:tummenupp

Jag glömde att lägga till att de gärna ska erfarenheter av den problematik som kan uppstå med förgasarturbo.

Har du kollat med Bike i Trollhättan?:hihi

Det blev ju riktigt snyggt med kopparrör, polera upp dom och klarlacka vetja!

Grrr..

De kan nog må bra av lite häxans Men efter det måste man nog klarlacka annars blir de nog gröna. :gråta

Får se om tummem ploppar ut idag så att jag får snyggat upp kompessorhuset

Edit: Klarlackning hade du visst redan föreslagit..

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Idag ägnades dagen till att snygga upp kompressorhuset. Det är många här på forumet som redan lekt den leken. hur f-n bär ni er åt för att komma åt att slipa i innerradien på kringlan mot inloppsröret, om nån förstod hur jag menade.?

Jag skickar med före o efter bild samt en med lampskärmen monterad, som en blond person i hushållet uttryckte det..

Bifogat

• före.jpg
    före.jpg
    26.9 KB · Visningar: 120
  • efter.jpg
    efter.jpg
    24.5 KB · Visningar: 171
  • filter.jpg
    filter.jpg
    32.1 KB · Visningar: 125

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
handjaga

hej tycker att det blev riktigt fint med lampskärm o allt

mvh peter

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Då har man sett bygget live! Ser ju att blir alla tiders :tummenupp Man får tacka så mycket för kaffet och bullan :) Synd att det vart lite stressigt bara, får stanna längre nästa gång jag kör runt i trollhättans skogar :D

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Reflektion kolon.

Vad delar det har varit att tillverka till det här lilla projektet. Jag har en 2do list på ett blädderblock i garaget där jag bla skrivit upp de delar jag gjort, 73 st var det när jag summerade idag och då är inte en massa grejer jag har kastat för att de inte funkade uppskrivna.
Jag tänkte lite nonchalant i höstas att slänga på en turbo på hojen hur svårt kan det vara egentligen? -Tillräckligt svårt för att äta upp all min fritid o mina pengar iaf!

Enough bitching.

Det verkar lösa sig med bänkning till slut det blir nog aspenryd i bjuv som blir drabbad av mitt gamla skrot:D

Men först ska jag ta en provtur om den inte sprutar olja o soppa och klarar övergången från oladdad till överladdad så blir det bänkning snart.

stay tuned

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad delar det har varit att tillverka till det här lilla projektet. Jag har en 2do list på ett blädderblock i garaget där jag bla skrivit upp de delar jag gjort, 73 st var det när jag summerade idag och då är inte en massa grejer jag har kastat för att de inte funkade uppskrivna.
Jag tänkte lite nonchalant i höstas att slänga på en turbo på hojen hur svårt kan det vara egentligen? -Tillräckligt svårt för att äta upp all min fritid o mina pengar iaf!

Enough bitching.

Det verkar lösa sig med bänkning till slut det blir nog aspenryd i bjuv som blir drabbad av mitt gamla skrot:D

Men först ska jag ta en provtur om den inte sprutar olja o soppa och klarar övergången från oladdad till överladdad så blir det bänkning snart.

stay tuned

Hehe, det blir mer än man tror :D Gött att du hittat någon som kan bänka! Aspenryd har ju lite erfarenhet om turbohojar också. Tuta när du kör förbi Halmstad på vägen ner till mina gamla hemtrakter! (Hemtrakter innan jag flyttade till Halmstad) :tummenupp
Kan vara lite känsligt i övergången. Det var min hoj... trodde jag hade gjort jättefel när den spottade och fräste i övergången och slutade varva och inte byggde tryck, men den gick bara lite fett.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Hehe, det blir mer än man tror :D Gött att du hittat någon som kan bänka! Aspenryd har ju lite erfarenhet om turbohojar också. Tuta när du kör förbi Halmstad på vägen ner till mina gamla hemtrakter! (Hemtrakter innan jag flyttade till Halmstad) :tummenupp
Kan vara lite känsligt i övergången. Det var min hoj... trodde jag hade gjort jättefel när den spottade och fräste i övergången och slutade varva och inte byggde tryck, men den gick bara lite fett.

Det blir lite oprecist att hålla in tutan igenom hela halmstad, så jag får nog kasta ankar där. Det verkar finnas många intressanta garage o källar lokaler att inspektera där.:D :D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det blir lite oprecist att hålla in tutan igenom hela halmstad, så jag får nog kasta ankar där. Det verkar finnas många intressanta garage o källar lokaler att inspektera där.:D :D

Hehe, lite oprecist kanske... :D Men du är välkommen! Dra iväg ett pm eller nått en stund innan så får du mitt nummer. Så smidigt att jag och FettSnok är garagegrannar :tummenupp Kaffe finns en trappa upp.
Fettsnok: vi kränger på kapellet så är det klart :tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Hehe, lite oprecist kanske... :D Men du är välkommen! Dra iväg ett pm eller nått en stund innan så får du mitt nummer. Så smidigt att jag och FettSnok är garagegrannar :tummenupp Kaffe finns en trappa upp.
Fettsnok: vi kränger på kapellet så är det klart :tummenupp

Det blir nog lite besvärligt för det blir troligtvis en vardag men passerar jag på kvällen eller så, så vore det helt klart en höjdare. Vi verkstadsgubbar måste ha en ca 8 koppar om dan för att fungera som normalt.

Måste dra nu 9.50 fikat har börjat:D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det blir nog lite besvärligt för det blir troligtvis en vardag men passerar jag på kvällen eller så, så vore det helt klart en höjdare. Vi verkstadsgubbar måste ha en ca 8 koppar om dan för att fungera som normalt.

Måste dra nu 9.50 fikat har börjat:D

Jag är student så jag bestämmer för det mesta mina arbetstider själv... så det finns en stor risk att jag är hemma även mitt på dagen på vardagar. Och på kvällarna också :rolleyes: Kaffe är gott :)

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jag är student så jag bestämmer för det mesta mina arbetstider själv... så det finns en stor risk att jag är hemma även mitt på dagen på vardagar. Och på kvällarna också :rolleyes: Kaffe är gott :)

Shit oxå..:D

Idag skulle jag se om det var några läckage, Det var det!!

Bara olja iofs, allra allra längst nere under allt skit som jag knökat ner under tanken finns en anslutning som går in i det hål där hastighetsmätargivaren tidigare satt och där jag valt att leda tillbaka min returolja,-där pissade de ut en massa olja!
Det är mitt eget fel,jag har gjort en fläns som skruvas mot ett plan och på den sticker det ned en stos som ska lägg an en oring men jag tror inte att stosen är tillräckligt hög för att lägga an oringen ordentligt..
Nåja vad är väl en bal på slottet..

Den startade lätt och var rapp på gasen efter lite varmkörning.
jag drog den till ca 6000rpm men det var ju tyvärr obelastat.

Vad skiljer "fuck you burnouten" mot "tok burnisen"?
det verkar nästan enklast att lägga lakris i garaget om man vill komma in i den laddade delen av registret när det är -10grader, snö och becksvart ute:tuttar

Bifogat

• oljefelet.jpg
    oljefelet.jpg
    28.7 KB · Visningar: 85
  • hojen3.jpg
    hojen3.jpg
    45.5 KB · Visningar: 123

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
..och ett steg bakåt

Idag Tokmeckade jag ihop hojen för att kunna provköra innan det blev mörkt, Det sket sig, men jag hittade den verkliga andledningen till senaste oljeläckaget -ingen packning på oljefiltret:huvet

När jag väl fått ihop skiten så var det beckmörkt ute, men man var ju tvungen att se om det slutat läcka. det gjorde inte (nästan iaf). Då blev man ju så jävla sugen på att ta en sväng!

Upp med portarna, ut i mörkret, igång med skiten, på med lyset, i med ettan -men va fan nu! det skorrade o klonka till,
-skitsamma, neutralampan slockna iaf.
Jag började smyga uppför den lilla backen uppmot grusvägen, det var hård packad snö, 15g uppförsbacke, tomgångs varv= noll i fäste.
Knuffa upp härket för backen, igång me han. Vilt sladdande på blå isen och med maximalt utnyttjande av vägens bredd insåg jag att jag aldrig skulle komma de 1.5km ut till den bara asfalten..

När jag försökte klicka i neutralläget så upphörde aldrig växelspaken att hitta nya lägen neråt! som om växlingstrumman kunde snurra hur många varv som helst. Efter en snabb kik i anusmotorn konstaterades att det skulle vara en teknisk omöjlighet om inte växelgafflarna skulle vara bort tagna vilket de bevisligen inte är. Nu törs jag inte köra mer utifall det ligger nåt löst metall föremål o skramlar runt där inne.
Så jag har en oljekladdig långhelg i garaget framför mig..
Jag gav 10.000:- på firma för motorn, borde man inte kunna få nån slags kompensation?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Massa krångel...

Fan så surt, men du måste väl ha någon sorts garanti ifall du köpte motorn på en firma? Kolla upp det innan du börjar riva isär den, annars kanske dom börjar triskas om du lämnar tillbaka motorn i tre plastbackar...

Ta det lugnt på vinterföret för övrigt så du inte skrotar, vi ska ju upp till Pite i sommar och dricka upp all öl för Noc minns du väl?
:fyllisar

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Fan så surt, men du måste väl ha någon sorts garanti ifall du köpte motorn på en firma? Kolla upp det innan du börjar riva isär den, annars kanske dom börjar triskas om du lämnar tillbaka motorn i tre plastbackar...

Ta det lugnt på vinterföret för övrigt så du inte skrotar, vi ska ju upp till Pite i sommar och dricka upp all öl för Noc minns du väl?
:fyllisar

Jo, jag får väl snacka med dem.

Vadå? skulle inte träskor, arbetskläder o crosshjälm var korrekt utrustning för att testa laddtryckskurvor på blank is?

Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Trist med strul, framför allt då det inte är saker man själv orsakat...

Kan intyga att det var halt, framför allt med dom värstingostarna bilen jag köpte var utrustad med... :gnissla. Men möjligheten att kunna hitta torr asfalt gör mig ändå lite avundsjuk... Minus 27 utanför mitt fönster nu. Och hundra meter snö. Minst.

Klart ni ska komma och dricka öl i sommar! Vi måste bara forska i vilket datum det var? Jag tar för givet att johansson kommer på sin samlar-gsx!

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Trist med strul, framför allt då det inte är saker man själv orsakat...

Kan intyga att det var halt, framför allt med dom värstingostarna bilen jag köpte var utrustad med... :gnissla. Men möjligheten att kunna hitta torr asfalt gör mig ändå lite avundsjuk... Minus 27 utanför mitt fönster nu. Och hundra meter snö. Minst.

Klart ni ska komma och dricka öl i sommar! Vi måste bara forska i vilket datum det var? Jag tar för givet att johansson kommer på sin samlar-gsx!

Jag kan glädja dig med att även den bara asfalten var snötäckt imorse.:hihi

Midnight sun international går av stapeln 10-12 juli o roskildefestivalen är emellan 2-5 juli, so there´s no getting away. :fyllisar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024