Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag gjorde ett rivande i motorn idag, det verkar ha varit problem med en tapp emellan växelklockan och "medbringarskivan", om nån förstod vad jag menade.

Däremot verkar växlarna ligga åt "fel" håll dvs ettan upp resten ner, vilket jag aldrig kommer att klara av att köra med, jag kommer ju med all säkerhet varva ur och sedan växla ner av misstag..

Problemet verkar vara att växelklockorna är spegelvända iförhållande till varann, Helgen kommer att ägnas åt att försöka stoppa i -92áns klocka i -99motorn.
Eller så vänder jag växelspaken framåt o kör hela säsongen med en simfot som vänsterdoja, det skulle kunna funka det med.:gnissla
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Jag gjorde ett rivande i motorn idag, det verkar ha varit problem med en tapp emellan växelklockan och "medbringarskivan", om nån förstod vad jag menade.

Däremot verkar växlarna ligga åt "fel" håll dvs ettan upp resten ner, vilket jag aldrig kommer att klara av att köra med, jag kommer ju med all säkerhet varva ur och sedan växla ner av misstag..

Problemet verkar vara att växelklockorna är spegelvända iförhållande till varann, Helgen kommer att ägnas åt att försöka stoppa i -92áns klocka i -99motorn.
Eller så vänder jag växelspaken framåt o kör hela säsongen med en simfot som vänsterdoja, det skulle kunna funka det med.:gnissla

Det vanligaste sättet att vända på växellägena är ju att ändra i länkaget, är det 100 på att det inte bara är att pilla lite där?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det vanligaste sättet att vända på växellägena är ju att ändra i länkaget, är det 100 på att det inte bara är att pilla lite där?

Det är inget länkage, spaken sitter direkt på axeln, förmodligen ändrade honda till länkage emellan 92-99.

Hur gammal är din hoj o har du länkage?
 

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
Det är inget länkage, spaken sitter direkt på axeln, förmodligen ändrade honda till länkage emellan 92-99.

Hur gammal är din hoj o har du länkage?

bygga ett länkage? av en senare modell kanske?
dvs en förare på växel axlen ut från motorn.
och en arm till andra föraren på vxl pinnen.
funkar på de flästa att vända på de.1an upp eller ner visse versa.
för te.x banåka dagar :tummenupp
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
Det är inget länkage, spaken sitter direkt på axeln, förmodligen ändrade honda till länkage emellan 92-99.

Hur gammal är din hoj o har du länkage?

Jag tycker det verkar konstigt om pedalen sitter direkt på axeln.. på min 96:a sitter ett länkage bak till fotpinnen där pedalen sitter fast...
 

Bifogat

  • 20090219943 (Large).jpg
    20090219943 (Large).jpg
    76.7 KB · Visningar: 125
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag kan glädja dig med att även den bara asfalten var snötäckt imorse.:hihi

Midnight sun international går av stapeln 10-12 juli o roskildefestivalen är emellan 2-5 juli, so there´s no getting away. :fyllisar

Nu känns det lite bättre. :D Du ska inte få vara ute och köra turbohoj sådär hursomhelst :tungan

Då var det klart! Tar in ölen från balkongen nu då så hinner den kanske tina till juli...:hihi

Ni är välkomna! :fyllisar

Det där med raceväxlat är ett dilemma. Jag kommer köra turbohojen med vanlig växling och racehojen med, ja raceväxlat. Jag antar att det är lika bra att beställa en kartong med växellådsdrev redan nu för vem vet hur många gånger det kommer rasa i sommar...:gnissla


edit:
Hmm, här kommer mer...
Googlade lite bilder på en fireblade 92 och de hojar jag hittat har växellänkage... Att växelpinnen sitter direkt på måste bero på att nån tidigare ägare velat ha raceväxlat och löst det så.

Som jag fattade så hade du bytt motor? Men du borde ju ändå ha kvar länkaget som är en del av vänster fotpinne? Annars är det ju bara att skaffa en fotpinne till vänster sida...
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
bygga ett länkage? av en senare modell kanske?
dvs en förare på växel axlen ut från motorn.
och en arm till andra föraren på vxl pinnen.
funkar på de flästa att vända på de.1an upp eller ner visse versa.
för te.x banåka dagar :tummenupp

Jag tycker det verkar konstigt om pedalen sitter direkt på axeln.. på min 96:a sitter ett länkage bak till fotpinnen där pedalen sitter fast...

edit:
Hmm, här kommer mer...
Googlade lite bilder på en fireblade 92 och de hojar jag hittat har växellänkage... Att växelpinnen sitter direkt på måste bero på att nån tidigare ägare velat ha raceväxlat och löst det så.

Som jag fattade så hade du bytt motor? Men du borde ju ändå ha kvar länkaget som är en del av vänster fotpinne? Annars är det ju bara att skaffa en fotpinne till vänster sida...

Ang. växellägena om man ställer motorerna brevid varann och sätter växelspakarna åt samma håll på båda så hittar man neutralläget näst högst upp på den ena och näst längst ner på den andra.

Det är inget stort problem, för man kan byta växelklockor bara igenom att ta bort tråg o kopplingskåpa. skulle det inte funka, så får jag köpa en uppsättning fotpinnar med växelspak o länkage.

Edit: kollade på sprängskisser på 93áns motor o 99áns motor, och det är olika art nr på klockorna samt bilden över växelpedalen visar tydligt att 93 satt det inget länkage men 99 satt det länkage (jag hittade ingen sprängskiss för 92ásns motor).
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ang. växellägena om man ställer motorerna brevid varann och sätter växelspakarna åt samma håll på båda så hittar man neutralläget näst högst upp på den ena och näst längst ner på den andra.

Det är inget stort problem, för man kan byta växelklockor bara igenom att ta bort tråg o kopplingskåpa. skulle det inte funka, så får jag köpa en uppsättning fotpinnar med växelspak o länkage.

Edit: kollade på sprängskisser på 93áns motor o 99áns motor, och det är olika art nr på klockorna samt bilden över växelpedalen visar tydligt att 93 satt det inget länkage men 99 satt det länkage (jag hittade ingen sprängskiss för 92ásns motor).

Hojta till om pinnarna.
Jag har en orginaluppsättning du kan få, jag har köpt Valter Moto doningar till min.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hojta till om pinnarna.
Jag har en orginaluppsättning du kan få, jag har köpt Valter Moto doningar till min.:tummenupp

Bra att veta efter helgen vet jag om det behövs.:tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Det är inget länkage, spaken sitter direkt på axeln, förmodligen ändrade honda till länkage emellan 92-99.

Hur gammal är din hoj o har du länkage?

Sorry, fel av mig. På min 93:a sitter faktiskt inget länkage:3freak
Har funnits på alla andra hojar jag pillat med så jag har inte reflekterat över det...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Måste också korrigera mitt uttalande. Verkar finnas i två utföranden, har nu hittat dom som har och dom som inte har?
Hursomhelst måste ju gå korrigera med en länkageförsedd fotpinne?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Måste också korrigera mitt uttalande. Verkar finnas i två utföranden, har nu hittat dom som har och dom som inte har?
Hursomhelst måste ju gå korrigera med en länkageförsedd fotpinne?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Måste också korrigera mitt uttalande. Verkar finnas i två utföranden, har nu hittat dom som har och dom som inte har?
Hursomhelst måste ju gå korrigera med en länkageförsedd fotpinne?

Jo, det fungerar nog alldeles utmärkt och det blir nog lösningen, men jag testar med växelklocke byte först eftersom jag redan har en sådan och motorn till 80% redan är riven så långt som behövs.

Min premiärtur ser ut att skjutas upp på obestämd framtid för det har snöat hela natten o hela dan idag:gnissla :gnissla

Men inget ont som inte har nåt gott med sig, den lokala hojkringelikroken har förvandlats till en underbar rallyväg till min quattro, och ikväll ska vi supa i en badtunna o rulla oss i snön:fyllisar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Noll glavitation lika kladd!

Idag var jag nere o gjorde ett ryck. Efter lite småjävelskaper fick jag dit 92ans trumma i 99 motorn, tyvärr passade inte 99ans gafflar för de hade en mm grövre styrklack så fick testa med mina 92 gafflar där mitten gaffeln saknar ett halvt finger:huvet

Men det funkade, nu ligger växlarna åt rätthåll!
Jag hittade oxå ett slitage på den delen av växelspaken som drar runt trumman, och som förmodligen orsakade att det inte fanns nåt distinkt stopp vid högsta o lägsta växelläget. Hade jag bara inte användt en svetstång när jag testade växellägen på g:a motorn och därmed sabbat splinesen så hade jag haft en extra:huvet .
Dessutom hittade jag en lamell som hade gått i bitar. Så det var ju inte helt fel att plocka isär motorn.
Nu när kopplingen ändå är riven kan man ju passa på att shimsa upp kopplingsfjädrarna med 2.5mm brickorna jag svarvade i veckan.

En annan fördel med att inte ta ur motorn ur ramen när man meckar växellåda är ju att man kan gå miste om den unika känslan som uppstår när man ligger på golvet och kikar upp i växellådan och fet droppe motorolja bestämmer sig för att landa i ens öga!:hihi
 

Bifogat

  • växelmekanism.jpg
    växelmekanism.jpg
    36.4 KB · Visningar: 121
  • kladd.jpg
    kladd.jpg
    29.1 KB · Visningar: 101
  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    43 KB · Visningar: 88

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
En annan fördel med att inte ta ur motorn ur ramen när man meckar växellåda är ju att man kan gå miste om den unika känslan som uppstår när man ligger på golvet och kikar upp i växellådan och fet droppe motorolja bestämmer sig för att landa i ens öga!:hihi

Testat att ligga på rygg och svetsat fäste till handbromsvajern på en Audi Quattro? Trångt, jävligt, vassa kanter och svetsloppor överallt.

Jag lider med dig.

Förövrigt så kan jag bara hålla med alla andra. Har fått många skratt när man har fått sjuka bilder i huvudet när man har fantiserat ihop en bild.

Ska bli kul att se slutresultatet.

Mvh // Jonas
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Testat att ligga på rygg och svetsat fäste till handbromsvajern på en Audi Quattro? Trångt, jävligt, vassa kanter och svetsloppor överallt.

Jag lider med dig.

Förövrigt så kan jag bara hålla med alla andra. Har fått många skratt när man har fått sjuka bilder i huvudet när man har fantiserat ihop en bild.

Ska bli kul att se slutresultatet.

Mvh // Jonas

He, he Det manligaste sätt att pierca sig är väl att ligga under ett gammalt lik till bil med svetsen och en stor svetsloppa lägger sig i örat o fräser.

En annan minnesvärd händelse var när polaren gjorde indianen, dvs låg under bilen tillsammans med en vinkelslip med glappkontakt i sladden som han trodde var avstängd.
Det var den inte!
plötsligt hoppade den igång och trasslade in sig i hans långa hår!
då var det nära att black&decker tog hans skalp!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Trubbel...

Idag slutades det tidigare för att tokmecka hoj.
Växellådan klarades av i ett 3timmars nafs (gör om gör rätt ett par ggr)
Växellägena ligger som jag vill o inget länkage àlà -92style

Sen skulle det ut och åkas hoj, efter lite bluddrande och några ispiruetter, så vill inte skiten mer så jag fick knuffa hem åbäket.

Eftersom jag aldrig hört turbohoj med kort 3tums pipa ut från turbon så visste jag inte hur den skulle låta när den går som den ska, men efter att ha dragit igång han med startgas så upptäckte jag att den nog inte gått på alla burkar. Eftersom den då vrålade på ett helt annat sätt.

Startgas = alla burkar
bensin = färre burkar
Inte tändnings problem iaf.

Efter lite rotande upptäcktes att en soppaslang utfrån btr till 1-2ans förgasare var böjd för skarpt.
Detta fixades till, och efter lite radtwins bludder small han igång på alla fyra innan jag släppte ner han för långt i varv o han dog.

När jag skulle dra han på starten så kom det vit sopparök ur avgasröret o motorn var stendö. Efter att ställt han på stödet rann soppa ut ur luftfiltret.. Suck..
Av någon andledning surar han ner sig. Och min malpassi fjäder är kapad.

Efter lite överläggningar med johansson så kom vi fram till bla att det kunde vara returslangen som var vikt. Det var svårt att avgöra eftersom tanken redan var borttagen men som slangen låg nu så var den vikt direkt efter nippeln.
Kan förklaringen vara så enkel?

Nu står skiten utan turbo så att soppan ska kunna ånga bort över natten.

Ide´er någon?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Av någon andledning surar han ner sig.
Efter lite överläggningar med johansson så kom vi fram till bla att det kunde vara returslangen som var vikt.
Kan förklaringen vara så enkel?

Japp!

Idag gick han igång på alla fyra så fint så. Och jag lyckades forcera de sista isiga 300m till det bara underlaget.
När jag kom till asfalten hopades jag att han skulle slänga upp tanken i huvet på mig..... men icke.:huvet
efter två fullgasrepor emellan två infarter på asfalten så gick han inte längre på fyra burkar eller tomgång. efter lite torrgasande så gick han på fyra igen jag tog nytt mod till mig o gav full pung ---- bludder o skiten dog.

Den lokale bilmecken tyckte iaf att hojen va fin när han skjutsade hem mig o hojen i sitt g:a dieselskåp. Han frågde 2ggr om det inte bara var att fylla på soppa -nej, sa jag den stinker ju soppa!

Väl hemma konsterades snabbt att tanken var tom.

på Cirka 2km körning ömsom bluddrande, paralleltwins smattrande, radfyre ylande samt turbo nersurande så har han dragit i sig 3l soppa. bra gjort murphy!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så nu flödar den i alla fall inte över längre? Kanon!:tummenupp

Att den dör vid gaspådrag känner jag igen, det har säkert med trycksättningen av förgasarna att göra. Vad är kopplat till pitotröret och vad känner statiskt tryck?

Det är pinsamt som fan sånt där, man står med en stendöd hoj och kliar sig i huvudet med multimetern i näven och mäter motstånd och kollar säkringar och så kommer någon och frågar om man glömt att slå på dödarknappen på styret...

Japp!

Idag gick han igång på alla fyra så fint så. Och jag lyckades forcera de sista isiga 300m till det bara underlaget.
När jag kom till asfalten hopades jag att han skulle slänga upp tanken i huvet på mig..... men icke.:huvet
efter två fullgasrepor emellan två infarter på asfalten så gick han inte längre på fyra burkar eller tomgång. efter lite torrgasande så gick han på fyra igen jag tog nytt mod till mig o gav full pung ---- bludder o skiten dog.

Den lokale bilmecken tyckte iaf att hojen va fin när han skjutsade hem mig o hojen i sitt g:a dieselskåp. Han frågde 2ggr om det inte bara var att fylla på soppa -nej, sa jag den stinker ju soppa!

Väl hemma konsterades snabbt att tanken var tom.

på Cirka 2km körning ömsom bluddrande, paralleltwins smattrande, radfyre ylande samt turbo nersurande så har han dragit i sig 3l soppa. bra gjort murphy!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så nu flödar den i alla fall inte över längre? Kanon!:tummenupp

Att den dör vid gaspådrag känner jag igen, det har säkert med trycksättningen av förgasarna att göra. Vad är kopplat till pitotröret och vad känner statiskt tryck?
Det är pinsamt som fan sånt där, man står med en stendöd hoj och kliar sig i huvudet med multimetern i näven och mäter motstånd och kollar säkringar och så kommer någon och frågar om man glömt att slå på dödarknappen på styret...

Pitotröret är kopplat till flottörhusen. Hm... hur var det nu igen.
Dynamiskt tryck är väl pitottrycket?
statiskt alla andra signal tryck?

kopplat till plenum: undersida membran, btr ,wastegate och undersida dump
pitotrör: flottörhus
bellmouth: ovansida membran
insug: laddmätarn o dump

Men jag kan tänka mig att döheten vid full pung påslag har o göra med den obefintliga soppa nivån. det fanns helt enkelt tillräckligt mycke soppa när laddet kom. Jag hoppas iaf att så är fallet..

Johansson? -har du stått med multimetern i hand o en polare upptäckt att dödarn var avslagen?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top